Skall minareter få byggas i Sverige?

Permalänk
Medlem
Citat:

Och att det är förbjuden att vara kristen i Saudiarabien står var?

Ditt argument haltar mer än gamla Edna som brutit båda höftleder, eller låt mig rätta mig själv, du har inget bra argument, för det du kommer med är dagisargument som baserar sig på inget annat än rädsla.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marukusu
Jag är skåning och förstår inte alls vad du menar att "vi skåningar" har insett. Dumt att generalisera så.

Jag har för övrigt bott både ute på landsbygd och i "ghetto" eller vad ni nu kallar det, och kan lätt säga att det finns fler trevliga personer i ghettot än på landsbygden.

Skåningar, rent generellt, är mer benägna att rösta på SD.
Det kan vara så att skåningar, rent generellt, fått utstå mer av massinvandringens baksidor. Men visst. Det kan också vara så att skåningar, rent generellt, vill gå ur EU och bättra på pensionerna.

Vad anser du vara ghetto?
Jag har själv bott i flera olika typer av ghetton men värst är att bo i relativ närhet till dem. Ungdomarna gör inte lika mycket skit hemma som de gör där inte släktingar kan se dem.

Mina föräldrar resonerade lite som du. Tills de fick ha hand om ett hotell som var hyrt av migrationsverket på 90-talet, en av hundratals provisoriska flyktingförläggningar. Sen ändrades deras åsikter. Vad de fick stå ut med räcker till att skriva en bok.

Många kulturer är utåt väldigt trevliga. I Sverige är man väldigt inåtriktad och det är först när man lärt känna någon som det genuint trevliga kommer fram.
Skåningar var förr, enligt mina föräldrar, väldigt utåtriktade och lite kontinentala men har tagit över mer och mer av det Svenska sättet.

Men en som kulturellt sätt verkar trevlig kan mycket väl kalla dig rövfejs när du vänder dig om. Japaner kan visst vara ordentligt bra på det. Fast de gör det i ansiktet på dig. Medans de ler sitt största leende så förolämpar de dig grovt på japanska. Iofs så är det troligen ett av världens mest "främlingsfientliga" folk.
Med skyltar i gränder som varnar för invandrare.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Och att det är förbjuden att vara kristen i Saudiarabien står var?

Ditt argument haltar mer än gamla Edna som brutit båda höftleder, eller låt mig rätta mig själv, du har inget bra argument, för det du kommer med är dagisargument som baserar sig på inget annat än rädsla.

Citat:

does not allow them to practice their faith

Citat:

Items and articles belonging to religions other than Islam are prohibited

Citat:

Conversion by a Muslim to another religion is considered apostasy, a crime punishable by death if the accused does not recant. The Government does not permit non-Muslim clergy to enter the country for the purpose of conducting religious services. Bibles and other Christian materials are prohibited

Citat:

Christians, and other non-Muslims, are prohibited from entering the cities of Mecca and Medina, Islam's holiest cities.

http://en.wikipedia.org/wiki/Christianity_in_Saudi_Arabia

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Och att det är förbjuden att vara kristen i Saudiarabien står var?

Ditt argument haltar mer än gamla Edna som brutit båda höftleder, eller låt mig rätta mig själv, du har inget bra argument, för det du kommer med är dagisargument som baserar sig på inget annat än rädsla.

Du skojar med mig...

mortifer666 hann nu före mig så du kan lika gärna kolla hans svar.

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
http://en.wikipedia.org/wiki/Christianity_in_Saudi_Arabia

Tror du att det är sådär verkligen? Har du ingen kompis som jobbat i saudiarabien?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Tror du att det är sådär verkligen? Har du ingen kompis som jobbat i saudiarabien?

"Saudi Arabia allows Christians to enter the country as temporary workers, but does not allow them to practice their faith. "

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk

Såg CSM101 inlägg innan om princip och jag måste hålla med. I sak har han rätt.
Har minareten ett användningsområde inom islam så kan den inte förbjudas då det då skulle bryta mot religionsfriheten.
Samtidigt så kan man då argumentera att muslimer inte behöver en minaret eftersom böneutropen i Sverige ändå sker inuti moskén.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101

Citat:

Ett kyrktorn är ingen böneutropare.

Det är inte en minaret heller.

Jo det är den visst det.

Citat:

Upptill är minareten omgiven av ett öppet galleri eller en balkong använt av muezzin (böneutroparen), för att kalla muslimerna till den rituella bönen,

http://sv.wikipedia.org/wiki/Minaret

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
http://en.wikipedia.org/wiki/Christianity_in_Saudi_Arabia

Citat:

Ursprungligen inskrivet av daVani
Du skojar med mig...

mortifer666 hann nu före mig så du kan lika gärna kolla hans svar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av daVani
"Saudi Arabia allows Christians to enter the country as temporary workers, but does not allow them to practice their faith. "

Vad är det ni inte förstår?

