Barrack Obama får Nobels fredspris

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Det jag försöker komma till är att det finns ju redan som kämpat har ju i sig inte uppnått ett jota, och trots avsaknaden av resultat har de fått pris för att de kämpat och dragit till sig omvärldens fokus.

Visst kan det vara lite tidigt, men jag tror det är få som angagerarat sig i så mycket viktigt. Han kunde ju bara ha inriktat sig på att hjälpa USA nu med kris och så, men gick ett steg längre. Sen får vi se vad det utmynnar i, men tycker det är fel att säga att man inte kan ge fredspriset innan man ser resultat, för det har ju getts ut tidigare utan nämnbara resultat.

Låter som du syftar på demokratikämpar som kanske blivit inspärrade eller landsförvisade, och ses som hjältar trots att diktaturen i deras land sitter kvar. Sådana personer kommer alltid underifrån, dvs det är en vanlig person som kämpar mot den förtryckande regimen och skapar en demokratirörelse. När det gäller en person som Obama som har verklig makt (mest makt i världen t o m) så handlar det inte om snack utan endast om resultat. Vilken president som helst kan ha bra talskrivarare och trevliga visioner. Det är möjligt att Obama någon gång i framtiden kommer att förtjäna priset, men absolut inte ännu.

Permalänk
Medlem

Jag är förvånad, men ändå inte.

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk

Trodde det var ett skämt.

Dock är väl fredpriset sedan länge ockuperat av norska politiker (på vänsterskalan får man förmoda) och det här är bara en i raden av pristagare som devalverat dess värde. PK statements har ersatt värdiga pristagare.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
"...and one part to the person who shall have done the most or the best work for fraternity between the nations and the abolition or reduction of standing armies and the formation and spreading of peace congresses."

Så där skrev Alfred Nobel själv. Obama har väl börjat jobba för fred mellan Israel och Palestina men jag tycker inte att påbörjat arbete och visioner skall belönas och det verkar inte vara det Nobel ville heller om man läser hans testamente.
Man får ju inte nobelpris i fysik för att man har tänkt att uppfinna kall fusion någon gång i framtiden.

Skrev han verkligen på engelska?
Om inte tycker jag man bör använda orginalspråket, och inte någon tolkad översättning

Permalänk

Hamnar väl lite mot strömmen här men jag får ändå känslan av att priset inte landar helt fel. Kritiken att han inte åstadkommit något, ännu, speglar väl snarare att världen var väl nedgrävd i skiten när han började sitt presidentämbete. Vill man kritisera fredspriset är ju faktumet att USA fortfarande för två krig ett ganska bra argument. Lite vulgo-varning på det men bra mycket bättre än att han inte åstadkommit något.

/K

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Måste bara säga att jag skrev det där redan högre upp i inlägget men på korrekt språk. Jag menar översätta Alfred Nobel till engelska på ett svenskt forum?

Men det låter onekligen mycket finare på modern engelska än på äldre svenska.

Det var den versionen jag hittade på fredsprisets hemsida. Eller det fanns en PDF med originalbrevet också men det är svårt att klippa in en PDF i ett inlägg

Fortfarande, har han lyckats göra något konkret?Jag har hört Guantanamo nämnas men det är fortfarande i full gång. Han har inte som president president presenterat en plan på att stänga det.
Det känns som om han fick priset baserat på vallöften.
Om han dock genomför allt han pratar om så är det klart karlen skall ha ett fredspris men det vore kanske bäst att vänta för att se om han faktiskt lyckas.

Jag tycker det här visar på att Norrmännen inte vet vad de håller på med så det är dags att återinföra unionen igen!

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Det jag försöker komma till är att det finns ju redan som kämpat har ju i sig inte uppnått ett jota, och trots avsaknaden av resultat har de fått pris för att de kämpat och dragit till sig omvärldens fokus.

Visst kan det vara lite tidigt, men jag tror det är få som angagerarat sig i så mycket viktigt. Han kunde ju bara ha inriktat sig på att hjälpa USA nu med kris och så, men gick ett steg längre. Sen får vi se vad det utmynnar i, men tycker det är fel att säga att man inte kan ge fredspriset innan man ser resultat, för det har ju getts ut tidigare utan nämnbara resultat.

