Permalänk
Medlem

Lättare speldator 10 - 11 000:-

Hej!
Tänkte bygga en mildare speldator som ska kosta någonstans runt 11 000:- hade jag tänkt mig.

Hade tänkt mig något sådant. Har redan OS och DVD-Läsare så något sådant behövs inte.

Skulle uppskatta om någon kunde tipsa mig om någon annan CPU-kylare också eftersom jag troligtvis inte kommer behövs något monster då jag inte tänker klocka burken en Mhz.

I övrigt finns det några invändningar på bygget? Någonting som kanske borde bytas ut enligt eran åsikt?

Alla åsikter är välkomna!

Tack!

Permalänk

Jag skulle satsa på i5, men det är väl en smaksak. Jag skulle inte kalla 10-11k för en lättare speldator heller, så vi kanske ser lite olika på saker och ting ;).

Permalänk
Medlem

satsa på 650W nätagg, det räcker. sen om du itne behöver så skippa Samsung hårddisken så får du pengar över till kanske ett 5870?

Permalänk
Medlem

varför inte bara köpa en 1.5 TB disk istället för två mindre? det skulle bli några hundringar billigare

Permalänk
Hedersmedlem

Bra val av komponenter. Du kan gå ned i effekt på nätagget. Jag kan väl rekommendera 650W-versionen av nätagget istället. 650 är mer än tillräcklingt för en hög med hårddiskar, tre grafikkort med mera...

Alternativt tar du corsairs modulära 620W agg som också är lite billigare. Kan vara skönt att slippa onödiga sladdar i chassiet.

Sedan kan du ju lägga till nån extra chassifläkt eller två om du vill.

EDIT: Kan ju vara bra att gå ned i nätagg och ta bort extrahårddisken så kan du skaffa bättre grafikkort? HD5870. Extra hårddisk är ju lätt att uppgradera senare när man har några hundralappar över.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Först och främst, tack för alla tipsen!

Har dock lite fler frågor:
1. Vad är skillnaden på t ex. PowerColor och XFX? Är det några prestandaskillnader iom att det skiljer sig i pris? Tänkte på 5870 kortet där.

2. Om jag väljer Corsair's 650W nätagg istället. Skulle jag då kunna, vid ett senare tillfälle, köra CF & koppla in någon extra hårddisk utan att det uppstår några problem?

3. Varför jag väljer att ha 2 hårddiskar är främst för prestandavinst (har fått för mig att det går liiite fortare att köra en mindre disk eftersom det blir mindre yta att söka på - stämmer?) och sen vill jag ha 2 hårddiskar för att jag inte vill sumpa all data samtidigt om en disk krashar.

4. Det blev 3 extra 120mm FD fläktar. Tänkte placera dom så här:
1 fram (från fabrik)
1 bak (från fabrik)
1 botten
2 toppen
Kommentarer på det?

Här är det nya paketet:

Permalänk
Medlem

Det ser bra ut, om du vill köra på ett AM3-system. Jag tycker dock att du ska byta till 1600mhz-minnen, tex de här: https://www.inet.se/datorkomponenter/internminnen/corsair-4gb... , kostar bara 40kr mer eller nåt sånt. Om du inte ska klocka heller så är den där CPU-kylaren kanske lite överflödig, som du nämnde. Jag skulle ha tagit något i den här stilen: https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/scyth... .

Behöver du verkligen 1.6tb lagring nu? Du sparar ju några hundralappar om du börjar med att köpa 1tb och sedan 640gb till när du känner att det behövs. Är det två separata diskar du är ute efter skulle jag har gått ner i storlek. Men, det är ditt val

Permalänk
Hedersmedlem

1. Skillnaden mellan samma grafikkort från olika tillverkare är klisterlappen på utsidan. Det kan ibland vara annan kylning oh ibland fabriksöverklockat, men detta gäller sällan för AMDs kort då de är strikta med att tillverkare för deras kort följer referensdesignen.

