Dell 2209WA (IPS-panel) Köpvärd ? Ge mig råd.

Permalänk
Medlem

Dell 2209 WA https://www.dustinhome.se/pd_5010249814.aspx?
G2420HDB http://www.dustinhome.se/pd_5010335322.aspx?

Under leverans, troligtvis här på måndagen. Återkommer med rapport.

Visa signatur

Altmann

Permalänk

är benqen glossy eller matt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrHoudini
är benqen glossy eller matt?

Matt på skärmytan om det är det du menar glossy på foten ifall du bryr dig ^^

Visa signatur

Altmann

Permalänk
Medlem

Ok, jag har nu jämfört DELL 2209WA med BenQ G2420HDBE och jag kan bara säga att det tog runda 2 minuter innan jag insåg hur jävla överlägsen DELL var. Själv har jag undvikit TFT och har hängt kvar i min 19" CRT då jag är väldigt kräsen gällande skärmar. Har tagit en massa foton mm för "bevisning" men jag tentapluggar inför onsdagen så får återkomma med det.

I korthet:

DELL
+ Betraktningsvinklarna är super
+ USB port i skärm
+ Fina inställningsmöjligheter
+ Enkel meny
+ Väldigt behaglig för ögonen
+ Bra prestanda i FPS (ingen ghosting eller annat skit)
+ Bra prestanda i film
+ Mycket stabil fot
+ Mycket klarhet i bilden
- Dåligt med inställningar för grafiska användare
- Dåliga betraktningsvinklar på svart bakgrund
- 22" (suck vill ha 24" men inte villig att pröjsa 2x)
- Designen är inte den bästa i min mening

BenQ
+ Price/performance är väldigt bra
+ Känns gediget stor
+ Bra prestanda i spel
- Urusla betraktningsvinklar
- Dålig prestanda i film i min mening då den inte kan återge skillnader i svarta toner, allt smälter ihop mer eller mindre
- Inställningsmöjligheterna
- Ingen DVI-D

DELL vs BenQ
DELL mycket behagligare att titta på, märkte hur ögonen inte riktigt ville vara med efter 10+ minuter på BenQ oavsett hur mycket jag än kalibrerade (använde Monitor Calibration Wizard 1.0 inte världens bästa men det räckte lite snabbt). I spel var det en annan femma där BenQ fungerade hur bra som helst. Överlag kan jag bara säga att ifall ni vill ha en billig spelskärm så ta BenQ då den är väldigt bra för detta ändamål. Vill ni däremot jobba framför datorn (skola+grafik whatever) så välj DELL vilket duger finfint att spela med.

Återkommer som sagt med bilder på allt.

Visa signatur

Altmann

Permalänk
Medlem

De enda två saker som avhåller mig från att köpa en 2209WA är dålig kontrast/svärta enligt digital-versus, och den höga energiförbrukningen.

Idag har jag en HP 1902, som följde med en dator jag fick för nästan 6 år sedan. De största problemen jag har med denna är dålig kontrast i mörka partier och dålig färgåtergivning. 2209an kommer lösa det senare, men är det helt säkert att den också är betydligt bättre på det förra? Jag har letat men hittar inga test på min nuvarande skärm att jämföra med (Och självklart säger mig magkänslan att en TN med 6 år på nacken inte har det minsta att sätta emot på något område, men jag har för lite pengar för att bara gå på magkänsla ).

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Painby
De enda två saker som avhåller mig från att köpa en 2209WA är dålig kontrast/svärta enligt digital-versus, och den höga energiförbrukningen.

Idag har jag en HP 1902, som följde med en dator jag fick för nästan 6 år sedan. De största problemen jag har med denna är dålig kontrast i mörka partier och dålig färgåtergivning. 2209an kommer lösa det senare, men är det helt säkert att den också är betydligt bättre på det förra? Jag har letat men hittar inga test på min nuvarande skärm att jämföra med (Och självklart säger mig magkänslan att en TN med 6 år på nacken inte har det minsta att sätta emot på något område, men jag har för lite pengar för att bara gå på magkänsla ).

