Ännu en storblåsning på Tradera

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av acke5
Man kan ju undra varför dom inte jagar sådana kriminella personer istället för att jaga små moppepojkar som druckit sig fulla?

Av den enkla anledningen att små moppepojkar inte ska vara fulla!
Polisen gör det dom ska, ta litet och stort bus.

Åter till ämnet, är det för bra för att vara sant? Då är det så!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Om ett företag som säljer datorgrejer går i konkurs så säljer de allt de har jättebilligt (paketpris kanske 1/5 av värdet) och då är det någon som köper det som kan sälja det. Då köper den personen upp "lagret" dvs allt som företaget har kvar när de går i konkurs.
Eller så är det gamla saker som utgått som någon köper upp.

Detta stämmer inte. Konkursboet är alltid intresserad av att få ut så mycket som möjligt för kvarvarande lager och allt annat inkråm. De som finansierat företaget (banker, leverantörer, kunder) vill nämligen ha betalt för sina fordringar.

Saker som utgått är en annan femma.

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem

jag trivdes mycket bra på tradera och handlade en del... tills en dag :/
finns inga ord, inga uttryck som beskriver hur mycket jag hatar idioter som blåser folk på det här viset... de är så jävla lågt så det finns inte asså !

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk

Vet inte om någon märkt det, har bara skummat genom tråden men när man söker på "henka_83" får man inte upp några annonser från honom, och när man kollar på hans omdömen så ser man att kontot är "avaktiverat".

Känns väldigt skumt. Det enda sättet att få¨fram dessa annonser är att gå via seriously's länk i första inlägget.

EDIT: Hans konto är avstängt och alla hans annonser avslutade!

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K Mem: 32GB DDR5 GPU: Nvidia RTX 4070
Storage: SN850 2x2TB + 3x2TB 860 EVO MB: ASUS Z690 Hero
Chassi: Phanteks P600S PSU: Corsair RM750x OS: Windows 11

Permalänk
Medlem

ja titta, han måste väl ha läst tråden och blev skraj väl..

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
ja titta, han måste väl ha läst tråden och blev skraj väl..

Tror inte ni förstår hur Tradera fungerar. Man kan inte ta bort auktioner så länge någon har budat på auktionerna. Så det måste vara Tradera som fick in era tips?

Permalänk

Då var det nåt skumt

Permalänk

Kontot är avaktiverat står det om man går till hans sida.
Så det kan vara att tradera gör en utredning om han är seriös eller inte.
Likaså skulle kontot ha kunnat varit kapat och tradera nu har talat med ägaren. Mycket kan det ha varit som har orsakat detta.

Om försäljaren var en seriös person, så skulle den annars gå miste om kunder om ett rykte spreds att den kanske inte var det.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kristers bensin
Vet inte om någon märkt det, har bara skummat genom tråden men när man söker på "henka_83" får man inte upp några annonser från honom, och när man kollar på hans omdömen så ser man att kontot är "avaktiverat".

Känns väldigt skumt. Det enda sättet att få¨fram dessa annonser är att gå via seriously's länk i första inlägget.

EDIT: Han har stängt av kontot och alla hans annonser är avslutade!

Auktionerna låg uppe tills de blev nerstängda någon gång idag. Detta betyder att Tradera alltså har agerat! Kontot avstängt av någon för oss okänd anledning.

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem

Jätteintressant utveckling, tyvärr lär man väl aldrig få reda på vad som hände...

Visa signatur

Antec P182 | MSI Z97 MPOWER - Haswell Refresh | i5-4690K | Noctua NH-D14 | 16GB | CM Silent Pro 620W | ASUS Radeon R9 280 3GB DirectCU II TOP | Philips Brilliance 272C | Samsung SyncMaster T220

HTPC: | GA-MA790X-UD4 | 4G Corsair Dominator PC8500 | Phenom II 940 | Noctua NH-U12P | 400w Corsair | NAD 32"A2

Permalänk
Medlem

Förresten när man reggar sig på Tradera behöver man väl bara ett godkänt personnummer eller hur? Ett sånt kan ju vem som helst framställa med en personnummer generator sedan är det ju bara att regga sig med e-post adress till en låda på nätet. För Tradera gör väl ingen djupare koll av de som registrerar sig eller hur (har själv varit reggad hos dom sedan 2000 och då skrev jag på papper i en av deras kampanjer (de delade ut godis på universitet om man registrerade sig så det fanns ju tunga incitament ) så jag har aldrig gjort det online...)?

