Permalänk
Medlem

RAM fungerar bara i 3:e sloten

Hej,

sitter på ett Gigabyte GA-MA770-DS3 och har alltid kört med en ramsticka på 2gb i 3:e sloten

Nu har jag införskaffat ett corsair 4gb kit och när jag monterar på alla ram minnen så får jag ingen bild.

Jag får endast bild när valfri 2gb sticka är i slot 3 av 4, och så kan man ju inte ha det.

Så tack på förhand!

/ Ludd3

Permalänk

Plocka ur alla minnena igen och starta med att montera ett av de nya minnena i första slottet närmast processorn.

Starta upp och se att detta enda minne hanteras korrekt enligt BIOS.
Montera därefter det andra minnet av paret i slottet direkt intill.
...osv...

Citat:

Due to CPU limitation, read the following guidelines before installing the memory in Dual Channel mode.
1. Dual Channel mode cannot be enabled if only one DDR2 memory module is installed.
2. When enabling Dual Channel mode with two or four memory modules, it is recommended that memory of the same capacity, brand, speed, and chips be used and installed in the same colored DDR2 sockets for optimum performance.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Waxinator
Plocka ur alla minnena igen och starta med att montera ett av de nya minnena i första slottet närmast processorn.

Starta upp och se att detta enda minne hanteras korrekt enligt BIOS.
Montera därefter det andra minnet av paret i slottet direkt intill.
...osv...

Jag får ingen bild när något ram minne är i första sloten

Permalänk
Medlem

Om du aldrig har haft nåt minne i någon annan slot så kan du kolla så det inte har hamnat damm, navelludd, katter eller småbarn i minnesslottarna. Sånt kan störa... Småbarn, alltså.
Konstigt egentligen att det inte finns skydd man kan sätta för de portarna på datorn som man för tillfället inte använder. Risken för att damm och annat lägger sig och skapar glappkontakt och annat oönskat är ju ändå rätt stor.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk

Hahahaha !! du är för kul Scanian samtidigt som du har bra inlägg.

Ludd3, om du inte kan använda rätta minnesplatsen så prova att återställa BIOS och prova igen.
Funkar det fortfarande inte så är moderkortet kasst...
Jag har just returnerat ett MSI-kort som hade helt knepig/instabil minneshantering.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Waxinator
Hahahaha !! du är för kul Scanian samtidigt som du har bra inlägg.

Ludd3, om du inte kan använda rätta minnesplatsen så prova att återställa BIOS och prova igen.
Funkar det fortfarande inte så är moderkortet kasst...
Jag har just returnerat ett MSI-kort som hade helt knepig/instabil minneshantering.

Jag har lämnat in detta moderkortet en gång förrut för jag inte fick någon bild, men dom sa att det fungerade bra.
Tills nu så har jag hunnit uppgradera alla komponenter förutom moderkort så jag är verkligen nyfiken på vad det är som strular.

Återställa BIOS har jag gjort men problemet kvarstår

Permalänk
Hedersmedlem

Jepp det låter antingen som fel på mobot eller fel i installationen av mobot.

Senaste bios?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Jepp det låter antingen som fel på mobot eller fel i installationen av mobot.

Senaste bios?

Nej aldrig flashat mobot, något man ska testa tro?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludd3
Nej aldrig flashat mobot, något man ska testa tro?

Tänkte säga att det skadar ju inte att prova, men det kan det ju då biosflash kan vara riskabelt.

Men där finns ju Q-flash för Gigabyte, riktigt simpelt att använda, känns stabilt också faktiskt.
Ifall du skulle få för dig att flasha i dos så tänk på att Gigabyte nuförtiden har Autoexec.bat + FLASHSPI och allt var det nu är, du kommer inte flasha manuellt alltså (skriva in biosets namn osv) utan det kör sig självt per automatik i "silent mode".
Kan vara bra att tänka på så att du inte "lägger dig i" när programmet körs.

