Permalänk
Medlem

Bostadsrätt

Hej,

Jag planerar att köpa bostadsrätt.
Fick precis lånelöfte på 810 000 och max 2000 i hyra / månad från nordea
Jag behöver låna 900 000 och 2600 hyra.
så jag kommer behöva ringa runt och få igenom lånelöfte.

Men är det några som har några invändningar till detta och tips?

jag får ut 14500 efterskatt.
jag har dessutom kontantavgiften på 110 000 sparat och klart.

Det är så att jag är jätte intresserad av en nyproducerad lägenhet.
Men jag måste reservera denna och kommer behöva lägga in en stor summa i bokningsavgift snart. men inflyttningen är om ett år.
tänk om det händer saker under detta år då blir jag tydligen av med bokningsavgiften på 20 000.

i hyran ingår även bredband, vatten,kabeltv, parkering.
och man får välja planlösning, fullt utrustat kök och dusch klinkers/kakel/parkett
allt ingår. även balkong.

Hjälp uppskattas

Visa signatur

xrl

Permalänk
Medlem

Är bokningsavgiften endast på 20 tkr ? Vad jag varit med om har det varit handpenning som man har behövt lägga in, dvs runt 10% av värdet. Nåväl, 20 tkr är inte mycket pengar att lägga undan för en lägenhet. Ponera att hela bostadsmarknaden kraschar, då är inte 20 tkr i förlust mycket att gnälla över.

Kan du låna upp till 90% så är det väl inte omöjligt.

Vid 5% boränta:
9275 kr kvar efter ränta+hyra

8%
7700 kr

10%
6650 kr

ränteavdrag inräknat.

Jag vet inte vad för övriga fasta kostnader du har så det är lite svårt o uttala sig om huruvida denna kalkyl är omöjlig/möjlig.

Permalänk
Medlem

Tack mrc!
Du har så rätt. även om man känner likadant behöver man någon annan som säger det.

har inte speciellt stora övriga utgifter, facket, bil.

Visa signatur

xrl

Permalänk
Medlem

Om ändå nyproducerade lägenheter hade varit så billiga i lund, här går en ny 2a på 2,3 miljoner. stört!

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Vad betalar du i boende nu?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

ajdå nivv det var saftigt :/

Zartax jag bor förtillfället hemma därför jag hade råd att spara ihop 120 000 i kontantavgift

Visa signatur

xrl

Permalänk

10 tusen spänn på en dag är fan nice:)

Permalänk
Medlem

haha, ja tack för att du påpekar.
saken är ju den att jag helst inte vill lägga hela min buffert.
har fått olika kontantinsatser med olika banker.
dessutom reservationskostnad på 20 000.

Det jag mest är orolig för är väl egentligen att något förändras och jag inte längre kan få igenom lånet.
Då mister man tydligen halva reservationskostnaden pga administrativkostnader

Visa signatur

xrl

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nivv
Om ändå nyproducerade lägenheter hade varit så billiga i lund, här går en ny 2a på 2,3 miljoner. stört!

Vill du gissa på vad dem kostar i Stockholm?

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem

Tänk efter om du verkligen har råd med lån + hyra. Din månadsinkomst är inte stor, och eget boende kostar, bra mycket mer än vad bankens boendekalkyl brukar visa.
Jag t.ex får ut runt 20 000- 23 000:-/mån (skiftgående, varierar)och har inga lån, hyra på 3:a bostadsrätt ~3500:- inkl garage. Övriga utgifter telefon, internet, el, försäkringar, bilskatt + annat mindre ungefär utslaget 1500:-/mån.
5000:- + levnadskostnader (mat/ hushåll/nöjen) ~7000:- + bil ~1500:- = ~13 500:-/mån.

