EVGA lanserar grafikkort med extra processor för PhysX

Permalänk
Medlem

Så det är detta som är Jokern i nVidias kortlek...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snozan
Sen får vi aldrig ens rekomendera ett svagare kort än 5850/5870 till någon. Allt annat är förlegat skräp.

Till och med du måste ju hålla med om att det vore dumt att rekommendera ett kort som är sämre OCH dyrare än 5850? visst är det lite billigare än 5870 men prestanda skillnaden är ju som natt och dag. Därför känns detta kort helt onödigt.

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Medlem

vassaste kortet på marknaden?

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Essin
Till och med du måste ju hålla med om att det vore dumt att rekommendera ett kort som är sämre OCH dyrare än 5850? visst är det lite billigare än 5870 men prestanda skillnaden är ju som natt och dag. Därför känns detta kort helt onödigt.

Du misslyckades helt å förstå min poäng

Ja har XP inte så kraftig processor å förtillfället ett GTX 260. Att uppgradera till ett GTX 295 vore vansinne, likaså ett GTX 285. De absoluta steget vore ett GTX 275, å då känns de här kortet för mej som en intressant grej.

Som ja sa, att lära sej se människors olika behov

Ja förvänta mej knappast när ja såg nyheten att ATI användare skulle applådera de nya kortet. Precis samma sak som ja ser ATI's nya 5870 som helt onödigt då de vare sej finns directX 11 spel eller ett behov av ett så kraftigt grafikkort i bland dagens spel eftersom alla nya titlar är portade konsol spel.

Va som är skit för dej är kanske guld för mej eller vice versa.

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snozan
Ja har XP inte så kraftig processor å förtillfället ett GTX 260. Att uppgradera till ett GTX 295 vore vansinne, likaså ett GTX 285. De absoluta steget vore ett GTX 275, å då känns de här kortet för mej som en intressant grej.

Men i ditt fall är kortet ännu mer onödigt, om du nu vill uppgradera från din GTX260 så köp ett vanligt GTX275 och kör ditt gamla GTX260 som PhysX kort, då har du fått bättre prestanda än detta kort och till ett betydligt lägre pris. Det finns ingen vettig anledning för någon att köpa detta kort om de inte sitter på något riktigt gammalt och ruttet, men i det fallet så är 5850 ändå ett bättre alternativ då det är ett bättre kort och även ett billigare kort.
Igen kommer jag fram till att detta kort känns helt onödigt

oavsett vems behov man ser till så kan det ju aldrig vara bättre att köpa någonting sämre för mer pengar? även om det bättre skulle flaskas till den sämres prestanda så har du fortfarande betalat mindre för det och ändå gjort en bättre affär. Det måste ju även du hålla med om.

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snozan
Du misslyckades helt å förstå min poäng

Ja har XP inte så kraftig processor å förtillfället ett GTX 260. Att uppgradera till ett GTX 295 vore vansinne, likaså ett GTX 285. De absoluta steget vore ett GTX 275, å då känns de här kortet för mej som en intressant grej.

Som ja sa, att lära sej se människors olika behov

Ja förvänta mej knappast när ja såg nyheten att ATI användare skulle applådera de nya kortet. Precis samma sak som ja ser ATI's nya 5870 som helt onödigt då de vare sej finns directX 11 spel eller ett behov av ett så kraftigt grafikkort i bland dagens spel eftersom alla nya titlar är portade konsol spel.

Va som är skit för dej är kanske guld för mej eller vice versa.

Så du menar att bara för att man inte behöver 5870s prestanda så kan man lika grärna köpa ett kort med halva prestandan men för samma pris? (y)

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devrer
Så du menar att bara för att man inte behöver 5870s prestanda så kan man lika grärna köpa ett kort med halva prestandan men för samma pris? (y)

Samma pris?

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

Billigaste 5870 kostar 3300 och detta kort ska kosta runt 3100 så det är nästan samma pris och då är prestandan du får med 5870 mycket högre, ännu roligare blir det om vi jämför med 5850 som kostar 2300 som billigast och ändå presterar betydligt bättre än detta kort. Så ge mig en ända bra anledning att köpa äldre teknik med sämre prestanda för mer pengar?

Den ända jag kan tänka mig är att man av någon dum anledning MÅSTE ha nVidia, men även då finns det bättre alternativ..

