Permalänk
Medlem

Det är klart pingtid gör skillnad.. Men att routa om trafik är inget supporten sitter och gör.. trafik kostar. Man får helt enkelt hitta en leverantör som ger finast svarstid till ens favoritservrar.

Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk
Medlem

Har du provat utan routern, dvs med datorn direkt kopplad till modemet?

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burken84
interleave är alltid igång. utan interleave stannar adsl

pingfilter? väx upp..
Det är felkorrigering.

interleave är inte alltid igång, då har du fått nått på bakfoten.
eller rättaresagt ställt till 0 på många isper.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Ringde till Tele2 och vips hade man 5 ms ping i CS på en svensk server

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av basn
interleave är inte alltid igång, då har du fått nått på bakfoten.
eller rättaresagt ställt till 0 på många isper.

exempel?

Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av qhrizz
ska vi slå vad om att det är en jävla skillnad på att lira cs med 10 i ping än med 100...
även vanlig internetanvändning är ju beroende av det...

Tror han påpekade att hastigheten inte har någon betydelse utan endast routingen mellan kundens gateway --> Spelservern.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beji
2 av mina polare har tele2 med. En via stadsnät och en via telejacket. Båda pingar piss men mest han via telejacket:P han kollade upp vart paketen gick och det var via norge men tele2 kan inte fixa det säger dem. Eller bryr sig inte.

Tyvärr kan det ju vara så att servern står tokigt placerad och därför hoppar den en bit in i Norge. Man gör troligen inga ändringar för att några användare klagar på att CS laggar. Byt Server?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burken84
interleave är alltid igång. utan interleave stannar adsl

"Njae" Interleave behövs som sagt egentligen endast vid långa avstånd samt vid försök att säkra kvaliteten på linan - t.ex. IPTV. Du kan be om att få interleave satt till 0 eller be dom byta till Fastpath för att få ner pingen. Risken är att du då börjar tappa paket. Men du kan ju alltid prova.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ATI
Tror han påpekade att hastigheten inte har någon betydelse utan endast routingen mellan kundens gateway --> Spelservern.

Tyvärr kan det ju vara så att servern står tokigt placerad och därför hoppar den en bit in i Norge. Man gör troligen inga ändringar för att några användare klagar på att CS laggar. Byt Server?

"Njae" Interleave behövs som sagt egentligen endast vid långa avstånd samt vid försök att säkra kvaliteten på linan - t.ex. IPTV. Du kan be om att få interleave satt till 0 eller be dom byta till Fastpath för att få ner pingen. Risken är att du då börjar tappa paket. Men du kan ju alltid prova.

interleave behövs av egen erfarenhet på linor där avståndet är mer än 300meter. och hur många har mindre?

Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burken84
interleave behövs av egen erfarenhet på linor där avståndet är mer än 300meter. och hur många har mindre?

Det beror väll på vilken hastighet man har.. Får man ut en stabil lina på säg 20Mbit med högre ställd interleave så kan man ju alltid sänka hastigheten och sätta interleaven på 0 för att få en stabil lina utan korrigering.

Med andra ord offra bandbredd för att få bättre svarstider.

Och av egen erfarenhet så kan man köra utan felkorrigering på linor över 300m då jag suttit och fixat detta åt X antal cs nördar... Bodde själv 800m från stationen och fick ut 21.5/1 till modemet helt utan felkorrigering eller packetloss.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gujukal
Ringde till Tele2 och vips hade man 5 ms ping i CS på en svensk server

Skönt att det löste sig!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huttala
Det beror väll på vilken hastighet man har.. Får man ut en stabil lina på säg 20Mbit med högre ställd interleave så kan man ju alltid sänka hastigheten och sätta interleaven på 0 för att få en stabil lina utan korrigering.

Med andra ord offra bandbredd för att få bättre svarstider.

Och av egen erfarenhet så kan man köra utan felkorrigering på linor över 300m då jag suttit och fixat detta åt X antal cs nördar... Bodde själv 800m från stationen och fick ut 21.5/1 till modemet helt utan felkorrigering eller packetloss.

Det går fel på en ADSL lina. Det går inte komma ifrån. utan någon felkorrigering får du packetloss. Väntar fortfarande på exempel vilken ISP som tillåter 0 i felkorrigering. Mycket snack men inga exempel.

Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burken84
Det går fel på en ADSL lina. Det går inte komma ifrån. utan någon felkorrigering får du packetloss. Väntar fortfarande på exempel vilken ISP som tillåter 0 i felkorrigering. Mycket snack men inga exempel.

Det har du helt rätt i. Har inte mer än testkört det några gånger, med varierande resultat. Fastpath är att i princip stänga av felkorrigeringen helt. Vilket är rätt vanligt, eller iaf var vanligt när jag jobbade med ADSL för några år sedan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burken84
interleave behövs av egen erfarenhet på linor där avståndet är mer än 300meter. och hur många har mindre?