Även om det kanske har utdelats på tvivelaktiga grunder förut är det ju inte säkert att det är en tradition man bör bevara, och jag köper inte riktigt "ge honom priset nu för det han gör kommer säkert visa sig vara bra"-argumentet. Om man resonerar så borde väldigt många tveksamma personer vara kandidater.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Även om det kanske har utdelats på tvivelaktiga grunder förut är det ju inte säkert att det är en tradition man bör bevara, och jag köper inte riktigt "ge honom priset nu för det han gör kommer säkert visa sig vara bra"-argumentet. Om man resonerar så borde väldigt många tveksamma personer vara kandidater.

http://www.time.com/time/covers/0,16641,19390102,00.html

Detta är väl lite samma slags tankar och så får vi in Godwins lag också!

Hoppas nu alla noterar att detta är ironi innan ni börjar gråta.

*** EDIT ***

Ja, jag vet att det egentligen är helt korrekt att ge Hitler priset med tanke på motiveringen av "Man of the year"-priset men ändå.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nCredit04
Låter som du syftar på demokratikämpar som kanske blivit inspärrade eller landsförvisade, och ses som hjältar trots att diktaturen i deras land sitter kvar. Sådana personer kommer alltid underifrån, dvs det är en vanlig person som kämpar mot den förtryckande regimen och skapar en demokratirörelse. När det gäller en person som Obama som har verklig makt (mest makt i världen t o m) så handlar det inte om snack utan endast om resultat. Vilken president som helst kan ha bra talskrivarare och trevliga visioner. Det är möjligt att Obama någon gång i framtiden kommer att förtjäna priset, men absolut inte ännu.

Så bara för att folk kämpar för något och inte är kända så är det mer värt? Låter som det vanliga tjatat om hur de rika/berömda inte förtjänar ditten och datten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Även om det kanske har utdelats på tvivelaktiga grunder förut är det ju inte säkert att det är en tradition man bör bevara, och jag köper inte riktigt "ge honom priset nu för det han gör kommer säkert visa sig vara bra"-argumentet. Om man resonerar så borde väldigt många tveksamma personer vara kandidater.

Det jag menar är att det har ju inte varit på tvivelaktiga grunder, är såvitt jag kommer ihåg diverse frihetskämpar som fått det trots att diktatorer/inbördeskrig fortfarande pågår.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Detta är väl lite samma slags tankar och så får vi in Godwins lag också!

Precis. En liten tid av utvärdering är förmodligen ofta på sin plats.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Så bara för att folk kämpar för något och inte är kända så är det mer värt? Låter som det vanliga tjatat om hur de rika/berömda inte förtjänar ditten och datten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Det jag menar är att det har ju inte varit på tvivelaktiga grunder, är såvitt jag kommer ihåg diverse frihetskämpar som fått det trots att diktatorer/inbördeskrig fortfarande pågår.

Även om krigen fortfarande pågår och diktatorerna sitter kvar är det förmodligen ofta personer som helt klart har uträttat saker, hjälpt många människor och verkat för en bättre tillvaro. Obama har säkert jättetrevliga tankar om en bättre värld, men vem har inte det? Så länge det inte går att påvisa någon effekt är det väl tveksamt om det är värt att belöna och om det dessutom finns andra som har gjort ädlare gärningar (nu finns det kanske inga sådana, men det verkar osannolikt) kan man kanske ifågasätta om valet var korrekt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Precis. En liten tid av utvärdering är förmodligen ofta på sin plats.

Även om krigen fortfarande pågår och diktatorerna sitter kvar är det förmodligen ofta personer som helt klart har uträttat saker, hjälpt många människor och verkat för en bättre tillvaro. Obama har säkert jättetrevliga tankar om en bättre värld, men vem har inte det? Så länge det inte går att påvisa någon effekt är det väl tveksamt om det är värt att belöna och om det dessutom finns andra som har gjort ädlare gärningar (nu finns det kanske inga sådana, men det verkar osannolikt) kan man kanske ifågasätta om valet var korrekt.

Jo men var går gränsen för vilka effekter som är värda att belöna? Obama har ju börjat lagstifta för massor med miljö grejjer osv osv, mycket som gör det bättre för mänskligheten.

