Nätverks GURU! Hjälp mig, jag ger snart upp!

Permalänk
Medlem

Nätverks GURU! Hjälp mig, jag ger snart upp!

Hej! behöver som sagt hjälp med nätverket här hemma! Har felsökt snart i 2 veckor!

Har felsökt som en galning och kommit fram till att modemet o routern fungerar var för sig men tillsammans vill dom inte. Dvs jag får internet utan routern med bara modemet inkopplat och kan komma åt routern via dess webbgränssnitt. Men inget internet när båda är inkopplade. Kan tilläggas att både modemet och routern är nya ur förpackning. Det blir alltså något problem mellan modemet och routern. Har testat med olika kablar m.m.

Så undrar om det finns någon närverks GURU som kan ha några bra förslag på problemet kan vara??

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

det skulle vara bra att veta vilka modeller du har

Permalänk
Medlem

OJ, Sorry glömde det! Modemet är ett ZyXEL 660h och routern en Netgear WNR2000! Har testat med en Netgear RP614 också! samma sak! börjar undra om problemet ligger hos telia på något konstigt sätt! Kör jag bara modemet funkar båda internet och bredbands-tv, kör jag med en router kan jag komma åt den och windows rapporterar att "endast lokalt" är tillgängligt, men den vill inte koppla vidare till modemet.

Permalänk
Medlem

Brandvägg i routern som inte är öppen alt. stängd på "fel" portar?

Visa signatur

Antec P182 | MSI Z97 MPOWER - Haswell Refresh | i5-4690K | Noctua NH-D14 | 16GB | CM Silent Pro 620W | ASUS Radeon R9 280 3GB DirectCU II TOP | Philips Brilliance 272C | Samsung SyncMaster T220

HTPC: | GA-MA790X-UD4 | 4G Corsair Dominator PC8500 | Phenom II 940 | Noctua NH-U12P | 400w Corsair | NAD 32"A2

Permalänk
Medlem

Grejen är att routern inte får någon ip(mot internet) adress tilldelad under "Router Status" så den kommer inte åt modemet på något sätt! Eller kan det fortfarande brendväggen isf? Isf vilka portar ska vara öppna?

Permalänk
Medlem

Är det denna du har?
http://www.zyxel.se/web/product_family_detail.php?PC1indexfla...
I så fall har den ungefär samma funktionalitet som Netgear routern. Om du vill använda Netgear:en, så kolla om du kan "brygga" Zyxeln, dvs stänga av i princip alla funktioner i den så att den bara agerar modem och ger dig en global IP adress på utgången. Då kan du koppla in den sedan till Netgear:en och låta den sköta DHCP, NAT:ning, brandvägg m.m.

Permalänk
Medlem

Mac adress lås?

Alltså Telia har cirka 20 minuters mac adress lås så du måste ha modemet avstängt minst 20 min innan du kan byta till något annat.

T.ex du har haft datorn inkopplad och vill sätta dit routern så får du ha modemet avstängt minst 20min före du kan sätta routern emellan annars får du ingen ip adress.

Kanske är nått annat fel men låter onekligen som det.

Permalänk
Medlem

Vissa routrar innehåller en brandvägg, dvs en vägg mellan routern och internet. Om den i default är ställd i helt stängd lär den ju inte få någon kontakt med ditt modem eftersom väggen är stängd (på samma sätt som när man tryckt på hänglåset i zonealarm). Internet exempelvis går ju över port 80 och är den stängd kan du ju glömma att surfa eftersom det är all http trafik.

EDIT

Mac-adress lås låter rimligt att testa, har varit för det en gång typiskt fel som man inte hittar och som driver en till vansinne (dessutom ett fel som för många löser sig utan att de förstår varför eftersom de kopplar ur allt och sedan i ren frustration går och käkar pizza, när du sedan kommer hem och kopplar i grejerna så funkar det helt plötsligt...)

Visa signatur

Antec P182 | MSI Z97 MPOWER - Haswell Refresh | i5-4690K | Noctua NH-D14 | 16GB | CM Silent Pro 620W | ASUS Radeon R9 280 3GB DirectCU II TOP | Philips Brilliance 272C | Samsung SyncMaster T220

HTPC: | GA-MA790X-UD4 | 4G Corsair Dominator PC8500 | Phenom II 940 | Noctua NH-U12P | 400w Corsair | NAD 32"A2

Permalänk
Medlem

Enligt manualen till WNR2000 version2 är följande default för brandväggen;

Firewall
Inbound (communications coming in from the Internet): Disabled (bars all unsolicited requests except for traffic on port 80, the http port)
Outbound (communications going out to the Internet): Enabled (all)

Vilket innebär att det borde funka direkt ur boxen om du inte pillat i inställningarna.

Visa signatur

Antec P182 | MSI Z97 MPOWER - Haswell Refresh | i5-4690K | Noctua NH-D14 | 16GB | CM Silent Pro 620W | ASUS Radeon R9 280 3GB DirectCU II TOP | Philips Brilliance 272C | Samsung SyncMaster T220

HTPC: | GA-MA790X-UD4 | 4G Corsair Dominator PC8500 | Phenom II 940 | Noctua NH-U12P | 400w Corsair | NAD 32"A2

Permalänk
Vila i frid

MAC-låsning. Säg åt routern att klona din dators MAC-adress.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren! har suttit i 4h med detta nu och fick det äntligen att fungera precis! testade alla förslag, så jag vet tyvärr inte vad problemet var! tack för allt iaf! :):):)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
MAC-låsning. Säg åt routern att klona din dators MAC-adress.

Så man måste fortfarande göra så hos Telia? Hade samma problem år 2003 och var tvungen att klona MAC för att få det att fungera.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wolfclaw
Så man måste fortfarande göra så hos Telia? Hade samma problem år 2003 och var tvungen att klona MAC för att få det att fungera.

Det är inget måste, men det minskar tiden du måste vänta när du byter nätverksenheten som sitter kopplad till modemet.

Visa signatur

I pledge to punch all switches, to never shoot where I could use grenades, to admit the existence of no level except Total Carnage, to never use caps lock as my "run" key, and to never, ever, leave a single BoB alive.

Permalänk
Medlem

Kommer du åt webkonfigurationen av Zyxeln? Om ja, kan du kolla under WAN Setup i vilken mode den står i; routing eller bridge?