Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stoffe (AMDGuru)
Är enda sättet att passera 775 Mhz i klock på ett 5850 att flasha om bios?

nej
afterburner för volt och amd gpu tool for mhz.
måste ställas manuellt dock varje gång du startar datorn

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

flaskar en Intel Q9550 @ 3,2GHz ett 5870 mycket?

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
För första gången ser jag nån som kör 2st HD5870 i ett bra moderkort, och inte i nåt skitdåligt moderkort som t.ex. Rampage II Extreme där man har max 1mm mellanrum mellan korten när man kör crossfire.
Så jag måste fråga dig: vad får du för max temps i load (i spel)?

Jag kör fläktarna på cirka 40% bara för att det ska vara så låga temps som möjligt(jag hör mina kompisar och spelet iaf så det stör mig inte) jag har inte kollat vad tempsen ligger på...men jag kan ju kolla

i idle ligger dom ju iaf på 45 och 32 enligt CCC...så jag vet inte om nåt av dom är måndags ex eller vad som är problemet
spelar jag crysis 1.21 dx10 så kommer den upp i 70c-60c

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem

Beställde XFX HD5870 från Inet den 26/10. Uppskattad leverans är någon gång i December, känns jävligt segt att jag beställde grafikkortet i en hel dator som de ska montera. Priserna kommer gå ned ganska mycket till december liksom, speciellt inför jul. Jävla Dell som ska köpa allt, pungråttor!

Visa signatur

MK: Gigabyte P55-UD4 | CPU: Intel Core i5 750 | GPU: 2 x HIS Radeon HD5870 i CF | RAM: Corsair 4x2 GB 1600 MHz XMS3 | PSU: Corsair HX 750W 80+ | HDD: 1TB Samsung Spinpoint | Chassi: Fractal Design Define R2 Svart | CPU-kylare: Noctua NH-U12P SE2 | Fläktar: Fractal Design Silent Series 3 x 120mm, 2 x 140mm samt Scythe 120mm S-FLEX 1600 | OS: Windows 7 Professional 64-bit | Tangentbord: Steelseries 7G | Mus: Qpad 5K | Musmatta: Razer Destructor

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ScrewFearMe
Jag kör fläktarna på cirka 40% bara för att det ska vara så låga temps som möjligt(jag hör mina kompisar och spelet iaf så det stör mig inte) jag har inte kollat vad tempsen ligger på...men jag kan ju kolla

i idle ligger dom ju iaf på 45 och 32 enligt CCC...så jag vet inte om nåt av dom är måndags ex eller vad som är problemet
spelar jag crysis 1.21 dx10 så kommer den upp i 70c-60c

Verkligen? 70 grader i load.. hmm.. jag tror inte att CCC visar temps så bra, och jag tror inte att den visar kärnans temp.
Du borde kanske kolla tempsen med rivatuner istället..

Sweclockers fick ju 91 grader i load.
Korten börjar throttla ner vid ca. 95 grader.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunden
Jävla Dell som ska köpa allt, pungråttor!

Men Dell köpte väl bara en massa HD4870? Inga 5870 alltså.

Permalänk
Medlem

Aha okej, isf så:

Jävla ATI som inte kan piska sina kineser hårdare, pungråttor!

Visa signatur

MK: Gigabyte P55-UD4 | CPU: Intel Core i5 750 | GPU: 2 x HIS Radeon HD5870 i CF | RAM: Corsair 4x2 GB 1600 MHz XMS3 | PSU: Corsair HX 750W 80+ | HDD: 1TB Samsung Spinpoint | Chassi: Fractal Design Define R2 Svart | CPU-kylare: Noctua NH-U12P SE2 | Fläktar: Fractal Design Silent Series 3 x 120mm, 2 x 140mm samt Scythe 120mm S-FLEX 1600 | OS: Windows 7 Professional 64-bit | Tangentbord: Steelseries 7G | Mus: Qpad 5K | Musmatta: Razer Destructor

Permalänk
Medlem

Fick mitt 5850 i fredags och har hunnit testa en del under helgen och kan inte säga att jag skiner av lycka direkt. Visst kan man fläska på max i flertalet av spel men i två spel jag har testat så är det GROVA grafikfel. The Witcher och Tropico 3. Texturfel och textur flickering som inte gör det hela så himla njutbart, får bara hoppas att dem kommer ut med en ny drivare snart!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Verkligen? 70 grader i load.. hmm.. jag tror inte att CCC visar temps så bra, och jag tror inte att den visar kärnans temp.
Du borde kanske kolla tempsen med rivatuner istället..

