11-13", intern optisk enhet, helst HDMI - 5000?

Permalänk
Medlem

11-13", intern optisk enhet, helst HDMI - 5000?

Hej alla!

Har sett liknande trådar, men kanske med lite andra "krav".
Sambon har kommit fram till att hon vill ha en laptop med följande krav:

- skärmstorlek mellan 11 - 13"

- Intern optisk enhet, behöver inte vara DVD-brännare, bara den läser skivor är detta helt OK.

- Helst en HDMI-port, då det kan vara nyttigt att koppla upp till en större skärm. (Detta är dock inget beslutande krav, men värdet av detta krav kan vara runt 500:-, inte mer!

- Upp till 5000:-, inga andrahand heller dvs via blocket, tradera etc, utan 5000 butikspris/nätpris.
Det kan tålas att budgeten töjs med x antal hundra spänn, men då skall det vara värt det!

Så, alla proffs ute, vad kan ni tipsa mig med? Allt från tips till råd etc. uppskattas!

Permalänk
Medlem

HP 311

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Skulle du kunna länka till den du syftar på?

Okej, verkar ha hittat den, den har ju ingen optiskt enhet imbyggt eller? Då faller ju hela idén..

Permalänk
Medlem

oj läste fel :s sorry

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Efter en filtrering på prisjakt:

12-13"
DVDbrännare
HDMI

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s45113407&cols=3938%2C3...

"Intern DVDbrännare"
HP Compaq 2230s NX605EA
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=447868

"Extern DVDbrännare"
HP Pavilion DV2-1090eo
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=413290

Jämförelse:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=447868,413290

Vet faktiskt inte om den optiska enheten (dvdn) är intern på den första.

Vet inte om det följer med en extern dvdbrännare till den andra datorn, eller hur det funkar.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen & lite uppföljning:

Vi kom fram till att HP 2230s var det bästa alternativet som innehöll alla de kriterierna sambon var ute efter. HDMI, Inbyggd optisk enhet, 4GB RAM out-of-the-box samt liten & smidig till ett kanonpris på 4490:-!
IOM att datorn endast skall vara till för att plugga med, surfa med samt att bränna ut samt arbeta med skivor och dylikt så kom vi fram till att det faktiskt inte finns någon annan förutom denna. Sedan att den har lite utdaterade specar är inget som rör henne något...den flyter ju på som tusen, trots Vista!!
Jag har ju kommit över ett legitimt ex. Win7 Business (MSDNAA) så min följdfråga blir då - Hur kommer det att fungera? Vet med mig att faderns HEM-PC stationära HP inte lirade bra ihop med Win7 alls.
Så frågan är, hur kommer det att fungera just med denna datorn? Någon som helst erfarenheter någon? Kommer Win7 Business utnyttja alla 4GB RAM:en exempelvis? Klarar hårdvaran i 2230s av Win7 utan extra tweakande etc? All info uppskattas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nza
Tack för tipsen & lite uppföljning:

Vi kom fram till att HP 2230s var det bästa alternativet som innehöll alla de kriterierna sambon var ute efter. HDMI, Inbyggd optisk enhet, 4GB RAM out-of-the-box samt liten & smidig till ett kanonpris på 4490:-!
IOM att datorn endast skall vara till för att plugga med, surfa med samt att bränna ut samt arbeta med skivor och dylikt så kom vi fram till att det faktiskt inte finns någon annan förutom denna. Sedan att den har lite utdaterade specar är inget som rör henne något...den flyter ju på som tusen, trots Vista!!
Jag har ju kommit över ett legitimt ex. Win7 Business (MSDNAA) så min följdfråga blir då - Hur kommer det att fungera? Vet med mig att faderns HEM-PC stationära HP inte lirade bra ihop med Win7 alls.
Så frågan är, hur kommer det att fungera just med denna datorn? Någon som helst erfarenheter någon? Kommer Win7 Business utnyttja alla 4GB RAM:en exempelvis? Klarar hårdvaran i 2230s av Win7 utan extra tweakande etc? All info uppskattas!

win7 borde inte vara några problem, bör vara samma drivrutiner som för vista. Var så för mig i alla fall, du kan fortfarande bara nyttja 3,5gb ram med ett 32bitars os. Sen så känns win7 mycket snabbare än vista.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Den har "bara" 2GB ram från början vad jag kan se.

Dock kan du sätta i en till 2gb sticka i den.

Edit: Webhallen och JME Data har olika info på minnen.

Säger 2gb, samt att det är 1st 2gb sticka. Och att det finns en still plats i datorn (som är ledig) för en sticka till.

Citat:

• Standardminne - 1 x 2048 MB DDR2
• Minnesplatser
- 2 SODIMM-platser med stöd för Dual Channel-minne
• Minnesuppgradering - Kan uppgraderas till max 8192 MB

http://www.webhallen.com/prod.php?id=101924&ref=Prisjakt

Så kolla på det stället där du köper den, hur mycket minne det är i den.

Permalänk
Medlem

LsdBoy:
Det låter ju bra, men vad händer med de sista 0,5GB RAM:n?

MX510:
Köpte den som igår från Webhallen, och mycket riktigt innehåller datorn 4GB RAM. Kan kanske vara sista batchen som innehöll 4 istället för 2?

Tack för tipsen allihopa, sambon är riktigt nöjd och det verkar vara en kanonburk!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nza
LsdBoy:
Det låter ju bra, men vad händer med de sista 0,5GB RAM:n?

MX510:
Köpte den som igår från Webhallen, och mycket riktigt innehåller datorn 4GB RAM. Kan kanske vara sista batchen som innehöll 4 istället för 2?

Tack för tipsen allihopa, sambon är riktigt nöjd och det verkar vara en kanonburk!

Kan du säga om fläkten låter något alls (jag är ljudkänslig ) och hur varm datorn blir?

http://www.alcpu.com/CoreTemp/CoreTemp32.zip

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nza
LsdBoy:
Det låter ju bra, men vad händer med de sista 0,5GB RAM:n?

MX510:
Köpte den som igår från Webhallen, och mycket riktigt innehåller datorn 4GB RAM. Kan kanske vara sista batchen som innehöll 4 istället för 2?

Tack för tipsen allihopa, sambon är riktigt nöjd och det verkar vara en kanonburk!

De sista 0,5gb finns, men kan ej användas av ett 32bitars os. Orkar inte förklara det närmare, men om du är intresserad så finns det en massa trådar som tar upp det och förklarar varför ett 32bitars os inte kan använda 4gb ram.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2