Permalänk
Inaktiv

Högskoleprovet varför?

Jag har själv inte skrivit högskoleprovet någon gång men nu när jag funderade på att varva mina studier med ett japanskt basår så tittade jag just på ett gammalt högskoleprov utifall att det skulle vara högt söktryck och jag blir förbluffad över att detta allmänna prov kan vara ett utvalskriterium.

Det provet jag tittade på från våren 2004 består av 122 frågor där varje fråga ger en poäng, poängfördelningen är:

32,8% ordförråd
18,0% enkla matematiska problem
16,4% svensk läsförståelse
16,4% diagramtolkning
16,4% engelsk läsförståelse

De matematiska problemen är i svårighetsgrad att om man klarat högstadiet så bör man inte ha några problem med dem.

Ordförrådet testar allt från 'obskyr', 'vice versa' till 'stuckatur' (tydligen en sorts gipsdekoration).

Hur kan detta vara grundande till huruvida någon ska få läsa på en utbildning, jag hade förstått det om utbildningen i fråga var mellanstadielärare men tydligen ska detta test ge en separat intagningskvot från betygen.

Varför kan man fråga sig, ingenting av detta säger hur väl lämpad man är för någon teknisk utbildning men ändå så görs samma prov.

Borde inte högskoleprovet vara programspecifikt?

Permalänk
Hedersmedlem

Program har ju fortfarande krav på att du läst vissa kurser. Att du har ett visst snitt från gymnasiet säger ju inte heller hur lämpad du är för ett tekniskt program.

Permalänk
Hedersmedlem

Man skall inte heller överskatta gymnasiebetygens förmåga att förutsäga hur lämpade folk är för vidare studier, men det brukar väl vara ungefär samma människor som har höga betyg som får många poäng på högskoleprovet?

Permalänk
Glömsk

Re: Högskoleprovet varför?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
32,8% ordförråd
18,0% enkla matematiska problem
16,4% svensk läsförståelse
16,4% diagramtolkning
16,4% engelsk läsförståelse

Jag vill inte sno din tråd, men jag tänkte att det vore en kul lek att försöka hitta ett yrke som kräver just dessa skills i dessa proportioner.

Närmsta jag kan komma på på rak arm är korsordsredigerare. Jag vet inte hur många sådana vi behöver i Sverige dock.

Vilka ämnen och med vilken viktning skulle ni vilja se för andra utbildningar?

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Re: Högskoleprovet varför?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Jag har själv inte skrivit högskoleprovet någon gång men nu när jag funderade på att varva mina studier med ett japanskt basår så tittade jag just på ett gammalt högskoleprov utifall att det skulle vara högt söktryck och jag blir förbluffad över att detta allmänna prov kan vara ett utvalskriterium.

Det provet jag tittade på från våren 2004 består av 122 frågor där varje fråga ger en poäng, poängfördelningen är:

32,8% ordförråd
18,0% enkla matematiska problem
16,4% svensk läsförståelse
16,4% diagramtolkning
16,4% engelsk läsförståelse

De matematiska problemen är i svårighetsgrad att om man klarat högstadiet så bör man inte ha några problem med dem.

Ordförrådet testar allt från 'obskyr', 'vice versa' till 'stuckatur' (tydligen en sorts gipsdekoration).

Hur kan detta vara grundande till huruvida någon ska få läsa på en utbildning, jag hade förstått det om utbildningen i fråga var mellanstadielärare men tydligen ska detta test ge en separat intagningskvot från betygen.

Varför kan man fråga sig, ingenting av detta säger hur väl lämpad man är för någon teknisk utbildning men ändå så görs samma prov.

Borde inte högskoleprovet vara programspecifikt?

Det ska ju göra om provet från grunden nu. Jag råder dig att kolla upp den nya utformningen istället som kommer vara mer specifik för det man tänkt läsa på högskola/universitet istället för det gamla som mer var ett allmänt test så att säga.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml

De matematiska problemen är i svårighetsgrad att om man klarat högstadiet så bör man inte ha några problem med dem.

