Permalänk

knaster windows 7

tja jag installerade windows 7 innan dess hade jag xp.

problemet i windows 7 är att när jag skrollar på en sida när jag lyssnar på nån slags musik så knastrar det.

så var det inte i xp.
jag har dessutom installerat senaste drivrutinerna från creative's hemsida men ingen skillnad.

någon som har nån lösning?

Permalänk
Medlem

Kan det vara bitrate eller nåt som spökar?
Testa att ändra samplingsfrekvens och vad du kan hitta i inställningarna..

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Har haft samma problem på min bärbara dator med inbyggt ljudkort sen jag köpte den. Har ingenlösning men det fungerar att mixtra med volymen.

T.ex testa ha Hög volym på högtalarna och låg på datorn så kommer inte märkas.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkott
Kan det vara bitrate eller nåt som spökar?
Testa att ändra samplingsfrekvens och vad du kan hitta i inställningarna..

har försökt med alla inställningar och ingen skillnad på ljudet.

Det är ju ganska skumt för att det funkade på min gamla xp men inte på windows 7

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbon
Har haft samma problem på min bärbara dator med inbyggt ljudkort sen jag köpte den. Har ingenlösning men det fungerar att mixtra med volymen.

T.ex testa ha Hög volym på högtalarna och låg på datorn så kommer inte märkas.

nice tips fast man vill ju ha en fungerande dator med bra ljud i alla lägen :/

Permalänk
Medlem

Hade samma problem i XP för länge sen. Har för mig att jag fick stänga av pc beep under ljudinställningar.

Permalänk
Medlem

Ett ganska känt problem med Soundblaster och Win7. Var samma sak när Vista var nytt vill jag minnas.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomjut
Ett ganska känt problem med Soundblaster och Win7. Var samma sak när Vista var nytt vill jag minnas.

inget man kan göra åt det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomjut
Ett ganska känt problem med Soundblaster och Win7. Var samma sak när Vista var nytt vill jag minnas.

Använda sig av ljudkort som inte är tillverkade av Creative De är ju nu mera ökända för dåliga drivrutiner.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

har samma problem i W7,, och när jag spelar så hör jag olika höga pip i högtalarna beroende på hur hög FPS jag har :S

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk

En person vid namn Tomas skickade ett PM till mig där det stod:

Hittade det här på nätet, kan ju vara värt ett försök:

"Tyvärr är det lite så. När datorn jobbar ordentligt (ett program öppnas eller dylikt) kan det ibland hända att ljudet knastrar till. Pojkarna borta på SweClockers har kommit fram till att det förmodligen beror på en konflikt mellan ljudkortet och grafikkortet. Jag kan dock ha hittat en väldigt simpel lösning. Jag tror det. Det är nämligen så att det energischema som är inställt som standard, "Balanserat", har någon typ av energisparfunktioner för PCI-Express-länken aktiverade (även när man kör med nätström). Vad är anslutet till PCI-Express-platsen? Jo, grafikkortet. Byter man energischema till "Hög prestanda" så stängs dessa energisparfunktioner av.

Jag bytte till "Hög prestanda" för en stund sen, och har sen dess inte hört ett enda litet knaster eller "pop". Ljudet är 100% rent. Verkar alltså (om detta håller i sig) som att problemet orsakades av att grafikkortet inte fick tillräckligt med ström (eller dylikt) när energisparfunktionen för PCI-Express var aktiverad, och i sin tur störde ljudkortet."

Mvh

Tomas

Det visade sig funka för mig :P.

Permalänk
Medlem

Hmm, har själv ett liknade problem i XP, ljudet knastrar hela tiden i spel och dyligt (i alla fall COD MW2), men det fungerar i tex spotify mf. Finns det någon liknade engergispar i XP?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bokemon90
En person vid namn Tomas skickade ett PM till mig där det stod:

Hittade det här på nätet, kan ju vara värt ett försök:

"Tyvärr är det lite så. När datorn jobbar ordentligt (ett program öppnas eller dylikt) kan det ibland hända att ljudet knastrar till. Pojkarna borta på SweClockers har kommit fram till att det förmodligen beror på en konflikt mellan ljudkortet och grafikkortet. Jag kan dock ha hittat en väldigt simpel lösning. Jag tror det. Det är nämligen så att det energischema som är inställt som standard, "Balanserat", har någon typ av energisparfunktioner för PCI-Express-länken aktiverade (även när man kör med nätström). Vad är anslutet till PCI-Express-platsen? Jo, grafikkortet. Byter man energischema till "Hög prestanda" så stängs dessa energisparfunktioner av.

Jag bytte till "Hög prestanda" för en stund sen, och har sen dess inte hört ett enda litet knaster eller "pop". Ljudet är 100% rent. Verkar alltså (om detta håller i sig) som att problemet orsakades av att grafikkortet inte fick tillräckligt med ström (eller dylikt) när energisparfunktionen för PCI-Express var aktiverad, och i sin tur störde ljudkortet."

Mvh

Tomas

Det visade sig funka för mig :P.

bra tips, men jag kör min redan på prestanda läge och jag hör de ändå:S

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cat_fish_1
bra tips, men jag kör min redan på prestanda läge och jag hör de ändå:S

mm jag märkte det också

Permalänk
Medlem

det finns ett par fan made drivers som ska funka men dom funka inte för mig har slängt in mitt gammla audigy 2 zs kommer inte ihåg vad dom heter.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem med mitt ljudkort!Hör o häpna så var det så att jag va tvungen och köra med endast 3 gig i ram istället för 4 för att det skulle fungera bra för mig!Vet ej varför men jag har clockrent ljud nu!

Visa signatur

petrified

Permalänk
Medlem

Fick samma problem men tror jag fixa det på min i alla fall.
Jag stängde av sata6,0 och usb 3,0 i bios har asus kort och då försvann det.

Permalänk
Medlem

Vad har du för ljudkort? KXProjekt finns för live och audigy. Jag kör PAX drivers till mitt X-Fi. Sen noterade jag att till X-Fi kortet så är det nyare drivrutiner till w7 på amerkianska sidan gäntemot den svenska.

Har för mig att det ibland kan försvinna om man byter usb port på musen alt kopplar strömen till ljudkortet på en saparat lina från PSU. Men om du inte hade problem i XP så låter det konstigt att det skulle spela någon roll. Jag fick göra det på mitt gamla Nforce4 mb för att bli av med det problemet.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.