Visa signatur

Antec P182 | MSI Z97 MPOWER - Haswell Refresh | i5-4690K | Noctua NH-D14 | 16GB | CM Silent Pro 620W | ASUS Radeon R9 280 3GB DirectCU II TOP | Philips Brilliance 272C | Samsung SyncMaster T220

HTPC: | GA-MA790X-UD4 | 4G Corsair Dominator PC8500 | Phenom II 940 | Noctua NH-U12P | 400w Corsair | NAD 32"A2

Permalänk
Medlem

Jag skickade också en varning till tradera "Bara en varning från sweclockers.
"http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=8876..."
Användaren henka_83 medlem sen 2009-09-23 har sålt en hel del billiga produkter och fått bra omdömen men har nu börjat sälja väldigt många dyrare objekt påminner om den avstängda användaren iggepott.
Inga anklagelser bara att ni håller ögonen öppna."
Fick svar idag med från Tradera
"Hej Henrik

Vad bra att du hör av dig.

Jag ser att "henka_83" numera är avstängd från Tradera.

Jag önskar dig en riktigt fin fortsättning på dagen, samt ett stort lycka till med kommande affärer.

Med vänlig hälsning
Michaela på Tradera

http://www.tradera.com"

Visa signatur

Asus X99-A i7-5820K GTX1060 men är typ P3 800MHz 256mb RAM 2xV2 12mb and Geforce3 Ti200 40Gb plus, Atari, Amiga, NES, SNES, SEGA and all the fun that make a retro geek happy :-)

Permalänk

Kanon att folk engagerar sig för att stoppa bedragare innan de hinner blåsa godtrogna på pengar. Stor elogé till er som är involverade.

Jag tipsade DN om denna tråden, förhoppningsvis skriver de ett litet reportage på sin sida om detta så fler hederliga människor får upp ögonen och kanske gaddar ihop sig så att "henke83" och hans gelikar inte kan härja fritt på blocket/tradera etc.

Permalänk
Avstängd

LOL har inte folk kollat på hans omdömen? ... innan de köper av han omg

Visa signatur

Vardagsburk: Pentium 3.4Ghz! 2x1gb DDR400, Abit AG8, 2100GB disk.

Foto: Canon EOS 40D + Sigma 18-50 F2.8 Macro + Canon EF 17-85 F4-5,6

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ganjaman
LOL har inte folk kollat på hans omdömen? ... innan de köper av han omg

Personen med de dåliga omdömena var inte "henka83" utan en annan kille som härjade på tradera för ett tag sedan. TS gjorde bara en jämförelse mellan de två personerna.

Permalänk
Avstängd

ok ^^

Visa signatur

Vardagsburk: Pentium 3.4Ghz! 2x1gb DDR400, Abit AG8, 2100GB disk.

Foto: Canon EOS 40D + Sigma 18-50 F2.8 Macro + Canon EF 17-85 F4-5,6

Permalänk

Jag är mycket nöjd över detta :).... Äntligen mitt mail som jag fick till svar att det inte var något misstänksamt dom agerade ändå SKÖNT!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
Fötstår inte riktigt när du säger "ångar inget direkt".
I mina ögon har man knappast mognat om uttrycker sig så här. Tycker du inte synd om dom som du svindlade?

Synd om? jag tycker helt ärligt talat de var dumma i huvudet som skickade pengar via western union till ett annat land utan några som helst garantier.
så, nej jag ångrar inget direkt. Jag står för vad ja gjort o betalar skadestånden. det räcker. + att jag lagt av med skiten nu.

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus Xi Extreme - Cpu: Intel Core i9-9900K - Cpu kylare: Corsaid h100i PLatinum - Gpu: MSI GeForce GTX 1080 - Chassi: Corsair Carbide 100R Silent Edition + EVGA 1000W PSU - Hårddisk: x2 Samsung 970 EVO 500GB nvme - Minne: 64B DDR4 3200mhz - Skärmar: 2x AOC Agon AG241QX 144hz,1ms

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Troyan
Japp det stämmer, skulder har du upp över öronen Nicke!

nah, not anymore,det mesta redan betalt för den brottsliga tiden serrö.

