Permalänk

Nybyggd dator helt död.

Har precis byggt ihop en ny datorn, bestående av:

Asus P5Q- SE2 Moderkort
Corsair TWIN2X PC6400 4GB
Intel Core Quad Q8400
Asus GeForce GTX275
Corsair 450W nätagg
WD 500Gb Sata disk.

Skärmen jag har till denna datorn är en CRT skärm med 9-pins D-SUB anslutning.

Problembeskrivning: Sätter på igång datorn och alla fläktar drar igång på moderkort grafikkort och i chassiet.

Dock kommer det aldrig upp någon boot-bild alls, utom skärmen står bara o ch blinkar som den gör när den inte har någon signal in. Varken dioderna på musen eller något knapp lyser på tangentbordet heller.

Tangentbordet har PS2 anlutning och musen USB.

Har kollat så att jag har anslutit alla strömkablar även gått igenom allt annat enligt moderkortsmanualen men kan inte se något fel.

Vad kan vara fel? snälla hjälp

Visa signatur

[ Asus P5N-T Deluxe nForce 780i | Intel Core 2 Duo E8400 | 4GB OCZ PC-6400 | WD Raptor 150GB | 2 x Western Digital Caviar 500GB | Gerforce 7800GT | Corsair Powersupply 750W | Windows Vista Ultimate 64-bit ]

Permalänk
Medlem

Vet inte alla säger ju att corsair klara mer än de säger, prova koppla ut saker du inte använder, typ kör bara hdd å graffet. ifall den inte äns orkar starta

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem

samma fel som oss övriga..

är lotto vad som kan vara fel..
MInne, CPU, moderkort, PSU osv.. så börja i någon ände..

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

har grafikkortet tillräckligt med ström?

Permalänk
Avstängd

Varvar hårddisken igång? Lyser dioder på grafikkortet eller på moderkortet?

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SayZk
har grafikkortet tillräckligt med ström?

Tror det...har en PCI-E strömsladd på graffekortet plus en övergång med dom vanliga kontakterna fläkten drar igång och så iaf. Provade dra ut ena kontakten med då gick inte fläkten. Så antar att den får tillräckligt. Hur som helst så hör man inte det ljudet som brukar komma på alla datorer när den bootar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barry
samma fel som oss övriga..

är lotto vad som kan vara fel..
MInne, CPU, moderkort, PSU osv.. så börja i någon ände..

Men fan allt är ju nytt Uteslutningsmetoden, minne inte så troligt att det skulle döda hela datorn? inte grafikkortet heller, CPU eller moderkort eller PSU vilket kan vara troligast?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lakej
Varvar hårddisken igång? Lyser dioder på grafikkortet eller på moderkortet?

Hårddisken drar igång, dioder lyser på moderkortet finns inga dioder på grafikkortet men som sagt snurrar fläkten igång.

Visa signatur

[ Asus P5N-T Deluxe nForce 780i | Intel Core 2 Duo E8400 | 4GB OCZ PC-6400 | WD Raptor 150GB | 2 x Western Digital Caviar 500GB | Gerforce 7800GT | Corsair Powersupply 750W | Windows Vista Ultimate 64-bit ]

Permalänk
Medlem

har samma problem jag med

Permalänk
Medlem

Testa att koppla ur allt som inte är nödvändigt så som grafikkort (om ditt moderkort har något innbyggt), testa med bara en minnessticka och koppla även ur mus och tangentbord. Du kan även testa att byta grafikkort om du har något gammalt liggande nån stans. Och kanske kolla så att skärmen funkar i nån annan dator.

Om du har möjlighet skulle du även kunna pröva med ett annat nätagg.

Om det fortfarande inte fungerar efter det så är det troligtvis Mobot eller processorn.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem

Får du inge fel pip från moderkortet?

Kanske dumt att säga men har du satt minnerna rätt,allså i rätt slots.
Jag gjorde den missen engång-.- och då uppförde sig datorn precis likadant

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor
har samma problem jag med

Lider med dig

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobi the Dobi
Testa att koppla ur allt som inte är nödvändigt så som grafikkort (om ditt moderkort har något innbyggt), testa med bara en minnessticka och koppla även ur mus och tangentbord. Du kan även testa att byta grafikkort om du har något gammalt liggande nån stans. Och kanske kolla så att skärmen funkar i nån annan dator.

Om du har möjlighet skulle du även kunna pröva med ett annat nätagg.

Om det fortfarande inte fungerar efter det så är det troligtvis Mobot eller processorn.

Skärmen fungerar likaså tangentbord och mus testar på den datorn jag sitter atm. Har kopplat bord dvd-brännaren hårddisken. Och har då kvar Moderkort, Grafikkort, minnen och cpu. Hör ändå inget postljud i början

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chris82
Får du inge fel pip från moderkortet?

Kanske dumt att säga men har du satt minnerna rätt,allså i rätt slots.
Jag gjorde den missen engång-.- och då uppförde sig datorn precis likadant

Har satt ett minne i slott A1 och ett B1 2x2Gb då dual channel, är väl rätt va? Visst brukar felpipen höras tydligt? Hör inget speciellt nu...

Visa signatur

[ Asus P5N-T Deluxe nForce 780i | Intel Core 2 Duo E8400 | 4GB OCZ PC-6400 | WD Raptor 150GB | 2 x Western Digital Caviar 500GB | Gerforce 7800GT | Corsair Powersupply 750W | Windows Vista Ultimate 64-bit ]

Permalänk
Vila i frid

Minnesparen ska sitta i slot med samma färg. Prova med endast ett minne.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Minnesparen ska sitta i slot med samma färg. Prova med endast ett minne.