Kan ni skillnaden mellan att vara kristen och att utöva sin kristna tro?

Det står ingenstans att det är förbjudet i lag att vara kristen i Saudiarabien och än så länge har ni inte visat mig fel på den punkten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Såg CSM101 inlägg innan om princip och jag måste hålla med. I sak har han rätt.
Har minareten ett användningsområde inom islam så kan den inte förbjudas då det då skulle bryta mot religionsfriheten.
Samtidigt så kan man då argumentera att muslimer inte behöver en minaret eftersom böneutropen i Sverige ändå sker inuti moskén.

Men du, varför måste minareten ha ett specifikt syfte annat än tex en markering för att där finns en moské för att få existera? (Minareter behöver på inget vis vara bugda i anslutning till en moské, de kan stå helt självständigt)

Det är inte som så att minareter kommer sättas upp i varje kvarter, även om det rent lagligt sett är tillåtet. Det kommer inte heller byggas en för varje moské, utan om jag får spekulera så kommer där finnas fyra fem stycken minareter i hela landet (sthlm, gbg, malmö är ju givna, men kanske en i Umeå och nån stans till).

Vi siktar stort och säger att det byggs tio stycken.

So what? Vad kommer de tio minareter göra som ingen lyckats med utan deras hjälp?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Det är inte en minaret heller.

Jo det är den visst det.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Minaret [/B][/QUOTE]
Tack för att du visade att jag hade rätt.

Du kan ju läsa genom det du citerat en gång till?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Vad är det ni inte förstår?

Kan ni skillnaden mellan att vara kristen och att utöva sin kristna tro?

Det står ingenstans att det är förbjudet i lag att vara kristen i Saudiarabien och än så länge har ni inte visat mig fel på den punkten.

Fast nu naggar väl du lite i ditt eget förtroende kapital?

Du får lov att vara kristen, döpt så att säga. Men du får inte lov att bär dess symboler, bygga dess symboler, utöva religionen eller stanna i landet under längre tid (enligt länkar och postarna ovan).

Med undantag för att slå dig i kätting så är du så nära du kan komma ett religionsförbud.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att minareter ska förbjudas men kan förstå varför andra tycker det. Det är svårt att förstå att så många fortfarande i vår tid håller fast vid gamla vidskepliga förklaringsmodeller till hur världen fungerar. Jag har svårt att överhuvudtaget förstå mig på religion. För de flesta religioner känner jag bara förakt och oförståelse för att vuxna människor tror på sånt larv. Islam är dock annorlunda. Där får man nästan dagligen läsa om terrordåd, statligt sanktionerade avrättningar av minderåriga som inte ens begått nåt brottsligt och annat läskigt som kvinnoförtryck.

Många muslimska länder verkar anse att det finns bra stöd i Koranen för dessa avskyvärda handlingar. Jag kan förstå att många västeuropéer finner sådana normer främmande och även om jag inte hade röstat för ett förbud kan jag ju inte påstå att jag hoppat av glädje om de smällt upp en minaret utanför fönstret här.

Permalänk
Medlem

Så gott som alla islamiska stater präglas av varierande grad av intolerans mot andra religioner, kvinnlig självständighet och så vidare. Att hävda att vi genom att bekämpa olika uttryck för islam också bekämpar intolerans och fundamentalism är ett populistiskt synsätt som plockat mycket billiga poäng på sistone. Detta är felaktigt. Vi bekämpar inte intolerans genom att stifta egna intoleranta lagar!

Om man har en genuin aversion mot islam, och vill bekämpa religonen per se är ett förbud mot minareter förmodligen en bra idé. Själv är jag av den åsikten att var och en i den mån det är möjligt ska få göra som den vill så länge det inte inverkar på någon annans frihet att göra detsamma. Detta inkluderar förstås religionsutövning. Vill man på egen bekostnad och mark smälla upp en veranda, en julbock eller en minaret så ska man alltså få göra så. Jag tycker nämligen inte att bebyggelse av denna typ inkräktar på någon annans frihet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
De kan väl äta kakor?

<BESSERWISM>
Hette det inte bakelser i det klassiska felcitatet?
<\BESSERWISM>

Visa signatur

"We have just one world But we live in different ones" - Dire Straits, "Brothers in arms"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Vad är det ni inte förstår?

Kan ni skillnaden mellan att vara kristen och att utöva sin kristna tro?

Det står ingenstans att det är förbjudet i lag att vara kristen i Saudiarabien och än så länge har ni inte visat mig fel på den punkten.