Nja, snarare grundläggande matematik på gymnasienivå. Det är ganska många som har stora problem med matematikdelen, även fastän de idag läser på universitetsnivå t.ex. Har man pluggat teknisk utbildning så är matematiken givetvis inget problem men så är inte fallet för alla.

Jag vet ett flertal som har tagit div högre examen som än idag har problem med vissa matematikfrågor på HP.

Permalänk
Medlem

Som redan nämnts behövs fortfarande specifika gymnasiekurser (eller motsvarande kompetens) för kurser och program. Högskoleprovet är utformat för att avgöra hur pass goda dina generella förutsättningar för högskolestudier är. Inte för att se om du är lämplig för en specifik utbildning.
Du behöver alltid läsa facklitteratur med krångliga ord - ordkunskapsdelen.
Du behöver nästan alltid en grundläggande matematisk färdighet - matematikdelen.
Du måste alltid förstå innehållet (åtminstone kontentan av det) i den litteratur du läser (vilken förekommer både på svenska och engelska) - läsförståelse.
Du kommer sannolikt att behöva tolka en del statistik - ja gissa delen själv.

Högskoleprovet är inget alternativ till gymnasiestudier, men för oss som schabblade bort gymnasietiden för snart 10 år sedan - och därmed betygen i form av 90% G - för att man var skoltrött men ändå besitter relevanta kunskaper för att klara högskolestudier (rätt kurser lästa och godkända och ovan nämnda kunskaper) så är det rätt trevligt att slippa sätta sig och läsa upp irrellevanta kurser bara för att få ett meritvärde som i många fall inte skulle räcka till på grund av inflationen i betygen.

Visst lämnar HP en del att önska, men det fyller sitt syfte - att ge ett alternativt meritvärde som dessutom är baserat på besuttna kunskaper och inte ett betyg som man tokpluggat sig till och glömt bort eller rent av fuskat sig till.

Idag bryr jag mig inte ett skit om vad de gör med HP, jag har redan kommit in tack vare det (och än så länge hänger jag med i studierna).

Fotnot; Sumpade lite småkurser som Kemi B, Matte E och ett par andra irrellevanta kurser för min utbildning och slutade utan högskolebehörighet på grund av att jag hade mindre än 90% godkänt. Snittpoängen hamnade runt 13.5 om jag inte missminner mig. Skrev ett högskoleprov (1.7) och studerar idag till gymnasielärare i engelska och svenska.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crazy Ferret
Som redan nämnts behövs fortfarande specifika gymnasiekurser (eller motsvarande kompetens) för kurser och program. Högskoleprovet är utformat för att avgöra hur pass goda dina generella förutsättningar för högskolestudier är. Inte för att se om du är lämplig för en specifik utbildning.
Du behöver alltid läsa facklitteratur med krångliga ord - ordkunskapsdelen.
Du behöver nästan alltid en grundläggande matematisk färdighet - matematikdelen.
Du måste alltid förstå innehållet (åtminstone kontentan av det) i den litteratur du läser (vilken förekommer både på svenska och engelska) - läsförståelse.
Du kommer sannolikt att behöva tolka en del statistik - ja gissa delen själv.

Högskoleprovet är inget alternativ till gymnasiestudier, men för oss som schabblade bort gymnasietiden för snart 10 år sedan - och därmed betygen i form av 90% G - för att man var skoltrött men ändå besitter relevanta kunskaper för att klara högskolestudier (rätt kurser lästa och godkända och ovan nämnda kunskaper) så är det rätt trevligt att slippa sätta sig och läsa upp irrellevanta kurser bara för att få ett meritvärde som i många fall inte skulle räcka till på grund av inflationen i betygen.

Visst lämnar HP en del att önska, men det fyller sitt syfte - att ge ett alternativt meritvärde som dessutom är baserat på besuttna kunskaper och inte ett betyg som man tokpluggat sig till och glömt bort eller rent av fuskat sig till.

Idag bryr jag mig inte ett skit om vad de gör med HP, jag har redan kommit in tack vare det (och än så länge hänger jag med i studierna).

