Mobil/dator - HTC - Iphone - NOKIA

Permalänk
Medlem

Nice hittat icee. Jag säger bara, N900 kommer bli grym :). Upplösningen på Iphone och Hero räcker inte till för den här typen av grejer. Tvivlar på att man kan se texten så bra som man kan på N900. Men som sagt. Det finns inte en mobil som passar alla.

Men N900 ser då helt klart ut att bli en grymt nice uppgradering från min nuvarande 5800 :). Vi har ju också hela linux communityn där många säkerligen kommer köpa en N900 och skapa program till denna :). Redan nu innan N900 alls släpps finns ju en hel del program redo ^^.

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Avstängd

Oo ska VLC komma? Snacka perfekt att dra in en bittorent klient och VLC, och köra filmer direkt i telefonen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icee
Här har du en vettigt orsak till varför man använder resestiv skärm
http://www.gimp.org/screenshots/linux_dualscreen_griatch_art....
Gimp, skall funka på Maemo, väldigt likt photoshop. Glöm bort att försöka jobba med sådant på en kapacitiv skärm

Glöm bort med att försöka jobba med sådant på en telefon. Nog för att en "hand dator" ska kunna göra mycket, men snälla nån... HD photoshop editing är knappast ett pro eftersom det aldrig någonsin kommer användas av en normal - eller avancerad - användare. Men visst, skrik till när nästa N-series med en 30" CAD skärm kommer för då kommer det vara användbart, lol!

Föresten kan man tydligen göra fina saker med iphone också:
http://blog.makezine.com/archive/2009/03/iphone_art_by_jorge_...

Citat:

Angånde negativa med resestiv skärm tycker jag dom försvinner helt i och med att den har tangentbord.
Gissar man kan scrolla och zooma med tangentbordet också på samma sätt som med datorn. Så jobbigheten med att surfa försvinner då också.

Jag vet inte riktigt varför "jobbigheten" att surfa skulle försvinna. Att scrolla och zooma på ett tangenbord är ju skit på ett fullstort tangentbord, än mindre en telefon. Den har ju ingen scroll kula heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murklor
Glöm bort med att försöka jobba med sådant på en telefon. Nog för att en "hand dator" ska kunna göra mycket, men snälla nån... HD photoshop editing är knappast ett pro eftersom det aldrig någonsin kommer användas av en normal - eller avancerad - användare. Men visst, skrik till när nästa N-series med en 30" CAD skärm kommer för då kommer det vara användbart, lol!

Föresten kan man tydligen göra fina saker med iphone också:
http://blog.makezine.com/archive/2009/03/iphone_art_by_jorge_...

Jag vet inte riktigt varför "jobbigheten" att surfa skulle försvinna. Att scrolla och zooma på ett tangenbord är ju skit på ett fullstort tangentbord, än mindre en telefon. Den har ju ingen scroll kula heller.

Det spelar ingen roll om man kan zooma via tangentbordet eller inte. Har du alls sett Nokias nya teknik för scroll? Duger det inte att scrolla via tangentbord så tror jag nog att den scrolltekniken kommer passa bra.

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem

Jo jag såg den. Men circelviftandet tillsammans med en resistiv skärm är ingen vidare bra idé IMO, för mycket rörelse där ett för lätt tryck får det att bryta.

I alla fall så tycker jag personligen inte om att trycka så hårt på skärmarna, har man ett stadigt finger så antar jag det funkar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murklor
Jo jag såg den. Men circelviftandet tillsammans med en resistiv skärm är ingen vidare bra idé IMO, för mycket rörelse där ett för lätt tryck får det att bryta.

I alla fall så tycker jag personligen inte om att trycka så hårt på skärmarna, har man ett stadigt finger så antar jag det funkar.

Sen när behöver man trycka hårt på resistiva skärmar för att touchen/rörelsen ska registreras? Det behöver jag ju inte ens göra på min 5800.

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Han menade nog att N900 har en resistiv skärm medan iPhones är kapacitiv. Resistiva skärmar är riktigt kassa.

Visst verkar N900 intressant och är absolut en kandidat för OP. Men Nokia har ju inte visat sig vara särskilt duktiga på mjukvara, och maemo är väldigt nytt. Programutbudet blir väldigt begränsat och den kommer garanterat ha stora problem med usability.

Med ditt inlägg visar du på att du är okunnig om skärmar. Att resistiva generellt är sämre är fel.

