ljud från moderkort/CPU. III formula/ i5 750. HELP ME!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT
Faktiskt möjligt att det var din klockning som fick det att sluta låta, svängningarna som skapar coil whine uppstår just vid en speciell frekvens.

Det stämmer, hade samma problem med mitt Gigabyte EX58-UD5 som tjöt konstant vid minsta lilla belastning...att stänga av speedstep C1E funktionen i bios fick den att bli tyst vid standardklock.

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Medlem

Hej! Jag har precis haft det felet du beskriver, konstiga små elektroniska ljud oregelbundet. Hittade lösningen, det måste vara ngn glapp på fronthögtalar frontkontakten. Ljudet försvann direkt när jag kopplade in hörlurarna/högtalarna där bak!

Har ett liknande system dock ett gigabyte moderkort

corsair 6502
Gigabyte GA-EX58
i7 920
saphire radeon 4890
corsair 6ggb ram
nzxt hush

mvh kalle

Permalänk
Medlem

Har köpt en limtub som pallar iaf +120C i dag på OK, se om jag orkar limma något senare och stå över natten, hör av mig varesig det går åt pipan eller ej när det är klart

Permalänk
Medlem

Väntade i 24 tim på att limmet skulle härda, dock låter ljudet precis lika mycket som innan, limmade varenda konding utom några under nb/sb flänsen. Blir till & undersöka mer i morrn då.

Permalänk
Medlem

Det brukar vara spolarna, inte kondingarna som låter...

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle
Det brukar vara spolarna, inte kondingarna som låter...

Okey, vet du hur dom ser ut?
Jag limmade alllt som såg ut att kunna låta...
kondingarna limmade jag för att jag verkade få ett högre ljud när jag vickade på dom förut, men kanske kom emot nått annat.

Permalänk

jäkligt intressant tråd jag kirrade i5 750 och asus deluxe till det och en ssd och min låter och ska testa och klocka lite och hoppas det försvinner också
väntar på att få hem mitt 5850 också se om det blir någon skillnad.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk

Jag har ett liknande problem det är att nätaggregatet tjuter/gnisslar som bara den när jag belastar den med tex ett spel. Jag har bytt nätagregatet mot en ny men det är samma sak, har en Fractal Design Newton R2 650W. Är det någon idé att byta mot en 800W eller ska jag testa ett annat märke?

Resten jag har i datorn är:
Intel i5 750
Corsair XMS3 13333MHz
WD black 650GB
XFX radeon HD5850 "black edition"
Fractal Design Newton R2 650W