Fotnot; Sumpade lite småkurser som Kemi B, Matte E och ett par andra irrellevanta kurser för min utbildning och slutade utan högskolebehörighet på grund av att jag hade mindre än 90% godkänt. Snittpoängen hamnade runt 13.5 om jag inte missminner mig. Skrev ett högskoleprov (1.7) och studerar idag till gymnasielärare i engelska och svenska.

Kan säga att jag aldrig inom facklitteraturen haft problem med "svåra ord", dock får jag runt 15 rätt på HP i ord. De andra delarna är ju skrattretande (fått som sämst 4-5 fel totalt på alla andra delar), förstår inte att de lägger sådan tygnd på oviktiga ord.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Kan säga att jag aldrig inom facklitteraturen haft problem med "svåra ord", dock får jag runt 15 rätt på HP i ord. De andra delarna är ju skrattretande (fått som sämst 4-5 fel totalt på alla andra delar), förstår inte att de lägger sådan tygnd på oviktiga ord.

Nu spekulerar jag bara, har inga källor eller någonting. Men jag tycker att det känns som att det _generellt_ sett är så att personer med bra ordkunskap har en större social förmåga och är mer allmänbildade. Skulle dock vara intressant att se på hur ordförståelse relaterar till exempel IQ.

Måste bara förtydliga så att jag inte blir påhoppad :).. Jag menar förstås inte att personer med dålig svenska på grund av att de är invandrare eller liknande har sämre IQ, bara att det faktiskt kan finnas ett samband om man kollar på genomsnittet av en viss grupp.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael_Berglund
Nu spekulerar jag bara, har inga källor eller någonting. Men jag tycker att det känns som att det _generellt_ sett är så att personer med bra ordkunskap har en större social förmåga och är mer allmänbildade. Skulle dock vara intressant att se på hur ordförståelse relaterar till exempel IQ.

Måste bara förtydliga så att jag inte blir påhoppad :).. Jag menar förstås inte att personer med dålig svenska på grund av att de är invandrare eller liknande har sämre IQ, bara att det faktiskt kan finnas ett samband om man kollar på genomsnittet av en viss grupp.

Skulle snarare sagt säga att logik delarna är mer kopplat till IQ, språk är såvitt jag förstått helt skiljt från IQ som endast mäter hur lätt man ser logiska samband.

Sen undrar jag varför ordkunskap skulle leda till större social förmåga och mer allmänbildade, som jag uppfattat det är det folk med högre ordkunskap som läser SAM ämnen och sådant, vilket jag inte innefattar i allmänbildningen.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har skrivit högskoleprovet sju gånger, främst för att jag tycker att det är ett trevligt prov som är ganska roligt att göra för att kontrollera att man åtminstone inte försämrar sitt resultat över tiden. Tyvärr har jag inte anmält mig till höstens prov eftersom det ligger alltför nära en tenta, men jag hoppas att ha tid att skriva det igen till våren.

Jag håller med om att ett bra resultat på högskoleprovet knappast enbart visar att man kommer att klara av högre utbildning på ett bra sätt, men som andra har skrivit är det ju enbart till för sortering vid urvalet. Provsituationen är väldigt speciell – i praktiken kommer de flesta sällan eller aldrig att lösa liknande uppgifter. Det som högskoleprovet handlar om kan å andra sidan som Crazy Ferret har skrivit vara mycket relevant, och det är alltid nyttigt att vara bra på att arbeta under tidspress.

De uppgifter som finns i högskoleprovet kan verka enkla, men vid det senaste provet var det exempelvis följande medelpoäng i de olika delproven:

Ord 19,9 Nog 11,3 Läs 12,2 Dtk 11,1 Elf 11,2

Detta visar att många det för många är allt annat än enkelt att få ett bra resultat, och jag vill ändå tro att personer som får 1,5 på högskoleprovet ofta har bättre förutsättningar att klara av högskolestudier än vad personer som får 0,5 har.