Dålig kontrast tror jag inte du märker av, dålig svärta ja, vid helmörka bilder. Hög energiförbrukning, det är en IPS, hallå? Du köper inte en Dodge Viper och tror att den ska dra lika lite som en Golf Polo

Permalänk

fan det här var kul att höra. återkom med bilder gammgubbe!!

Permalänk

Har precis koplat in min skärm där hemma och det första jag märkte när jag spelade Fallout 3 är att svärtan är usel. Men annars så är det en fin skärm. Funderar på om jag ska returera den.

Visa signatur

Rampage II Gene. i7 920 @ 3.6GHz, Noctua, Dominator @ 1606, Asus GTX580

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mingemansson
Har precis koplat in min skärm där hemma och det första jag märkte när jag spelade Fallout 3 är att svärtan är usel. Men annars så är det en fin skärm. Funderar på om jag ska returera den.

Vilken nivå har du brightness på? Dom brukar vara extremt högt intställda från fabrik, iaf min gamla IPS-skärm från dell.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem

Jag har haft en 2209wa i 3 månader nu. Kan tyvärr bara jämföra med en HP dv7-1120eo laptop som har en osannolikt kass skärm.

Dell-skärmen har väldigt klar bild i alla vinklar och om man vill är den extremt ljusstark (har min på typ 80%). Den blir varm (hög effektförbrukning för ips) men det är det värt att få bra betrakningsvinkel.

Jag köpte till Dell-högtalare som man monterar under skärmen och som drivs via skärmen. Dom gör jobbet förvånasvärt bra och håller skrivbordet lite renare.

Jag tycker den är snygg. Enkel och kantig.

Tyvärr har dom jobbat så hårt på kantigheten att knapparna på sidan inte har någon sarg runt sig och det är vanligt att man råkar komma åt dom bara genom att sträcka sig in bakom skärmen. Råkar man komma åt powerknappen stängs skärmen av och tillsammans med den USB-hubben vilket skapar en del problem om man har diskar, webkameror eller andra USB-grejor som är igång där (tangentbordet hämtar sig när man slår på den igen).

Visa signatur

E8400 Core2Duo 3,6GHz, Asus P5Q Turbo, 2x500Gb Seagate Barracuda 7200.12 in RAID0, Corsair 2 x XMS2 CM2x2048-6400C5C 800MHz i.e. 4Gb, XFX Radeon 4870 512Mb, Cooler Master Sileo 500, Xigmatek Achilles s1284, Scythe Kama Bay fan, Dell 2209 WA, Adda 40x40x10mm NB fan, Corsair HX520, Windows 7 Home Premium 64.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Recall
Vilken nivå har du brightness på? Dom brukar vara extremt högt intställda från fabrik, iaf min gamla IPS-skärm från dell.

Kanske är det, ska testa när jag kommer hem... Men för att vara första intrycket så blev jag besviken. Tack för ett snabbt svar, kanske lättar dagen lite

Visa signatur

Rampage II Gene. i7 920 @ 3.6GHz, Noctua, Dominator @ 1606, Asus GTX580

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mingemansson
Har precis koplat in min skärm där hemma och det första jag märkte när jag spelade Fallout 3 är att svärtan är usel. Men annars så är det en fin skärm. Funderar på om jag ska returera den.

Om du tittat igenom tråden hade du sett att den har rejäla problem med white glow.
Sitter du drygt en armlängd bort och rakt framför så borde det inte bli några direkta problem, men så fort man rör sig (eller sitter relativt nära) uppstår det vinklar och svart får ett vitt skimmer över sig.

Sen kan det i och för sig vara så att just ditt exemplar har backligtbleed, det kan ju bara avgöras genom att se själva skärmen.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Är det någon mer än jag som anser att bilden är "grynig" så att säga? Massa små svarta prickar överallt liksom.

Permalänk
Avstängd

Om någon här har suttit med en Hyundai L90D+ (tror det är namnet).

Hur upplever ni isåfall Dellen? Jag är OTROLIGT nöjd med färgerna och svärta och ingen backlightbleed vad jag har märkt men vill ha mer yta att sitta vid.

Om någon kan jämföra brevid skulle jag vara evigt tacksam (vet att inte många har Hyundaien!)