Sluta nu... nu försöker du bara vara jobbig. Fattar inte ens vad det spelar för roll, vara eller utöva. Roligt att vara en kristen i Saudi Arabien när du inte ens får utöva sin tro?

Hela poängen från min sida var att Europa böjer sig ner för mycket för Islam då man inte ens för utöva sin tro i muslimländer så som Saudi Arabien.

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daVani
Sluta nu... nu försöker du bara vara jobbig. Fattar inte ens vad det spelar för roll, vara eller utöva. Roligt att vara en kristen i Saudi Arabien när du inte ens får utöva sin tro?

Hela poängen från min sida var att Europa böjer sig ner för mycket för Islam då man inte ens för utöva sin tro i muslimländer så som Saudi Arabien.

Men varför ska vi sjunka till deras låga nivå? Det är något jag inte förstår.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daVani
Sluta nu... nu försöker du bara vara jobbig. Fattar inte ens vad det spelar för roll, vara eller utöva. Roligt att vara en kristen i Saudi Arabien när du inte ens får utöva sin tro?

Hela poängen från min sida var att Europa böjer sig ner för mycket för Islam då man inte ens för utöva sin tro i muslimländer så som Saudi Arabien.

Så det finns inga enklaver i saudiarabien där västerländs kultur får existera alltså?

*** EDIT ***

Peka gärna på var det står att en minaret MÅSTE ha böneutropare. Det kan mycket väl bara vara en symbol för en närliggande moske. Precis som klockstaplar finns nära kyrkor utan att det för den delen måste användas överhuvudtaget.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daVani
Hela poängen från min sida var att Europa böjer sig ner för mycket för Islam då man inte ens för utöva sin tro i muslimländer så som Saudi Arabien.

Så vänta nu.

Om en homosexuell iranier flyr till Sverige så ska han fan i mig inte få starta en gayklubb, för det får inte vi göra i hans hemland? På vilket sätt ska enskilda individer ställas till svars för vad deras hemlands förtryckarregimer hittar på för dumheter?

Senast jag kollade har vi religionsfrihet här i Sverige. Oavsett vad man tycker om specifika religioner (eller religion i allmänhet) så tycker jag att det är ganska god smak att respektera det.

edit: Värt att nämna i sammanhanget är att Islam är den enda av de tre abrahamitiska religionerna som klart och tydligt accepterar de andra två. Att tro att Saudi-Arabien är någon sorts representant för ett modernt Islam är förstås totalt nonsens.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zatom
Så gott som alla islamiska stater präglas av varierande grad av intolerans mot andra religioner, kvinnlig självständighet och så vidare. Att hävda att vi genom att bekämpa olika uttryck för islam också bekämpar intolerans och fundamentalism är ett populistiskt synsätt som plockat mycket billiga poäng på sistone. Detta är felaktigt. Vi bekämpar inte intolerans genom att stifta egna intoleranta lagar!

Om man har en genuin aversion mot islam, och vill bekämpa religonen per se är ett förbud mot minareter förmodligen en bra idé. Själv är jag av den åsikten att var och en i den mån det är möjligt ska få göra som den vill så länge det inte inverkar på någon annans frihet att göra detsamma. Detta inkluderar förstås religionsutövning. Vill man på egen bekostnad och mark smälla upp en veranda, en julbock eller en minaret så ska man alltså få göra så. Jag tycker nämligen inte att bebyggelse av denna typ inkräktar på någon annans frihet.

Du menar så som man vill bekämpa snefördelning mellan könen med kvotering? Ifall alla muslimska länder är hårda mot andra religioner så kanske man bör se upp lite.

Frågan enligt mig är vilken typ av symbol anser folk det är stop för?
Man får ha ett kors, en minaret, en julbock, en kuk, ett hakkors?
Vad får man inte ha för symbol?

Jag förstår dina principer precis som jag håller med om att man måste acceptera lagen som den finns.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Untitled
Så vänta nu.

Om en homosexuell iranier flyr till Sverige så ska han fan i mig inte få starta en gayklubb, för det får inte vi göra i hans hemland? På vilket sätt ska enskilda individer ställas till svars för vad deras hemlands förtryckarregimer hittar på för dumheter?

Senast jag kollade har vi religionsfrihet här i Sverige. Oavsett vad man tycker om specifika religioner (eller religion i allmänhet) så tycker jag att det är ganska god smak att respektera det.

Det var väl en lite långsökt liknelse va?
Ifall någon jobbar i Iran med att misshandla bögar för att han är sedlighetspolis får han starta eget här ifall han tycker Sverige är ett roligare land (fler bögar)?
Lika tokig liknelse.