Även om det säkert finns mycket som kan förbättras (man kan exempelvis fråga sig om det är lämpligt med så stort fokus på ordförståelse), tror jag att högskoleprovet fyller sin funktion väl. Det är bra med ett komplement till gymnasiebetygen, särskilt om det var tio år sedan man gick ut gymnasiet. Under en sådan tid kan mycket ha förändrats hos en och då kan högskoleprovet vara ett sätt att visa detta. Flera universitet tittar dessutom på högskoleprovsresultat i stället för att lotta när de bestämmer vem som ska få komma in om det är fler sökande med högsta betyg än vad det finns platser. Även om just det kanske inte alltid är det absolut lämpligaste sättet att välja folk på, känns det mycket vettigare än lottning.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Skulle snarare sagt säga att logik delarna är mer kopplat till IQ, språk är såvitt jag förstått helt skiljt från IQ som endast mäter hur lätt man ser logiska samband.

Det viktiga är att skilja de med hög poäng från de andra; hög iq brukar innebära att man är bättre på det mesta, så förhoppningsvis finns även ett omvänt samband.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det viktiga är att skilja de med hög poäng från de andra; hög iq brukar innebära att man är bättre på det mesta, så förhoppningsvis finns även ett omvänt samband.

Sant, har inte riktigt hållet mig uppdaterad på forskningen kring hur ordförståelse och iq hänger ihop, men såvitt jag kommer ihåg hade de inte så mycket med varandra att göra.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Ordförrådet säger en hel del om hur väl en person kan formulera sig i tal och skrift. Detta är viktigt för högskolestudier. Det kanske vore bättre att ha en uppsatsdel i provet, men det skulle göra rättningen mycket mer komplicerad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nCredit04
Ordförrådet säger en hel del om hur väl en person kan formulera sig i tal och skrift. Detta är viktigt för högskolestudier. Det kanske vore bättre att ha en uppsatsdel i provet, men det skulle göra rättningen mycket mer komplicerad.

Den viktning som finns idag på högskoleprovet är väl knappast vettig. Att kunna formulera sig i tal och skrift kräver ju ett ordförråd, men som många säger, en hel del av orden på HP ser man bara en gång. När man sedan arbetar och skriver texter så är ju en viktig del att formulera sig så att folk förstår utan onödigt krångliga formuleringar och ord.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Det jag skrev om i mitt förra inlägg:

"— Idag består högskoleprovet till två tredjedelar av läsförståelse och ordkunskap. Vi kommer därför att förändra provet så att det blir mer balanserat. Det ska bli möjligt att urskilja två block i provet, ett verbalt block och ett analytiskt/kvantitativt block."

"Det nuvarande delprovet ORD kommer att minskas och ersättas med ett delprov där det gäller att komplettera meningar med ord som utelämnats. De nya delproven har prövats ut i mindre skala och resultaten är positiva."

"– Det troliga är att de flesta lärosäten vill ha studenter med bredd och även i fortsättningen kommer att använda det totala provresultatet, men man kan tänka sig att någon utbildning vill fästa mer vikt vid exempelvis problemlösning, säger Nils Olsson."

http://www.hsv.se/publikationerarkiv/artiklar/2007/ettmerbala...

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Den viktning som finns idag på högskoleprovet är väl knappast vettig. Att kunna formulera sig i tal och skrift kräver ju ett ordförråd, men som många säger, en hel del av orden på HP ser man bara en gång. När man sedan arbetar och skriver texter så är ju en viktig del att formulera sig så att folk förstår utan onödigt krångliga formuleringar och ord.

Det är rätt viktigt att ha ett bra ordförråd för att förmedla sina tankar med tal och skrift. Man använder "krångliga" ord för att undvika krångliga formuleringar. För att ta Lymls exempel, om man inte kan ordet stuckatur får man använda flera meningar för att beskriva samma sak.

Eftersom läsa och skriva är det man främst gör på en högskoleutbildning är det väl rätt rimligt att man klarar av det, man skulle möjligtvis kunna dela upp ord-testet i engelska och svenska annars tycker jag det är ett alldeles utmärkt test.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Det är rätt viktigt att ha ett bra ordförråd för att förmedla sina tankar med tal och skrift. Man använder "krångliga" ord för att undvika krångliga formuleringar. För att ta Lymls exempel, om man inte kan ordet stuckatur får man använda flera meningar för att beskriva samma sak.