Vill också minnas att Gigabyte hade problem med att ramminnen inte fick kontakt i slottarna på en del X58 i början, den gången berodde det oftast på att en dom där små "kontakt-piggarna" i slotten var böjd helt enkelt.
Kan vara värt att granska ram-slottarnas insida på mobot noga med förstoringsglas kanske, så du inte forsätter trycka ner minnet ifall en av dessa "piggar" har böjts och hamnat i vägen, men kanske inte så troligt med tanke på att det är alla slottar utom en??

OBS: använd inte @bios för att flasha direkt via nätet, helst inte alls då Q-flash och dos är så mycket stabilare, ifall det skulle bli aktuellt med flashning!
Flasha ifrån Windows är satan, haha. Nej men skämt åsido, jag kan inte förstå att Gigabyte ens erbjuder ett Windows-flash program då Q-flash + dos är så mycket säkrare och minst lika lätta att använda.

Här har du mycket bra läsning on Gigabyte + biosflash:

http://forums.tweaktown.com/f69/gigabyte-latest-bios-28441/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fark
Tänkte säga att det skadar ju inte att prova, men det kan det ju då biosflash kan vara riskabelt.

Men där finns ju Q-flash för Gigabyte, riktigt simpelt att använda, känns stabilt också faktiskt.
Ifall du skulle få för dig att flasha i dos så tänk på att Gigabyte nuförtiden har Autoexec.bat + FLASHSPI och allt var det nu är, du kommer inte flasha manuellt alltså (skriva in biosets namn osv) utan det kör sig självt per automatik i "silent mode".
Kan vara bra att tänka på så att du inte "lägger dig i" när programmet körs.

Vill också minnas att Gigabyte hade problem med att ramminnen inte fick kontakt i slottarna på en del X58 i början, den gången berodde det oftast på att en dom där små "kontakt-piggarna" i slotten var böjd helt enkelt.
Kan vara värt att granska ram-slottarnas insida på mobot noga med förstoringsglas kanske, så du inte forsätter trycka ner minnet ifall en av dessa "piggar" har böjts och hamnat i vägen, men kanske inte så troligt med tanke på att det är alla slottar utom en??

OBS: använd inte @bios för att flasha direkt via nätet, helst inte alls då Q-flash och dos är så mycket stabilare, ifall det skulle bli aktuellt med flashning!
Flasha ifrån Windows är satan, haha. Nej men skämt åsido, jag kan inte förstå att Gigabyte ens erbjuder ett Windows-flash program då Q-flash + dos är så mycket säkrare och minst lika lätta att använda.

Här har du mycket bra läsning on Gigabyte + biosflash:

http://forums.tweaktown.com/f69/gigabyte-latest-bios-28441/

Tack för utförligt svar men tyvärr så hjälpte inte updatering av BIOS mitt problem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludd3
Tack för utförligt svar men tyvärr så hjälpte inte updatering av BIOS mitt problem

Hur länge sedan var det du köpte mobot? Och vart köpte du den? Om du skickar in den en andra gång så kanske dom tror på dig, och verkligen kollar att något är fel. Om inte, be dom komma hem till dig personligen och kolla!

PS. Vi kanske är grannar!

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonnti
Hur länge sedan var det du köpte mobot? Och vart köpte du den? Om du skickar in den en andra gång så kanske dom tror på dig, och verkligen kollar att något är fel. Om inte, be dom komma hem till dig personligen och kolla!

PS. Vi kanske är grannar!

Det kanske vi är, jag bor dock i margetelund så skulle inte tro det

Märkte när jag gick in i DRAM Configuration att DIMM3 är på 105ns till skillnad från DIMM1,2,4 som är på 75ns.

Har försökt ändra de andra till 105 ns och testat sätta in ramstickor dock utan resultat, kan det ligga nånting i DRAM Configen tro?