Sweclockers fick ju 91 grader i load.
Korten börjar throttla ner vid ca. 95 grader.

Men Dell köpte väl bara en massa HD4870? Inga 5870 alltså.

Hur ser jag temps och sånt då?
Kommer inte ihåg hur man fick upp rutan med det.
Den ser mina kort men jag får inte upp nån slags meny om configuration av grafikkortet eller nåt sånt

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ScrewFearMe
Hur ser jag temps och sånt då?
Kommer inte ihåg hur man fick upp rutan med det.
Den ser mina kort men jag får inte upp nån slags meny om configuration av grafikkortet eller nåt sånt

Saxat från en rivatuner guide:

http://www.guru3d.com/imageview.php?image=10669
"Click on the arrow box next to Customize next to the second text box on the application. Then select the icon that looks like a magnifine glass over an IC."

Permalänk
Medlem

Datum för leverans av HD5870 om man beställer ett idag.

Jag har nu frågat fyra stora återförsäljare på internet av datorkomponenter hur lång tid det skulle ta att få ett HD5870 kort om man beställer ett idag hos dem. Här får ni se svaren.

Skickat meddelande till alla utom Inet:

Citat:

Hejsan,

undrar hur lång tid det skulle ta att få ett XFX HD5870 grafikkort om man beställer ett idag. Vet att det är hög efterfrågan och dåligt utbud på just detta kort så skulle vara intressant att veta om man får vänta 1 vecka eller 2 månader innan man får kortet.

Svar från Komplett:

Citat:

Hej X,

Tyvärr så är leveranstiden på 58xx korten ännu osäker och vi vet inte mer än det som står på hemsidan. De kort som har ett preliminärt datum är osäkra men förhoppningsvis så lossnar det snart och vi får in de kort vi beställt.

Svar från Webhallen:

Citat:

Hej X.

Vi har för närvarande inga datum på när produkten kommer in i vårt lager
från vår leverantör. Detta då produkten är en beställningsvara och inte
heller leverantören har den i lager eller något nytt preliminärdatum.

Då vi får ny info kommer detta stå under produktens specifika sida,
antingen som ett preliminärdatum för leverans till oss eller antal i
lager hos leverantören.

Svar från inWarehouse:

Citat:

Bäste kund!

Den förväntas inkomma 2009-11-20.

Ha en fortsatt bra dag!

Sen till Inet frågade om köplats till mitt XFX HD5870 som jag beställde den 26/10.

Svaret från Inet var:

Citat:

Hej.

Kan tyvärr ej få fram exakt köpklats pga att vi har beställningar både till butikerna och till e-handel.

Men la du din order 26/10 så ligger du relativt långt bak i kön så får tyvärr räkna med leverans i December om tillgången fortsätter att vara låg ifrån ATI.

Så nu har ni en uppfattning om hur svårt det kommer vara att få tag på detta kort ett tag framöver!

Visa signatur

MK: Gigabyte P55-UD4 | CPU: Intel Core i5 750 | GPU: 2 x HIS Radeon HD5870 i CF | RAM: Corsair 4x2 GB 1600 MHz XMS3 | PSU: Corsair HX 750W 80+ | HDD: 1TB Samsung Spinpoint | Chassi: Fractal Design Define R2 Svart | CPU-kylare: Noctua NH-U12P SE2 | Fläktar: Fractal Design Silent Series 3 x 120mm, 2 x 140mm samt Scythe 120mm S-FLEX 1600 | OS: Windows 7 Professional 64-bit | Tangentbord: Steelseries 7G | Mus: Qpad 5K | Musmatta: Razer Destructor

Permalänk

aja, skall snart flytta, så man får väl vänta till december och se om det blivit bättre då.. annars blir det efter jul kanske, skulle vara kul och får den innan då man sålt sin dator och sitter och väntar och väntar... hmm

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk

Någon som har ett Asus P6TD Deluxe kort och kör crossfire med 5870?
Är det något utrymme mellan korten?