Behöver absolut inte vara så, se i manualen. Vet att vissa Asus har orange orange grön grön och då skall minnena sitta i första orange och första gröna närmast processorn.
Men som sagt kolla manualen.
Mvh Robban

Visa signatur

Antec 900, Asus Commander, Q6600 m lappad Gemin II, Corsair XMS 4Gb cl 4-4-4-12, XFX 5870 1gb, Intel SSD 320 120gb, Raptor 74gb, WD 750gb Green, WD 320gb,WD 640gb Black, Cooltek 600W, Nec AD-7191S, G15, DeathAdder, 3st BenQ G2222HD, Logitech X-230,

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att din BIOS-version ej har stöd för processorn?

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Det behöver inte komma ett pip när du startar datorn, det är bara om det sitter en högtakare i chassit (hur det nu stavas), den måste man inte koppla in, och det finns inte i alla..

Jag har haft exakt samma problem en gång, när jag kopplade in min c2d. Då var det den extra strömkablen till processoen jag hade glömt. Men du hade ju kopplat in alla kablar skrev du, så den är väl inte det som är fel hos dig.

Permalänk

Har exakt samma problem! Har ett ASUS P5B-Deluxe, nu har jag lagt det åt sidan då jag inte fick bukt med problem och gick därför och köpte ett Gigabyte EP5-DS3 för drygt 1 år sen

Visa signatur

Gigabyte EP45-DS3 | E4600 2.4 | 4GB Ram Kingston @ 1200 MHZ | nVidia Geforce 8600 256mb| Sharkoon Rebel9 |

Permalänk
Medlem

Dra ut tangentbordet och testa .

Permalänk
Medlem

Resetta bios?
Alltså: Stäng av nätagget ta ur batteriet sätt på nätagg och tryck på startknappen ca 10 gånger vänta 10 min stäng av nätagg sätt i batteri och testa igen.

Sen fanns det en blå kontakt som satt i mitt moderkort en gång kommer inte ihåg vad den heter. Drog ur den då jag inte trodde den gjorde någon nytta det gjorde i alla fall att jag inte fick bild.

Eller om ditt moderkort stödjer Sli/CF så att du sätt grafikkortet i rätt port.

Bara några saker jag kommer på men känns ju inte omöjligt att det är något fel på komponenterna.

Permalänk
Medlem

Har du testat resetta bios? Har du ström till processorn? Man ska väl ha 8pin eller nått sånt om man kör quad om jag inte är helt ute och cyklar nu?

Utifall du inte hittar något så Kan det vara så att bios-verisionen inte stödjer din processor... Vet att mitt mobo inte funkade med min processor och då kom det heller inget post-ljud men allt funkade... Efter flashning så funkade datorn som hulken. Alternativt gör som många brukar tipsa om, Plocka ihop datorn igen och kolla om du kanske glömt något eller så.

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cbrkungen
Behöver absolut inte vara så, se i manualen. Vet att vissa Asus har orange orange grön grön och då skall minnena sitta i första orange och första gröna närmast processorn.
Men som sagt kolla manualen.
Mvh Robban

Dem äär korrekt monterade enligt manualen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Kan det vara så att din BIOS-version ej har stöd för processorn?

Låter konstigt eftersom det är ett uppgraderingspaket som komplett plockat ihop. Dom borde väl ha koll så det ska funka ihop?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vitler
Det behöver inte komma ett pip när du startar datorn, det är bara om det sitter en högtakare i chassit (hur det nu stavas), den måste man inte koppla in, och det finns inte i alla..

Jag har haft exakt samma problem en gång, när jag kopplade in min c2d. Då var det den extra strömkablen till processoen jag hade glömt. Men du hade ju kopplat in alla kablar skrev du, så den är väl inte det som är fel hos dig.

Jo har kopplat in alla sladdar dubbelkollat

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Demo99
Dra ut tangentbordet och testa .

Har provat hjälper ej.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av timpO
Har du testat resetta bios? Har du ström till processorn? Man ska väl ha 8pin eller nått sånt om man kör quad om jag inte är helt ute och cyklar nu?

Utifall du inte hittar något så Kan det vara så att bios-verisionen inte stödjer din processor... Vet att mitt mobo inte funkade med min processor och då kom det heller inget post-ljud men allt funkade... Efter flashning så funkade datorn som hulken. Alternativt gör som många brukar tipsa om, Plocka ihop datorn igen och kolla om du kanske glömt något eller så.

Vad händer när man resetar bios? det är bara 4-pins kontakt på moderkortet iaf? har ju så jag en 4-pin till på nätagget men är bara uttag för en sån 4 pin kontakt.

Visa signatur

[ Asus P5N-T Deluxe nForce 780i | Intel Core 2 Duo E8400 | 4GB OCZ PC-6400 | WD Raptor 150GB | 2 x Western Digital Caviar 500GB | Gerforce 7800GT | Corsair Powersupply 750W | Windows Vista Ultimate 64-bit ]

Permalänk
Medlem

Kan du ladda upp några bilder så man ser hur allt ser ut tack.

Permalänk
Medlem

Medhåll till Demo99!

Visa signatur

Antec P182 | MSI Z97 MPOWER - Haswell Refresh | i5-4690K | Noctua NH-D14 | 16GB | CM Silent Pro 620W | ASUS Radeon R9 280 3GB DirectCU II TOP | Philips Brilliance 272C | Samsung SyncMaster T220

HTPC: | GA-MA790X-UD4 | 4G Corsair Dominator PC8500 | Phenom II 940 | Noctua NH-U12P | 400w Corsair | NAD 32"A2