Permalänk
Medlem

Om du orkar vänta tills slutet på oktober/början på november så kommer ju Samsung Omnia Pro men utdragbart qwerty, inte lika stor, tjock och tung som N900. Har inte orkat kolla igenom så noga, så vilken av dem som är "bäst" i övrigt säger jag inget om...men kan ju vara en idé att kika på den iaf?

Annars släpps ju Omnia II den 7:e oktober...och den verkar vara grymt trevlig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidust
Nu är vintern strax här. Jag skulle hellst undvika att ta av mig vantarna varje gång jag skall ringa ett samtal. Men det är jag det.

Jag har ingenting att säga till om i debatten "htc - iphone - nokia" och tycker att båda skärmteknikerna har sina fördelar, men detta löjliga, ständigt återkommande argument med att man ska behöva ta av sig vantarna börjar bli ganska ledsamt.

Jag skulle vilja se dig försöka lirka fram stylusen med vantarna på, eller försöka använda den resistiva skärmen med någorlunda precision genom dem. Dessutom, snacka om ett _enormt_ stort problem, att behöva ta av sig vanten för att ringa. Självklart försöker du få det värre än det är, eftersom du använder det som ett argument för resistiva skärmar, men seriöst, vilken extrem temperatur krävs för att du ska känna ett obehag av att ta av dig vanten i 20-30 sekunder? Vistas du ofta på Antarktis?

Jag har ett par tjockare fingerhandskar och måste ta av dessa t.o.m. för att kunna hantera ett vanlig candybar-mobil, p.g.a. att tangenterna är för små.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Jag har ingenting att säga till om i debatten "htc - iphone - nokia" och tycker att båda skärmteknikerna har sina fördelar, men detta löjliga, ständigt återkommande argument med att man ska behöva ta av sig vantarna börjar bli ganska ledsamt.

Jag skulle vilja se dig försöka lirka fram stylusen med vantarna på, eller försöka använda den resistiva skärmen med någorlunda precision genom dem. Dessutom, snacka om ett _enormt_ stort problem, att behöva ta av sig vanten för att ringa. Självklart försöker du få det värre än det är, eftersom du använder det som ett argument för resistiva skärmar, men seriöst, vilken extrem temperatur krävs för att du ska känna ett obehag av att ta av dig vanten i 20-30 sekunder? Vistas du ofta på Antarktis?

Jag har ett par tjockare fingerhandskar och måste ta av dessa t.o.m. för att kunna hantera ett vanlig candybar-mobil, p.g.a. att tangenterna är för små.

Speak the truth!

Jag har använt min 5800 sen i mars och jag har alltid haft för vana att ta av mig ena vanten då jag ska hantera telefonen. Det går att trycka på svaraknappen med handskarna på men jag hatar att gräva i fickan med handskarna på, så den åker ju ändå av när jag ska lirka upp telefonen :).

Annars såg jag ett trick för den som är jätteallergisk att ta av sig handskarna och har kapacitiv skärm, använd näsan som don att röra rätt grej. Det funkar faktiskt!

Har man använt sig av båda teknikerna, jag i mitt fall dels av min iPod Touch och min HTC Dream vs. min 5800 (som fått omdöme som en av de bästa resistiva skärmarna efter v20 uppgraderade känsligheten), så väljer jag ändå en kapacitiv då jag kan.

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera Archos Phone Tablet A5.
OS: Android (kör det själv och verkligen älskar det)
Eftersom du antagligen vill ha lite skärm + mediadator i en mobil så behöver du nog en skärm som är större än 3"...
Så skulle rekommendera den.
Här finns lite info på swedroid:
http://www.swedroid.se/archos-phone-tablet-demonstrerad-pa-vi...

Saxat från sidan:
Cortex-baserad processor i 1GHz samt en 4.3″ stor skärm (854 x 480px) med en tjocklek om 10mm -- allt förpackat i vad som ser ut att vara ett titanfärgat metallchassi. Utifrån videon kan man även skymta en riktig blixt på baksidan av telefonen samt en liten kamera på framsidan, denna kan dock mycket väl också vara en ljussensor. Kan Archos erbjuda samma multimedafunktionalitet som man gör med A5, det vill säga stöd för de flesta videoformat inkl Xvid, Divx, MKV upp till 720p, så har man nog en succé framför sig.