Tänkte mest på om man får plats med ett PCI-kort mellan G-korten, som t.ex ett ljudkort, som i mitt fall.

Vad jag förstått det som ska man använda PCIe(Blå slot) x16 & PCIe(Vit slot) x16 vid Crossfire konfiguration, är en bit mellan dessa två, och där mellan sitter två PCI-kort platser.
5870 Korten ser ju ganska feta ut, så om någon vet om man får ner ett PCI-kort mellan G-korten vore det kanon.

Visa signatur

Antec Twelve Hundred | Asus P6TD DELUXE | Intel Core i7 920 | Noctua NH-U12P SE2 | Corsair 6gb 1600MHz Triple Channel | Corsair HX 850W 80+ | XFX Radeon HD 5870 x2 | SSD Intel X25-M 80GB G2 SATA | 500GB Western Digital Caviar | Windows 7 64-bit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C0rpseW0rm
Någon som har ett Asus P6TD Deluxe kort och kör crossfire med 5870?
Är det något utrymme mellan korten?

Tänkte mest på om man får plats med ett PCI-kort mellan G-korten, som t.ex ett ljudkort, som i mitt fall.

Vad jag förstått det som ska man använda PCIe(Blå slot) x16 & PCIe(Vit slot) x16 vid Crossfire konfiguration, är en bit mellan dessa två, och där mellan sitter två PCI-kort platser.
5870 Korten ser ju ganska feta ut, så om någon vet om man får ner ett PCI-kort mellan G-korten vore det kanon.

Har själv forskat i just detta ämne rätt mycket.

Som du ser så har jag inte P6TD Deluxe..
Men jag vet att P6T Deluxe/P6TD Deluxe har mer luft mellan PCI-E x16 portarna än många andra moderkort, t.ex. Asus Rampage II Extreme, det är en av de bästa sakerna med P6T Deluxe/P6TD Deluxe korten.
Det blir alltså gott om luft mellan kort i crossfire/SLI.

Och ja du får plats med ett PCI ljudkort i en av PCI portarna (den undre PCI porten, den som är närmast moderkortets kant så att säga).
Allafall sålänge som ljudkortet inte är typ megafet..
Men en av PCI portarna blir blockerade

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Har själv forskat i just detta ämne rätt mycket.

Som du ser så har jag inte P6TD Deluxe..
Men jag vet att P6T Deluxe/P6TD Deluxe har mer luft mellan PCI-E x16 portarna än många andra moderkort, t.ex. Asus Rampage II Extreme, det är en av de bästa sakerna med P6T Deluxe/P6TD Deluxe korten.
Det blir alltså gott om luft mellan kort i crossfire/SLI.

Och ja du får plats med ett PCI ljudkort i en av PCI portarna (den undre PCI porten, den som är närmast moderkortets kant så att säga).
Allafall sålänge som ljudkortet inte är typ megafet..
Men en av PCI portarna blir blockerade

Ahh, fan va nice. Tack som fan!
Bara man kan pressa ner ett PCI-kort är jag nöjd, det räcker!
Annars får man väl införskaffa ett ljudkort med PCIe anslutning.

Tack igen för snabbt svar!:up:

Visa signatur

Antec Twelve Hundred | Asus P6TD DELUXE | Intel Core i7 920 | Noctua NH-U12P SE2 | Corsair 6gb 1600MHz Triple Channel | Corsair HX 850W 80+ | XFX Radeon HD 5870 x2 | SSD Intel X25-M 80GB G2 SATA | 500GB Western Digital Caviar | Windows 7 64-bit

Permalänk
Medlem

2 skärmar + TV

Tja, fick mitt 5870 i måndags (komplett hade slarvat det men sedan hittat det -.-').

