Permalänk
Medlem

100mbit blir ca 16 trådlöst?

Tjo!

Skaffade nyss 100mbit från BBB och får ca 88mbit med kabel, men bara ca 16mbit trådlöst.. (15mbit upp)
De på BBB sa att det var normalt, men kan jag boosta hastigheten genom att koppla en snabbare trådlös router från en av nätverksportarna?
Min laptop (zepto 6224w, med deras egna wlan kort) borde ju kunna snappa upp lite snabbare uppkopplingar?

(kan tillägga att jag kör via den vita telefon/switch dosan från BBB)

Visa signatur

MSI P67A-GD65 | I5-2500K+Scythe Mugen 2 rev B | Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz XMS3 | PowerColor Radeon HD6950 2GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 | BenQ TFT 21.5" G2222HDL LED | Fractal Design Define R3, Svart
Zepto 6224w
Ps3

Permalänk

Jo det skulle kunna gå, men det förutsätter att den trådlösa lådan som är kopplad till väggen klarar av högre hastigheter Men 16mbit är väl inte så pjåkigt för trådlöst? ^^

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

Jo alltså jag körde genom den med kabel, när jag kom upp i 88mbit, så den är det inga problem med via kabel iaf.
Det verkar mer som om den är slö via trådlös uppkoppling.
Med lådan jag hade till mitt adsl 24/1mbit kom jag iaf upp i 23.4mbit.. tycker det är konstigt att jag sänktes när jag bytte upp mig :/

Visa signatur

MSI P67A-GD65 | I5-2500K+Scythe Mugen 2 rev B | Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz XMS3 | PowerColor Radeon HD6950 2GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 | BenQ TFT 21.5" G2222HDL LED | Fractal Design Define R3, Svart
Zepto 6224w
Ps3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Djxite
Jo alltså jag körde genom den med kabel, när jag kom upp i 88mbit, så den är det inga problem med via kabel iaf.
Det verkar mer som om den är slö via trådlös uppkoppling.
Med lådan jag hade till mitt adsl 24/1mbit kom jag iaf upp i 23.4mbit.. tycker det är konstigt att jag sänktes när jag bytte upp mig :/

Du bytte kanske upp dig bredbandsmässigt men utrustningsmässigt så kan du ha bytt ner dig. Det är skilda saker.
Lösningen för dig är att skaffa en bättre "låda". Om din bärbara stödjer 802.11n (300 Mbit) standarden så kör på en sådan "låda". Annars bör en billigare som stödjer upp till 802.11g (54 Mbit) bli bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har samma problem som dig, men har mycket mindre när jag kör trådlöst runt 2-3mbit/s? Kör med 100/10 lina.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M89
Har samma problem som dig, men har mycket mindre när jag kör trådlöst runt 2-3mbit/s? Kör med 100/10 lina.

Vad får du ut med kabel?
Får du ut en bra hastighet med kabel har inte den hastighet på bredbandet någon betydelse. Det är din trådlösa router/ap som är kass.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
Du bytte kanske upp dig bredbandsmässigt men utrustningsmässigt så kan du ha bytt ner dig. Det är skilda saker.
Lösningen för dig är att skaffa en bättre "låda". Om din bärbara stödjer 802.11n (300 Mbit) standarden så kör på en sådan "låda". Annars bör en billigare som stödjer upp till 802.11g (54 Mbit) bli bra.

Var inne på att skaffa en bättre router, men hur gör jag isf med tele-delen?
Kan jag koppla den nya routern från ett av uttagen på bbb's switch, eller måste jag skippa tele-delen helt och bara köra genom den nya routern?

Visa signatur

MSI P67A-GD65 | I5-2500K+Scythe Mugen 2 rev B | Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz XMS3 | PowerColor Radeon HD6950 2GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 | BenQ TFT 21.5" G2222HDL LED | Fractal Design Define R3, Svart
Zepto 6224w
Ps3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
Vad får du ut med kabel?
Får du ut en bra hastighet med kabel har inte den hastighet på bredbandet någon betydelse. Det är din trådlösa router/ap som är kass.

