En guide för att bygga sin egen PC.

Permalänk
Medlem

En guide för att bygga sin egen PC.

Hej!

Som projektarbete så valde jag och två vänner att skriva en guide om hur man sätter ihop en PC.

Vi blev sponsrade av Indomo.se, att de på något sätt skulle sprida vår guide via nyhetsbrev eller liknande. Därav så står det "stolt sponsrade av Indomo.se".

Då den redan är skriven och finns i .pdf format så har jag lagt upp den på min blogg.

Den är fri att ladda ner för alla som vill.

http://rymdis.wordpress.com/files/2009/11/pc-guide.pdf

Hoppas att den är till någon hjälp!

MVH
//Cru|zad3r

Ps. slutgiltig version Ds.

Visa signatur

Med vänlig hälsning/Met vriendlijk groet
Bondue

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Re: En guide för att bygga sin egen PC.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cruzad3r
Hej!

Som projektarbete så valde jag och två vänner att skriva en guide om hur man sätter ihop en PC.

Vi blev sponsrade av Indomo.se, att de på något sätt skulle sprida vår guide via nyhetsbrev eller liknande. Därav så står det "stolt sponsrade av Indomo.se".

Då den redan är skriven och finns i .pdf format så har jag lagt upp den på min blogg.

Den är fri att ladda ner för alla som vill.

http://rymdis.wordpress.com/files/2009/11/pc-guide.pdf

Hoppas att den är till någon hjälp!

MVH
//Cru|zad3r

Ps. slutgiltig version Ds.

Fin liten guide:)

Hittade dock ett stavfel under bild17 :P..

Permalänk
Medlem

Re: Re: En guide för att bygga sin egen PC.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Fin liten guide:)

Hittade dock ett stavfel under bild17 :P..

Och vi som gick igenom den typ 30ggr x)

so be it

Visa signatur

Med vänlig hälsning/Met vriendlijk groet
Bondue

Permalänk

Bra guide, men även jag hittade lite stavfel
sista bilden där ordförklaringarna är Kolla igenom där en gång till

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem

Tycker synd om den som köper ett HD4650 eller liknande med 2GB minne och förväntar sig få bättre FPS i Crysis än med ett GTX285 på 1GB. Det är kärnan på kortet och inte minnet (såklart att minnet också påverkar, men inte alls i samma utsträckning) som avgör hur ett grafikkort presterar

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke91
Tycker synd om den som köper ett HD4650 eller liknande med 2GB minne och förväntar sig få bättre FPS i Crysis än med ett GTX285 på 1GB. Det är kärnan på kortet och inte minnet (såklart att minnet också påverkar, men inte alls i samma utsträckning) som avgör hur ett grafikkort presterar

Håller 100% med, de som inte har stenkoll på hårdvara får det riktigt svårt
att veta vilka som är bättre än de andra, så det blir att kolla
mHz, ram storlek (GB), vilket i många fall är så att det som du sa är ett
4650 med 2GB och nu har 285 bara ~50 mera mHz vilket gör 4650 till ett självklart val för dem.

Väldigt trist att det är på detta vis men finns inte så mycket att göra åt det om
det inte skulle komma något test för att visa hur många "poäng" korten får eller
liknande.

Tycker dock att mycket i denhär guiden är felaktigt och kommer ge fel
intryck till att välja delar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Humper
Håller 100% med, de som inte har stenkoll på hårdvara får det riktigt svårt
att veta vilka som är bättre än de andra, så det blir att kolla
mHz, ram storlek (GB), vilket i många fall är så att det som du sa är ett
4650 med 2GB och nu har 285 bara ~50 mera mHz vilket gör 4650 till ett självklart val för dem.

Väldigt trist att det är på detta vis men finns inte så mycket att göra åt det om
det inte skulle komma något test för att visa hur många "poäng" korten får eller
liknande.

Tycker dock att mycket i denhär guiden är felaktigt och kommer ge fel
intryck till att välja delar.

Hmm, inte det som var meningen. Den här guiden har blivit läst och godkänd av IT-teknikern på min förra skola, mycket av det som står här är hans förslag. Om det hade vart fel så hade han sagt så.

Men generellt så är det mängd minne och klockfrekvens på grafikkortet man ska kolla på.

Visa signatur

Med vänlig hälsning/Met vriendlijk groet
Bondue

Permalänk

nja det håller inte jag med om, tex mitt hd 4890 har std klock på 850 clock och
1 gb minne, det har hd 5870 också men det är våldsamt mycket bättre.

det är lite mer man ska ha koll på tex ati har streamingprocessors (4890 800st)
(hd 5870 1600st) även bandbredd,rops, och minnesfrekvens spelar in.

samspelt med minnesfrekvensen har du även vilken typ av minnet det är
gddr2-gddr3-gddr4-gddr5, 2 är långsammast och 5 är snabbast.

detta var bara exempel det finns ännu mer

Visa signatur

[cm Storm Trooper][GA-Z68X-UD5][8gb corsair Vengeance 1866mhz][Intel I7 2600K]
[corsair H100][Asus GTX 580 DcuII][corsair TX 850w]
[ HTPC.. nzxt duett][ GA-M720-US3][4gb a-data 800mhz][ athlon2 x3 455][ xfx hd 5770][LG b-ray][ corsair 400w]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cossie_martin
nja det håller inte jag med om, tex mitt hd 4890 har std klock på 850 clock och
1 gb minne, det har hd 5870 också men det är våldsamt mycket bättre.

det är lite mer man ska ha koll på tex ati har streamingprocessors (4890 800st)
(hd 5870 1600st) även bandbredd,rops, och minnesfrekvens spelar in.

samspelt med minnesfrekvensen har du även vilken typ av minnet det är
gddr2-gddr3-gddr4-gddr5, 2 är långsammast och 5 är snabbast.

detta var bara exempel det finns ännu mer

well aware of that. Men tänk dig att du inte vet något om detta. Då skulle fler parametrar medföra massor med mer förvirring. Dessutom så är det här bara guidelines, inget som är absolut. Mer för att ge personer ett hum om hur det fungerar. Huvudsyftet med guiden var egentligen hur man ska sätta ihop datorn. Att välja komponenter var en sektion vi tog med för att hjälpa folk i rätt riktning.

Visa signatur

Med vänlig hälsning/Met vriendlijk groet
Bondue

Permalänk
Medlem

Tyvärr, men endast nya guider är tillåtna, alltså funkar inte guider som skrivits tidigare.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Tyvärr, men endast nya guider är tillåtna, alltså funkar inte guider som skrivits tidigare.

Det där är något taget helt ur din egen fantasi. Finns ingen sådan regel, och vi uppskattar INTE att du hittar på saker som vi inte sagt. Givetvis får man delta med sådant man skrivit i andra sammanhang. Det är sedan upp till oss att bedöma kvaliteten.

Förtydligande: Det gäller då att guider som tidigare skrivits i SweClockers forum ej får återanvändas.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av videfix
Förtydligande: Det gäller då att guider som tidigare skrivits i SweClockers forum ej får återanvändas.

Aha, jag trodde att det var att man inte får använda något som man skrivit innan. Men det är tydligen bara sånt som funnits på swec. innan som inte får återanvändas.... Sorry, my bad.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!