Webdesings Meny: huh? oh.. it fucked up!

Permalänk
Medlem

Webdesings Meny: huh? oh.. it fucked up!

Hej! (Ska försöka att inte vara någon tomte, sorry sweclockers om jag är!)

(allt måste göras i HTML och/eller CSS kod)

Jag har försökt att föra denna lilla hemsida bara en prototyp så..
Okey så vad jag har gjort är att jag har gjort ramarna men nu fattar jag inte några saker:
Jag vill ha en meny i vänstra sidan som är fallande. Mitt problem är att jag inte vill att sidan ska ladda om varje gång du trycker på en meny-knapp.
Jag vill att det ska öppnas i en ram (mitten ramen) så bara den laddas om. Jag kan fixa med hur många menyer det finns och vart det ska gå men jag vet inte hur man får det till att inte ladda om till en ny sida.
Jag vill också ha en backgrund som ligger under all som är som skrivbordet i datorn. Sedan lägger man in alla olika fönstren på det i detta fallet mina ramar (Topp, Mitten och vänster meny). Om någon fattar vad jag menar eller om ni inte gör det fråga gärna och jag är i desperat nöd av hjälp och tidsbrist till deadline..
Förenklad bild för design

Tack så hemskt mycket för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Ramar tillhör det förflutna!

Titta på ajax om du inte vill att sidan ska uppdateras.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GuTsaV
Ramar tillhör det förflutna!

Titta på ajax om du inte vill att sidan ska uppdateras.

Tack men tyvärr så är html och css ett måste...

Permalänk
Medlem

Är det här ngn såndär tråkig webdesignkurs i skolan där man blir begränsad av vad läraren kan?

Säg att ramar tillhör det förflutna och gör sidan i PHP. Låt inte inte det undermåliga svenska samhället styra dig! Släpp lös kunskaper och rösta blankt nästa år!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GuTsaV
Är det här ngn såndär tråkig webdesignkurs i skolan där man blir begränsad av vad läraren kan?

Säg att ramar tillhör det förflutna och gör sidan i PHP. Låt inte inte det undermåliga svenska samhället styra dig! Släpp lös kunskaper och rösta blankt nästa år!

Aja, men jag måste tyvärr göra hela saken i html kod för att inte bli underkänd...
Men finns det verkligen inget sätt att fixa till detta på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GuTsaV
Säg att ramar tillhör det förflutna och gör sidan i PHP. Låt inte inte det undermåliga svenska samhället styra dig! Släpp lös kunskaper och rösta blankt nästa år!

Nej rösta blått för frihet i skolan

Samma sak gällde mig när vi hade programmering i skolan. Man skulle bara använda de saker som gällde i kursen om man ville ha bra betyg.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Nej rösta blått för frihet i skolan

Samma sak gällde mig när vi hade programmering i skolan. Man skulle bara använda de saker som gällde i kursen om man ville ha bra betyg.

Kan du då snälla hjälpa mig?
Jag behöver få menyerna att fungera och bli genomskinliga samma sak gäller mitten ramen och jag behöver få meny länkarna att öppna i mitten ramen utan att öppna en helt ny sida...
Vore väldigt tacksam om du hjälpte mig!

Permalänk
Medlem

Snabbaste sättet för dig är nog att använda en iframe. Det är dock något som är på väg att fasas ut, men i och med att du har tidsbrist så. http://www.w3schools.com/TAGS/tag_iframe.asp
För att länka in nytt material in i den så använder du target="iframenamnet" i dina menylänkar.
Här har du lite argument mot läraren om han/hon trilskas med att ni ska använda frames: http://www.html-faq.com/htmlframes/?framesareevil
Jag har själv försökt få tidigare kollegor att ändra uppfattning men det tar tid.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Snabbaste sättet för dig är nog att använda en iframe. Det är dock något som är på väg att fasas ut, men i och med att du har tidsbrist så. http://www.w3schools.com/TAGS/tag_iframe.asp
För att länka in nytt material in i den så använder du target="iframenamnet" i dina menylänkar.
Här har du lite argument mot läraren om han/hon trilskas med att ni ska använda frames: http://www.html-faq.com/htmlframes/?framesareevil
Jag har själv försökt få tidigare kollegor att ändra uppfattning men det tar tid.

Jätte bra sidor men jag har fortfarande några problem kvar;
Hur jag skriver in så jag får min meny genomskinlig och min mitt fram genomskinlig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Nej rösta blått för frihet i skolan

Hahahah, "frihet". Good one.

Ang. genomskinlighet, testa att sätta bakgrunden till "transparent" både på själva framen och på body i den sidan du laddar.

Och undvik frames blah blah blah, synd att du inte kan det pga. lärare etc.

Permalänk

Herre gud..

Det var samma sak för mig när jag läste webbdesing. Men som tur var så gick min lärare med på att jag fick använda andra sätt än tabeller och frames.

Det slutade med max betyg och att jag fick sitta och förklara för läraren vad css/php och Sql var.

Snacka med läraren och förklara att det är idioti att lära ut utåldrade tekniker.

