IPOD 100 db volymgräns...inte bra!

Permalänk

IPOD 100 db volymgräns...inte bra!

Ipoden jag har, 120 gb gen5 2008, har tydligen en inbyggd volymgräns i EU-länder som är på 100 db (gaaaahhh). På tok för lågt i olika sammnhang...har testat att få bort den med tex gopod men har inte fått bort spärren.

Kan någon hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

Läste om den här volymspärren men det gick att få bort den på något sätt, googla lite vetja.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

"På tok för lågt i olika sammnhang...har testat att få bort den med tex gopod men har inte fått bort spärren."

Även om du har en del bakrundsljud och du tänker kompensera genom att höja är det forfarande skadligt.

Permalänk
Sötast

En till tonåring som försöker förlora hörseln

Permalänk

inte nån?

Permalänk
Medlem

lite offt: kan man bygga en förstärkare och sätta på hörlurekabeln?

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem

du menar att du behöver mer än 100 db i öronen?

du har bara två öron, var försiktig.

Permalänk
Medlem

Nuförtiden skiter man i att det ska låta bra... det ska bara låta högt. Därför är nästan all musik som släpps uruselt mastrad.... Tragiskt

Visa signatur

MacBook Pro 13,3" C2D 2,26Ghz 2GB 1066Mhz RAM

Permalänk
Medlem

Öronen börjar redan ta skada vid 85db (lite beroende på hur man räknar) om dom utsätts för det för länge. Tycker folk borde tänka mer på vad man utsätter öronen för och hur länge man gör det. Skaffa ett par isolerade lurar och sänk volymen så kan du rädda din hörsel.
Sedan så äger jag inte själv en iPod men har ALDRIG dragit på max eller inte ens hälften på dom bärbara medierna jag haft under mitt (ganska korta men tinnitus-lösa) liv.
Tänk även på att db är en logaritmisk skala och skillnaden mellan 80db och 83db är att 83 är DUBBELT så stark som 80.

Take care of those ears

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zablot

..Tänk även på att db är en logaritmisk skala och skillnaden mellan 80db och 81db är att 81 är DUBBELT så stark som 80...

nästan rätt men inte riktigt, fördubblingen sker var 3:e dB

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Jag hatar alla dessa regler. När ngn blir fet så är det inte dess fel, inte dess föräldrar (om det är ett barn) utan det är samhället.

När ngn inte klarar skolan så är det också samhällets fel.

När ngn får tinnitus så är det inte dess fel utan samhällets.

Samhället styrs av EU.

F!fan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vargeEEEEn
nästan rätt men inte riktigt, fördubblingen sker var 3:e dB

Något som jag tycker är lika fascinerande varje gång jag ökar volymen på förstärkaren från -17 dB till -14 dB. Ibland vet jag inte om jag uppfattar det som 100 % högre volym - men det kanske inte är så vi uppfattar det heller?

Jag vet att 3 dB är en fördubbling, men jag märker det bara inte som en.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vargeEEEEn
nästan rätt men inte riktigt, fördubblingen sker var 3:e dB

Var ≈10nde ja.
Källa till skillnad från er andra: Min fysikbok Fysik LPO

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Något som jag tycker är lika fascinerande varje gång jag ökar volymen på förstärkaren från -17 dB till -14 dB. Ibland vet jag inte om jag uppfattar det som 100 % högre volym - men det kanske inte är så vi uppfattar det heller?

Jag vet att 3 dB är en fördubbling, men jag märker det bara inte som en.

Det är klart att du inte märker en fördubbling eftersom det inte är någon. Höj från -25 till -15 så får du en fördubbling.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Om du behöver mer än Max så har du kassa hörlurar.

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Medlem

Om man har två ljudkällor som låter lika högt kommer höjningen att vara 3 db (i jämnförelse med en ljudkälla)
Alltså en högtalare på 50% = 50db
Två högtalarepå 50% = 53 db

Två högtalare på 100% = 63 db

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Var ≈10nde ja.
Källa till skillnad från er andra: Min fysikbok Fysik LPO

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Det är klart att du inte märker en fördubbling eftersom det inte är någon. Höj från -25 till -15 så får du en fördubbling.

"Hörstyrkan fördubblas
Enligt Arne Leijon, professor i hörselteknik,
motsvarar en ökning med 8-10 decibel
en fördubbling av den subjektivt upplevda
ljudstyrkan, som bör kallas hörstyrkan.
Auris har tidigare skrivit att en ökning
med 3 decibel motsvarar en fördubbling
av ljudet, men det är faktiskt också riktigt.
– En ökning med 3 decibel motsvarar
en fördubbling av den fysikaliska energin
i ljudet. Det är alltså energin i ljudet som
fördubblas. Hörstyrkan fördubblas när
nivån ökas med 8-10 decibel. För mycket
svaga ljud följer den subjektiva hörstyrkan
snarare ljudenergin, det vill säga cirka
3 decibel ger en fördubbling.
Decibelskalan är logaritmisk (en logaritm
är en matematisk funktion). Det
innebär i det här fallet att varje ökning
med 3 decibel innebär en fördubbling
– observera att det är en fördubbling av
energin i ljudet och alltså inte av den
upplevda hörstyrkan.
För att en skillnad i ljudstyrka ska vara
hörbar krävs en höjning på 2-3 decibel,
6 decibel är en klart påtaglig ökning och
8-10 decibel alltså en fördubbling av den
upplevda hörstyrkan.
Ljudtryck mäts även i enheten pascal
(efter den franske matematikern och filosofen
Blaise Pascal) eller mikropascal, det
finns också den äldre enheten bar eller
mikrobar."