Permalänk
Medlem

Jag har en Iphone 3GS och det enda jag ser som en nackdel som jag saknar är att den inte har stöd för flash som nämnts (även om det inte är jättemånga hemsidor som påverkas)

N900 verkar ju riktigt intressant då det verkligen flyttar över datorn till mobilen, enda jag inte gillar med N900 är att den har QWERTY men det är min personliga åsikt, tycker det är fult, otympligt, viktpåverkande och onödigt. Hoppas den har bra batteritid.

Promota den som dator med kamera och telefonfunktion?

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Highlaj
N900 verkar ju riktigt intressant då det verkligen flyttar över datorn till mobilen, enda jag inte gillar med N900 är att den har QWERTY men det är min personliga åsikt, tycker det är fult, otympligt, viktpåverkande och onödigt. Hoppas den har bra batteritid.

Promota den som dator med kamera och telefonfunktion?

Det brukar ju sägas att N900 är en Tablet PC med telefonfunktioner och inte tvärtom. Jag tycker detta uttryck stämmer väldigt bra.

Sen tycker jag nästan 3.5" är max för en telefon. Visst större har sina fördelar men storleksmässigt känns det här som max storlek utan att det ska bli för stort så att säga. Utan fysiskt qwerty skulle N900 i mitt tycke inte kännas som en komplett lösning.

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem

N900s gränssnitt ger jag faktiskt inte mycket för. Tycker nästan det är riktigt fult.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidust
Sen när behöver man trycka hårt på resistiva skärmar för att touchen/rörelsen ska registreras? Det behöver jag ju inte ens göra på min 5800.

Det är egentligen inte en fråga om att trycka hårt. Det är en fråga att trycka hårt nog. Alltså jag vet inte hur du använder din lur, men min Diamond tappar hela tiden "trycket" pga av jag inte vill trycka hårt på skärmen. Då har jag den ändå inställt till så fjäderlätt touch det bara går.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Jag har ingenting att säga till om i debatten "htc - iphone - nokia" och tycker att båda skärmteknikerna har sina fördelar, men detta löjliga, ständigt återkommande argument med att man ska behöva ta av sig vantarna börjar bli ganska ledsamt.

Jag skulle vilja se dig försöka lirka fram stylusen med vantarna på, eller försöka använda den resistiva skärmen med någorlunda precision genom dem. Dessutom, snacka om ett _enormt_ stort problem, att behöva ta av sig vanten för att ringa. Självklart försöker du få det värre än det är, eftersom du använder det som ett argument för resistiva skärmar, men seriöst, vilken extrem temperatur krävs för att du ska känna ett obehag av att ta av dig vanten i 20-30 sekunder? Vistas du ofta på Antarktis?

Idag ringde jag ett par samtal när jag var ute på långpromenad med hunden. Jag har hyfsat tjocka vantar och ringde med min 5800. Fungerar lika bra att slå numret med vantar som utan. Idag var det runt 5 grader varmt ute där jag bor. Detta är vanligt höstväder här uppe och man hinner bli kall om händerna under de 30 sekunderna som som samtalen tar. Speciellt om man ringer flera samtal och inte bara ett.

När det blir vinter och 10-20 grader kallt så kommer då jag i varje fall inte vilja ta av mig vantarna för varje samtal jag behöver ringa. När man tagit av handskarna i 30 sekunder och sen sätter på dem. Du tror då inte alltså att man hunnit bli kall om händerna alls? Har man hunnit frysa om händerna och sätter på vantarna igen så blir man faktiskt inte varm om händerna direkt. Ta detta + en långpromenad där du kanske hinner med mer än ett samtal.

Du får köra din bil / åka med någon annan i värmen, men alla gör inte detta. Jag tycker inte att dina argument är speciellt bra heller. Alla tycker vi olika. Du säger att jag försöker få det värre än vad det är. Till svars anser jag att du försöker få det att verka lindrigare än vad det är. Förutom det tidigare nämnda sakerna så blir det ett irritationsmoment att man faktiskt inte kan ringa utan att varje gång vara tvungen att ta bort vantarna för att göra detta. Du får ha det fortsatt trevligt i Hawaii.

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murklor
Det är egentligen inte en fråga om att trycka hårt. Det är en fråga att trycka hårt nog. Alltså jag vet inte hur du använder din lur, men min Diamond tappar hela tiden "trycket" pga av jag inte vill trycka hårt på skärmen. Då har jag den ändå inställt till så fjäderlätt touch det bara går.

