EUs "Independent International Fact-Finding Mission on the Conflict in Georgia"

Permalänk
Medlem

EUs "Independent International Fact-Finding Mission on the Conflict in Georgia"

Det har nu kommit en rapport angående kriget i Georgien förra året.

"Independent International Fact-Finding Mission
on the Conflict in Georgia" finns att ladda ner här http://news.bbc.co.uk/2/shared/bsp/hi/pdfs/30_09_09_iiffmgc_r...

Man kan läsa följande i på BBC`s hemsida;

Citat:

'Not justifiable'

"The shelling of Tskhinvali (the South Ossetian capital) by the Georgian armed forces during the night of 7 to 8 August 2008 marked the beginning of the large-scale armed conflict in Georgia," the report says.

It adds later: "There is the question of whether [this] use of force... was justifiable under international law. It was not."

It also says Georgia's claim that there had been a large-scale Russian military incursion into South Ossetia before the outbreak of war could not be "sufficiently substantiated", though it said there was evidence of a lower-level military build-up.

Hela artikeln "Georgia 'started unjustified war'" kan läsas här http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/8281990.stm

Kommer ihåg att detta var ganska debatterat förra året, vad tycker folk nu?

Permalänk
Medlem

Re: EUs "Independent International Fact-Finding Mission on the Conflict in Georgia&quot

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Det har nu kommit en rapport angående kriget i Georgien förra året.

"Independent International Fact-Finding Mission
on the Conflict in Georgia" finns att ladda ner här http://news.bbc.co.uk/2/shared/bsp/hi/pdfs/30_09_09_iiffmgc_r...

Man kan läsa följande i på BBC`s hemsida;

Hela artikeln "Georgia 'started unjustified war'" kan läsas här http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/8281990.stm

Kommer ihåg att detta var ganska debatterat förra året, vad tycker folk nu?

personligen så ser jag det fortfarande som att ryssland försökte förstöra för Georgien förmodligen för att i ett senare skede annektera området. De använde sig av Syd-ossetsien som ett verktyg.

Förlorarna är givetvis SO då dessa knappast skulle bli självständiga under rysslands styre heller och de fick ju även ta emot Georgiens anfall men jag antar att de uppenbarligen kände sig desperata nog att försöka bli självständiga.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Jag känner att jag hade rätt i det jag skrev i den tidigare tråden. Det var inte rättfärdigat av Georgien att plötsligt attackera Sydossetien och döda civila och ryska fredsbevarande styrkor som var där enligt avtal från 1992.

Givetvis svarade Ryssland på en sådan attack.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cd-rw
Jag känner att jag hade rätt i det jag skrev i den tidigare tråden. Det var inte rättfärdigat av Georgien att plötsligt attackera Sydossetien och döda civila och ryska fredsbevarande styrkor som var där enligt avtal från 1992.

Givetvis svarade Ryssland på en sådan attack.

Ryssland hade alltså inte enligt dig några bakomliggande motiv med sina fredsbevarande styrkor och andra aktiviteter i SO?

Att SO rebeller tar instruktioner från ryssland har inte heller med saken att göra förstår jag? Eller att Ryssland gärna delar ut ryska pass till SO som mutor i princip?

*** EDIT ***

"Russian Foreign Minister Sergei Lavrov accused the Georgians of driving people from their homes. “We are receiving reports that a policy of ethnic cleansing was being conducted in villages in South Ossetia, the number of refugees is climbing, the panic is growing, people are trying to save their lives,” he said in televised remarks from the ministry…

Medvedev vowed to defend Russian “compatriots” in South Ossetia, where most people have been given Russian passports.

“We will not allow their deaths to go unpunished,” Interfax quoted him as saying… " MEGVREKISI, Georgia (Reuters)

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Ryssland hade alltså inte enligt dig några bakomliggande motiv med sina fredsbevarande styrkor och andra aktiviteter i SO?

Att SO rebeller tar instruktioner från ryssland har inte heller med saken att göra förstår jag? Eller att Ryssland gärna delar ut ryska pass till SO som mutor i princip?

*** EDIT ***

"Russian Foreign Minister Sergei Lavrov accused the Georgians of driving people from their homes. “We are receiving reports that a policy of ethnic cleansing was being conducted in villages in South Ossetia, the number of refugees is climbing, the panic is growing, people are trying to save their lives,” he said in televised remarks from the ministry…

Medvedev vowed to defend Russian “compatriots” in South Ossetia, where most people have been given Russian passports.

“We will not allow their deaths to go unpunished,” Interfax quoted him as saying… " MEGVREKISI, Georgia (Reuters)

Givetvis har alla sina motiv. Om man inte hade motiv skulle man väl bara sitta apatisk.

Georgien har sina motiv, Ryssland har sina motiv och Sydossetierna har sina motiv. De fredsbevarande styrkorna är ju där efter ett avtal sedan förra kriget. Det var ju inte direkt som om Ryssland riggade det förra kriget i någon extremt långsiktig plan att få sina styrkor dit. Snarare var det ju etniska fördomar från Georgiens håll som startade det.

Det som är tröttsamt är bara när man vill skylla allt på Ryssland. Jag menar Georgien attackerade Sydossetien tidigare också och efter det kriget blev Sydossetien mer eller mindre isolerat. Eftersom man var fiender med sitt eget land så att säga så hade man inte direkt många rättigheter, inte konstigt många närmade sig Ryssland och fick medborgarskap. I praktiken var de ju inte medborgare i Georgien heller. Sen var det ju inte bara civila som attackerades nu senast utan även vanliga ryska soldater.

Och oavsett vilka fina motiv Georgien sägs ha haft kan de ju inte bete sig hur som helst. Och speciellt inte förvänta sig att mottagarna av deras "välvilja" bara skall se på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cd-rw
Givetvis har alla sina motiv. Om man inte hade motiv skulle man väl bara sitta apatisk.

Georgien har sina motiv, Ryssland har sina motiv och Sydossetierna har sina motiv. De fredsbevarande styrkorna är ju där efter ett avtal sedan förra kriget. Det var ju inte direkt som om Ryssland riggade det förra kriget i någon extremt långsiktig plan att få sina styrkor dit. Snarare var det ju etniska fördomar från Georgiens håll som startade det.

Det som är tröttsamt är bara när man vill skylla allt på Ryssland. Jag menar Georgien attackerade Sydossetien tidigare också och efter det kriget blev Sydossetien mer eller mindre isolerat. Eftersom man var fiender med sitt eget land så att säga så hade man inte direkt många rättigheter, inte konstigt många närmade sig Ryssland och fick medborgarskap. I praktiken var de ju inte medborgare i Georgien heller. Sen var det ju inte bara civila som attackerades nu senast utan även vanliga ryska soldater.

Och oavsett vilka fina motiv Georgien sägs ha haft kan de ju inte bete sig hur som helst. Och speciellt inte förvänta sig att mottagarna av deras "välvilja" bara skall se på.

Så du menar att ryssland gett ut medborgarskap till SO bara för att de blivit "mobbade" av Georgien? Självklart har Ryssland i sådant fall på att annektera landet så det blir en del av Ryssland. Jag tror inte Georgien på något sätt vinner något överhuvudtaget genom att behöva anfalla SO men de måste försvara sin suveränitet givetvis.

dessutom är det en skandal att ryssland får ha fredsbevarandestyrkor i ett land där de själva har intresse i. Det är inte så svårt att lista ut att det blir en jävsituation när läget ser ut som det gör.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"