Muslimer säger sig vara toleranta men inget land är det egentligen.
Vi säger att vi är toleranta och vi ger de nyckeln till landet och bockar oss framåt med byxorna nere. Låt oss hoppas att de är så toleranta som de säger.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Det var väl en lite långsökt liknelse va?
Ifall någon jobbar i Iran med att misshandla bögar för att han är sedlighetspolis får han starta eget här ifall han tycker Sverige är ett roligare land (fler bögar)?
Lika tokig liknelse.

Muslimer säger sig vara toleranta men inget land är det egentligen.
Vi säger att vi är toleranta och vi ger de nyckeln till landet och bockar oss framåt med byxorna nere. Låt oss hoppas att de är så toleranta som de säger.

Så vi ska vara lika intoleranta helt enkelt? That will teach those bastards!

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Muslimer säger sig vara toleranta men inget land är det egentligen.
Vi säger att vi är toleranta och vi ger de nyckeln till landet och bockar oss framåt med byxorna nere. Låt oss hoppas att de är så toleranta som de säger.

Tur då att västländer som Schweiz går i bräschen för ett mer öppet och tolerant samhälle.

Jag har sagt det förut, det behövs en facepalm-smiley på det här forumet...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Untitled
Tur då att västländer som Schweiz går i bräschen för ett mer öppet och tolerant samhälle.

Jag har sagt det förut, det behövs en facepalm-smiley på det här forumet...

Nu ska vi inte se det som så. Det är en folkomröstning. Sådana påverkas lätt av känsloargument och yttre påverkan med kampanjer. En folkvald regering hade fått ta tag i saken och se det från alla vinklar och även sett till att beslutet följer konventioner osv.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk

Edit.. sen ska vi inte nämna folk som sitter och röker vattenpipa utan för ingångarna till studentbostäderna, förstörelsen av utomhus möbler, cykelstölder m.m

Det där låter mer som vanliga studenter i min mening.

Permalänk
Medlem

cykelstölder, förstörelse av möbler, vattenpipa, terrordåd, avrättningar osv osv... herregud ska vi inte slå till med att minareterna orsakar miljöförstöring och skyldig till den ekonomiska krisen när vi ändå håller på?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
Det där låter mer som vanliga studenter i min mening.

Du kanske ska flytta ditt och bo där ett tag innan du börjar käfta emot

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Du kanske ska flytta ditt och bo där ett tag innan du börjar käfta emot

Du skulle inte klara dig en vecka i Ålidhem!

*** EDIT ****

Tänk att möta dessa en mörk natt:
http://www.vk.se/uploaded/image/2009/9/28/klasskampin_0.jpg

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Fast nu naggar väl du lite i ditt eget förtroende kapital?

Du får lov att vara kristen, döpt så att säga. Men du får inte lov att bär dess symboler, bygga dess symboler, utöva religionen eller stanna i landet under längre tid (enligt länkar och postarna ovan).

Med undantag för att slå dig i kätting så är du så nära du kan komma ett religionsförbud.

Det jag opponerar mig emot är det davani skrev, nämligen att man inte får vara kristen i Saudiarabien och som han sen försökt bevisa genom en dålig Wiki-artikel (vars existens dessutom ifrågasatts just för att den är så dålig).
Det handlar inte om mitt förtroende här, utan vad som är rätt och fel.

Du får inte öppet utöva din religion i Saudiarabien = rätt
Kristna får inte vara i SAudiarabien = fel, men som vissa hävdar visst är så.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av daVani
Sluta nu... nu försöker du bara vara jobbig. Fattar inte ens vad det spelar för roll, vara eller utöva. Roligt att vara en kristen i Saudi Arabien när du inte ens får utöva sin tro?

Hela poängen från min sida var att Europa böjer sig ner för mycket för Islam då man inte ens för utöva sin tro i muslimländer så som Saudi Arabien.

http://en.wikipedia.org/wiki/Christianity_in_Iran
Ett av ondskans axelmakter, dessutom muslimskt (Double the Oh NO!)

Med ca 600 kyrkor.

Så.
Ska det vara OK för en iranier att bygga ett minaret?

Att du inte begriper varför ditt sk argument fallerar å det grövsta är rätt ofattbart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Du skulle inte klara dig en vecka i Ålidhem!

Närmare bestämt Fysikgränd vid brännbollsyran...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Närmare bestämt Fysikgränd vid brännbollsyran...

Till och med vissa tuffa killar i uniform och batong som måste ha en kompis med för att våga gå ute

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Till och med vissa tuffa killar i uniform och batong som måste ha en kompis med för att våga gå ute

Vad jag ser så är det inte i närheten av jämförbara situationer att bo på Ålidhem och Kronogården. Mängden invandrar, bråk och förstörelse ligger på helt andra nivåer.