Personligen skulle jag inte klara mig bra med en inkomst som din, trots att jag är helt skuldfri. Med min inkomst sparar jag ungefär 60 000:-/år och att ha en buffert är alltid bra.
Räkna med att du bör kunna spara en del också för att ha råd att köpa konsumtionsvaror, tv, dator och liknande. Det ska absolut aldrig köpas för lånade pengar, då kommer man lätt in i en lånespiral och sitter helt plötsligt med ett gäng smålån som ihop kostar skjortan.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av August
Tänk efter om du verkligen har råd med lån + hyra. Din månadsinkomst är inte stor, och eget boende kostar, bra mycket mer än vad bankens boendekalkyl brukar visa.
Jag t.ex får ut runt 20 000- 23 000:-/mån (skiftgående, varierar)och har inga lån, hyra på 3:a bostadsrätt ~3500:- inkl garage. Övriga utgifter telefon, internet, el, försäkringar, bilskatt + annat mindre ungefär utslaget 1500:-/mån.
5000:- + levnadskostnader (mat/ hushåll/nöjen) ~7000:- + bil ~1500:- = ~13 500:-/mån.

Personligen skulle jag inte klara mig bra med en inkomst som din, trots att jag är helt skuldfri. Med min inkomst sparar jag ungefär 60 000:-/år och att ha en buffert är alltid bra.
Räkna med att du bör kunna spara en del också för att ha råd att köpa konsumtionsvaror, tv, dator och liknande. Det ska absolut aldrig köpas för lånade pengar, då kommer man lätt in i en lånespiral och sitter helt plötsligt med ett gäng smålån som ihop kostar skjortan.

bara för att du är slösaktig är inte alla det 7 papp i månaden på mat/hushåll/nöjen? ganska överdrivet i min värld

Sen till trådskaparen, tänk på att nyproduktioner ofta höjer månadsavgifterna markant under första åren.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard
Vill du gissa på vad dem kostar i Stockholm?

Inte så mycket mer faktiskt, såg en 64 kvadratare vid roslagstullsbacken va som fast pris på typ 2.4 mille Nyproducerad.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
bara för att du är slösaktig är inte alla det 7 papp i månaden på mat/hushåll/nöjen? ganska överdrivet i min värld

Ja, visst går det att spara in pengar där, men lägga en budget låg så man måste tänka på att pengarna ska räcka månaden ut blir nog skittråkigt liv. Att tvingas hålla i plånboken, strunta i fikat eller inte köpa maten man egentligen vill äta för att enbart ha ett bra boende förstår jag inte alls. Men alla prioriterar väl olika.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av August
Ja, visst går det att spara in pengar där, men lägga en budget låg så man måste tänka på att pengarna ska räcka månaden ut blir nog skittråkigt liv. Att tvingas hålla i plånboken, strunta i fikat eller inte köpa maten man egentligen vill äta för att enbart ha ett bra boende förstår jag inte alls. Men alla prioriterar väl olika.

+1

Jag har väl lagt ca 50k denna sommar på nöjen. Fast så har jag en jävligt dyr sommarhobby också. Skönt att det är vinter snart så man får lite pengar över.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
bara för att du är slösaktig är inte alla det 7 papp i månaden på mat/hushåll/nöjen? ganska överdrivet i min värld

Sen till trådskaparen, tänk på att nyproduktioner ofta höjer månadsavgifterna markant under första åren.

Inte så mycket mer faktiskt, såg en 64 kvadratare vid roslagstullsbacken va som fast pris på typ 2.4 mille Nyproducerad.

2,4 miljoner för en BR är som att säga att en HR kostar x kronor, det vill säga helt intetsägande.

Kom igen när du har med avgiften till föreningen också.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davyp3
2,4 miljoner för en BR är som att säga att en HR kostar x kronor, det vill säga helt intetsägande.

Kom igen när du har med avgiften till föreningen också.

Avgiften på en nyproduktion är ganska intetsägande, de höjs oftast Tror den låg på 2.8 lr 3k

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

jaha det visste jag inte.. tack för all superb information!

så i slutändan kan det se ut såhär typ?

1 000 000
2689kr avgift

när jag vill sälja..
700 000
4500 avgift

om man har redig otur.. dom brukar ju öka i värde men om avgiften stiger brukar ju också priset sänkas?

Visa signatur

xrl

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xrl
jaha det visste jag inte.. tack för all superb information!

så i slutändan kan det se ut såhär typ?

1 000 000
2689kr avgift

när jag vill sälja..
700 000
4500 avgift

om man har redig otur.. dom brukar ju öka i värde men om avgiften stiger brukar ju också priset sänkas?

