Köpare vill anklaga mig, hur är lagen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Az1337
Ni får tycka vad ni, vill, men känner du till detta uttrycket?

"I det fina vattnet, finns de fulaste fiskarna"

Därav betyder köparens attetyd, rykte, osv inte ett skit. Om man har sympati för köparen på grund av detta är det fel, det är sanningen som betyder något. Det roliga är också att köparen skrev att han va ute efter en processor som skulle klara 3,7Ghz vid 1,45 Vcore, och vara stabil vid 3200Mhz, hurfasen ska detta va möjligt med ett okompatibelt moderkort?.

Hur kan det vara lättare för köparen att bevisa att den inte fungerade för honom? Isåfall om den inte fungerar, är det viktiga också att man inte får bortse att han har sabbat den vilket är fullt möjligt.

Ska man ha sympati och värdera vem som har mest rätt eller fel broende på personens attetyd, rykte, om han har gjort affärer med Elmor eller ej, så är detta helt åt helvette.

Hur gammal är du? Tröttsamt blir man i alla fall av dina slitna klyschor som du spyr ut som försvar. För mig betyder hans anseende mycket, de många affärerna han gjort på NH och TS (inte med elmor personligen utan med många andra forummedlemmar) med goda resultat vittnar om hans integritet, detsamma kan inte sägas om dig. Bara din attityd i denna tråd säger ett och annat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av megabävern!
Nöjer han sig med en juridikstuderande kan jag företräda honom kostnadsfritt om det skulle visa sig att det inte var moderkortet som var källan till problemet

Som sagt kan hans pillande ha pajjat den så det håller inte

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av megabävern!
Nöjer han sig med en juridikstuderande kan jag företräda honom kostnadsfritt om det skulle visa sig att det inte var moderkortet som var källan till problemet

Hur hade du tänkt och vinna detta mål.. Står inte på någons sida i detta fall.
Men att kunna bevisa att den var trasig vid leveransen låter i mina öron helt omöjligt. Då säljer säger sig vara 110% säker på att den var hel när han sålde den. Och den har funkat helt felfritt för honom.. Ord står mot ord, helt omöjligt att avgöra vem som har rätt. Men som sagt väntar olidligt på att få höra om den funkade med nya moderkortet, om han nu vågar erkänna det. Då han kommer framstå som väldigt okunnig i många ögon, då han har stor erfarenhet inom data världen sen 90talet.

Visa signatur

Amiga 1200 /Blizzard 1230 Mk-IV 32meg /60GB HD/

Permalänk
Avstängd

Asså en fråga, varfan är "Köparen" som skulle testa med det nya moderkortet och skriva resultat?

Heh, att vissa har mage att skriva att "jag"skiter i vilket när jag är en av de två parterna i köpet, isåfall var är "Köparen"? Värt att fundera på.

Dessutom har jag aldrig påståt att jag är en mogen människa som är "by the book" här på sweclockers. Däremot när det gäller affärer är jag seriös och jag gör inget som bryter mot lagen. Har ni hört talas om detta uttrycket:

"Business and pleasure is two separate things"

En annan trend som växer sig stor på denna tråden har blivit att jag som säljare ska kuva mig för den "Ståtlige köparen" eftersom han har gjort många affärer, och en del med Elmor. Ni vet väll att detta kan innebära att man kan göra fel, och inte är så ärlig som alla verkar tro. Till och med vår kära Moses gjorde fel och trottsade gud på en eller annan punkt, och våra kära politiker som man ska ha förtroende för, betalar barnflickor svart. Vad vill jag säga med detta? Jo, att även om jag är en ful jävel, så talar jag sanning när det gäller detta.

Eftersom det snart är jul, tycker jag ni kan visa er respekt till Jesus och ta till er vad han sade

"Den som är fri från skam, kan kasta första stenen"

Permalänk
Medlem

En vild gissning är att han som många andra jobbar till femtiden någon gång. Tvivlar på att han tagit dagen ledigt för en sak som denna.

Permalänk
Medlem

En del har så festlig inställning till saker och ting att jag faktiskt skrattar högt när jag läser deras inlägg

Om vi nu höjer blicken och applicerar samma attityder på resten av era liv?

Jag önskar tfwo all framgång i livet men tvivlar nog på att du har en framtid som säljare om du nu mot förmodan skulle funderat i dom banorna. Kanske skulle lärare i SFI passa bättre då du ju skulle få gott om tid att odla dina fördomar. Och ditt språk.

