Zepto Computers i konkurs

Permalänk
Melding Plague

Zepto Computers i konkurs

Den danska datortillverkaren Zepto Computers försätts i konkurs, det står klart efter ett styrelsemöte under onsdagen.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Är väl egentligen ingen nyhet? Ganska väntat...

Permalänk
Hedersmedlem

bara jag som tycker prisjakt-länken var klockren? :>

"Hitta bästa pris på Små Danska Olyckor"

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vargeEEEEn
bara jag som tycker prisjakt-länken var klockren? :>

"Hitta bästa pris på Små Danska Olyckor"

OMFG!

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Ajdå, men tror garantin gått ut på min zepto ändå, så borde inte påverkas, men trist för de som gör det!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vargeEEEEn
bara jag som tycker prisjakt-länken var klockren? :>

"Hitta bästa pris på Små Danska Olyckor"

Sakert nan pa sweclockers som bestammer vad det ska vara for produkt

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vargeEEEEn
bara jag som tycker prisjakt-länken var klockren? :>

"Hitta bästa pris på Små Danska Olyckor"

Det där är definitivt värt ett lol från min sida

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Suckers.

Min ett år gamla Zepto Nox har börjat få slumpartade blåa pixelfel här och där, åtminstone under spelande och filmtittande, speciellt under icke-native-upplösning. Både på inbyggd skärm och stationär.

Men nu kan jag väl glömma att kunna skicka den på reparation, hade ett års utökad garanti kvar.

"Hitta bästa pris på Små Danska Olyckor"-kopplingen gav åtminstone lite ljus i tillvaron!

Permalänk
Medlem

happ här sitter man med en zepto pantheon a42 med trasig hdmi ingångar tänkt skicka in den vilken dag som helst. TYPISKT

Visa signatur

Amd Ryzen 1600, Gigabyte ab350 gaming 3, corsair LPX 3000@2933
Radeon 480 4GB Corsair TX 650

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vargeEEEEn
bara jag som tycker prisjakt-länken var klockren? :>

"Hitta bästa pris på Små Danska Olyckor"

Kan inte annat än instämma.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av al0be
happ här sitter man med en zepto pantheon a42 med trasig hdmi ingångar tänkt skicka in den vilken dag som helst. TYPISKT

Snarare tur, om den var ivägskickad hade du förmodligen sett den för sista gången.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy

Snarare tur, om den var ivägskickad hade du förmodligen sett den för sista gången.

Går man till www.zepto.se så ligger det en länk för service-ärende på startsidan. Det verkar som att Infocare fortfarande reparerar Zepto-produkter trots konkursen. Får man hoppas, iallafall.

Permalänk
Medlem

Synd, gillade zepto.

Menmen, var ganska väntat.

Permalänk
Medlem

Synd men svårt för ett så litet företag att överleva i dagens bransch med så många och stora aktörer redan.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

WTF I HELVETES FAN! Jag skickade in min dator dit för två veckor sen och nu står det att den skickats till Zepto för ombyte av skal, hade en vit Anthea som skalet blev äckligt på. Vad tror ni, kommer jag få tillbaka min dator?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
WTF I HELVETES FAN! Jag skickade in min dator dit för två veckor sen och nu står det att den skickats till Zepto för ombyte av skal, hade en vit Anthea som skalet blev äckligt på. Vad tror ni, kommer jag få tillbaka min dator?

Nu är jag inte 100% säker, men då du verkar väldigt orolig vill jag ändå lugna dig lite.

Ja, det är ju din dator. Det blir ju inte konkursboets bara för att det är i dess besittning. Så länge du kan visa att den är din är det ingen fara. Värre hade det varit om du precis beställt och betalat en dator utan att ha fått den levererad. Då hade det berott på om någon dator fysiskt blivit uppmärkt för dig eller ej (om jag minns rätt). Men så är ju ändå inte fallet nu.

Få den lagad kan bli värre med.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nME
Nu är jag inte 100% säker, men då du verkar väldigt orolig vill jag ändå lugna dig lite.

Ja, det är ju din dator. Det blir ju inte konkursboets bara för att det är i dess besittning. Så länge du kan visa att den är din är det ingen fara. Värre hade det varit om du precis beställt och betalat en dator utan att ha fått den levererad. Då hade det berott på om någon dator fysiskt blivit uppmärkt för dig eller ej (om jag minns rätt). Men så är ju ändå inte fallet nu.

Få den lagad kan bli värre med.