Detta är taget ur en PDF från HRF (Hörselskadades riksförbund).
så alla som har skrivit 3dB är en dubbel ökning och ni som säger att ca 10 dB är en dubbel ökning har rätt, på olika saker

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
"På tok för lågt i olika sammnhang...har testat att få bort den med tex gopod men har inte fått bort spärren."

Även om du har en del bakrundsljud och du tänker kompensera genom att höja är det forfarande skadligt.

Han kanske ska koppla in sin internetpod till högtalare, då är det bra att ha hög output... om förstärkaren inte räcker till.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Re: IPOD 100 db volymgräns...inte bra!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bekersfield
Ipoden jag har, 120 gb gen5 2008, har tydligen en inbyggd volymgräns i EU-länder som är på 100 db (gaaaahhh). På tok för lågt i olika sammnhang...har testat att få bort den med tex gopod men har inte fått bort spärren.

Kan någon hjälpa mig?

skaffa bättre hörlurar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WalrosZ
skaffa bättre hörlurar

+1

om 100 Db inte är nog har du antagligen hörsel fel eller riktigt dåliga lurar

http://trace.wisc.edu/docs/2004-About-dB/

100db gämnförs med ett tunnelbanetåg på ca3m.
har för mig 1ft är ca 30cm iaf

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av penna_ha
Om du behöver mer än Max så har du kassa hörlurar.

behöver inte vara kassa, bara tungdrivna, dvs inte ämnade för mp3 spelare, men isf pratar vi ju riktiga lurar.

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Hörlurarna som hänger med till iPoden är kass. Dom släpper in mycket bakgrundsljud. Fixade nya på Hifi-klubben och nu är lägsta ljudnivån ibland förhög på iPoden tycker jag. Så testa byta lurar.

Visa signatur

MacBook 13" - Intel Core 2 Duo 2.2ghz, 4GB RAM, 500GB HD

Permalänk
Medlem

Re: Re: IPOD 100 db volymgräns...inte bra!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WalrosZ
skaffa bättre hörlurar

Hjälper nog inte alltid. Jag måste i princip alltid köra max på ipods, och vill gärna höja mer. Dock har jag dålig hörsel sen jag slog i huvudet som barn på ena örat. Och det har ju inte direkt blivit bättre av allt musiklyssnande ;). Kanske borde kolla upp det. Tycker dock det är upp till en själv att bestämma volym när man lyssnar på musik.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Skaffa ett par "noise-canceling"-lurar så är det inte något problem längre. Då kan man lyssna på normal nivåer även med mkt bakgrundsljud.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: IPOD 100 db volymgräns...inte bra!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Hjälper nog inte alltid. Jag måste i princip alltid köra max på ipods, och vill gärna höja mer. Dock har jag dålig hörsel sen jag slog i huvudet som barn på ena örat. Och det har ju inte direkt blivit bättre av allt musiklyssnande ;). Kanske borde kolla upp det. Tycker dock det är upp till en själv att bestämma volym när man lyssnar på musik.

Jag tvivlar på att du blir mer "immun" bara för att du redan hör sämre. Ljudvågorna som skadar hörseln är ju fortfarande lika kraftiga.

Ifall ni försöker överrösta bakgrundsljud, använd som tidigare rekommenderat hörlurar som stänger ut ljudet istället.

Ifall ni behöver mer kraft för ett högtalar-system, skaffa en dock eller dylikt med förstärkare istället. Då sparar ni även lite batteri på iPoden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: IPOD 100 db volymgräns...inte bra!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arood
Jag tvivlar på att du blir mer "immun" bara för att du redan hör sämre. Ljudvågorna som skadar hörseln är ju fortfarande lika kraftiga.

klart att han inte är immun? vart fick du det ifrån?:confused:
Eftersom att han har nedsatt hörsel vill han ha högre volym.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: IPOD 100 db volymgräns...inte bra!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av akka
klart att han inte är immun? vart fick du det ifrån?:confused:
Eftersom att han har nedsatt hörsel vill han ha högre volym.

Säger inte att han tror det. Men det finns nog andra som tror det. Och jag satte citattecken runt immun eftersom jag inte riktigt visste hur jag ville formulera det, men "mer tålig" kanske är ett bättre ordval.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av akka
Eftersom att han har nedsatt hörsel vill han ha högre volym. [/B]

Och det är just det jag och några andra i tråden tipsar om att man bör undvika. Om jag inte minns helt fel så är väl öronen extra känsliga för hög volym om man redan har skadat dom?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GuTsaV
Jag hatar alla dessa regler. När ngn blir fet så är det inte dess fel, inte dess föräldrar (om det är ett barn) utan det är samhället.

När ngn inte klarar skolan så är det också samhällets fel.

När ngn får tinnitus så är det inte dess fel utan samhällets.

Samhället styrs av EU.

F!fan

Tycker det är jättebra att det finns förbud mot dåliga saker. Exempelvis gillar jag att vi inte säljar atomvapen på ICA, men din värld kanske skulle vara bättre.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: IPOD 100 db volymgräns...inte bra!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arood
Jag tvivlar på att du blir mer "immun" bara för att du redan hör sämre. Ljudvågorna som skadar hörseln är ju fortfarande lika kraftiga.

Ifall ni försöker överrösta bakgrundsljud, använd som tidigare rekommenderat hörlurar som stänger ut ljudet istället.

Ifall ni behöver mer kraft för ett högtalar-system, skaffa en dock eller dylikt med förstärkare istället. Då sparar ni även lite batteri på iPoden.

Immun? ne, men jag vill gärna höra musiken

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Ehm, någon som kanske tänkt på att man vill ha en ipod kopplad till ett par högtalare utan någon förstärkare mellan? =0

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244