Hårddisk försvinner från Device Manager en stund efter uppstart

Permalänk
Medlem

Hårddisk försvinner från Device Manager en stund efter uppstart

Hej,

har sökt här på forumet och sett flera som haft liknande problem men ofta utan att få svar.

Jag har en 500GB WD Caviar (WD5000AAKS) som sitter i dator 2 enligt min signatur. Den har ett par år på nacken och verkar börja ge upp, så jag köpte en 1TB HDD som ersättare och försöker spara över så mycket som möjligt dit.

Jag kör inte systemet (som är Vista Ultimate 64bit) från denna HDD.

Disken verkar ha lässvårigheter, då det tar en massa tid och programmet som ska läsa inte svarar. Jag har lyckats köra Windows inbyggda Disk Repair vid uppstart (inkl. kolla efter dåliga sektorer) en gång, och den hittade en del fel och skadade filer men problemet kvarstår.

Det märkliga är att någon/några minuter efter uppstart så "försvinner" disken. Den syns inte längre i vare sig Disk Management eller Device Manager. En gång har jag lyckats få den synlig genom att välja Scan for new devices, men det verkar inte bita längre. Och om jag inte kommer åt disken så kan jag ju heller inte backa upp den. Har försökt med GetDataBack direkt efter uppstart, men även den tappar snart kontakten.

Jag har testat att flytta SATA-kabeln till annan kontakt på moderkortet, byta SATA-kabel samt annan kontakt även från nätagget, men ingen skillnad. Den ger heller inga konstiga ljud ifrån sig. Stänger jag av, väntar lite och kör igen så hittas dock disken av BIOS igen - vid en direkt omstart hittas den oftast inte heller av BIOS. Detta till trots så har jag aldrig sett temperaturer över 40C, normalt närmare 30C.

Några tips på vad jag kan göra? Kanske så att jag kan spara över åtminstone det viktigaste på något sätt. Misstänker att det är mer eller mindre kört men tänkte att det knappast kan skada att höra sig för här.

Visa signatur

1. Sonata | Athlon 64 3200+ | K8T Neo-FIS2R | 512MB | x800 Pro | Audigy 2 ZS | 74GB+300GB+500GB+1TB | ImageQuest Q17
2. Thermaltake V9 | C2D E8400@4,0GHz&1,33V | TRUE | P5Q Pro | 2x2GBPC8500Dominator | HD4850MC@720/1040 | WDCB640GB | Xonar Essence STX@2xLT1057ACN8 i I/V + Beyerdynamic DT 150 | Samsung 2233RZ@120Hz

Permalänk
Medlem

Har samma problem men med en Samsung F3 1TB, vilket inte hjälper dig men ...

Har oxå bytt kablar, portar och testat på annan dator med samma resultat.

Skickade in den på RMA där man påstår att den funkar som den skall.

Ja, va fa..n gör man?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Har samma problem men med en Samsung F3 1TB, vilket inte hjälper dig men ...

Har oxå bytt kablar, portar och testat på annan dator med samma resultat.

Skickade in den på RMA där man påstår att den funkar som den skall.

Ja, va fa..n gör man?

Jaha, så de har någon slags setup där de kan få diskarna att funka då? Kanske skulle testa i någon av de andra datorerna här när jag har flyttat klart efter helgen.

Visa signatur

1. Sonata | Athlon 64 3200+ | K8T Neo-FIS2R | 512MB | x800 Pro | Audigy 2 ZS | 74GB+300GB+500GB+1TB | ImageQuest Q17
2. Thermaltake V9 | C2D E8400@4,0GHz&1,33V | TRUE | P5Q Pro | 2x2GBPC8500Dominator | HD4850MC@720/1040 | WDCB640GB | Xonar Essence STX@2xLT1057ACN8 i I/V + Beyerdynamic DT 150 | Samsung 2233RZ@120Hz