Jo priset sänks om avgiften är hög, jag vet iaf folk som skaffat nyproduktioner som fått typ 50% påslag på avgiften på några års tid då den ekonomiska planen för föreningen inte var den smartaste. Stog något i någon tidning om saken för något år sedan med.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag aldrig ge mig in i det med såna stora kostnader ensam.
Det hade varit skillnad om ni var två som delade på kostnaderna.

2600 för en nyproducerad bostadsrätt låter som en glädjekalkyl.
Det tror jag aldrig kommer att hålla.

Permalänk
Medlem

saken är den att det är en väldigt stor förening som har flera nyproducerade utspridda i örebro. Får väl antagligen ta reda på hur det har gått för dom andra lägenheterna ang hyra.

Vet att man inte kan räkna in detta i budget men.
inflyttningen som sagt är om 1 år och precis innan dess har jag löneförhandling sist blev det 1700 kronor. dessutom ska ju skatten sänkas snart.

det blir dessutom en heldel övertid både planerad och oplanerad som drygar ut kassan ganska rejält.

Dessutom har ju lägenheten ett värde i sig själv skulle allt gå åt pipan är det ju faktiskt inte värre än att försöka bli av med en nyproducerad lägenhet förmodligen är det högkonjuktur då också, dessutom budgivning nu har lägenheten ett fast pris.

sen hoppas jag ju på att inte leva själv i lyxen allt för länge

förövrigt ska jag ha fem amorteringsfria år, med trappa
så de 5-10 åren blir bra mycket billigare efter det hade jag hoppats att lägenheten kanske ökat 300 000 med tur efter budgivning

5000*12 = 60 000 * 5år = 300 000

om det går så har man nästan bott gratis i fem år.. det är skatt och pantbrev osv men ändå har man bott väldigt billigt

Jovisst är det en chansning, men man kommer ingenstans i livet utan att chansa.. tänk på alla företagare som har blivit miljonärer som kämpade och hade ett startkapital och riskerade mkt.

Det svaret jag förmodligen vill höra är att min idé inte är helt åthelvete typ.

Visa signatur

xrl

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xrl
saken är den att det är en väldigt stor förening som har flera nyproducerade utspridda i örebro. Får väl antagligen ta reda på hur det har gått för dom andra lägenheterna ang hyra.

Vet att man inte kan räkna in detta i budget men.
inflyttningen som sagt är om 1 år och precis innan dess har jag löneförhandling sist blev det 1700 kronor. dessutom ska ju skatten sänkas snart.

det blir dessutom en heldel övertid både planerad och oplanerad som drygar ut kassan ganska rejält.

Dessutom har ju lägenheten ett värde i sig själv skulle allt gå åt pipan är det ju faktiskt inte värre än att försöka bli av med en nyproducerad lägenhet förmodligen är det högkonjuktur då också, dessutom budgivning nu har lägenheten ett fast pris.

sen hoppas jag ju på att inte leva själv i lyxen allt för länge

förövrigt ska jag ha fem amorteringsfria år, med trappa
så de 5-10 åren blir bra mycket billigare efter det hade jag hoppats att lägenheten kanske ökat 300 000 med tur efter budgivning

5000*12 = 60 000 * 5år = 300 000

om det går så har man nästan bott gratis i fem år.. det är skatt och pantbrev osv men ändå har man bott väldigt billigt

Jovisst är det en chansning, men man kommer ingenstans i livet utan att chansa.. tänk på alla företagare som har blivit miljonärer som kämpade och hade ett startkapital och riskerade mkt.

Det svaret jag förmodligen vill höra är att min idé inte är helt åthelvete typ.

Frågan är väll hur bostadsmarknaden kommer svänga när räntan höjs om något år...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

som sagt i värsta fall, får man väl bo där i 1år och sen sälja när räntorna går upp. Blir nog ingen större förlust kanske tom vinst

Visa signatur

xrl

Permalänk
Medlem

Re: Bostadsrätt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xrl
Hej,

Jag planerar att köpa bostadsrätt.
Hjälp uppskattas

Varför inte kika på hus då?
Ett husköp behöver inte alltid bli dyrare och håller oftast stabilare värde vid konjunktursvängningar.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Om det skulle visa sig att din bostadsrätt tappar lite i värde när räntorna går upp så gör du ju aldrig en förlust fören du säljer - Om din ekonomi är stabil och du har en trygg anställning kan du ju rida ut stormen enkelt genom att bara bo kvar och inte sälja. Efter regn kommer sol...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aesir
Om det skulle visa sig att din bostadsrätt tappar lite i värde när räntorna går upp så gör du ju aldrig en förlust fören du säljer - Om din ekonomi är stabil och du har en trygg anställning kan du ju rida ut stormen enkelt genom att bara bo kvar och inte sälja. Efter regn kommer sol...