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Medlem

Du kan få 2 anledningar varför man skulle vilja köpa detta kort:

1). 10 års garanti (EVGA räknar med att du misshandlar ditt kort till max. Skulle de paja täcks de av garantin.

2). Step up. Du kan inom 90 dagar efter att du registerat detta kort byta upp dej mot ett bättre, och endast lägga till mellanskillnaden.

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

Ingen av de anledningarna har något med kortet att göra så du har fortfarande inte gett mig någon anledning att köpa kortet, du bara framhåller att EVGA har bra garantier men i så fall, köp ett vanligt EVGA GTX275 istället och kör ditt gamla som PhysX kort, mycket billigare, bättre och fortfarande samma garanti/step up.

Jag ifrågasätter inte EVGA, jag ifrågasätter poängen med detta grafikkort då det inte har någon logisk kundgrupp.

Btw, köper du ett 5850/70 direkt istället så har du redan DX11, bättre prestanda och behöver inte step up grejen för ett eventuellt Fermi

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Medlem

kan det tänkas vara bra till m atx med få kortplatser, annars har du nog rätt i att poängen med detta kort är svår att se

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snozan
Du kan få 2 anledningar varför man skulle vilja köpa detta kort:

1). 10 års garanti (EVGA räknar med att du misshandlar ditt kort till max. Skulle de paja täcks de av garantin.

2). Step up. Du kan inom 90 dagar efter att du registerat detta kort byta upp dej mot ett bättre, och endast lägga till mellanskillnaden.

1. gött med garanti

2. Så detta kortet är ett klipp för att man har lång tid på sig att byta ut dety mot ett som inte suger

Permalänk
Medlem

Snozan: Det var nog de 2 sämsta argumenten jag hört!

Det här kortet suger och verkar bara vara ett sätt att komma ur något avtal som slöts innan Batman ens hade kommit. Usch.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tyckte detta kort lät tufft som fan först men när jag började tänkte så var det ingen vidare hit. Kanske att det har med halloween att göra

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anarkizt
Snozan: Det var nog de 2 sämsta argumenten jag hört!

Det här kortet suger och verkar bara vara ett sätt att komma ur något avtal som slöts innan Batman ens hade kommit. Usch.

Suger?
knappast.
Runt 15-30% sämre än ett 5870 o nu får du även med ett spel och ett inbyggt gts250

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rickard11
Det är ju inte precis så att EVGA säger, "vi vill ha en extra GPU för fysik på kortet". Naturligtvis ligger nvidia bakom det ...EVGA gör inga kretskort ...

EVGA har säkert en underleverantör för sina PCB, konstigt vore det annars...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Annars gillar jag verkligen tanken med två olika grafikprocessorer på samma kort.

Tänkt ett 5770 och ett (eventuellt) 5890 på samma, kör med 5770 i lättare grejer och sen drar 5890 igång när man kör något mer krävande osv.

Nja, det är kan nog vara bättre att se till att göra ett kort mer flexibelt med prestandan istället, vilket ju just 5xxx serien gör grymt bra! Skillnaden mellan tex 5770 och 5870 är ju bara drygt 5W i idle enligt tex Anandtech:
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3658&p=13

Citat:

Ursprungligen inskrivet av snozan

Ja har XP inte så kraftig processor å förtillfället ett GTX 260. Att uppgradera till ett GTX 295 vore vansinne, likaså ett GTX 285. De absoluta steget vore ett GTX 275, å då känns de här kortet för mej som en intressant grej.

... att uppgradera från 260 till 275 vore kanske inte rent vansinne, men låter definitivt väldigt ovärt det med måste jag säga.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Suger?
knappast.
Runt 15-30% sämre än ett 5870 o nu får du även med ett spel och ett inbyggt gts250

Snarare 30-50% sämre skulle jag säga http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3650&p=4 man får med ett spel (Dirt 2) med 5870 också så du tycker att det är värt att betala runt 3100kr för något när du för 300kr extra kan få något som är betydligt bättre?
HD5850 kostar 800kr MINDRE än detta kort och har ändå en prestanda som är runt 10-30% bättre. Vem förutom en ren fanboy skulle göra dessa dåliga affärer?