Och käre derox: att du inte bör vara otrevlig om någon dansar kring dig med en dildo på huvudet Säljer du såna? Eller menar du att situationen är ens jämförbar? Du får självklart ha vilka värderingar du vill och lufta dom så länge du orkar... så får vi se hur långt det för dig i karriären. Att ha åsikter och värderingar är en sak, att oombedd basunera ut dom en annan. Får du eller nån annan era kickar av sånt så väl bekomme, låter som en kompensation av andra brister för mig.

Normal prutmån brukar vara 10% Står det i forumreglerna, SFS eller varifrån kommer denna godbit? Lyckliga mig då som prutat mer och ändå fått köpa saker men stackars mig som ibland fått lämna mer rabatt

Fast nu är det skillnad på en aktion och en annons För att inte tala om hur stor skillnad det är mellan auktion och aktion? Ok, jag har hittills i livet köpt mina bostäder "på annons". Enligt ditt resonemang får jag då alltså inte lägga ett bud som är mindre än ca 90% av utgångspriset utan att förtjäna att bli kallad idiot och värre. Lever du verkligen i samma värld som jag eller bor du fortfarande hos dina föräldrar?

Vill ni och andra med er reagera som man satt en boskapsfösare i baken på er om ni fått för dåligt bud så är ni välkomna för mig, underhållande för stunden också. Ni har säkerligen 100% konsekvent uppförande och skulle behandla en kund i arbetslivet på samma sätt som ni förespråkar här? Lycka till, ni skulle få ert a-e serverat på ett fat inom 2 minuter

Keep on rocking in the free world

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av puffes
En vild gissning är att han som många andra jobbar till femtiden någon gång. Tvivlar på att han tagit dagen ledigt för en sak som denna.

pewpew
för att hitta tbx när ja kommer hem

Permalänk
Medlem

Ett enkel lösning på problemt som har uppstått
Köpare: Jag köpte produkt som inte visade sig passa.
Säljare: Jasså. Det är bara att skicka tillbaka den till mig så får du pengarna tillbaka- minus omkostnaderna.

Dock är det oftast så mycket mer komplicerat och blockering av andras msn försök och hotelser om polisen är mycket mer sunda för stunden...

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst samtliga sidor utan bara dom två första.

Har säljaren sålt en fungerande CPU och skriver i annonsen att den är fungerande så är det rimligt att också anta att den fungerar.

Det finns dock mycket som kan gå fel när köparen får CPUn antar jag.

ESD är min första tanke.
Min andra tanke i det här fallet är att köparen inte har alla hästar hemma, att det inte är skottat ända fram till dörren.

Att en CPU fungerar fint i ett system i en viss hastighet betyder ju som bekant inte att den gör det i ett annat system.

Känns med det jag har läst att säljaren vill försäkra sig om att allt är på hans sida och att köparen som jag också såg här vill försäkra sig om samma sak.

Dock vad jag läst så har köparen lite fel attityd.

Min syn på saken.

xpna

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tofupunk
Din frågeställning här är helt irrelevant, det rådel ingen tvivel om att ett köp är genomfört och båda parter erkänner affären.

Ditt svar på mitt inlägg är helt irrelevant för min del.

Permalänk
Avstängd

"Kanske skulle lärare i SFI passa bättre då du ju skulle få gott om tid att odla dina fördomar. Och ditt språk."

Asså va det uttalandet om pizza eller? Kunde likaväl skriva kötbullar med brunsås. Men det jag menade va att killen som skrev till mig (som va svensk för övrigt) kunde dra....

Permalänk
Medlem

Käre Az1337. Meningen börjar "Jag önskar tfwo all framgång i livet". Varför skulle den då handla om dig?

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Avstängd

Jadu en bra fråga...men tänkte skriva om mitt uttalande om "pizza" då många nog anser att det va dumt gjort....

Permalänk
Medlem

Jag har nu läst igenom alla 11 sidor och jag får den här jämförelsen

Om man köper diesel till en biogas bil så provar man det ,och det inte funkar ska man då få hälla tillbaka dieseln och få pengarna tillbaka?

Så nu om han nu skulle få lämna tillbaka prollen så skulle den kanske vara förstörd då han tryckt in en am3 i en am2 socket då skulle alltså az1337 vara 1000kr fattigare och ha en trasig prolle är detta rimligt ?