Du gör inte ens förlust om du säljer men köper nytt som är lika stort eller större. Det enda som spelar roll är skillnaderna när du går in och går ur bostadsmarknaden. Det som kan ses som en förlust att gå in i bostadsmarkanden när den ligger högt är att du får mer ränteutgifter.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Som flera påpekat, tänk verkligen efter. Det blir alltid dyrare än vad man räknat med, det tillkommer avgifter någonstans och mat är fan inte billigt. Hur klarar du räntehöjningar? Skall du binda lånet/lånen? Hade jag varit i dina kläder och tagit lägenheten hade jag inte valt ammorteringsfria år för att det är billigare de fem första åren, börja ammortera av en liten bit direkt. De pengarna (om man säljer och går plus minus noll) så är det ju faktiskt pengar i vinst. Annars betalar du bara ränta och står och stampar på samma ställe.
Vad får du för ränta på lånet? Vad stannar månadskostnaden till föreningen på? Som sagt, man skall leva lite också:) Men lycka till med dina val, vet själv hur det är:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yess
Som flera påpekat, tänk verkligen efter. Det blir alltid dyrare än vad man räknat med, det tillkommer avgifter någonstans och mat är fan inte billigt. Hur klarar du räntehöjningar? Skall du binda lånet/lånen? Hade jag varit i dina kläder och tagit lägenheten hade jag inte valt ammorteringsfria år för att det är billigare de fem första åren, börja ammortera av en liten bit direkt. De pengarna (om man säljer och går plus minus noll) så är det ju faktiskt pengar i vinst. Annars betalar du bara ränta och står och stampar på samma ställe.
Vad får du för ränta på lånet? Vad stannar månadskostnaden till föreningen på? Som sagt, man skall leva lite också:) Men lycka till med dina val, vet själv hur det är:)

Skulle hellre investera alla extrapengar än att ammortera, ger mer pengar i slutändan.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Tack alla igen, riktigt bra svar. Ger mig stor hjälp att göra mina val!

Hade problem att få igenom lånelöfte hos nordea, idag fick jag beviljat 900 000 i lån från swedbank och DNB nord och att de räknar med att jag klarar 7.5% ränta den ligger nu på 1,6%

DNB nord hade 30 amorteringsfria år. det tycker jag verkar kanon för mig. då har jag låg månadskostnad men samtidigt kommer att spara undan 500-1000 kronor i månaden och slänga in amortering när jag har en buffert.

Mest oroveckande är väl det här angående hyran, vart den hamnar senare.
ska fråga mäklaren vad dom säger men dom ljuger väl så det sprutar ur munnen antar jag för att sälja...
men det är väl så att föreningen avgör hyran, och alla har sin del i det och alla strävar efter så låg hyra som möjligt. Men är det någon som har erfarenhet ifrån att man flyttar in sen några månader senare vips 1000 kronor extra avgift i månaden?

Visa signatur

xrl

Permalänk
Medlem

Kräv en kalkyl av mäklaren från hur föreningen har beräknat räntan på lånen.

Har de räknat månadsavgiften på typ 3% ränta kan du räkna med avgiftshöjningar i framtiden.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset mrc!

Men månadshyran är väl ändå konstant till viss del?
dom ändrar väl inte hyran såfort räntan på lånen förändras dom lär vill binda räntan med rejälprutmån?

Visa signatur

xrl

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xrl
Tack för tipset mrc!

Men månadshyran är väl ändå konstant till viss del?
dom ändrar väl inte hyran såfort räntan på lånen förändras dom lär vill binda räntan med rejälprutmån?

Klart de kommer ändra avgiften, tror knappast de binder 100% av lånen (beror väll på var lånen kommer ifrån med, alla kanske inte går att binda), och även om de bundit 100% kommer de ju höja ifall de tycker sig att räntan kommer vara högre när bundningstiden går ut.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"