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus Xi Extreme - Cpu: Intel Core i9-9900K - Cpu kylare: Corsaid h100i PLatinum - Gpu: MSI GeForce GTX 1080 - Chassi: Corsair Carbide 100R Silent Edition + EVGA 1000W PSU - Hårddisk: x2 Samsung 970 EVO 500GB nvme - Minne: 64B DDR4 3200mhz - Skärmar: 2x AOC Agon AG241QX 144hz,1ms

Permalänk
Moderator
Moderator

Kom ihåg att ingen i den här tråden faktiskt vet huruvida det handlar om bedrägeriförsök eller om varorna fanns och auktionerna var i sin ordning.
Att kontot stängts kan indikera att allt inte stod rätt till, eller att Tradera helt enkelt ville försäkra sig om att inget fuffens var i görningen eller något helt annat, men det bevisar inte ett smack.

Det är lätt att sitta bakom skrivbordet och håva ur sig anklagelser när man inte behöver ta konsekvensen av att ha fel, så var lite varsamma med vad ni beskyller folk för när ni faktiskt inte vet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det va inga dåliga pengar han drog in på så kort tid.
Det är svårt att upptäcka sånt innan det är försent spec om han har bra omdöme.
Synd att många åkte dit.

Permalänk
Medlem

Ja tradera är lite lustiga.
En polare satte ut sitt PS2 och skrev i annonsen att det var chippat.
Annonsen blev borttagen efter två timmar där de sa att han inte får skriva att den är chippad.
Då tog han en printscreen och skickade tillbaka där PSXCare hade en stor banner där de hade erbjudande på chippade PS2, Xbox osv under tv-spels kategorin

Han fick till svar att de skulle se över sina annonsörer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av one-o
Ja tradera är lite lustiga.
En polare satte ut sitt PS2 och skrev i annonsen att det var chippat.
Annonsen blev borttagen efter två timmar där de sa att han inte får skriva att den är chippad.
Då tog han en printscreen och skickade tillbaka där PSXCare hade en stor banner där de hade erbjudande på chippade PS2, Xbox osv under tv-spels kategorin

Han fick till svar att de skulle se över sina annonsörer.

pwned by internet

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
Kom ihåg att ingen i den här tråden faktiskt vet huruvida det handlar om bedrägeriförsök eller om varorna fanns och auktionerna var i sin ordning.
Att kontot stängts kan indikera att allt inte stod rätt till, eller att Tradera helt enkelt ville försäkra sig om att inget fuffens var i görningen eller något helt annat, men det bevisar inte ett smack.

Det är lätt att sitta bakom skrivbordet och håva ur sig anklagelser när man inte behöver ta konsekvensen av att ha fel, så var lite varsamma med vad ni beskyller folk för när ni faktiskt inte vet.

Lägg ner......

Så trött på folk som bara tittar på och inte vågar agera för att sen spy ur sig moralkakor !

Å hur kan du komma och säga att INGEN i tråden vet om det var bedrägeriförsök eller inte?
Det är ju vad DU tror du kan ju knappast veta att ingen vet!
"Om man nu ska fortsätta med moralkakor"

Tradera agerade förhoppningsvis proffsigt checkade läget och det visade sig att det stank på ett eller annat sätt....
Tror du dom stänger av en kille utan att ha goda grunder till det?

Sen om anledning var att sakerna var trasiga,stulna eller om dom inte fanns vad vet vi???

Tradera sparade förmodligen massa folk problem!

Ja ibland är det inte lätt ;)!....

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av one-o
Ja tradera är lite lustiga.
En polare satte ut sitt PS2 och skrev i annonsen att det var chippat.
Annonsen blev borttagen efter två timmar där de sa att han inte får skriva att den är chippad.
Då tog han en printscreen och skickade tillbaka där PSXCare hade en stor banner där de hade erbjudande på chippade PS2, Xbox osv under tv-spels kategorin

Han fick till svar att de skulle se över sina annonsörer.

Dom är väldigt lustiga, en annonsera ut en stulen moped och tradera gjorde inte ett skit.. lång historia och länge sen så jag kommer inte ihåg mycket av det.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekebymannen
Tradera agerade förhoppningsvis proffsigt checkade läget och det visade sig att det stank på ett eller annat sätt....
Tror du dom stänger av en kille utan att ha goda grunder till det?

Förhoppningsvis gjorde de det, dock är det lika troligt att de helt enkelt stängde ner kontot då de fick sjuttioelva "klagomål" från alla som läst i den här tråden.

Det samma hände mig för något år sedan, nån besserwisser startade "kampanj" mot mitt alias utan grundlag (det gick visst mest på att jag la ut dyra grejer med startpris på 1,-, något man absolut inte hade "råd" att göra?!). Det hela slutade med att de [Tradera] fick in så mycket förfrågningar att de helt enkelt stängde ner kontot medans de utredde det hela. Givetvis bad jag de fara åt helvete när det visade sig att allt var "above board" och jag bad dem helt enkelt stänga mitt konto permanent när de bad om ursäkt och öppnade det igen.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Förhoppningsvis gjorde de det, dock är det lika troligt att de helt enkelt stängde ner kontot då de fick sjuttioelva "klagomål" från alla som läst i den här tråden.

