Permalänk
Medlem

Ny Dator, vad tycks?

Hej nu är det dags för en en ny dator, min dator som jag har nu e inköpt 2001 så nu tänkte jag brassa på för fullt.

Jag hoppas få tips och råd av er för hjälpa mig optimera lösningen då jag inte är så inne på hårdvara och sånt.

tack

Permalänk
Medlem

Jag skulle skippa msi moderkortet.

Ta ett asus istället

Kanske ett asus p6t istället? 2100:- från inet.

Rekomenderar värkligen inte msi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thedarre
Jag skulle skippa msi moderkortet.

Varför då?

Och till min rekommendation:

Varför ta ett GTX275 när 5850 kommer snart med bättre prestanda och nya funktioner till ungefär samma pris?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Varför då?

Och till min rekommendation:

Varför ta ett GTX275 när 5850 kommer snart med bättre prestanda och nya funktioner till ungefär samma pris?

För att msi är skräp..

Permalänk
Medlem

Jag hade väntat... jag vet, ingen vill vänta och marknaden förändras hela tiden, men just nu händer det mycket på en gång, i5:orna är komna och Radeon & Nvidia lanserar nya grafikkort inom kort vilket kommer påverka dagens utbud och prissättning.
Hade valt bort chassit dessutom och satsat på Fractals nya modell som kommer om 2 veckor, är övertygad om att det kommer bli svårslaget med den prislappen.

MVH

IT-Tekniker
Magnus

Visa signatur

be what your mother wants you to be!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thedarre
För att msi är skräp..

Just det kortet såg ok ut i recensioner iaf. Det finns iofs billigare kort också.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Varför då?

Och till min rekommendation:

Varför ta ett GTX275 när 5850 kommer snart med bättre prestanda och nya funktioner till ungefär samma pris?

Jasså de låter ju intressant, men när kommer det då ?

jag har lite svårt att bestämma mig om jag ska köpa 2st grafikkort el ett riktigt bra, jag har inte nån jättekoll på grafikkort å vad man ska kolla på alla tips å rekommendationer är varmt välkommna

uppdatering :

vare den här ni menade?
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=498843
att man ska köra 2 st sånna ist ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bojtel
Jasså de låter ju intressant, men när kommer det då ?

har kommit!, finns i de flesta välsorterade butiker.

Korrektion:

Korten lanseras ungefär samtidigt som tidigare nämda chassi. 10de nästa månad.

Visa signatur

be what your mother wants you to be!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knopp
Hade valt bort chassit dessutom och satsat på Fractals nya modell som kommer om 2 veckor, är övertygad om att det kommer bli svårslaget med den prislappen.

Håller med. Det där chassit ser väldigt prisvärt ut. Billigt också.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Rekommenderar inte hellr MSI, inte på moderkort iaf. Har 2 st i huset, visserligen från den lägre prisklassen, men dom är iaf riktigt kassa. Ett av dom satt i denna datorn från början, men ligger nu o dammar i garderoben efter att ha ersatts med Asuskort, pga att de lite då o då tappade bort hårddiskar, gick inte att boota, klockade precis värdelöst, och misslyckades klockningen krävdes det 200 omstarter innan datorn gick igång igen(Asuskortet bara nollställer sig o funkar direkt om man ställer in nått fel me klockningen), samt att 2 av USB-portarna på baksidan hade lagt av.

Det andra krabbiga kortet har brossan i sin burk, vet egentligen bara att det inte går att klocka med det, i övrigt kommer ja inte ihåg vad som e fel exakt, men brodern har klagat på de iaf.

Gällande grafikkort hade jag absolut väntat på HD5850 kan nog dröja en månad innan dom finns tillgängliga i en större skala, men tror absolut det är värt att vänta på me tanke på dess prestanda/pris, samt DX11.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thedarre
För att msi är skräp..

Ursäkta mig offtopic

Ang märke och kvalitet så frågar man supporten på inet samt komplett så har de minst reklamationer på Gigabyte:s moderkort.

Men det betyder inte att varken ASUS eller MSI gör dåliga saker, utan mer att chansen är större att du får ett "måndags" ex av ditt moderkort.

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem

ok vi har kommit överens om att msi suger , kan någon rekommendera ett bra moderkort till min processor då ?

menar ni att jag ska köra 2st 5850? ere nån som har nån länk till kortet så man kan kolla specsen

Permalänk
Avstängd

Msi duger så länge du inte ska klocka dom. Däremot om det är som förr så är deras nord/sydbryggor inget att hurra för då dom går väldigt varmt ,dock är detta inget som jag vet idagsläget.

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kockski
Msi duger så länge du inte ska klocka dom. Däremot om det är som förr så är deras nord/sydbryggor inget att hurra för då dom går väldigt varmt ,dock är detta inget som jag vet idagsläget.

MSI gör iofs inga nord- eller sydbryggor.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Onödigt med ett sånt kraftpaket till en sån långsam disk, välj velociraptor eller SSD. Har du inte råd så välj Samsung Spinpoint F3 eller WD Black.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Onödigt med ett sånt kraftpaket till en sån långsam disk, välj velociraptor eller SSD. Har du inte råd så välj Samsung Spinpoint F3 eller WD Black.

Ja men de blir lite för dyrt med en velociraptor, vore ju grymt men de tar ju emot att pröjsa 1500 för 150gb.. däremot är jag intresserad till nåt däremellan..