Kvitto har jag kvar så det borde vara lugnt, tur där då. Den skickades till zepto i början av förra veckan ifrån infocare, och den var inne för byte, så jag ber till gudarna att de hunnit byta ut skalet på den, fast jag ska väl inte be och hoppas på allt för mycket utan får vara nöjd med att få tillbaka den

Permalänk

Det var för mig oväntat, nu har jag dock inte varit uppdaterad om hur försäljningen har gått.
Jag kollade dock efter en budget dator där för någon dag sedan, men tyckte inte de var så prisvärda. Och det var för mig jävligt tur.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Lite dåligt att dom inte informerar om det på deras hemsida, typ som DB gjorde vid deras konkurs. Man kan fortfarande konfiguera en dator på deras hemsida och komma hela vägen till kassan. Längre ville jag inte testa.

Visa signatur

Main: GA-P35-DQ6, Q6600,8800GTS, 2gig Balistik 8500
Server: "4300, 12TB Lagring

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carlos25
Lite dåligt att dom inte informerar om det på deras hemsida, typ som DB gjorde vid deras konkurs. Man kan fortfarande konfiguera en dator på deras hemsida och komma hela vägen till kassan. Längre ville jag inte testa.

DB informerade väll inte alls när de gick i konkurs? jag beställde min dator därifrån ca en månad innan och då va allt frid o fröjd, sen helt plötsligt så var dom i konkurs och min garanti på allt borta.
och anledningen till att du fortfarande kan bygga ihop datorer o.s.v. är att de blev uppköpta av ett annat företag. så det är lugnt att beställa därifrån.

men inte har man fått sin garanti tillbaka dock -.-

Permalänk
Medlem

Jag tror alla företag som satsar på att prispressa och lägga sig under de stora aktörerna prismässigt är dömt att misslyckas. stora tillverkare har redan börjat pressa priserna och släppa fler budget alternativ så det finns ingen plattform för småföretagen att slå sig in på längre. som exempel lär swedex stå på tur.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

De höll sig kvar förvånansvärt länge trots allt.
Lite synd med ett alternativ mindre men med lite röta så kanske de startar om med enbart kärnverksamheten. Som jag förstod det så gick ju den runt i alla fall.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vargeEEEEn
bara jag som tycker prisjakt-länken var klockren? :>

"Hitta bästa pris på Små Danska Olyckor"

Episkt

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soundofmetal
DB informerade väll inte alls när de gick i konkurs? jag beställde min dator därifrån ca en månad innan och då va allt frid o fröjd, sen helt plötsligt så var dom i konkurs och min garanti på allt borta.
och anledningen till att du fortfarande kan bygga ihop datorer o.s.v. är att de blev uppköpta av ett annat företag. så det är lugnt att beställa därifrån.

men inte har man fått sin garanti tillbaka dock -.-

Datorbutiken informerade alla kunder via mail-utskick samma dag eller dagen efter konkursen. Dom stängde även förbetalning (bankgiro) några dagar innan dom ansökte konkurs.

Citat:

Shoppingsajterna Svenska AB lämnade i morse in ansökan om konkurs. För mer information - se www.shoppingsajterna.se

/dbmannen

Garantin har du ju fortfarande kvar om produkten är tillverkade av någon annan än just företaget som gick i konkurs. Har du tex ett moderkort från ASUS så har du garanti mot dem, oberonde vem som sålt produkten.

Visserligen så kan det vara svårare att få en svensk återförsäljare att ta i ärendet, då återförsäljaren måste stå för alla omkostnader när det gäller frakt med mera (tillverkaren står såklart för kostnaden av reparationen).

Har du inget kvitto kvar så rekommenderar jag dig att kontakta nya db så fixar dom fram kvitton åt dig.

Permalänk

Apropå DB så väntar jag fortfarande på att få tillbaka min mus,
jag antar dock att det tåget drog för ett bra tag sedan

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem

Detta var ju väntat.

Permalänk

Hur går det nu med folk som har garanti?

Permalänk
Medlem

Detta tog mig med överraskning; jag trodde Zepto hade gått i konkurs för länge sedan

Var det inte nån nyhet om det för ett år sedan eller så? Eller är jag bara yrvaken just nu?

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk

Fan vad tråkigt.. Men sådan är marknaden, tyvärr.

Permalänk
Avstängd

Ganska väntat. Deras segment minskade inte bara i storlek utan även i slagkraftighet de senaste månaderna.

Permalänk
Medlem

Inget konstigt med detta. Världens sämsta företag med världens sämsta support. De var dömda att gå i konkurs

Permalänk

Det var ju trist. Mest på grund av att jag själv har en Zepto. Men den är snart tre år gammal så skulle den gå sönder nu är det väl ändå dags att köpa en ny. Har faktiskt varit toknöjd med den under alla år, inte strulat en enda gång. Lite varm kanske, men har ändå en kylplatta så...

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."