Permalänk
Medlem

DP - Värt det?

Hej!

Lång historia: Jag har sedan ett tag tillbaka beslutat att jag vill uppgradera mitt grafikkort. När jag såg vad som var på gång med 58xx bestämde jag mig ganska snart för ett 5850, väldigt nöjd över att jag då kunde få vettig prestanda i det enda spelet jag spelar (WoW) som inte trivs med multipla grafikkort, rätta mig om jag har fel. Men samtidigt kunna utnyttja en tredje skärm! Problemet är ju då naturligtvis att jag inte har någon skärm i dagsläget med DP.

Kort historia: Jag ska vill köpa 5850 och har tankar kring val av skärm med DP.

Så vad jag har att välja på är helt enkelt följande alternativ:

1. Slå på stort med en Dell UltraSharp U2410, tror det är rätt modellnamn. Denna blir då mittskärm med mia nuvarande skärmar för periferi (Acer x243w och Acer AL2216W).

2. Slå ännu mer på stort och köra alternativ 1 och dessutom köpa en till 24" för att bättre kunna köra superupplösning istället för tre separata bildskärmar. Detta har med tycke och smak att göra, och är nog inget jag skulle göra direkt, men man vet ju inte. Min initiala plan är en "off"-skärm för surf/mail/chat, en för komplement av ovanstående/film och en för vad jag håller på med; arbete/spel. Någon som har erfarenheter (goda/dåliga) att dela med sig av?

3. Köpa en HP 2274w, samma som ovan, tror jag har modellnamnet rätt. Och sedan köra den som en "off"skärm. För film främst eftersom den ska va rätt schyst. Det känns dock rätt så dumt att köpa en skärm som inte kommer vara min primära för över 3500 spänn.

4. Köpa någon annan skärm och en adapter för 1000 spänn, men är det värt det? DP-kompatibla skärmar verkar vara ganska bra på annat samtidigt...?

5. Fega ur tills utbudet på skärmar med DP är betydligt bättre.

Det vore kul om någon har lust att diskutera mina olika val, fördelar/nackdelar med olika tankesätt och så vidare.

/T

Permalänk
Medlem

DP?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Om du har redan har två skärmar med samma maxupplösning skulle jag föreslå alternativ 4, en till (relativt billig) dvi-skärm och en adapter, 3000kr landar du väl på i runda slängar då. Visst är det skillnad på skärm och skärm, men jag kan då i ärlighetens namn inte säga att jag märker någon skillnad i spel på min 27" dell 2707wfp nypris 10 000 och min kompis 26" nånting-skräp för 2500.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
DP?

Display port tror jag han menar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chokis
Om du har redan har två skärmar med samma maxupplösning skulle jag föreslå alternativ 4, en till (relativt billig) dvi-skärm och en adapter, 3000kr landar du väl på i runda slängar då. Visst är det skillnad på skärm och skärm, men jag kan då i ärlighetens namn inte säga att jag märker någon skillnad i spel på min 27" dell 2707wfp nypris 10 000 och min kompis 26" nånting-skräp för 2500.

Borde såklart förklarat bättre vad jag har i nuläget:

24" i 1920x1200 som huvudskärm
22" i 1680x1050 som extraskärm

Hade de haft samma upplösning hade jag naturligtvis försökt sikta på en till med samma.

3000 är ju hyfsat ok, men för bara 500 till får jag en HP2274w som kanske är betydligt bättre? Det tar emot som fan att lägga på 1000 spänn bara för en DP-anslutning, och känns ärligt talat inte som om skärmar med native DP lägger på så mycket från normalt marknadsvärde bara för den, och därför är mer prisvärda...

BTW: DP=DisplayPort, som nämnt ovan.