Permalänk
Hedersmedlem

Den inställning är antagligen beroende på att du just har ditt minne i den platsen (3:an). Detta borde en ordentlig reset/nollställning rätta till.
Hur resetar du bios?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Den inställning är antagligen beroende på att du just har ditt minne i den platsen (3:an). Detta borde en ordentlig reset/nollställning rätta till.
Hur resetar du bios?

Tar ut batteriet någon minut.
Fungerar dock ändå bara i 3:e sloten

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det låter som om du bör lämna in detta mobot och få ett annat, för jag kan iaf inte göra mer för dig än det som redan gjorts i denna tråd.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Detta är nu långsökt... men detta lär har hänt enligt en tråd för ett halvår sedan.

Har du tagit ur processorn och kontrollerat att inget stift har böjts och på så vis inte kan hantera alla minneskanalerna korrekt ?

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Waxinator
Detta är nu långsökt... men detta lär har hänt enligt en tråd för ett halvår sedan.

Har du tagit ur processorn och kontrollerat att inget stift har böjts och på så vis inte kan hantera alla minneskanalerna korrekt ?

Jo det har jag gjort, får helt enkelt satsa på nytt moderkort verkar det som, jävligt skumt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Konstigt egentligen att det inte finns skydd man kan sätta för de portarna på datorn som man för tillfället inte använder. Risken för att damm och annat lägger sig och skapar glappkontakt och annat oönskat är ju ändå rätt stor.

Jodå det finns skydd i plast för både minnesplatser och grafikkortditon.

Till TS: Har du kört mobot utanför lådan?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Jodå det finns skydd i plast för både minnesplatser och grafikkortditon.

Till TS: Har du kört mobot utanför lådan?

Jo följde http://www.techsupportforum.com/hardware-support/building/171... dock utan resultat *sigh*..

Permalänk
Medlem

min granne/kompis har samma moderkort och samma problem, dock kan han fortfarande köra 2 minnen, men dock i bus 2-4, och inte i bus 1-2.
skulle tippa på att moderbrädan är defekt. precis som hans (gigabyte skit. SORRY ALLA GIGABYTE FANS, döda mig inte ;D) de blir nog ett nytt moderkort i vilket fall. köp ett som ser bra ut med mycket flensar, och sånt. de är oftast bra också :P,skämt åsido. nä, men i vilket fall så tror jag inte ma-770 - DS3 är nåt speciellt bra efterssom de verkar som att de inte bara är du som har problemet. köp nåt med 790GX/790FX kretsen. dock inget gigabyte eftersom vi har sett vad som händer med dem
men valet är såklart ditt. dubbelkolla igen ifall de inte har fastnat nåra katter,småbarn eller navelludd någonstans, trotsallt var de så att min kompis minnesslots slutade funka efter "städning" av datorn.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 ~ Asus M4A78-E ~ Powercolor HD5850 1Gb ~ AMD Phenom II 965 ~ Thermalright True Black ~ Corsair XMS2 @ 1066mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fixz92
min granne/kompis har samma moderkort och samma problem, dock kan han fortfarande köra 2 minnen, men dock i bus 2-4, och inte i bus 1-2.
skulle tippa på att moderbrädan är defekt. precis som hans (gigabyte skit. SORRY ALLA GIGABYTE FANS, döda mig inte ;D) de blir nog ett nytt moderkort i vilket fall. köp ett som ser bra ut med mycket flensar, och sånt. de är oftast bra också :P,skämt åsido. nä, men i vilket fall så tror jag inte ma-770 - DS3 är nåt speciellt bra efterssom de verkar som att de inte bara är du som har problemet. köp nåt med 790GX/790FX kretsen. dock inget gigabyte eftersom vi har sett vad som händer med dem
men valet är såklart ditt. dubbelkolla igen ifall de inte har fastnat nåra katter,småbarn eller navelludd någonstans, trotsallt var de så att min kompis minnesslots slutade funka efter "städning" av datorn.

Så vi har samma kort? Inte likadant då?

