Permalänk
Medlem

Hur kopplar man upp en dator i www?

Hejsan! Har inte sökt eller letat efter om det finns någon som redan skivit om detta och det gör det naturligtvis.

Är inte helt jätte dålig på datorer men undrar över en sak eller två.

Ska bygga ihop en kraftig super dator med bra processor och bra minne för att driva 10-14 stycken nätverkskameror övervakningskameror. Och sedan ska detta kopplas tillsammans med en switch med två gigabit ingångar i och resten 24 vanliga. Denna dator ska sedan upp som en server och puta runt allt. Hur får man den tilldelad för att kolla hemma exempel vis, även filer också som man kanske måste ha när man sitter hemma och jobbar.

????????????????
Tacksam för all hjälp!

/Henrik

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burken84
Ehm....

http://en.wikipedia.org/wiki/Web_server ?

HAHA!

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burken84
Ehm....

http://en.wikipedia.org/wiki/Web_server ?

Tjosan Burken, hehe riktigt roligt faktiskt.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

tack det var skoj, är det någon som kan berätta och skriva ner hur man ska göra nu ??

/Henrik

Permalänk
Medlem

Nej, för du är nog kapabel av att googla själv

Varför har du fått uppdraget om du inte är kompetent?

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt, vill du ha en webbserver och en filserver, tanka hem XAMPP så har du apache och filezilla.

Permalänk

Jag har läst igenom ditt inlägg 5 gånger nu och jag begriper verkligen ingenting. Är det själva anslutningen över internet du vill ha igång får du nog berätta mer om det rent tekniska. IP, branväggar etc

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar

Permalänk
Medlem

Har du läst någon bruksanvisning för en övervakningskamera? Där brukar stå vad som behövs. Du måste veta vilka krav du har på överföring mm innan du bestämmer utrustning.

Bredbandsleverantörer brukar sällan bli glada över privatanvändare som har webservers med tung trafik. De stängs av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arneri
Har du läst någon bruksanvisning för en övervakningskamera? Där brukar stå vad som behövs. Du måste veta vilka krav du har på överföring mm innan du bestämmer utrustning.

Bredbandsleverantörer brukar sällan bli glada över privatanvändare som har webservers med tung trafik. De stängs av.

Inget jag varit med om. Så länge man inte tar betalt får man http'a så mkt man vill!

Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arneri

Bredbandsleverantörer brukar sällan bli glada över privatanvändare som har webservers med tung trafik. De stängs av.

But why? Du har ju betalat för ett abb med en viss bandbredd, vad du gör med din bandbredd är väl inte deras bekymmer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arneri
Har du läst någon bruksanvisning för en övervakningskamera? Där brukar stå vad som behövs. Du måste veta vilka krav du har på överföring mm innan du bestämmer utrustning.

Bredbandsleverantörer brukar sällan bli glada över privatanvändare som har webservers med tung trafik. De stängs av.

ööö nej, bb leverantörer skiter i vad det är för trafik eller hur mycket det är så länge det är laglig trafik.

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Medlem

Det är så att när vi åker på mässa så ska vi ha med en laptop som vi sedan kan koppla upp mot våran server hemma i affären och på så vis komma åt vapenboken för att skriva ut licensansökningar med mera. Alltså detta är ett program, går det att komma åt det via FTP exempelvis? eller måste man göra på något annat sätt? Har idag varit och handlat in en D-link DFL-210 som jag till slut fick igång : ) Hur funkar det med VPN osv?

/Henrik

Permalänk
Medlem

Det borde fungera bra med VPN. Via FTP kan du inte köra ett program, det du kan göra är ladda filer upp och ned. SSH är ett alternativ. De flesta VPN-program utnyttjar en SSH-tunnel.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Remote desktop brukar annars fungera utan krångel, men det finns bara i windowsmiljöer.

Permalänk
Medlem

Om det är nätverkskameror så behövs väll ingen "superdator", jag menar nätverkskameror har väll alltid en inbyggd webserver. Det enda som igentligen skulle behövas om man nu bara har tillgång till en ipadress från leverantören är ju nån form av router/brandvägg för att NATa linan och kanske ändra portar så man kommer åt alla kameror, om man nu inte kan ändra portarna direkt i kamerorna såklart.

Oj, såg nu att den hade lite andra uppgifter också, men det täcks av "Remote Desktop Protocol" om man kör windows, värt att notera om RDP är att när man ansluter så bör man köra med "-console" flaggan, om man bara är en person som helatiden ansluter, så slipper man starta flera instanser av samma program (om dom nu ska lämnas igång).
RDP har även stöd för att mappa lokala diskar till servern när man ansluter, så man kan skyffla filer kors och tvärs.

Sen angående vad man får ha på sin internetlina så är det inte så att ISPerna "skiter fullständigt vad du gör", men med det sagt vill jag inte påstå att dom stänger av dig såfort dom märker av minsta lilla aktivitet, dom ser helt enkelt igenom fingrarna, detta är ju upp till varje ISP, men rent generellt vill jag påstå att det är så.
Det jag konkret kan lägga fram är att både Telia och ComHem säger något i den här stilen i sina villkor för internetanslutningar:

"Kunden får ansluta en egen server till tjänsten under förutsättning att den enbart används för eget bruk. Kunden får däremot inte ansluta en server till tjänsten i syfte att fritt eller mot betalning erbjuda eller tillhandahålla varor, tjänster eller information till annan.".

Alltså, om bara DU ansluter till kamerorna och det är DU som står för abbonemanget, så är det lugnt (antar att det även gäller familj eller person i samma hushåll). Men som sagt, detta kollar dom inte så noga, enligt min erfarenhet.

EDIT: Nu har jag bitit mig i svansen, jag antar att linan i affären är en företagslina, då gäller ju andra avtal, konsultera avtalet.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Men vilket skulle funk bäst då, jag har gjort en konto nu på vpntunnel.se
Har plockat ihop en dator för ungefär 9000:- som jag tror funkar fint! Är det bara att följa deras install guide på vpn? Är det något speciellt jag ska tänka på? Hur funkar en vpn tunnel? är typ som att man kommer in i servern och arbetar i den typ som en fjärrstyrning?

/Henrik

Permalänk
Medlem

Haha fan Henrik vill inte vara taskig men du ger dig på en väldigt stor köttbit nu.

Det största problemet här är ju inte att faktiskt få grejerna att fungera utan att få dem att fugnera med lite säkerhet. Du vill ju inte att vem som hellst ska kunna logga in. Vi kommer inte här att kunna guida dig steg för steg. Så du har två val, antingen så hjälper vi dig med vilka program du behöver men du kommer få lära dig själv och sätta upp dem själv (lite frågor kan vi svara på men ingen här kommer nog orka göra hela arbetet åt dig över forumet). Eller så betalar du någon firma som har kompetent personal för detta.

De program jag rekommenderar dig att använda om du vill göra detta själv är följande gratisprogram: VNC (remote desktop), Hamachi (enkel VPN)
De två är det absolut lättaste du kan använda för att få det att fungera.
Sedan med övervakningskamerorna får du kolla i manualen eller kontakta företaget du köpt dem av.

Mvh
Thomas

Edit:
Varför har ni inte "Vapenboken" med er i laptopen på mässan? Då behöver ni ju bara en skrivare till den och det måste ju spara MASSOR med jobb? :/