Av min egen erfarenhet stämmer inte detta. Håller med om att det inte gäller väldigt långa sträckor, utan runt 750m - 1000m. Var mest att påpeka att du lämnat ett hyffsat rätt svar, dock med viss modfikation.

Permalänk
Medlem

Du får ta detta med din ISP.
Någonting är ju bevisligen fel, det finns så många routrar och switchar där ute som är felkonfigurerade.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burken84
Det går fel på en ADSL lina. Det går inte komma ifrån. utan någon felkorrigering får du packetloss. Väntar fortfarande på exempel vilken ISP som tillåter 0 i felkorrigering. Mycket snack men inga exempel.

Bredbandsbolaget.

Och jag gav dig ett exempel i texten du själv citerade.. Vart vill du komma med detta? Du har alla emot dig redan, så lägg ner den där "Jag kan allt" attityden och inse fakta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huttala
Bredbandsbolaget.

Och jag gav dig ett exempel i texten du själv citerade.. Vart vill du komma med detta? Du har alla emot dig redan, så lägg ner den där "Jag kan allt" attityden och inse fakta.

Jag jobbar på bredbandsbolaget.
Vi har allid interleave PÅ.'
Går EJ att stänga av.

Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burken84
Jag jobbar på bredbandsbolaget.
Vi har allid interleave PÅ.'
Går EJ att stänga av.

Det går, du vet bara inte hur man gör.. har jobbat där själv.
Något mer?

Edit:
Antar att du bara får ner den till 8.. rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huttala
Det går, du vet bara inte hur man gör.. har jobbat där själv.
Något mer?

Edit:
Antar att du bara får ner den till 8.. rätta mig om jag har fel.

Det går inte längre.
Vilka plattformar påstår du att det funkar på då?
Bara att börja rada upp dom!

Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Alla utom de kunder som satt på inhyrda stationer.

Antar att du inte loggar in via citrix utan använder dig av BBB's lilla standardprogram när du "optimerar".

Du kan bara ställa ner till 8 eller hur?
För så var det förut också, men läste man på lite så fick man reda på att det går att fixa om man ville.

Fick bråka med en som satt på supporten om detta för något år sedan och det löste sig när jag förklarat det hela för honom och han skickade det vidare till second line för att han själv inte klarade av detta.

Permalänk
Medlem

oj .. jag har 80 i ping - kan inte spela ! Va ? -är det WM i CS eller ? omg
lägg ner CS skräpet... byt ISP/leverantör

Visa signatur

* Lär dig använda SÖK funktionen först!
* Det heter verkar INTE värkar och rosa INTE råsa FFS.

Permalänk

Jag har ingen interleave på min ADSL-lina från BBB. Pingar ca 6ms till SuNet. Avståndet till telefonstationen är jag osäker på då det verkar variera varje gång de mäter, men har fått höra allt från 1500 till 3000 meter. Har idag 8/1mbit och då en SNR Margin på 11/9 US/DS. Hade förut 12/1mbit men drabbades då av disconnects vid hög belastning på nätet, eftersom SNR blev för låg. Hög interleave fungerade då inte utan jag valde istället att gå ner lite i hastighet samt stänga av interleave för att få bättre ping. Har fungerat utan problem sedan dess.

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Medlem

har en kompis med bredbandsbolaget 24 mbit vars paket har börjat gå kors och tvärs till oslo och dyl när han spelar på cs servrar i samma stad som han befinner sig i.

200 ping

och ca 100 hopp för att nå fram till mig som bor några kilometer ifrån honnom.

det började nyss dessutom , vafan håller folket på bbb på med?
han har ringt dem med dragen eldkastare i alla fall

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
har en kompis med bredbandsbolaget 24 mbit vars paket har börjat gå kors och tvärs till oslo och dyl när han spelar på cs servrar i samma stad som han befinner sig i.

200 ping

och ca 100 hopp för att nå fram till mig som bor några kilometer ifrån honnom.

det började nyss dessutom , vafan håller folket på bbb på med?
han har ringt dem med dragen eldkastare i alla fall

Jag antar att de försöker styra om trafiken, nånting måste ha gått sönder..
Det var över 20 min planerad kö till supporten, aldrig kö i vanliga fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burken84
exempel?

Telia, Bredbandsbolaget.

(btw, jag har jobbat på dem båda... så jag vet ...)

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Citat:

Ursprungligen inskrivet av basn
Telia, Bredbandsbolaget.

(btw, jag har jobbat på dem båda... så jag vet ...)

Han blev väldigt tyst efter mitt senaste inlägg.. Alltid skönt att sätta dit besserwissers, eller vad säger du?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burken84
Jag jobbar på bredbandsbolaget.
Vi har allid interleave PÅ.'
Går EJ att stänga av.