Har nu kopplat in mina två skärmar via DVI men skulle även vilja koppla in en TV med HDMI, vad jag har läst är detta inte möjligt då 5870n bara har två TDMS sändare. Detta gjorde mig sjukt besviken, tycker det är lite synd att de har 4 portar men man ändå bara kan använda 3 av dem... Man känner sig lite lurad.
Så då sitter jag med alternativet att antingen köpa en ny skärm med den fjärde utgångens standard, Displayport, vilket det inte finns särskilt många av (av de som finns tar jag gärna rekomendationer om någon är värd priset). Eller så köper jag en adapter. Har dock inte riktigt förstått vad som gäller där, har försökt läsa på http://www.tomshardware.co.uk/forum/page-271194_15_0.html men inte kommit fram till om det räcker med en https://www.inet.se/kablar/multimedia---bild/displayport-till... eller om det krävs något större...

Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunden

Sen till Inet frågade om köplats till mitt XFX HD5870 som jag beställde den 26/10.

Svaret från Inet var:

Citat:

Hej.

Kan tyvärr ej få fram exakt köpklats pga att vi har beställningar både till butikerna och till e-handel.

Men la du din order 26/10 så ligger du relativt långt bak i kön så får tyvärr räkna med leverans i December om tillgången fortsätter att vara låg ifrån ATI.

Så nu har ni en uppfattning om hur svårt det kommer vara att få tag på detta kort ett tag framöver! [/B]

Åh ... det var ju roligt att höra.
Jag beställde också mitt XFX HD5870 den 26/10.

Undrar om man ska frysa ner sig eller försöka få tag på Hiro Nakamura.

Permalänk

Jag har en fråga, snabba svar snälla, ska beställa nu hade jag tänkt!

Jag ska köpa ett "Asus MAXIMUS III FORMULA", och de är ju som sagt Asus som har tillverkat de...

Nu är de så att jag vill ha ett "Radeon HD5850 1GB", problemet är att den är tillverkad av "Gigabyte" eller "anpassad" för Gigabyte... för den heter "Gigabyte Radeon HD5850 1GB"

Det finns ju en version som heter "Asus Radeon HD5850 1GB" men inte på inet.se där jag tänkt beställa allt...

Nu kommer min fråga då... är det sämre att ha HD5850 som är tillverkad av eller för Gigabyte på mitt Asus MAXIMUS III FORMULA än om jag går till en annan sida å köper den som är anpassad/gjord av Asus??

De innebär ju extra fraktkostnad iof, men är de bättre att ha det grafikkortet som heter Asus Radeon HD5850 till de moderkortet så säg till, och vad är de som är bättre i sånna fall? hjälp mig please!

Permalänk
Medlem

Det ska inte spela någon roll alls.

Alla grafikkort är likadana men med olika utgivare, antingen tar du det billigaste eller så tar du det som har bäst avtal. Kan inte alla avtal utantill, men som svar på din fråga ska det som sagt inte spela någon roll vad det är för märke.

Jag har likadant moderkort och ska köra på ett XFX HD5870.

Permalänk

Tack för svaret!

låter bra, så de är alltså ingen skillnad på XFX å Gigabyte då

Tar nog XFX då, låter coolare

EDIT: XFX va 100kr dyrare, anledning? designen e lite snyggare på XFX versionen.. kan de vara allt?

Permalänk
Medlem

Jag beställde ny dator igår från datorbutiken. Läste om prisuppdateringarna på HD5850 dagen innan. Så jag hade lagt alla mina go(s)saker tillsammans med 5850 ner i varukorgen och kollade in läget senare en gång till under den där febriga bestämma-sig-perioden. Och vad hade hänt? Jo dom hade varit in i min korg och uppdaterat priset på kortet, 180 kr dyrare! Jag gick ut från varukorgen och in i sortimentet och kollade om den där nyuppdateringen av priset hade ägt rum, men icke. Tror dom bara massuppdaterade priset på kortet i min eller allas varukorg - innan jag tröck på beställa-knappen såklart, annars kanske det är olagligt eller så. Jag är rätt så säker på detta. Så 180kr kommer datorbutiken när som helst höja priset på kortet med. Men jag som hade tur hann komma i skymundan.