Eftersom läsa och skriva är det man främst gör på en högskoleutbildning är det väl rätt rimligt att man klarar av det, man skulle möjligtvis kunna dela upp ord-testet i engelska och svenska annars tycker jag det är ett alldeles utmärkt test.

Ofta har man dock som uppgift att det du skriver skall kunna läsas och förstås av en lekman, man skall använda sig av nyckelord inom kursen men dessa skall sedan förklaras. Ser egentligen ingen mening med att kunna de flesta av orden som ingår i högskoleprovet, många har inte använts i riktiga texter sedan början på 1900-talet.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Ser egentligen ingen mening med att kunna de flesta av orden som ingår i högskoleprovet, många har inte använts i riktiga texter sedan början på 1900-talet.

Hm, kan du ge några exempel på sådana ord, och vad menar du med "riktiga texter"?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GAPa
Hm, kan du ge några exempel på sådana ord, och vad menar du med "riktiga texter"?

Menar väll mer högskolerelaterade texter Har inga direkta exempel men jag kommer ihåg att ett av mina högskoleprov jag skrev innehöll en del gammeldags ord på möbler. Visst jag kunde dem, men jag vet inte om det är så viktigt förehögskolestudier.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Menar väll mer högskolerelaterade texter Har inga direkta exempel men jag kommer ihåg att ett av mina högskoleprov jag skrev innehöll en del gammeldags ord på möbler. Visst jag kunde dem, men jag vet inte om det är så viktigt förehögskolestudier.

Jag tyckte mest att det var intressant att du sade att det fanns ord som knappt använts sedan början av 1900-talet. Jag var lite tveksam till den uppgiften och hade därför tyckt att det vore roligt att se vilka orden var.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GAPa
Jag tyckte mest att det var intressant att du sade att det fanns ord som knappt använts sedan början av 1900-talet. Jag var lite tveksam till den uppgiften och hade därför tyckt att det vore roligt att se vilka orden var.

Överdrev en smula Tanken var att visa att högskoleprovet håller fast vid ord som idag knappt används eller inte används alls. Och ord som i sig inte är viktiga för några studier.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Överdrev en smula Tanken var att visa att högskoleprovet håller fast vid ord som idag knappt används eller inte används alls. Och ord som i sig inte är viktiga för några studier.

Jag tror inte att ålderdomliga ord är särskilt vanliga. Visst finns det ofta uttryck som inte används särskilt ofta, men det är ju nödvändigt om det ska bli något vettigt att testa. Framför allt upplever jag dock att det är ord från olika fackområden som finns, men det går ju inte att använda extremt specifika ord. Se även följande citat från http://bit.ly/1wePxI:

Citat:

I ORD-provet, precis som i de övriga delproven, strävar konstruktören efter
att få högskolans olika sektorer representerade i provet. Dessa är: 1) teknik
och naturvetenskap, 2) administration, ekonomi och samhälle, 3) vård, 4)
kultur och information samt 5) utbildning och yrken. För ORD-provets del är
denna uppdelning ibland svår att följa eftersom de flesta ord inte kan sägas
tillhöra någon specifik kategori utan används i samtliga sektorer. Ord från
tekniska områden har också visat sig gynna män i alltför hög grad och därför
är den typen av ord underrepresenterade i ORD-provet (Andersson 1999).

Permalänk
Medlem

Jag säger det en tredje gång för att vara säker. Ni inser väl att de ska t.ex. ändra om ORD helt och hållet och att ni pratar om det gamla ORD-provet?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Jag säger det en tredje gång för att vara säker. Ni inser väl att de ska t.ex. ändra om ORD helt och hållet och att ni pratar om det gamla ORD-provet?