Får ut runt 85+ med kabel, någon idé vilken router man ska satsa på? kör just nu med en Dlink DIR-655.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M89
Får ut runt 85+ med kabel, någon idé vilken router man ska satsa på? kör just nu med en Dlink DIR-655.

låååångt te router eller långsam dongel?

Permalänk
Medlem

Har själv BBB 100/10 och får ut ca 90mbit med kabeln och 18mbit trådlöst med 54g kort.

//K

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Djxite
Var inne på att skaffa en bättre router, men hur gör jag isf med tele-delen?
Kan jag koppla den nya routern från ett av uttagen på bbb's switch, eller måste jag skippa tele-delen helt och bara köra genom den nya routern?

Teledelen påverkas inte, bara att koppla in en snabbare trådlös router på en av nätverksportarna.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Förvänta dig inga mirakel, såhär kasst är det trådlösa för hemmabruk idag. Med en vettig draft-n router (300/600 mbit/s historia) kan man förvänta sig max ca 30-40 mbit/s vid ett avstånd på ca 0-15m från routern och vid relativt fri sikt). Detta förutsätter att du har rätt trådlös dongel/kort i burken. Har själv 100 mbit in till en D-link DIR-855 och vidare till DWA-160 dongel.

Mina föräldrar har BBB 100mbit och hos dem används idag en Linksys 160NL router (draft-n) och där får man ca 23 mbit/s trådlöst och ca 85-90 mbit/s via kabel.

Vill du ha ut mer kräm men slippa dra nätverkskabel, satsa på en bra home-plug lösning o dra direkt från routern till el-nätet, då kan du i princip vara garanterad minst 50 mbit/s (förmodligen betydligt mer).

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk

Har en dir-855 och kör trådlöst med en laptop.
Laptopen har inbyggt kort som klarar n-standarden.

Har gömt routern i ett skåp och får ca 40-50mbit på vån 2,
så långt ifrån optimala förhållanden.

Bästa jag fått är 75-80 intill routern.

Hastigheten man får ut beror mycket på hur bra de olika
delarna kommunicerar med varandra och hur förhållandena
ser ut, tex mycket störningar, andra wifi nät som sänder m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robsch
Vill du ha ut mer kräm men slippa dra nätverkskabel, satsa på en bra home-plug lösning o dra direkt från routern till el-nätet, då kan du i princip vara garanterad minst 50 mbit/s (förmodligen betydligt mer).

Jag kör på en home plug (D-Link DHP-303) och får typ 30mbit på ~15 meters avstånd. Så garanterad mins 50 mbit/s är kanske lite överdrivet. Tror dock hastigheten varierar väldigt mycket av avståndet och hur mycket annat det finns på samma lina.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

maltenizer:Det där låter helt otroligt. Jag och två andra polare har exakt samma setup och ingen av oss får de farterna. Utöver det har jag pysslat rätt länge med att tweak'a inställningarna i router samt testat alternativa drivisar till
USB-kortet.

1) Hur har du mätt fram den farten ?
2) Revision/firmware på din DIR-855 ?
3) Märke/modell på kortet i laptop'en ?

*tack*

lollol7:
Det resultatet är rätt dåligt (även om 30mbit/s i sig troligen räcker väl ändå). Såvida du inte bor i ett hus med dåliga el-ledningar eller har
el-dragningen parad med ett grannhus (via flertalet proppskåp), är det ledningsmässigt kanon. Kanske är det också så att det helt enkelt hänger på den D-link modell du har (vet andra som kör andra system och där ligger farterna på över 70 mbit/s stabilt). Enligt vad jag hört kan prestandan bli rätt mycket sämre med om man kopplar in homeplug'en
i en förgrenardosa ist för rätt in.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Medlem

Vilket Wifi kort har du på 54mbit? ? Intel wifi tar max 20-24 Mbit/s och broadcom Max18-20mbit/s och atheros något sånt också på de

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robsch
[B]maltenizer:Det där låter helt otroligt. Jag och två andra polare har exakt samma setup och ingen av oss får de farterna. Utöver det har jag pysslat rätt länge med att tweak'a inställningarna i router samt testat alternativa drivisar till
USB-kortet.

1) Hur har du mätt fram den farten ?
2) Revision/firmware på din DIR-855 ?
3) Märke/modell på kortet i laptop'en ?