Jag vill fortfarande att detta moderkort ska vara fungera med mer än 2gb då den används än idag så jag är öppen för förslag
Dock har jag verkligen kollat och rensat och det finns inte några småbarn eller navelludd i slottarna.. längre

Permalänk
Medlem

ja du Ludd3, kanske lite sent men ... du förlorar ju en hel del prestanda om du kör med minnet i 3dje slotten bara, ist för 800mhz så får du ju köra minnet i 400mhz, efterssom minnena inte jobbar i par längre.

och jag håller fortfarande fasst vid att ni har "samma" moderkort, de ser ju exakt lika dana ut på ritningen ^^.

men självklart så har ni ju "lika dana" om man nu ska märka ord.

Lämna in de på RMA så får du ett nytt, men de verkar ju onekligen som om dedär moderkortet har extrema problem med minnen ^^

Visa signatur

Fractal Design Define R3 ~ Asus M4A78-E ~ Powercolor HD5850 1Gb ~ AMD Phenom II 965 ~ Thermalright True Black ~ Corsair XMS2 @ 1066mhz

Permalänk
Medlem

Har du kollat så att minnena finns med i listan över testade minnen med det kortet? Jag kunde inte köra dual channel med mina corsair förut, tills jag bytte minnen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fixz92
ja du Ludd3, kanske lite sent men ... du förlorar ju en hel del prestanda om du kör med minnet i 3dje slotten bara, ist för 800mhz så får du ju köra minnet i 400mhz, efterssom minnena inte jobbar i par längre.

Inte riktigt så det fungerar. Klockan till hans minnen går i 400MHz, men eftersom minnena är DDR (Dual DataRate) så skickar de data två gånger per klockcykel. Därför säger man ofta, lite felaktigt, att minnena effektivt går i 800MHh. Det har inget med Dual Channel att göra.
Dual Channel innebär att 2 minnen av samma storlek kan jobba "ihop som ett", det vill säga att ett program som vill skriva till minnet kan skriva en del till den ena minnesstickan och den andra delen till den andra. Teoretiskt kan programmet då skriva dubbelt så mycket på samma tid eftersom båda kanalerna kan jobba parallellt. Men minnenas klockfrekvens påverkas inte av dual channel. I praktiken brukar väl dual channel ge ett par procent prestanda snarare än de 100% som teoretiskt utlovas.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

jasså, tack för att jag nu känner mig som en idiot. tyckte de jag sa lät ganska logiskt, men chi fick jag :/. men jag var ju inte helt fel ute :]

Visa signatur

Fractal Design Define R3 ~ Asus M4A78-E ~ Powercolor HD5850 1Gb ~ AMD Phenom II 965 ~ Thermalright True Black ~ Corsair XMS2 @ 1066mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fixz92
jasså, tack för att jag nu känner mig som en idiot. tyckte de jag sa lät ganska logiskt, men chi fick jag :/. men jag var ju inte helt fel ute :]

Inte för att totalt idiotförklara dig men jag har redan lämnat in den på RMA, dom sa att det inte var något fel.

Permalänk
Medlem

så återstår de väl bara att byta minnen då? vissa påstår ju att gigabyte moderkort inte fungerar bra med corsair minnen. de kanske ligger nåt i det.
skulle dock säga att dedär moderkortet är dåligt. med tanke på att du inte är den enda som har dedär problemet.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 ~ Asus M4A78-E ~ Powercolor HD5850 1Gb ~ AMD Phenom II 965 ~ Thermalright True Black ~ Corsair XMS2 @ 1066mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fixz92
så återstår de väl bara att byta minnen då? vissa påstår ju att gigabyte moderkort inte fungerar bra med corsair minnen. de kanske ligger nåt i det.
skulle dock säga att dedär moderkortet är dåligt. med tanke på att du inte är den enda som har dedär problemet.

Om det nu är just corsair minnena som strular varför får jag samma problem med andra minnen?