Jag är mycket medveten om att ordprovet kommer att ändras, men det gör det inte mindre intressant att diskutera dess för- och nackdelar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Det är rätt viktigt att ha ett bra ordförråd för att förmedla sina tankar med tal och skrift. Man använder "krångliga" ord för att undvika krångliga formuleringar. För att ta Lymls exempel, om man inte kan ordet stuckatur får man använda flera meningar för att beskriva samma sak.

Eftersom läsa och skriva är det man främst gör på en högskoleutbildning är det väl rätt rimligt att man klarar av det, man skulle möjligtvis kunna dela upp ord-testet i engelska och svenska annars tycker jag det är ett alldeles utmärkt test.

Just ordet "stuckatur" är inte särskilt krångligt för de flesta. Emfatiskt eller utmönstra är ord som inte alls är lika vanligt förekommande. Samt vid all användning av ord senare finns ju t.ex. Norsteds lexikon ;).

Finns det ord i facklitteratur man inte förstår så är ett lexikon rätt väg att gå, inte att gissa som vissa gör på HP.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Man skall inte heller överskatta gymnasiebetygens förmåga att förutsäga hur lämpade folk är för vidare studier, men det brukar väl vara ungefär samma människor som har höga betyg som får många poäng på högskoleprovet?

Nej det har inte nödvändigtvis något samband. Jag har ett bra hp-betyg men förhållandevis dåligt snitt från gymnasiet.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Just ordet "stuckatur" är inte särskilt krångligt för de flesta. Emfatiskt eller utmönstra är ord som inte alls är lika vanligt förekommande. Samt vid all användning av ord senare finns ju t.ex. Norsteds lexikon ;).

Finns det ord i facklitteratur man inte förstår så är ett lexikon rätt väg att gå, inte att gissa som vissa gör på HP.

Ännu ett argument faktiskt, ORD delen bygger bara på sådant du kan skaffa genom t.ex. ett lexikon. Däremot de andra delarna utgår från personen, om du inte förstår logikdelen kan du inte ta fram ett facit om du har liknande problem i framtiden, det utvärderar ett sätt att tänka och förstå. Den ordförståelse som ORD delen utvärderar kan ju helt ersättas med ett lexikon, så den är ju helt onödig att inkludera i ett test för högskoleansökan.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Ännu ett argument faktiskt, ORD delen bygger bara på sådant du kan skaffa genom t.ex. ett lexikon. Däremot de andra delarna utgår från personen, om du inte förstår logikdelen kan du inte ta fram ett facit om du har liknande problem i framtiden, det utvärderar ett sätt att tänka och förstå. Den ordförståelse som ORD delen utvärderar kan ju helt ersättas med ett lexikon, så den är ju helt onödig att inkludera i ett test för högskoleansökan.

Nja, ordförståelse är knappast onödig, även om man kanske kan ifrågasätta den nuvarande orddelens upplägg. Det är omständligt och opraktiskt att behöva slå i lexikon hela tiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GAPa
Nja, ordförståelse är knappast onödig, även om man kanske kan ifrågasätta den nuvarande orddelens upplägg. Det är omständligt och opraktiskt att behöva slå i lexikon hela tiden.

Jo, men det går ju helt enkelt att klara sig med lexikon. Där har du ju ett otvivelaktigt facit, något sådant finns ju inte på de andra delarna. Inget facit kan ju hjälpa dig i Svenska eller Engelska läsförståelse, visst kan ett lexikon hjälpa där, men där handlar det ju om att du skall förstå vad författaren vill förmedla, lite mer djupgående. Detsamma gäller ju mattedelarna, där handlar det om att du skall förstå hur du löser matematiska problem, där finns det ju inget facit med alla problem i världen som har med matte att göra.

Om vi skall grunda intagning till högskolan på ett enda prov tycker jag att vi tar medde delarna som är viktiga att kunna som man inte löser på ett enkelt vis. Om jag inte kan 40 ord under min utbildning orkar jag nog slå upp dessa 40, värre är det om jag inte klarar engelska läsförståelse.

Tydligen verkar högskoleverket dela min uppfattning då provet görs om med mindre vikt på ORD delen.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"