Visa signatur

lolclockers

Permalänk

är grymt nöjd med skärmen, hört att en del klagat med de måste ha fått måndagsexemplar. upplever bara backlightbleeding vid grova vinklar och har inte reagerat på nån dålig svärta!

Permalänk

funderar näsan på att testa min gamla sony trinitron crt 19 och dellen bredvid varandra sen

Permalänk
Medlem

Fick hem min 2209WA idag, kan bara säga KÖP!!! Den är så otroligt otrolig..

Visa signatur

NZXT Phantom ° P8Z68-V PRO GEN3 ° i5 2500K @ 4.5 + Corsair H80 & Schyte GT ° Gigabyte 7970 Windforce OC 3GB ° G.Skill 8GB Ripjaws 1600Mhz ° Samsung SSD 830-Series 128GB ° Seagate Barracuda 1TB ° NZXT HALE90 850W ° Asus Xonar D1 ° SideWinder X4 Gaming Keyboard + Logitech G400 + AKG GHS1 Gaming Headset ° Dell 2209wa ° STEELSERIES 4HD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrHoudini
funderar näsan på att testa min gamla sony trinitron crt 19 och dellen bredvid varandra sen

Don't do it!
Om nu inte din Trinitron är helt slutkörd, då kan svärtan vara kass.
Det är inte backligthbleeding du ser vid vid vinklar utan white glow.
Se sidan sex längst ner.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

Fick hem min i går och är väl inte helt övertygad. Större dot matrix än min fem år gamla Acer men givetvis stor skillnad i övrigt. Dock går svart-vitt mot en grönaktig ton istället för som det ska vara (på min gamla och andra skärmar jag testat). Dessutom är skärmen synligt mörkare på höger sida och med lite tokig bakgrundsbelysning till vänster.

Drar mig för att byta ut den, har läst en del om andra med liknande problem som antingen fått samma eller sämre. Kanske något man får leva med i prisklassen? Vad har ni för erfarenheter?

Exempel:
http://bayimg.com/cAhklaacE (grönaktig färgton, drar mot mörkare åt höger)
http://bayimg.com/CaHKoaACE (lite knepig belysning åt vänster, som ett "vågmönster", mörkare åt höger)
http://bayimg.com/dahKBaace (ett exempel till)
http://bayimg.com/dahkcaAcE (i iTunes syns den mörkare högerdelen på de alternerande radfärgerna som tonar ut åt höger trots att de egentligen är jämnfärgade)

Visa signatur

No time for the old in-out, love. I've just come to read the meter.

Permalänk
Medlem

Jag går i tankarna på den här skärmen nu när min gamla crt 17":are håller på att lägga av.

Jag tror nog att jag blir nöjd jämfört med min gamla skärm, det som gör mig lite orolig är hur det funkar med returer av skärmar.

Jag har läst att ett antal köpare varit missnöjda med pip-ljud, surrande/brummande samt lite andra problem, och returnerat sina skärmar.

Vad händer med dem, går de ut till försäljning igen och hamnar hemma hos mig ?.

Kanske lite misstänksam av naturen och orolig i överkant, men jag har varit måndagsexemplarens idoga mästersamlare hela mitt liv så jag tycker min lilla fråga är berättigad.

Någon som kan bekräfta min oro eller lugna mig med att de har farit vidare till Silicon heaven.

Tacksam för hjälp

/Peter

Permalänk
Medlem

Köp den, är det fel på den så skicka tillbaka den och få en ny. Du kommer bli supernöjd!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ptr64s
Jag har läst att ett antal köpare varit missnöjda med pip-ljud, surrande/brummande samt lite andra problem, och returnerat sina skärmar.