2. ja, jag säger det hela tiden här på forumet. Det går något virus i huvudet på folk som hela tiden överdriver något enormt när de rekommenderar Wattmängd på nätagg.Som jag skrev i inlägget ovanför kan du inte bara köra två, utan tre grafikkort och flera hårddiskar på ett 650W agg.
Ska du bara köra 2-3 hårddiskar och två grafikkort så klarar du dig bra på 550W, men man vet ju aldrig om man vill ha mer än bara två grafikkort, ellerhur ;). Så inte mer än 650 tycker jag. Bara pengar i sjön.

3. Det beror på vad man menar med "fortare" ska man söka efter filer i ett filsystem så är ofta en liten hårddisk snabbare. Skall man däremot ladda upp stora saker, som spel, windows eller tunga program så är söktiden mindre intressant utan istället läshastigheten som är intressant. Alltså en liten hårddisk kan kännas kvickare ibland, men personligen så har jag hellre snabba ladddningstider för tyngre saker. Beror väl lite på vad man vill ska gå "fort". Ville mest poängera att det inte är så lätt som att säga att det enda är snabbt och det andra långsamt, men det visste du kanske redan.

4. Fläktarna får du göra som du vill med. Jag hade nog haft två i fronten iaf. Måste ju dessutom inte fylla ut alla fläktplatser ;). Men nån extra eller två är inte fel. Eller tre extra om man vill

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phant0m
Det ser bra ut, om du vill köra på ett AM3-system. Jag tycker dock att du ska byta till 1600mhz-minnen, tex de här: https://www.inet.se/datorkomponenter/internminnen/corsair-4gb... , kostar bara 40kr mer eller nåt sånt. Om du inte ska klocka heller så är den där CPU-kylaren kanske lite överflödig, som du nämnde. Jag skulle ha tagit något i den här stilen: https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/scyth... .

Behöver du verkligen 1.6tb lagring nu? Du sparar ju några hundralappar om du börjar med att köpa 1tb och sedan 640gb till när du känner att det behövs. Är det två separata diskar du är ute efter skulle jag har gått ner i storlek. Men, det är ditt val

Helt rätt med processorkylaren såklart. Finns ju ingen anledning att lägga dyra pengar på en kylare om man inte ska klocka. Jag kan väl tycka att det är onödigt att över huvud taget lägga pengar på en processorkylare om man inte ska klocka...

Angående minnena håller jag också med. Jag brukar inte rekommendera att gå upp i minnesfrekvens då det gör så pass liten skillnad i prestanda, men det är ju knappt någon prisskillnad mellan dessa minnen, så varför ta de långsammare?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Ska jag vara ärlig så tror jag inte att jag kommer köpa 3 grafikkort i hela mitt liv. Kommer nog inte köra CF heller på ett tag, men jag vill ha möjligheten utifall min ekonomi någon gång skjuter i höjden. Alltså skulle det räcka med 550W t.o.m.?

Går nog ner till en HDD i alla fall. Har klarat mig bra på mina 400 Gb som jag har i nuvarande burken, så ser ingen anledning att jag inte skulle klara mig på 640 Gb hädanefter heller.

Är det väldigt stor skillnad på 5850 och 5870? Tänkte, det är dumt att snåla om det är markant skillnad för pengarna finns där när jag ska köpa.

Där är senaste uppdateringen av varukorgen. Tänkte att fläktar, hårddisk och sånt kan jag köpa till allt eftersom. Känns som jag vill ha pengar kvar att köpa julklappar till mina nära och kära för också

Vad tycks? Känns det som ett vettigt paket för en vettig peng?

Tack för all hjälp hittills! Det uppskattas!

Permalänk
Hedersmedlem

det här tycker jag ser strålande ut. Hade inte kunnat gjort det bättre själv ;).

Om du inte kommer att klocka processorn så ska det inte vara några problem med att skaffa ett HD5870 till.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Får tacka för all hjälp då, Söderbäck! Uppskattas verkligen.