Permalänk
Medlem

Corsair Dominator GT

Tjenare!

Jag kör system enligt nedan och jag undrar om det blir något skillnad på timings och volt om jag ställer mauellt eller auto???

Jag har det manuellt på 7-7-7-20 och 1.65v för det är vad minnena klarar av och vill ha, men står den på det även vid auto? om inte får jag bättre prestanda av att ställa som jag gjort manuellt?

/Marco

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem

Ingen som kan svara?

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem

eftersom du har 1600MHz minne är det bättre att ställa manuellt, du får ju inga 1600MHz med auto nämligen

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag tror att om du sätter auto så kommer dom att gå i 1333MHz och 9-9-9-24 eller nått liknande. testa sätt på auto och kolla i cpu-z vad det står sen.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

hum okej :/ jag tänker på timings och volt om jag har ställt det bra??!! men minnena kör väl inte i 1600 så länge jag inte clockar??? :/

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem

jo du kan ändra minneshastigheten utan att behöva klocka processorn.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

jaha.. hur????

Visa signatur

/M

Permalänk

ställ du in timings och volt manuellt - precis som du gjort, alternativt kör på XMP-profilen. Om du kör Auto så ställer minnena om sig till 1333MHz (9-9-9-24) som föregående talare nämner. Du kan även se vilken volt som XMP-profilen föreslår till minnena + QPI-busen, och utgå ifrån dessa om du vill klocka minnen (och CPU:n) ytterligare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fauster
jaha.. hur????

ja... vad man kan tyda av din handbok ( http://eu.msi.com/index.php?func=downloadfile&dno=8247&type=m... ) om det nu inte var MSI Eclipse Plus du hade, så ändrar du Memory ratio i Cell-menyn. Fältet nedanför "Adjusted DRAM freq." (read-only) redovisar vilken hastighet dina minnen går i/kommer att gå i efter justering av MEM ratio...

Permalänk

Lägg volten på 1,64 så ligger du på den säkra sidan.

Permalänk
Medlem

Okej! Funkade bättre Men där med att lägga volten på 1.64 går bra även att minnena vill ha 1.65 enligt spec?!

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fauster
Okej! Funkade bättre Men där med att lägga volten på 1.64 går bra även att minnena vill ha 1.65 enligt spec?!

1,64 eller 1,65 spelar ingen roll. det är så liten skillnad. och volten är aldrig 100% stabil så den kommer variera minimalt, 1,63-1,66 t.ex.

Visa signatur

HTPC