Visa signatur

Datorn: xfx hd 5850 BE > core i5 750 @ 4.0 ghz > CM storm sniper BE > asus p7p55d EVO > 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ > Corsair 4GB 1600MHz XMS3 >Corsair HX 750W> windows 7 ultimate KÖPT! > corsair h50

Permalänk
Avstängd

Skulle nog göra denna gämförelsen:

Om man köper diesel och lagrar den i öppna tunnor så dess egenskaper förändras, och sedan försöker använda det i en dieselmotor så fungerar motorn inte särskillt bra. Är det då rätt av köparen att anklaga macken för att ha sålt "defekt" bränsle?

Permalänk
Medlem

lol

Visa signatur

okej

Permalänk
Medlem

Om man är macken, definitivt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Az1337
Skulle nog göra denna gämförelsen:

Om man köper diesel och lagrar den i öppna tunnor så dess egenskaper förändras, och sedan försöker använda det i en dieselmotor så fungerar motorn inte särskillt bra. Är det då rätt av köparen att anklaga macken för att ha sålt "defekt" bränsle?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Az1337 ja den jämförelsen var mer passande !

Visa signatur

Datorn: xfx hd 5850 BE > core i5 750 @ 4.0 ghz > CM storm sniper BE > asus p7p55d EVO > 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ > Corsair 4GB 1600MHz XMS3 >Corsair HX 750W> windows 7 ultimate KÖPT! > corsair h50

Permalänk
Medlem

Nej, det är inte rimligt någonstans!
Köparen har använt processorn på fel sätt från början, samt överklockat den när den inte var kompatibel och gick i 800MHz.

ARGH! Klockan är snart 18.00!

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av irona1
jag har nu läst igenom alla 11 sidor och jag får den här jämförelsen

om man köper diesel till en biogas bil så provar man det ,och det inte funkar ska man då få hälla tillbaka dieseln och få pengarna tillbaka?

Så nu om han nu skulle få lämna tillbaka prollen så skulle den kanske vara förstörd då han tryckt in en am3 i en am2 socket då skulle alltså az1337 vara 1000kr fattigare och ha en trasig prolle är detta rimligt ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Az1337
Skulle nog göra denna gämförelsen:

Om man köper diesel och lagrar den i öppna tunnor så dess egenskaper förändras, och sedan försöker använda det i en dieselmotor så fungerar motorn inte särskillt bra. Är det då rätt av köparen att anklaga macken för att ha sålt "defekt" bränsle?

Snälla, ska ni dra biljämförelser får ni fan anstränga er lite, de där två duger på långa vägar inte upp till de biljämförelser som vi på SweC är vana vid!

Permalänk
Medlem

Kan ni inte sluta snacka om en massa onödig skit tills köparen har provat processorn i ett annat moderkort? Med största sannolikhet kommer processorn då fungera felfritt och allt är frid och fröjd. Om läget inte är så kan man diskutera vidare, men det är onödigt att försöka göra nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Snälla, ska ni dra biljämförelser får ni fan anstränga er lite, de där två duger på långa vägar inte upp till de biljämförelser som vi på SweC är vana vid!

Förlåt, får bättra mig!

Visa signatur

Datorn: xfx hd 5850 BE > core i5 750 @ 4.0 ghz > CM storm sniper BE > asus p7p55d EVO > 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ > Corsair 4GB 1600MHz XMS3 >Corsair HX 750W> windows 7 ultimate KÖPT! > corsair h50

Permalänk
Medlem

Får väl bjuda på att jag en gång faktiskt fyllde full tank med diesel i en fransk hyrbil. Som drevs med bensin. Vassego

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem

Detta är nog den största skämt tråd jag sett. Folk som inte har något med detta att göra, säger helt irrelevanta saker. Som jag har förstått det så har köparen antingen "grillat" den genom ESD, eller så har han ett inkompatibelt moderkort.

Säljaren, du måste lugna ner dig. Man vinner inte en diskussion genom liknelser och att kasta ur sig ord. Ta det sansat.

Permalänk
Avstängd

"Snälla, ska ni dra biljämförelser får ni fan anstränga er lite, de där två duger på långa vägar inte upp till de biljämförelser som vi på SweC är vana vid!"

Om du hade läst hela tråden, så hade du förstått att detta va lite practical jokes på låg nivå. För övrigt kan jag inte mycket om bilar, och säger som VD:n i Kina som skulle köpa Volvo "en bil är en soffa med fyra hjul och ratt".