Det är inget nytt att Diamond har okänslig touch screen men säg inte att alla resistiva touchscreens är lika okänsliga för det. 5800 tycker då jag i varje fall inte är okänslig. Det krävs inte mycket "tryck" för att saker ska registreras på denna. N900 har säkerligen en ännu känsligare resistiv skärm än 5800 så sätt inte alla resistiva skärmar i samma kategori. Att man inte uppnår samma känslighet som på en kapacitiv skärm är väll inte direkt oväntat. Men känsligheten på olika resistiva skärmar skiljer sig faktiskt en hel del.

Här är en länk till en preview som jag lånar från N900 tråden. Läs där på första sidan under "the screen".

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidust
Här är en länk till en preview som jag lånar från N900 tråden. Läs där på första sidan under "the screen".

Visst det låter bra, men det tror jag först när jag ser det...

Någonting jag såg i den previewn dock:

The only thing that worries (and ANNOYS!) me a at the moment is that (at least on the tested proto unit) like in previous Maemo based devices, memory available for installation of 3rd party software (i.e. actually the whole rootfs file system) seems to be limited to a relatively small capacity of about 256 MB and it is not possible to use the entire available storage space for software installation, only for data (docs, video clips, images, etc).

WTF?! Det där måste han väl ändå fått om bakfoten. Minne för installation av program kan väl inte bara vara 256mb, jag trodde det var N900 rammen som låg på 256mb. Stämmer det här kan man ju glömma N900 totalt, 256mb för program är ju ingenting. Man kan ju inte ens installera ett GPS program. Någon som har mer koll på det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidust
Idag ringde jag ett par samtal när jag var ute på långpromenad med hunden. Jag har hyfsat tjocka vantar och ringde med min 5800. Fungerar lika bra att slå numret med vantar som utan. Idag var det runt 5 grader varmt ute där jag bor. Detta är vanligt höstväder här uppe och man hinner bli kall om händerna under de 30 sekunderna som som samtalen tar. Speciellt om man ringer flera samtal och inte bara ett.

När det blir vinter och 10-20 grader kallt så kommer då jag i varje fall inte vilja ta av mig vantarna för varje samtal jag behöver ringa. När man tagit av handskarna i 30 sekunder och sen sätter på dem. Du tror då inte alltså att man hunnit bli kall om händerna alls? Har man hunnit frysa om händerna och sätter på vantarna igen så blir man faktiskt inte varm om händerna direkt. Ta detta + en långpromenad där du kanske hinner med mer än ett samtal.

Om vi utgår från en användare som faktiskt pratar så mycket i telefon (som alltså hinner få - och göra - flera samtal under en promenad, och detta faktiskt händer ofta), utomhus som inomhus (om du verkligen hör dit eller försöker stärka ditt svaga argument låter jag vara osagt), och i kalla miljöer dessutom, så är lösningen enkel - handsfree. Kabel eller BT spelar ingen roll, och du kan även lyssna på musik som bonus. Du kan svara med en knapptryck eller t.o.m. din röst, och även ringa upp någon - utan att ens behöva ta ut telefonen ur fickan. Det fungerar med en kapacitiv skärm, och ja, även med vantarna på, hell, även med en muff!

Jag kan naturligtvis inte påstå vad som är ett problem eller inte för just dig, upplever du det som jobbigt så fine, men försök inte att framställa det som ett vettigt, allmänt motargument till kapacitiva skärmar

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murklor
Visst det låter bra, men det tror jag först när jag ser det...

Någonting jag såg i den previewn dock:

The only thing that worries (and ANNOYS!) me a at the moment is that (at least on the tested proto unit) like in previous Maemo based devices, memory available for installation of 3rd party software (i.e. actually the whole rootfs file system) seems to be limited to a relatively small capacity of about 256 MB and it is not possible to use the entire available storage space for software installation, only for data (docs, video clips, images, etc).

WTF?! Det där måste han väl ändå fått om bakfoten. Minne för installation av program kan väl inte bara vara 256mb, jag trodde det var N900 rammen som låg på 256mb. Stämmer det här kan man ju glömma N900 totalt, 256mb för program är ju ingenting. Man kan ju inte ens installera ett GPS program. Någon som har mer koll på det?

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=240785&vie...

sen ang använda mobbe med vantar, gör som jag, låt "plektrumet" hänga i mobilen så är det bara leka med den.

Eller bryt av en stor gren om ni behöver nåt större =P

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Avstängd

Jag köpte en HTC Hero igår, kunde inte hålla mig

Någon som vet bra apps i market? Sen undrar jag hur man fixar någon typ av app för nyheter??