Klart det går. Men då förmodar jag att du jobbar på First-Line eller liknande? Går ju bra att göra i ***, men förmodar att ni inte använder det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huttala
Han blev väldigt tyst efter mitt senaste inlägg.. Alltid skönt att sätta dit besserwissers, eller vad säger du?

Jepp... det är alltid gött

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ATI
Klart det går. Men då förmodar jag att du jobbar på First-Line eller liknande? Går ju bra att göra i E*****a, men förmodar att ni inte använder det?

Dags att stämma av här... Du går över gränsen när du nämer diverse program.

BTW, i b2's policy står det att ni inte får leka supporttekniker på fritiden, iaf fick vi det som tillsägelse så du kanske ska passa dig så du inte blir av med jobbet.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av basn

Dags att stämma av här... Du går över gränsen när du nämer diverse program.

BTW, i b2's policy står det att ni inte får leka supporttekniker på fritiden, iaf fick vi det som tillsägelse så du kanske ska passa dig så du inte blir av med jobbet.

Det där är fan SJUKT! Folket på detta forumet som jobbar hos diverse företag är ju den bästa support/respons jag någonsin sett!
Företagen i fråga ska ju vara glada att folk lägger sin fritid på att väga upp deras undermåliga normala first-line

edit: Hela denna diskussionen är ett bra exempel på vad jag menar överlag när jag talar om "supporter", framförallt nu då inom bredband. First-line-folket är ju aldeles för dåligt utbildade. Jag förväntar mig ju t ex att en support ska ha koll på saker som interleave, hur adsl-tekniken fungerar, IP, tcp, dhcp, bla bla bla..
Men uppenbarligen så har dom fått nån 1-dags-kurs i "hur man felsöker windows", och sen sitter dom (iaf på vissa ställen vad jag hört) i "system" där dom själva får frågor av typen "vilket OS har du?", dom kryssar i rätt ruta och sen får dom se nästa fråga dom ska ställa

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av basn
BTW, i b2's policy står det att ni inte får leka supporttekniker på fritiden, iaf fick vi det som tillsägelse så du kanske ska passa dig så du inte blir av med jobbet.

Jobbar inte på BBB.. Aldrigt gjort heller. Men Editerar mitt inlägg om det känns dumt att ha namnet klarskrivet här på forumet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av basn
Dags att stämma av här... Du går över gränsen när du nämer diverse program.

BTW, i b2's policy står det att ni inte får leka supporttekniker på fritiden, iaf fick vi det som tillsägelse så du kanske ska passa dig så du inte blir av med jobbet.

Okej, jag erkänner att jag ej bör avslöja sånt. Men att det inte har tillåtelse kunna "leka" supporttekniker på ett forum är ju lite larvigt måste jag säga. Om dom inte har det redan, vore det kanske inte fel med en representant från företaget som kan hjälpa till. Om det nu måste hållas på en Officiel nivå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burken84
exempel?

teracom!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ATI
Klart det går. Men då förmodar jag att du jobbar på First-Line eller liknande? Går ju bra att göra i ***, men förmodar att ni inte använder det?

Går absolut att ändra från first line, bara ett par klick. Det rekommenderas bara inte i de flesta fallen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ATI
Jobbar inte på BBB.. Aldrigt gjort heller. Men Editerar mitt inlägg om det känns dumt att ha namnet klarskrivet här på forumet.

Okej, jag erkänner att jag ej bör avslöja sånt. Men att det inte har tillåtelse kunna "leka" supporttekniker på ett forum är ju lite larvigt måste jag säga. Om dom inte har det redan, vore det kanske inte fel med en representant från företaget som kan hjälpa till. Om det nu måste hållas på en Officiel nivå.

Jag menar inte att du inte ska säga nått givetvis
Jag har med trampat över men det är dumt att nämna sådana saker som program som används osv, det kan bli skit av det hela...
Det de vill komma ifrån med att leka supportekniker är bara att inte få ut fel information och det är fult om de skriver på felaktigt sätt... så det är bättre att vara som privatperson som du och jag är normalt, vi kan ju givetvis diskutera det hela men inte gå till överdrift

BTW, Bassebabba du har helt rätt, man får jävligt bra svar av folk på detta forumet men de behöver ju inte säga vilket företag de jobbar på.
Jag har själv jobbat på 2 stycken stora vilka vissa kan gissa rätt fort.
Tyvärr är det så att de som kan nått på supporter oftast inte vill sitta där för all skit man får utav alla CS nördar som finns gott om på detta forum som alltid kommer in och gnäller om "Pingfilter" och att de har dålig hastighet men de ska sitta i 4de jacket med sina parallelkopplade jack.
Det enda jag har skrivit när det gäller anslutningar är mest i syfte att hjälpa folk man behöver inte kasta paj på allt.
OCH det finns inget program som berättar vad du ska fråga härnäst däremot användersig vissa operatörer av mallar så 2nd-line får all information de behöver för att felsöka så sluta säga så, det är det värsta man kan höra som 1st-line person.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram