Permalänk
Medlem

Joomla

Jag satt och surfa runt och hittade ett företag som erbjuder sin kunder webbsidor med systemet Joomla för 2700 SEK / år.

Då undrar jag detta:
Får dom göra pengar på Joomla? Alltså, får dom sälja Joomla och tjäna pengar, utan att Joomla får något för det? För jag menar, det är ju ett Opensource system, men någon måste ju liksom "äga" det?

// Tulle

Visa signatur

Intel Core i5-3570K @ 3.40Ghz / 16 GB ram / 120 GB SSD / 1 TB HDD / Geforce GTX 580 / Acer s273HL 27" LED

- Windows 8? Avgå!

Permalänk
Medlem

Jag skulle tippa att de får det. De säljer antagligen tjänsten "hosting av joomla". Dvs det de tar betalt för är att köra Joomla och kanske ingår support.

Det beror väl lite på licens, men man får vad jag vet tjäna pengar på opensource. Vad man inte får, är att ta opensource, ev. modifiera det, paketera det och sälja det som färdig produkt utan att inkludera sina egna ändringar som open source. Men som sagt, det finns många licensvarianter och jag kan dem inte speciellt bra.

Visa signatur

Crap.

Permalänk
Medlem

Visst kan licenstyper vara förvirrande?

Joomla! forkades i 2005 från projektet Mambo, som är licenserat under GNU GPL. På grund av detta tvingas även Joomla! följa GPL vilket bland annat innebär att all källkod från det nya projektet måste finnas tillgänglig; Joomla! ska inte få konkurrera ut Mambo genom att använda dess källkod och distribuera ny mjukvara som inte följer samma frihet. Detta är en grundläggande princip bakom licensen.

Som slutanvändare får du nyttja och modifiera Joomla! hur du vill. Detta gäller även företag och organisationer (mer utförligt här). I detta fall använder sig företaget av Joomla! "bakom kulisserna" så att säga. Deras tjänst använder sig av Joomla!-teknik men de säljer ingen egen variant. De kan ha modifierat koden men valt att inte släppa den vidare.

Kortfattat kan man säga att Joomla! styr projektet men att vem som helst enligt GPL har tillåtelse att skapa den egna versionen Foomla?! och släppa den vidare. Joomla! tillåts i sin tur att ta ny eller modifierad kod från Foomla?! och väva in i sitt eget projekt.

Det är ganska mycket personliga uppfattningar i denna text och det kan hända att jag missuppfattat något väsentligt.. men det kändes fint att skriva det. I mitt huvud blev världen lite vackrare

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

företagen tar inte betalt för själva joomla programmet utan de tar betalt för utbildning och tiden som de jobbat med din hemsida. beror på olika paket och tillval men även joomla hosting kan vara aktuellt.

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Kortfattat kan man säga att Joomla! styr projektet men att vem som helst enligt GPL har tillåtelse att skapa den egna versionen Foomla?! och släppa den vidare. Joomla! tillåts i sin tur att ta ny eller modifierad kod från Foomla?! och väva in i sitt eget projekt.

Jag vill bara förtydliga att om du modifierar en kod som är licensierad under GPL är du tvingad att ge ut den under GPL. Det betyder att om du skapar din egna distribution av Joomla kan jag kräva att få din sourcekod. Det samma gäller att om du kopierar eller anropar så lite som en enda rad av ett GPL-licensierad kod måste all din kod lanserad under GPL. Detta skiljer sig från LGPL där du är tillåten att anropa koden utan att den anropade kodens licens behöver vara GPL. Det är dock mycket riktigt som det nämns att man kan ta betalt för tjänster som handlar om GPL-projekt.

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dosshell
Jag vill bara förtydliga att om du modifierar en kod som är licensierad under GPL är du tvingad att ge ut den under GPL. Det betyder att om du skapar din egna distribution av Joomla kan jag kräva att få din sourcekod. Det samma gäller att om du kopierar eller anropar så lite som en enda rad av ett GPL-licensierad kod måste all din kod lanserad under GPL. Detta skiljer sig från LGPL där du är tillåten att anropa koden utan att den anropade kodens licens behöver vara GPL. Det är dock mycket riktigt som det nämns att man kan ta betalt för tjänster som handlar om GPL-projekt.

Nä, det stämmer inte så som jag uppfattat det. Du får ändra källkod så mycket du vill men om du skapar en ny produkt ur den så måste du även göra källkoden tillgänglig.

Skillnaden är alltså att du, som privatperson eller företag, får ladda ner Joomla!, hacka core-koden och använda den för att göra en Internetbutik. Joomla! kan inte tvinga dig att ge dem de tillägg du gjort. Om du däremot packeterar produkten under annat namn och saluför den -- eller överhuvudtaget sprider den -- så måste den också följa GPL.
Kolla på länken i mitt första inlägg.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet