Permalänk

Freezer Xtreme

Någon som har testat Freezer Xtreme?
Verkar vara grymt stor och prisvärd.

Permalänk
Medlem

Det ser bra ut, men frågan är om den nånsin kommer finnas att köpa...

Visa signatur

Har bytt dator, orkar inte skriva in allt här just nu.

Permalänk
Avstängd

Verkar kanon för priset.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Hittade en länk med lite mer info från en användare som fått tag i en Freezer XTREME;
http://forums.guru3d.com/showthread.php?p=2820059

Och en tråd till med ännu mer info:
http://www.overclock.net/air-cooling/376120-updated-arctic-co...

Verkar som om basen och fixeringen mot socket inte är 100%. Men ändå så verkar den kyla en Wolfdale godkännt.

.. ännu inga riktiga reviews och verkar som om Arctic Cooling har problem å få ut kylaren på marknaden i några större volymer.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Jag hämtade ut en sån här på posten idag. Har en Phenom 9950 och har kört på stock-kylaren i några veckor medan jag väntade på denna. Jag tycker TRUE etc. är för stora och dyra (för stor, antagligen). Hade nog kunnat tänka mig en Xigmatek S-1283, men det tilltalade inte mig alls att inte ha blåset utåt. Det var ingen brådska precis, så jag kunde vänta på denna, Artic Coolings seghet till trots. Nu har den då kommit och tänkte skriva lite snabbt om den här.

I lådan...

Ute i friska luften...

Datorn före.

Efter.

AM2-installation - skruvar.

Det var ju lite grisen i säcken då jag inte läst något om den, men den lär väl duga - speciellt för ca 300. Notera att detta är inget test utan bara lite snabba reflektioner. Jag är vare sig ute efter en supertyst dator, eller en superkylning för galen överklockning (kör i stock för tillfället, kommer vid senare tillfälle försöke överklocka lite grann).

AMD stock cooler (dock med AC MX-2 kylpasta):
Idle: 34-36 (ibland nere mot 32 - antar ambientskiftningar).
Load*: inte helt säker, men tror nånstans 46-48.

Freezer Xtreme:
Idle: 28 (ca 1000 rpm) (EDIT: 25-26 nu)
Load*: 39-40 (ca 1200 rpm, så lite kvar att ge enligt specsen vid behov antar jag)

*AMD Overdrive stability test i 17 minuter. Men temperaturen ligger jämt.

Installation:
Jag är novice på det här, men det gick ganska lätt. Lite pilligt här och där, och jag fick flytta mitt RAM (det går nog att ha likadant RAM i slot 1 och 2 med lite vilja, men deras skal kommer skrapa mot kylaren).

Kan tillägga att jag satte fläkten på fel håll först (blåste mot DVD-läsaren), och det gav 2-3 grader högre temps... lätt gjort att vända den).

Visa signatur

Har bytt dator, orkar inte skriva in allt här just nu.

Permalänk
Medlem

Tack för info p7389!

Den ser ju till å med snygg ut installerad!

Jag funderar på att köpa en sån här till min Intel E8400.. ska kolla avstånd till RAM socket på mitt MB (Asus P5Q-pro), ser ut som om dina RAM sockets sitter nära AM2 CPU socket.

Hur är det med ljudnivån och kan du styra fläkthastigheten på något sätt?

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lacrits
Tack för info p7389!

Varsågod. Sweclockers är bra för att medlemmar ger - så jag ville ge något tillbaka.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lacrits
Den ser ju till å med snygg ut installerad!

Känns ju lite strunt samma tycker jag, syns ju inte! Om man inte har nåt fönster eller nåt sånt såklart.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lacrits
Jag funderar på att köpa en sån här till min Intel E8400.. ska kolla avstånd till RAM socket på mitt MB (Asus P5Q-pro), ser ut som om dina RAM sockets sitter nära AM2 CPU socket.

I Sweclockers recension av mitt moderkort påpekade de att det var lite utrymme mellan sockeln och RAM-slotarna specifikt, så det är nog så då. De har nog erfarenhet av lite fler moderkort än vad jag har...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lacrits
Hur är det med ljudnivån och kan du styra fläkthastigheten på något sätt?

Jag sa inget om ljudnivån för jag tycker det är ett svårt ämne... Den är definitivt tystare i load jämfört med AMD-kylaren, men kan inte säga jag märker någon större skillnad i idle. Har några Nexus-fläktar som går på full volt, vet inte vad det är jag hör riktigt. Orkar inte heller riktigt bry mig för tillfället - datorn låter iaf en del, men det går an, som CJL Almqvist skulle sagt.

Är ljudnivån prio ett så kanske man ska titta på andra kylare, men jag står nog fast vid att det är en bra kompromiss mellan storlek, kylning, ljudnivå och pris (jag köpte för 305 från Dustin Home, studentpris). Bemärk väl: jag har inga referenser förutom AMD:s stock-kylare. För bättre svar får du nog vänta på att Frostytech eller SPCR testar den ordentligt...

Angående fläktstyrning så lämnar jag det helt till moderkortet. Men det är en standard 4 pin pwm fläkt, så kan du styra en sån nu så lär det inte vara några problem.