*tack*

1. Mätt med iperf mellan server som är kopplad via kabel till 3Com Gbitswitch, med kabel till router sedan till laptopen som kör trådlöst. Med annan dator via kabel till 3Com switch sedan till server får jag 930Mbit ungefär.
2. Firmware Version : 1.12EU, 2008/10/23
3. ASUS x50sr-ap287c, kortet som sitter i är ett atheros 928x

Inte tweakat nått speciellt. Laptopen kör Win7.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maltenizer
1. Mätt med iperf mellan server som är kopplad via kabel till 3Com Gbitswitch, med kabel till router sedan till laptopen som kör trådlöst. Med annan dator via kabel till 3Com switch sedan till server får jag 930Mbit ungefär.
2. Firmware Version : 1.12EU, 2008/10/23
3. ASUS x50sr-ap287c, kortet som sitter i är ett atheros 928x

Inte tweakat nått speciellt. Laptopen kör Win7.

1) Låter otroligt att du får den farten trådlöst dessutom med ett inbyggt kort. Har testat mycket med 2,4GHz / 5GHz banden och det går inte hur man än vrider och vänder på det få sådant snurr på det. Server->Switch->Dator via kabel (930mbit/s) är jag helt med på i och med att du har "raka rör" därimellan.

2. Samma som jag kör.

3. Låter mycket vasst för att vara Atheros.

Farten jag nämde var: 100Mbit internetlina (fast uttag) -> DIR-855 -> DWA-160 och med den setup'en är det helt omöjligt att komma över 40 mbit/s överhuvudtaget (normalt ca 33 mbit/s). OS'et är Vista.

Tycker det är otroligt att N prylarna inte kan prestera bättre, inte ens med korta avstånd och helt utan väggar imellan
(har labbat med i princip alla inställningar i DIR-855 utan bättre resultat).

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Medlem

Värst vilken dålig prestanda ni verkar få ut med draft-n, jag maxar min 100mbit uppkoppling över trådlösa (11MB/s genom en betongvägg ca 15m från routern), har en D-link DIR-655. Fungerar klockrent förutom att jag blir frånkopplad varannan minut när jag kör trådlöst....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lojden
Värst vilken dålig prestanda ni verkar få ut med draft-n, jag maxar min 100mbit uppkoppling över trådlösa (11MB/s genom en betongvägg ca 15m från routern), har en D-link DIR-655. Fungerar klockrent förutom att jag blir frånkopplad varannan minut när jag kör trådlöst....

Mycket bra prestanda. Har inte ens toppat hälften av den med mina grejer. Har du DWA-160 sticka med ? Har man rev. B av den är det lika med Ralink chipset = man kan köra med deras egna drivare och anslutningsprogram (stabilare och mer informativt än D-link's egna grejer).

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Medlem

Man kan ställa in routern på en annan region Ex USA så blir det mindre störningar som ger lite högre speed
Region Japan har 2 kanaler mer än EU

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

får ut cirka 85mbit mot NÄTET med min dir-655 och imac med .n draft trådlöst... 100mbit med kabel..

Visa signatur

"I would compare CS to a friday night at a gay bath house. Lots of fags getting lucky."

Permalänk
Medlem

Jag kör DIR-655 och DWA-140 på min bärbara dator.
I vardagsrummet har jag 9 MB/s från min server, då är datorn 8 m från routern med en 30 cm tjock lättbetongvägg i mellan.
Ställer jag mig på andra sidan väggen så det är fri sikt och 5 m från routern blir det 15 MB/s (dvs. ca: 120 Mbit/s).

Vilken krypteringstyp man använder påverkar hastigheten vad jag har förstått. Jag kör WPA2-AES.
Använder standard drivrutinen som följer med Windows 7 till DWA-140 och har den FW som medföljde routern (1.21EU).

Kan tillägga att där jag har 9 MB/s nu hade jag 1,2 MB/s med 802.11g, så visst funkar trådlösa hemmanätverk helt okej nu för tiden.
Köper man t.ex. DIR-855 och DWA-160 så BÖR det gå fortare så länge man kan utnyttja 5 GHz bandet.