/T

Permalänk
Medlem

Skumma lärare ni har, läser själv webbdesign för tillfället, där de flesta i klassen sitter och lär sig HTML för tillfället. Men fick använda vilket kodspråk jag ville, bidrar bara till ett högre betyg med mer avancerade saker.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det så att ju äldre man blir desto svårare har man att ta till sig den nya tekniken. Som lärare har man tagit fram kursmaterial som man - om man är lat, gammal eller trött, återanvänder i vått och torrt, säsong ut och säsong in.
Egentligen sitter roten till problemet i skolledningen som inte har tillräcklig insyn i vad lärarna faktiskt lär ut och som inte ser till att lärarna får en korrekt fortbildning. Så här kommer det fortsätta att vara så länge vi har det nutida skolsystemet, och tyvärr så är det fruktansvärt oinspirerande för eleverna.

Det man kan göra som elev är att ta en egen väg, ändå göra det som krävs inom kursen, men visa på andra möjligheter - föreslå förbättringar och visa på ytterligare kunskaper så bör ett MVG inte vara långt bort. Även ta upp det med ledningen, att som klass lyfta fram problemet - det är dock svårt att göra sig av med en lärare som har många år inom yrket då det finns vissa regler som skyddar den anställda.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog använda mig av CSS-divs och en php GET/Switch.

Permalänk
Medlem

Samma sak när jag läste webbdesign 02 eller om det var 03. Var på 2 lektioner för jag kunde mer än läraren, mailade in mitt arbete efter 3dagar och hade MVG i slutet av kursen.

Trodde man skulle få lära sig PHP och SQL djupare än det jag läst in mig på internet och inte dom mest grundläggande HTML koderna.
Jobbigt när man kan mer än läraren och man vill utvecklas.

sry för offtopic

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shay
Samma sak när jag läste webbdesign 02 eller om det var 03. Var på 2 lektioner för jag kunde mer än läraren, mailade in mitt arbete efter 3dagar och hade MVG i slutet av kursen.

Trodde man skulle få lära sig PHP och SQL djupare än det jag läst in mig på internet och inte dom mest grundläggande HTML koderna.
Jobbigt när man kan mer än läraren och man vill utvecklas.

sry för offtopic

"Tyvärr" så kan man ju lära sig allt i alla ämnen i grundskolan/gymnasiet genom läsning på internet, och snabbare dessutom. Det är trist att man måste gå dit varje dag ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shay
Samma sak när jag läste webbdesign 02 eller om det var 03. Var på 2 lektioner för jag kunde mer än läraren, mailade in mitt arbete efter 3dagar och hade MVG i slutet av kursen.

Trodde man skulle få lära sig PHP och SQL djupare än det jag läst in mig på internet och inte dom mest grundläggande HTML koderna.
Jobbigt när man kan mer än läraren och man vill utvecklas.

sry för offtopic

PHP och MySQL ingår i databashantering, men kan hålla med om att det är tråkigt att gå till skolan när man antingen kan mer än läraren, eller tvingas till att gå igenom saker man redan lärt sig i grundskolan. Finns inte någon direkt anledning att vara i skolan förutom att träffa polare.

Idiotiskt att en del lärare även baserar ens betyg efter hur mycket från-/närvaro man har. Borde vara resultatet som räknas, och hur mycket man i själva verket kan.

Permalänk
Medlem

OJ, urflippad tråd...

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Entusiast

Själv föredrar jag att använda tabeller istället för frames.
Transparens får man enkelt med transparenta png-bilder som "background" i tabell-cellerna.

Med tabeller och transparenta png-bilder tror jag du enkelt kan få önskat resultat.

Då du vill att sidan inte skall laddas om vid menyval, prova en iframe i tabell-cellen där sidorna skall visas.

Ibland kan det hända att man måste lägga tabeller i tabell-cellerna för att kringå dem olika webbläsarnas usla tabell-renderingar som renderar tabeller felaktigt, i synnerhet Internet Explorer.

Ta en titt in på http://ghostnet.sytes.net/ och se hur jag har använder tabeller.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Tyvärr är det så att ju äldre man blir desto svårare har man att ta till sig den nya tekniken. Som lärare har man tagit fram kursmaterial som man - om man är lat, gammal eller trött, återanvänder i vått och torrt, säsong ut och säsong in.
Egentligen sitter roten till problemet i skolledningen som inte har tillräcklig insyn i vad lärarna faktiskt lär ut och som inte ser till att lärarna får en korrekt fortbildning. Så här kommer det fortsätta att vara så länge vi har det nutida skolsystemet, och tyvärr så är det fruktansvärt oinspirerande för eleverna.

Det man kan göra som elev är att ta en egen väg, ändå göra det som krävs inom kursen, men visa på andra möjligheter - föreslå förbättringar och visa på ytterligare kunskaper så bör ett MVG inte vara långt bort. Även ta upp det med ledningen, att som klass lyfta fram problemet - det är dock svårt att göra sig av med en lärare som har många år inom yrket då det finns vissa regler som skyddar den anställda.

Egentligen så är hela min skola utbytt med nya lärare eftersom den "ägs" av Cisco och Microsoft (men det är självklart off the record) och eleverna presterade inte tillräckligt bra så av någon konstig anledning när 70% av skolans elever fick jobb hos Sun, Cisco och Microsoft så blev hela skolkåren avskedad tills nästa termin och ersatt

Och vad jag menar med detta är att min lärare är ca 30 år har jobbat som lärare i 4 år och kan omöjligt vara så gammal att han inte kan något om vad som är nytt.. dock säger jag inte att jag inte märkt i konversationer med honom att hela samtalet blev absurt och jag har dessutom fått ett fel denna terminen på minna 9 prov. Jag fick fel för att jag sa att men försöker få bort IDE kontakter från marknaden genom att ta bort dem från moderkorten. ;P