Visa signatur

Har bytt dator, orkar inte skriva in allt här just nu.

Permalänk

Tja "p7389" tack för den lilla recensionen, vet du förresten om man kan byta ut fläkten på kylaren?

Visa signatur

Antec 300, Intel C2D E8500, Asus P5Q Pro,
Corsair 550w, Corsair 6gb XMS2 6400, Club3D HD4850, Seagate barracuda 7200.11 320 gb. Å vista 64bit =)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Indianajöns
Tja "p7389" tack för den lilla recensionen, vet du förresten om man kan byta ut fläkten på kylaren?

Kanske, om man moddar lite. Jag vet inte. Den tillhörande fläkten är lite specialdesignad dock, klipper i fästen och är inte fyrkantig i nederdelen. Mao: räkna inte med det.

Visa signatur

Har bytt dator, orkar inte skriva in allt här just nu.

Permalänk
Medlem

Fina bilder, tack för dem

Permalänk
Medlem

Är det kylpasta med när man köper AC Freezer Xtreme?

Visa signatur

Asus TUF X570-Plus > Ryzen 7 3700X > Noctua NH-U14S > MSI RTX 3070 SUPRIM 8GB > Corsair Vengeance LPX 16GB > Kingston A2000 500GB M.2 NVMe > Samsung 860 Evo 500GB > Kingston V300 120GB > WD CB 640GB > Evga G2 750W > Meshify 2 Compact > Windows 10 Pro > Glorious Race Model D > Corsair Gaming MM350 Pro XL > Corsair Strafe RGB MX Brown > Logitech G935 > AOC AG322QCX > 100/100 Mbit

Permalänk
Medlem
Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lacrits
Finns en recension nu ute för Xtreme;
http://www.tweaktown.com/reviews/1614/arctic_cooling_freezer_...

tackar för det. ska bli roligt att hämta ut min kylare senare idag och se vad den går för.

edit: har hämtat ut kylaren och monterat den. men får skyhöga temps. för 62 & 63 grader på min 6400+ x2 prolle. men det kanske sjunker när det gått ett tag eller? någon som vet? för särskilt felmonterad kan den knappast vara. kan bara monteras på ett sätt.

någon som kan ge mig ett svar på detta?

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk

Re: Freezer Xtreme

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patrik91uk
Någon som har testat Freezer Xtreme?
Verkar vara grymt stor och prisvärd.

jag har en dom kyler väldigt bra, tyst är den med , men den är inte så jätte stor man tror den är:P

Visa signatur

E6600 @ 3,00GHz| Gigabyte GA P35 DS3 | GTX 260 | 4 GB Corsair XMS 2 DHX PC2-6400 | Hitachi 500gb | Corsair HX 620w |

Permalänk
Medlem

tjena får tacka för all hjälp får bli en sån

Visa signatur

Kommer inte på nåt vettigt o skriva här men jaja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hårdnackad
tackar för det. ska bli roligt att hämta ut min kylare senare idag och se vad den går för.

edit: har hämtat ut kylaren och monterat den. men får skyhöga temps. för 62 & 63 grader på min 6400+ x2 prolle. men det kanske sjunker när det gått ett tag eller? någon som vet? för särskilt felmonterad kan den knappast vara. kan bara monteras på ett sätt.

någon som kan ge mig ett svar på detta?

Hoppas inte du först prova kylaren på prollen, lyfte för å kolla täckning av kylpasta, för att sen trycka dit den igen.. då kanske du fick lite giftig luft emellan?!
Sen tar det någon dag innan kylpastan kryper in i alla mikroskopiska hål och jämnar ut sig i ytan mellan prolle och kylare.. ibland tar det någon vecka tom beroende på kylpastan.
Har du fortfarande höga temps, nu har det ju gått några veckor, så köp lite MX2 TIM (kylpasta) och ta av, rengör, ny kylpasta och på med kylaren igen.

[EDIT] Tänk på att inte använda för mycket kylpasta.. en liten klick i mitten, ca ett riskorn stort. Sen när du tryckt på kylaren och monterat den så vrid lite på kylaren (inte för mycket kraft bara!) för å hjälpa kylpastan sprida ut sig lite bättre..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

passar denna kylare i ett antec threehundred? funderar på att skaffa den nämligen! hade tänkt att börja klocka

Permalänk

Japp, det gör den. Kör Själv med den kombon.
Fungerar bra ihop med moderkort typ M3a78-t o andra som har lite plats mellan RAM och processor, även med Reaper-minnen.

Permalänk
Medlem

Nå, vad säger ni nu om denna kylaren? är den prisvärd? klarar den att kyla en PH2 X4 @ 3.7Ghz 1.45V under 60C ?

finns det några bättre alternativ i denna prisklassen? alltså runt 350kr.

Tacksam för svar

(OBS den får inte vara mer än 16cm hög från basen till högsta punkt.)

EDIT: med frakt blir detta runt 450kr, så jag kan lika gärna lägga 500kr på en Zerotherm Nirvana och få den fraktfritt från Indomo.

ni kan alltså ignorera denna frågan då jag redan bestämt mig.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!