Permalänk

Bra jobbdator?

Skall köpas in jobblaptop, men har svårt att hitta något som känns ok. Privat har jag en XPS m1330 som jag trivs ganska bra med, men känns lite trist att köra samma på jobbet. Thinkpad känns spontant som ett hyfsat alternativ, men får ingen riktig ordning på vilka modeller det egentligen finns. Har också hört att den gamla goa IBM-kvaliten inte riktigt känns igen sen lenovo tog över tillverkningen? Mac känns onödigt då jag ändå ej kommer köra OS X. Datorn skall i princip endast användas för programmering, så exv. grafikkort är helt ointressant. Vill bara ha en robust dator med skysst byggkvalitet, bra batteritid, och med pris runt 10 - 15k.

EDIT: Detta känns väl som ett rätt skysst val? http://www.dustin.se/pd_5010312960.aspx

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk

Thinkpad T400 är ett bra alternativ. Angående kvaliten så är de nya maskinerna faktist stöttåligare än de gamla, ryktet startade nog mest genom att de första T400 datorerna för något år sen hade flexande tangentbord.
Zandman har nog något att tillägga.

Visa signatur

Lappen: HP DV6 | Turion II P520 | 4Gb | HD5650 | 640Gb | 15.6" | LG 22" | Razer Deathadder + Arctosa

Permalänk

Ahh, nice. Jo jag tror också det är en del FUD-snack kring det där, tilltalas verkligen av thinkpads funktionella design. Har tidigare tyckt att de varit fula, men har insett att det finns otroligt få väldesignade laptops som bara inte är yta.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Inaktiv

T400 är klockren, rekommenderas varmt. De var en del snack om att T400 hade lite svampligt tangentbord när den kom och orsaken var främst att tangentbordet inte hade stöd uppe i högra hörnet och att tangentbordet hade borrats ur på stödplattan undertill. Pga alla diskussionerna om detta på nätet så satte Lenovo ett bättre stöd i hörnet på alla datorer tillverkade efter april 2009 och handlar du en nu så är det säkert av "revision b" modellen. Tangentbordet däremot finns de en liten risk att det fortfarande är av den lättade modellen (med hål) som jag inte gillar men då skickar supporten ett nytt (av samma modell som sitter i T61 serien) till dig utan diskussioner om du uppger att tangentbordet är svampigt (det står "mushy" på deras interna supportweb).

T400 som du länkade till hade den lågupplösta 1280x800 panelen, jag hade nog hellre satsat på en 1440x900 som jag tycker är perfekt på en 13-14 tummare.

Permalänk

Ahh, nu känner jag mig riktigt säker på att det är rätt laptop för min del. Dock vet jag inte riktigt om det är värt det ang. display, för den billigaste jag kan hitta kostar kring 15k(?). Jag är helt fine med nuvarande upplösning, kör inte antialisade fonts så blir skarpt och bra ändå + har extra skärm på jobbet.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Inaktiv

Den här har 1440x900

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=416575

men som sagt så är det ju en smaksak, vissa tycker det blir för smått med 1440x900, själv har jag 1920x1200 på 15.4 och världens tjockaste glasögon hehe. 3g-modem är för övrigt klockrent, kör de dagligen och det är ett måste-tillbehör men de var de ju på den du länkade till.

Du kan köpa till en docka också, ganska smidigt om du vill ansluta mycket externa enheter som usb-disk,tangentbord,mus osv men framförallt skärm digitalt, den har bara analog VGA på själva datorn medan dockan har DVI (t500 har däremot DP) vilket alltid är trevlig om du tänker köra över 1680x1050 på den externa.