Det samma hände mig för något år sedan, nån besserwisser startade "kampanj" mot mitt alias utan grundlag (det gick visst mest på att jag la ut dyra grejer med startpris på 1,-, något man absolut inte hade "råd" att göra?!). Det hela slutade med att de [Tradera] fick in så mycket förfrågningar att de helt enkelt stängde ner kontot medans de utredde det hela. Givetvis bad jag de fara åt helvete när det visade sig att allt var "above board" och jag bad dem helt enkelt stänga mitt konto permanent när de bad om ursäkt och öppnade det igen.

Jo men det är väl en väldig skillnad mot denna annons?
Det här var ju mer som Jokkmokks Jocke som sålt beg billiga bilar helt plötsligt slänger ut 10 supersport bilar på blocket...

Visst kan allt vara ärligt men defentivt bör man kolla upp det, speciellt efter den nyligen varit ett väldigt likt bedrägeri på Tradera med exakt samma tillvägagångset ....

Sen är det ju upp till Tradera att göra en smidig koll vilket inte kan vara speciellt svårt!
Man kan knappast anklaga folket som varnar tradera.

Jag skulle inte bli förvånad om tradera tog kontakt med mig om jag slängde upp 50 annonser med dyra produkter som går ut samma datum. Speciellt också när man inte har ett registrerat företag!

Tråkigt att dom inte skötte ditt ärende bra hoppas dom lärt sig isåfall...
Att stänga av nån för dom lägger ut saker för 1 spänn är ju underligt.

Jag har lagt ut saker för 1 krona som e värda flera tusen. Det är ju bara för att få mer folk som följer auktionen!

Permalänk

Saken i mitt fall var ju att någon, på ett publikt forum startade just en sådan här tråd där man ifrågasatte produkterna som låg ute till försäljning. Mitt omdömme upp till denna tidspunkt var prickfritt med en salig blandning tidigare sålt gods (DVD, Spel, PC, TV, GPS etc). Detta var dock första gången jag enbart hade produkter värda flera tusen kronor uppe samtidigt som avslutades samtidigt och någon nisse bak ett tangentbord tyckte det verkade skumt att man, helt legalt, kan lägga ut dessa produkterna till försäljning med 1,- utan minipris (även fast auktionerna redan hade bud för flertalet tusen kronor var).

Resultatet blev då att en flod av människor kontaktade Tradera vilket i tur ledde till en nedstängning av kontot för granskning.

Det jag egentligen ville fram till var att ingen i denna tråden vet med säkerhet att det rörde sig om en blåsning. Att kontakta tradera med sina misstankar är en sak, men att publikt hänga ut någon på ett forum är en helt annan. TS ska väl vara glad att detta är Sverige där det så att säga är omöjligt att stämma (och få rätt) för libel

Vad jag kunde se av säljarens tidigare omdömmen låg det även nu annonser ute med varor som han tidigare sålt flertalet av (alla nya/inplastade med positiva omdömmen) som skulle avslutats samtidigt som de s.k. "dyrare" produkterna.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Det var otur att just du skulle råka ut för något sådant! Jag har givetvis ingen aning om hur mycket det var du sålt, men själv skulle jag inte tycka att det varit konstigt att bli ifrågasatt om jag sålt flertalet PC, GPSer, TV-apparater etc, alla med utrop 1 kr. Och speciellt inte om det var nya saker, var det så? Ser heller inget fel i att bli satt under utredning och bli tillfälligt avstängd - det är ju i ett gott syfte. Men visst, är man ärlig har man all rätt att bli sur.

Nåväl, den säljare jag hänvisade till hade cirka 80 st auktioner med elektronik/programvaror som skulle sluta samtidigt. Inga av dessa produkter hade sålts tidigare. Objektsbeskrivningar och bilder var tagna direkt från t ex Dustin med undantag för tillägget om att varan var ny. Det fanns dessutom många likheter med säljaren "iggepott". Tro mig, det fanns fog för att uppmana till försiktighet.

I övrigt kan jag bara hålla med Ekebymannen om "moralkakorna".

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem

Ja nu är hans annonser uppe igen, dock mest filmer, som innan. Ingen hårdvara eller dyrare prylar..