Köp den. Skicka tillbaka vid fel. Jag har använt skärmen i några veckor och är nöjd. Inga pipljud eller surrande.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Själv har jag aldrig returenrat nåt nånsin, det är en underlig trend vi har när en efter en byter ut saker på löpande band, verkar ju rena folksjukdomen. Skärmar o prylar ska skickas fram o tillbaka hela tiden, det ska returneras och reklameras. Vad är det som är så jävla svårt med att göra rätt från början? Jag har inte det minsta lust att köpa nåt som jag sen tvingas returnera.
Och vad som händer med alla returex kan man verkligen undra, kanske det som e felet ni fick ett begagnat ex från början...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sennagp
Själv har jag aldrig returenrat nåt nånsin, det är en underlig trend vi har när en efter en byter ut saker på löpande band, verkar ju rena folksjukdomen. Skärmar o prylar ska skickas fram o tillbaka hela tiden, det ska returneras och reklameras. Vad är det som är så jävla svårt med att göra rätt från början? Jag har inte det minsta lust att köpa nåt som jag sen tvingas returnera.
Och vad som händer med alla returex kan man verkligen undra, kanske det som e felet ni fick ett begagnat ex från början...

Jag förstår inte riktigt. Ibland måste man returnera p.g.a defekt vara. När det kommer till skärmar är det lite klurigt. Skärmar är dyra att tillverka och säljarna byter helst inte ut dem. Tillverkaren förlorar mycket pengar när kunder skickar tillbaka skärmar t.ex. p.g.a. döda pixlar. Därför händer det att vissa butiker har mycket snål pixelpolicy.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Ang pip ljud. Tror bara det var på vissa A00. Jag fick en A01 i julklapp som jag använt sedan dess. Hör inget ljud alls. Håller jag örat mot öppningen i toppen, 1 cm ifrån, hör jag en låg fläkt. Håller jag örat på samma ställa fast 2-3 cm iväg, låter det ingenting.

Inga döda pixlar eller subpixlar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Inga döda pixlar eller subpixlar.

Off topic: Subpixlar är väl inget fysiskt? Det är väl ett begrepp inom datorgrafiksprogrammering?

Visa signatur

Define R4 | be quiet! Dark Power Pro 10 850W 80+ Platinum | MSI Z77A-GD65 | i7 3770K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 1600 MHz | Samsung 840 Pro 256 GB | HD5850 1GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Ang pip ljud. Tror bara det var på vissa A00. Jag fick en A01 i julklapp som jag använt sedan dess. Hör inget ljud alls. Håller jag örat mot öppningen i toppen, 1 cm ifrån, hör jag en låg fläkt. Håller jag örat på samma ställa fast 2-3 cm iväg, låter det ingenting.

Inga döda pixlar eller subpixlar.

Min A01 har pipljud, den är på G att bytas ut såfort schenker får tummen ur röwen och slutar vara så hemskt oflexibla.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saeon
Off topic: Subpixlar är väl inget fysiskt? Det är väl ett begrepp inom datorgrafiksprogrammering?

Nej, subpixlar är högst fysiskt. 3 subpixlar per hel pixel, RGB.

närbild på pixlar

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Fick också en 2209WA i julklapp, A01 me då antar ja. Verkar som att jag iaf fick ett fint exemplar, hittar inga defekter alls. Lägger jag örat intil den hör ja bara ett mkt svag surr, troligen som Huddit säger en fläkt. Ljudet försvinner när man kommit mer än nårra centimeter från skärmen, känns rätt överkomligt.

Underbart med perfekta betraktningsvinklar, förutom white-glow då Skönt med en skärm där svartvita bilder verkligen e svartvita, på samsungen här bredvid blir dom brunröda hur ja än ställer in den

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk

Det är tvärtom på min, mitt andra ex är åtminstone inte mörkare åt höger, men svart-vitt är mer åt det beige hållet och över huvud taget är skuggdetaljerna sämre än på min gamla sunkiga TN-skärm. Visst kan det vara för att jag vant mig, men på den är det verkligen pitch-perfect svart-vitt (gråskala, utan toner som drar iväg) och bra skuggdetaljer även om betraktningsvinkeln suger. På denna är det svårt att få en bra vy på t.ex. http://www.lagom.nl/lcd-test/black.php (hela första raden är nästan omöjlig att urskilja) hur jag än fipplar med inställingarna, men jag vet inte om jag orkar tjafsa med Dell mer och om skärmen helt enkelt är så här.

Visa signatur

No time for the old in-out, love. I've just come to read the meter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel Mott
(hela första raden är nästan omöjlig att urskilja)

Oj, de va mysko. Har inga problem förutom på den allra första rutan på första raden, som jag förvisso kan urskilja, men knappast lätt.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om