använd router som access point i en domän?

Permalänk
Medlem

använd router som access point i en domän?

Hej!

Jag jobbar på ett företag som använder en domän som man loggar in sig imot för att komma åt nätverket och dyligt, jag har administratörs rättigheter på nätverket så det ska inte heller vara en käpp i hjulet, dock tror jag inte detta kommer behövas.

Det jag undrar är om det går att köra en Linksys WRT54GL med Tomato 1.25 firmware som en access point eller brygga? jag har en stationär dator som går till det enda nätverksuttaget på mitt kontor, jag har även en laptop som jag skulle vilja kunna ansluta till domänen trådlöst.

så det jag vill uppnå är att stänga av DHCP på routern och länka den till det befintliga nätverket som en trådlös förlängning utan att manipulera ip-adressen.

Dose this make any sense?

MVH
Magnus

Visa signatur

be what your mother wants you to be!

Permalänk
Medlem

Du tänkte använda routern som en switch, ena datorn på tråd och andra på wlan?
Det funkar normalt om det finns ip-adresser kvar att dela ut för DHCP-servern i nätverket. Då du ansluter routern till nätverket så sätt inte sladden från väggen i WAN-porten utan i någon av LAN-portarna, konfigurera routern innan du kopplar in den, kan vara krångligt att komma in i konfig gränssnittet efteråt. Se till att IPn till gränssnittet inte krockar med befintligt nätverk. Skulle vara bra om du visste området på DHCP-servern, t ex om den delar ut mellan 192.168.2.2 - 192.168.2.230 så sätter du routerns gränssnitt till 192.168.2.231 om inte t ex gatewayen har den adressen.

Nu har jag inte en blekaste vad denna router har för egenskaper men med de jag har testat funkar ovanstående med.

Edit:
Såg att du inte vill manipulera med IP-adresserna, vad menar du då, bara använda en IP till båda datorer? Då skulle man kunna sätta manuellt ip på wanporten och köra NAT och brandvägg som en vanlig router med DHCP aktiverat, eventuellt DMZ till din stationära...

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

tusen tack för svaret foppson! ska testa detta imorgon!

Visa signatur

be what your mother wants you to be!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knopp
tusen tack för svaret foppson! ska testa detta imorgon!

Hur gick det?

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur Tomato fungerar men i DD-WRT kan man konfigurera Linksys routrar till att vara rena accesspunkter, med inbyggd switch då såklart.
Och i dessa fall kan man även använda WAN-porten om man känner för det, kan ju vara något att titta på om det blir för krångligt med tomato.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Vila i frid

"Tutorial: How to turn a Tomato firmware device in to a transparent Access point"
http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=153916