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt vad man som säljare har att vinna på att visa upp en så pass taskig och provocerande attityd som du gör. Oavsett vad som är rätt eller fel i aktuell fråga underlättar det givetvis om båda parter försöker hålla diskussioner på en rimlig nivå. I just detta fall verkar det som om köparen gjort en miss. Varför kan du inte som säljare bara beklaga detta och förslå att han säljer processorn vidare? Eller ännu bättre, visa lite good will och köpa tillbaka den för 50%. En extra 500-hundring till pizza om du väljer att själv sälja den igen! Med tanke på att köpare verkar ha ett gott rykte behöver du förmodligen inte vara rädd att han returnerar processorn i annat skick än vad den var när du köpte den.
Nu inte sagt att du behöver göra något av dessa saker. Hur jag själv agerat hade nog mycket berott på vilken typ köparen var. I just detta fall hade förmodligen det första jag gjort varit att upplysa personen om att hans moderkort, enligt tillverkaren, inte ser ut att stödja just denna processor istället för att svara att han har ett skit-moderkort. Givetvis har man inte alltid tid att ge support på varor man säljer men för dig verkar just den frågan inte vara ett hållbart argument med tanke på din aktivitet i tråden. Får jag fråga varför du fortsätter att elda på så förbannat sida efter sida när det för länge sedan visade sig att köparen sitter på ett moderkort som inte stödjer processorn och att du som säljare har lagen på din sida? Antar att köparen på något sätt måste lyckats såra dig riktigt djupt när du inte uppvisar ett spår av ödmjukhet trots din stora seger.
Till sist bara lite kort om skambud. Har du aldrig sålt en vara på blocket? Hoppas för din egen skull undviker detta om du blir så upprörd varje gång skambud och fantasifulla bytesförslag ramlar in. Tänk på blodtrycket. Själv nöjer jag mig oftast med att skicka dessa mail i papperskorgen och om jag bemödar mig med att svara blir det med ett enkelt "Nej tack!".

Permalänk

Det här är nog tråden med mest pajkastning/ poster på kort tid sen wunessson hade en tråd om grafikkort
Tycker att az1337 har rätt även om prollen inte fungerar i nya mobot eftersom den var hel vid leverans och som köpare borde man vara beredd att något kan ha ändrats vid klock och lappning. Dock tror jag att den kommer funka i ett nytt mobo

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

HAHAHAHA!! Klickade precis på "HAHA" i CSM101's signatur! Roligaste på mkt länge!

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Az1337

"Den som är fri från skam, kan kasta första stenen"

och hur moget är det att kasta sten på andra oavsett om man är fri från skam eller ej ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av puffes
Jag förstår inte riktigt vad man som säljare har att vinna på att visa upp en så pass taskig och provocerande attityd som du gör. Oavsett vad som är rätt eller fel i aktuell fråga underlättar det givetvis om båda parter försöker hålla diskussioner på en rimlig nivå. I just detta fall verkar det som om köparen gjort en miss. Varför kan du inte som säljare bara beklaga detta och förslå att han säljer processorn vidare? Eller ännu bättre, visa lite good will och köpa tillbaka den för 50%. En extra 500-hundring till pizza om du väljer att själv sälja den igen! Med tanke på att köpare verkar ha ett gott rykte behöver du förmodligen inte vara rädd att han returnerar processorn i annat skick än vad den var när du köpte den.
Nu inte sagt att du behöver göra något av dessa saker. Hur jag själv agerat hade nog mycket berott på vilken typ köparen var. I just detta fall hade förmodligen det första jag gjort varit att upplysa personen om att hans moderkort, enligt tillverkaren, inte ser ut att stödja just denna processor istället för att svara att han har ett skit-moderkort. Givetvis har man inte alltid tid att ge support på varor man säljer men för dig verkar just den frågan inte vara ett hållbart argument med tanke på din aktivitet i tråden. Får jag fråga varför du fortsätter att elda på så förbannat sida efter sida när det för länge sedan visade sig att köparen sitter på ett moderkort som inte stödjer processorn och att du som säljare har lagen på din sida? Antar att köparen på något sätt måste lyckats såra dig riktigt djupt när du inte uppvisar ett spår av ödmjukhet trots din stora seger.
Till sist bara lite kort om skambud. Har du aldrig sålt en vara på blocket? Hoppas för din egen skull undviker detta om du blir så upprörd varje gång skambud och fantasifulla bytesförslag ramlar in. Tänk på blodtrycket. Själv nöjer jag mig oftast med att skicka dessa mail i papperskorgen och om jag bemödar mig med att svara blir det med ett enkelt "Nej tack!".

Bra talat!