Notera att jag inte säger att han borde fått priset, jag säger bara att det inte nödvändigtvis måste vara så konstigt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Visa signatur

“Since the dawn of time, human beings have felt the need to share - from food to art. Sharing is part of the human condition. A person who does not share is not only selfish, but bitter and alone"
Paulo Coelho

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExtremeGFX
http://www.dn.se/nyheter/varlden/ryssland-och-usa-overens-om-...
Tycker jag talar för sig självt

Wow! Så du menar att det fanns risk att avtalet från 1991 inte skulle förlängas och att Obama var viktig för detta?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Wow! Så du menar att det fanns risk att avtalet från 1991 inte skulle förlängas och att Obama var viktig för detta?

Ja, eftersom relationerna var extremt ansträngda under tiden Bush hade makten.

Visa signatur

“Since the dawn of time, human beings have felt the need to share - from food to art. Sharing is part of the human condition. A person who does not share is not only selfish, but bitter and alone"
Paulo Coelho

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExtremeGFX
Ja, eftersom relationerna var extremt ansträngda under tiden Bush hade makten.

Egentligen inte. Varken Ryssland eller USA kan ställa krav på att andra stater upprätthåller NPT-avtalet och inte skaffar kärnvapen, om de inte själva uppfyller sin del av NPT-avtalet och nedrustar.

För övrigt borde i så fall Medvedev och Obama dela på fredspriset.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExtremeGFX
Ja, eftersom relationerna var extremt ansträngda under tiden Bush hade makten.

Så extremt ansträngda har inte relationerna varit att man inte kan enas om kärnvapennedrustningen. Att inte skriva under vore en större sensation.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Så du är bevandrad i den litterära världen men vet inte något om Herta Müller? Jag tycker alla priserna får bra med plats. Dessutom så handlar väl priset om deras arbete inte om själva priset. Om du är del i den naturvetenskapliga världen så har du även koll på vad dessa vinnare gör samt om du är bevandrar inom politiken (fredspriset är i allra högsta grad ett politiskt pris) så kan du nog analysera det priset osv.

Hade litteraturpriset handlat om vad som säljer mest så hade ju valfri dussin deckare vunnit varje gång. Nu handlar väl ändå litteraturpriset om vilken författare som gjort något annorlunda och nytänkande samt påverkat sin samtid eller nutid.

Jag gillar att läsa böcker, blir ett par i mänaden, men jag jobbar inte med literatur om det var det du trodde.
Eller var du ironisk?
Ok jag säger som Gert Fylking Äntligen!, nöjd nu?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
tror han menar att vetenskaps priserna får en notis medan fredspris och litteraturpristagarna får en extra bilaga typ

Japp.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Det speglar väl de som sysslar med medias intresse, skulle jag kunna tänka mig.

Antagligen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Läste:

http://www.svenskbladet.se/utrikes/index.php?alias=massor_av_...

Det var lite slående :).

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAH

Fortfarande bara jag som anser att det är vettigt att Obama fått priset? =/

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Läste:

http://www.svenskbladet.se/utrikes/index.php?alias=massor_av_...

Det var lite slående :).

Tror du författaren är nöjd med sitt efternamn?

"där jag förklarar att Obama Barack är svart." - Den var lite rolig faktiskt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Läste:

http://www.svenskbladet.se/utrikes/index.php?alias=massor_av_...

Det var lite slående :).

Haha, det bästa är ju det här:

"
Även i Sverige finns det dock pessimister som har synpunkter på utnämningen, Ola Svensson, som aldrig delat ut ett nobelpris, berättar;
- För att få Alfred Nobels fredspris måste man först stoppa typ två eller tre krig och sen måste man vara med mycket på TV och i tidningar och säga att allt är ok, sen kan man få fredspriset. Det är typ vad Alfred Nobel sa när han instiftade priset, det är jag säker på."

Hej fjortis!

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Fortfarande bara jag som anser att det är vettigt att Obama fått priset? =/

Göran Everdahl uttryckte det väl ganska fint i fredagens "spanarna": "Det är som att ge guldmedalj till någon som tänker slå världsrekord."

Permalänk
Medlem

Norrmännen sitter nog och njuter av fulla muggar hur rebelliska och alternativa de är när de lyckades hitta en så fin lösning till detta fredspris.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Gillar att usa ska testa en ny bomb på 13 ton nu:) ödets ironi..

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

Hmm... skit i samma... Nästa år så ska jag fanemej förorda att de låter Belga vinna priset... vet inte varför, det är så...