Permalänk

Clas ohlsson istället för router?

Hej jag hittade en så kallad kabeldelare på Clas ohlsson: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=135153435

Min fråga är; kan man använda denna för att koppla min nätverksserver Lacie network space 500 gb, design by Neil Poulton och hitta den på datorn?

Tacksam för snabbt svar...

Visa signatur

P4 3.6 Ghz l Geforce 7800 GTX 256MB l 0.9 TB HD l 2048 DDR l Samsung M87 37" l Logitech Z-5500 l Logitech G15 l Apple iPod 1st gen Nano 2GB l Canon EOS Digital 400D l Sigma 70-300mm Telezoom l Sony Ericsson M600i l Windows XP Pro SP3 32 Bit l Adobe PS CS 3 Extended l Adobe InDesign CS 3 l Autodesk Maya 8.5 l

Permalänk

Hahaha bästa rubriken ever

Ja det gissar jag att du kan, lite beroende på hur ditt nätverk ser ut.

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar

Permalänk
Medlem

Nej det kan du inte, den den gör är att koppla ihop två sladdar till en, du har fortfarnade båda ändarna och behöver ändå switch etc.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Dom har ju ritat upp åt dig hur det kopplas, gå tillbaka till deras sida och tryck på den lilla bilden längst upp så förstår du nog hur den används.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muppens
Nej det kan du inte, den den gör är att koppla ihop två sladdar till en, du har fortfarnade båda ändarna och behöver ändå switch etc.

Precis, men som jag skrev beroende på hur hans nätverk ser ut så kan han ju ansluta både pc och filservern till den. Sen att han inte bara kan nöja sig med kabeldelaren är ju givet

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar

Permalänk
Medlem

Då titeln säger "... istället för router" antar jag att TS inte har/inte vill använda switch/hub/router och då går det inte.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Produkten används för att slippa använda dubbla kablar när du drar nätverkskabel till två datorer. Nätverkskabel har 8 ledare, och endast 4 används till 100mbit. Det gör att du kan använda samma kabel till två datorer... Men du kommer fortfarande att behöva en switch/router.

Edit:

Hela resonemanget är iofs lite konstigt eftersom kabeldelaren kostar ungefär lika mycket som en billig router.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muppens
Då titeln säger "... istället för router" antar jag att TS inte har/inte vill använda switch/hub/router och då går det inte.

sant

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
Produkten används för att slippa använda dubbla kablar när du drar nätverkskabel till två datorer. Nätverkskabel har 8 ledare, och endast 4 används till 100mbit. Det gör att du kan använda samma kabel till två datorer... Men du kommer fortfarande att behöva en switch/router.

Edit:

Hela resonemanget är iofs lite konstigt eftersom kabeldelaren kostar ungefär lika mycket som en billig router.

Eller endast en switch som är uppfyller samma behov

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Poison
Eller endast en switch som är uppfyller samma behov

Beror väl på om TS vill ha NAT eller inte.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."