Permalänk
Medlem

Jag beställde ett PowerColor Radeon HD 5870 den 30/10 på komplett.

stod att den skulle komma den 20/11 men fick besked idag att den var på väg till hämtbutiken:)

Flera har fått sina kort från komplett tidigare än leveransdatum, så man ska nog testa hos dem.

PS!
Hade beställ 7 olika kort från Dustin och Komplett, men det kort med längst leveranstid kom först:P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Men Dell köpte väl bara en massa HD4870? Inga 5870 alltså.

Nej Dell köpte 5850/5870 och apple 4870.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

Kunde inte låta bli, la beställning på ett HD5850 idag. Kommer nu på Fredag. Klockas ska det, minst 1Ghz core...

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk

flaskar en Intel Q9550 @ 3,2GHz ett 5870 mycket?

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Kunde inte låta bli, la beställning på ett HD5850 idag. Kommer nu på Fredag. Klockas ska det, minst 1Ghz core...

Varifrån beställde du?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lundstrom.emil
Jag beställde ett PowerColor Radeon HD 5870 den 30/10 på komplett.

stod att den skulle komma den 20/11 men fick besked idag att den var på väg till hämtbutiken:)

Flera har fått sina kort från komplett tidigare än leveransdatum, så man ska nog testa hos dem.

PS!
Hade beställ 7 olika kort från Dustin och Komplett, men det kort med längst leveranstid kom först:P

Beställde ett XFX HD5870 från komplett nu när jag såg detta, låter lite mer optimistiskt än "någon gång i december".

Kanske ska man lägga en order på PowerColor HD 5870 också för att öka sina chanser.

Betalar vid hämtning av varan i deras hämtningsställe på Jakobbergsgatan i Stockholm, så det är bara att avbeställa ordern om Inet hinner före.

Visa signatur

MK: Gigabyte P55-UD4 | CPU: Intel Core i5 750 | GPU: 2 x HIS Radeon HD5870 i CF | RAM: Corsair 4x2 GB 1600 MHz XMS3 | PSU: Corsair HX 750W 80+ | HDD: 1TB Samsung Spinpoint | Chassi: Fractal Design Define R2 Svart | CPU-kylare: Noctua NH-U12P SE2 | Fläktar: Fractal Design Silent Series 3 x 120mm, 2 x 140mm samt Scythe 120mm S-FLEX 1600 | OS: Windows 7 Professional 64-bit | Tangentbord: Steelseries 7G | Mus: Qpad 5K | Musmatta: Razer Destructor

Permalänk
Medlem

Inga nyheter på kylare till 5800?

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertard
Inga nyheter på kylare till 5800?

Jag har vattenblock från aquacomputer.de och är stormförtjust det översta kortet blir nämligen tämligen varmt i crossfire om man kör med stockkylningen, ganska dåligt att dom inte gjort nånting med det innan dom släptes...

Permalänk
Medlem

5850 är relativt svåra att få tag på just nu då dem är slutsålda hos nästintill alla leverantörer. Vissa butiker får tag på några få och dom brukar säljas rätt så fort :).
Efterfrågan på de få kort som återförsäljarna får tag på har resulterat i att priserna har stigit.

Nu har även ram-minnes kretsarna börjar klättra och jag personligen tror att de flesta komponenterna kommer klättra lite mera inför julhandeln. Skulle passa på att köpa datorleksaker nu innan julrushen drar igång.

Visa signatur

3DMV: 42643p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunden
Beställde ett XFX HD5870 från komplett nu när jag såg detta, låter lite mer optimistiskt än "någon gång i december".

Kanske ska man lägga en order på PowerColor HD 5870 också för att öka sina chanser.

Betalar vid hämtning av varan i deras hämtningsställe på Jakobbergsgatan i Stockholm, så det är bara att avbeställa ordern om Inet hinner före.

Go nutes:D