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wRRM
Det är ju så han ser ut i spelet

Nu va det visserligen några veckor sen jag spelade batman-spelet men jag håller inte med. Tyckte inte han såg ut sådär ?

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk

eVGA = Dynga!, OCZ = Dynga!, DFI = Dynga!

Gemensam nämnare = Idioter/Fanboys

Permalänk
Avstängd

Gillar idén. Visst, NVIDA har inga nya kretsar ännu. Men någonstans måste man ändå börja. Både ATI och NVIDIA har med samarbete med specifik tillverkare släppt hybrider förut. Och alltid samma gnäll tråkigt nog.

Hur som helst. NVIDIA har inga andra kretsar, så gilla läget helt enkelt. Jag vill relatera till när NVIDIA släppte 8800GT serien. Hur lång tid tog de inte för ATI att ens komma ut med ett DX10 grafikkort? Hur länge som helst hade ATI inget att kunna konkurera mot NVIDIA.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snozan
Du kan få 2 anledningar varför man skulle vilja köpa detta kort:

1). 10 års garanti (EVGA räknar med att du misshandlar ditt kort till max. Skulle de paja täcks de av garantin.

2). Step up. Du kan inom 90 dagar efter att du registerat detta kort byta upp dej mot ett bättre, och endast lägga till mellanskillnaden.

Dom anledningar man inte ska köpa detta kort:
1.) Kostar för mycket.

2.) Ger inte den prestanda man betalar för.

3.) Finns alternativ som kostar lika mycket (5870) som ger 20%-50% mer prestanda.

4.) Spelföretagen är gravida med DX11 bebisar och kortet har inte stöd för kommande generationen.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Nu va det visserligen några veckor sen jag spelade batman-spelet men jag håller inte med. Tyckte inte han såg ut sådär ?

Jooo han e ful som fan ju! xDDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clint Eastwood
eVGA = Dynga!, OCZ = Dynga!, DFI = Dynga!

Gemensam nämnare = Idioter/Fanboys

Oki noterat - bortglömt

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Essin
Snarare 30-50% sämre skulle jag säga http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3650&p=4 man får med ett spel (Dirt 2) med 5870 också så du tycker att det är värt att betala runt 3100kr för något när du för 300kr extra kan få något som är betydligt bättre?
HD5850 kostar 800kr MINDRE än detta kort och har ändå en prestanda som är runt 10-30% bättre. Vem förutom en ren fanboy skulle göra dessa dåliga affärer?

Hur räknar du?

typiskt fanboy snack från dig.
Men tack för den där recensionen!
gtx275 o 5850 är ju relativt nära varandra i varje spelmoment.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Hur räknar du?

typiskt fanboy snack från dig.
Men tack för den där recensionen!
gtx275 o 5850 är ju relativt nära varandra i varje spelmoment.

5850 får 21.2 fps
GTX 275 får 15.7 fps

Så hans påstående på 30%-50% var nära sanningen.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
5850 får 21.2 fps
GTX 275 får 15.7 fps

Så hans påstående på 30%-50% var nära sanningen.

Ingen av dem grafikkorten är spelbara på den upplösningen så det spelar ingen roll.
Kolla på lite relevanta resultat istället.
bara för att ett grafikkort ger 2 fps i ett spel istället för ett annat som ger 1 fps så blir inte den 100% bättre, bara som ett exempel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Ingen av dem grafikkorten är spelbara på den upplösningen så det spelar ingen roll.
Kolla på lite relevanta resultat istället.
bara för att ett grafikkort ger 2 fps i ett spel istället för ett annat som ger 1 fps så blir inte den 100% bättre, bara som ett exempel.

Kör båda spelen Doom 2 får båda maxfps hela tiden. Betyder det att båda korten är lika bra?

Men visst det finns många faktorer som spelar in och Direct X11 är en av dom. Med DX11 ökar prestandan jävligt mycket.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Kör båda spelen Doom 2 får båda maxfps hela tiden. Betyder det att båda korten är lika bra?

Eftersom Doom 2 (som kom 1995?) är helt CPU-renderat så spelar valet av grafikkort ingen roll för det programmet.

/Olle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olle P
Eftersom Doom 2 (som kom 1995?) är helt CPU-renderat så spelar valet av grafikkort ingen roll för det programmet.

/Olle

Du måste ha ett grafikkort för att kunna rita upp alla färger.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken