Rekommendera en bank åt mig :)

Permalänk
Avstängd

Rekommendera en bank åt mig :)

hej!

jag är fly förbannad på Handelsbanken. De har bytt inloggningsmöjligheter nu, från certifikat till dosa. Dosa/mjukvara ska nu fungera till allsköns datorer och konfigurationer men tyvärr... De skriver att de stödjer majoriteten av alla system, så som Windows, OS X och Linux. Nu visar det sig förstås att de inte stöder Windows Server, vilket jag använder. Har en dualboot med Vista så testade där. Fungerar inte eftersom jag använder 64bitars operativsystem. Så, nu är jag trött på handelsbanken, jag vill använda Server i huvudsyfte och Vista som nödlösning till lite spel mm. Tänker under inga omständigheter använda 32bitars system så min fråga är:

Finns det någon bank i detta land som inte använder dosa utan fortfarande kör på certifikat? Jag är otroligt missnöjd med att Handelsbanken tvingar mig att använda 32bitars mjukvara för att nyttja deras tjänster och som en vän brukar säga: "Är du missnöjd så säg det och sedan byt till något bättre"

Tack på förhand

Permalänk
Inaktiv

Re: Rekommendera en bank åt mig :)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
hej!

jag är fly förbannad på Handelsbanken. De har bytt inloggningsmöjligheter nu, från certifikat till dosa. Dosa/mjukvara ska nu fungera till allsköns datorer och konfigurationer men tyvärr... De skriver att de stödjer majoriteten av alla system, så som Windows, OS X och Linux. Nu visar det sig förstås att de inte stöder Windows Server, vilket jag använder. Har en dualboot med Vista så testade där. Fungerar inte eftersom jag använder 64bitars operativsystem. Så, nu är jag trött på handelsbanken, jag vill använda Server i huvudsyfte och Vista som nödlösning till lite spel mm. Tänker under inga omständigheter använda 32bitars system så min fråga är:

Finns det någon bank i detta land som inte använder dosa utan fortfarande kör på certifikat? Jag är otroligt missnöjd med att Handelsbanken tvingar mig att använda 32bitars mjukvara för att nyttja deras tjänster och som en vän brukar säga: "Är du missnöjd så säg det och sedan byt till något bättre"

Tack på förhand

Hur kan det inte fungera med dosa, det ska ju bara kräva en webbläsare oavsett var du använder den så spelar det ingen roll.

Förutsatt att de inte har någon ful koll i början där de kollar om din ua-sträng passar något förbestämt mönster, jag skulle iofs inte bli förvånad, banker har gjort värre saker.

Permalänk
Medlem

Danskebank har en mjukvaru lösning som fungerar på 64 bitar. De kallar det för e-safekey. Något att kolla på kanske.

Man jag tycker att det är konstigt att det inte skulle fungera i webbläsaren. Fler och fler använder 64bitar system idag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andesson
Danskebank har en mjukvaru lösning som fungerar på 64 bitar. De kallar det för e-safekey. Något att kolla på kanske.

Man jag tycker att det är konstigt att det inte skulle fungera i webbläsaren. Fler och fler använder 64bitar system idag.

Dessutom kan man faktiskt köra 32-bitars program i ett 64-bitarsoperativsystem?

Jag är helt förvirrad.

Det enda problemet jag har med swedbank är att Opera inte räknas som en "säker" webbläsare.

Visa signatur

"Nightcrawl tipsar om Kvinnofängelset, som alternativ till den kan jag rekommendera att du istället skär av stora kroppspulsådern på dig själv och lägger dig ner och dör en utdragen, smärtsam död. Kan garantera att det är roligare än att se 700 avsnitt av den serien." -Loaded

Permalänk
Avstängd

Visst skulle det antagligen fungera att installera en 32bitars webläsare, men det är ju rent principiellt - varför ska en enda jädra hemsida tvinga mig att välja en annan webläsare, som i övrigt fungerar helt fantastiskt. Då använder jag alltså Mozilla Firefox och IE8, dvs inga okända eller dåliga saker. jag tror nog att det fungerar med dessa webläsare, problemet är att installationsprogrammet inte gillar 64bitars. Det står antingen "ditt val av operativsystem stöds inte" (Server) eller "inget BankID installerat" (Vista). Jag har enligt egen åsikt blivit påtvingad ett annat inloggningssätt som nu inte fungerar med identisk hård/mjukvara som tidigare. BankID fungerade klockrent med Server 2003. Så som sagt, är man inte nöjd - byt. Ingen mening med att gnälla för det hjälper inte Tack för förslaget med Danske Bank!

Permalänk
Medlem

Måste du ha BankID för att logga in? Jag, som har Nordea, använder dosan för att få en kod att logga in med. Inget installationsprogram alls. Däremot måste jag numera ha dosan för att köpa vissa saker över internet, vilket är skit. Orka ha med sig den överallt!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Avstängd

Det ska inte behövas, men det behövs för att aktivera... vilket bara det är helt genomkorkat. Vill inte heller ha en dosa med mig, eller ligga hemma och drälla. Dessutom ska det sitta ett kort i den, samma storlek som ett kreditkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Det ska inte behövas, men det behövs för att aktivera... vilket bara det är helt genomkorkat. Vill inte heller ha en dosa med mig, eller ligga hemma och drälla. Dessutom ska det sitta ett kort i den, samma storlek som ett kreditkort.

Ja, det är samma i min. Använder mitt VISA-kort för att få fram koden. Skitdrygt eftersom dosan blir så stor då.

Men kan du inte aktivera hos nån kompis då, så slipper du installera något hemma?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Avstängd

Personligen så förstår jag inte resonemanget:

Du ska kunna en kod för att få en annan kod som du matar in för att logga in
eller
Du ska kunna en kod för att kunna logga in

klart jag skulle kunna aktivera hos någon annan, men som sagt, det är mer ett i mina ögon onödigt jobb det här med dosa så det är därför jag vill byta. Även om jag skulle aktivera hos en polare så förstår jag inte riktigt varför jag ska vara nöjd med Handelsbanken efter det.

Permalänk

Annars har ForexBank också sådana engångskoder för inloggning. Plus en schysst ränta på 1.01 % såhär i finanskristidet. Kostar inget gör det heller. Jag gillart.

Visa signatur

"You cannot kill the Messiah" - C&C3 Tiberium Wars

Permalänk
Medlem

Nu fattar jag inte problemet? Man behöver inget program förutom när du kör "BankID", och det går ju att köra 32-bit program även i Vista 64-bit lr hur?

För att aktivera skall du ju bara logga in på din internet bank som du alltid gjort och aktivera...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd

Nästan samma story här. Handelsbanken var tidigare en riktigt bra och ansvarsfull bank som klarade kriser o.dyl men de har dekat ner sig totalt, inte minst just på internetsidan. I mitt fall är det Linux som inte funkar, plus att säkerheten är eftersatt i största allmänhet. Att ha konton med 0 ränta är principiellt ohederligt också.

Jag bytte till ICA-banken och har inte ångrat mig en sekund och jag har också hört gott om Forex-banken.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Förstår inte problemet, BankID fungerar ju perfekt i Win7 64 bitars. Dock har jag inte det till att logga in i banken, utan till andra saker.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Hedersmedlem

Skandiabanken skickar engångskod till mobilen via sms när man ska logga in. lagom bekväm lösning. man kan även beställa hem kodkort om det passar en bättre.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Om man bortser från Swedbanks tvivelaktiga utlåning i Baltikum och faktumet att räntan på sparkontot är rätt dåligt så fungerar deras lösningar bra.

+ Personlig kod för att föra över pengar internt mellan mina kontot, fungerar även i mobilen.
+ E-kort
+ Dosan behövs bara när man ska göra externa transaktioner, och den behövs inte kopplas ihop med dator eller dyl.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Jag bytte till ICA-banken och har inte ångrat mig en sekund och jag har också hört gott om Forex-banken.

Men hur fungerar deras Internetbanklösning då? Kör de med certifikat, hardware token eller vad? Hanterar de efakturor?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Förstår inte problemet, BankID fungerar ju perfekt i Win7 64 bitars. Dock har jag inte det till att logga in i banken, utan till andra saker.

Precis. Det funkade för mig innan på vista 64, det funkar för mig nu på 7 64 och det funkar lika bra på 7 32, precis lika bra som det funkar för mig på xp.

Har du avinstallerat det gamla bankid och installerat det nya?

Permalänk

Jag håller med mrc, swedbank med dess dosa fungerar utmärkt. Dessutom inbillar jag mig att deras dosa är betydligt säkrare än att skicka sms (hur i helvete kan de accepera en sådan lösning? Så stjäl någon din mobil och har dina uppgifter så kan de logga in på internetbanken?) och liknande.

Nackdel för att deras hemsida är oerhört rörig, att hitta något är svårt.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Hemma har Nordea terminaler som kunderna kan använda.
Det går att gå till Noredea:s kontor och aktivera ditt konto där.

Du har väl inte glömt att du behöver nexus peronal som ska vara någon form av säkerhetsprogramvara. Åtminstone krävdes det då Nordea använde engångskoder.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Jag håller med mrc, swedbank med dess dosa fungerar utmärkt. Dessutom inbillar jag mig att deras dosa är betydligt säkrare än att skicka sms (hur i helvete kan de accepera en sådan lösning? Så stjäl någon din mobil och har dina uppgifter så kan de logga in på internetbanken?) och liknande.

Japp, om någon snor din mobil samt tvingar ur dig din pinkod samt vet ditt personnummer är du precis lika körd som om någon snor din dosa samt tvingar ur dig din pinkod samt vet ditt personnummer.
Säkerhetsnivån är densamma, det blir bara en pryl mindre att hålla reda på.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Personligen så förstår jag inte resonemanget:

Du ska kunna en kod för att få en annan kod som du matar in för att logga in
eller
Du ska kunna en kod för att kunna logga in

klart jag skulle kunna aktivera hos någon annan, men som sagt, det är mer ett i mina ögon onödigt jobb det här med dosa så det är därför jag vill byta. Även om jag skulle aktivera hos en polare så förstår jag inte riktigt varför jag ska vara nöjd med Handelsbanken efter det.

Idén är att det inte skall räcka med att kapa någons dator för att komma åt deras bank, man måste även ha kontroll över ett fysiskt objekt (dosa, kort, telefon), vilket försvårar betydligt för internetskurkar.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
Men hur fungerar deras Internetbanklösning då? Kör de med certifikat, hardware token eller vad? Hanterar de efakturor?

HW-token och en variant med "förenklad inloggning" med begränsade möjligheter. "Säkerhetsdosan" använder chipet i bankkortet och jag förmodar att det är kortets kryptoprolle och hårda certifikat som sköter biffen, men jag är inte säker. Bäst vore det nog med en kortläsare.

E-fakturor funkar, men jag har aldrig testat det. Hemsidan känns hyggligt intuitiv och är långt ifrån lika frustrerande som Handelsbankens dito.

Jag har "ICA bankkort plus" och fick tydligen två konton med detta. Det var lite förvirrande till en början, men tanken är rätt smart. Man har ett "direktkonto" där allting dras som du handlar på ICA, Statoil och några andra ifrån samt bankomatuttag, och ett "fakturakonto" som lastas när du handlar annorstädes. Detta beteende kan ändras med en inställning har jag för mig. Fakturakontot är alltså ett slags kreditkonto, men du kan föra över pengar dit närsomhelst och ränta tas bara på negativa belopp över månadsskifte.

Jag, liksom de flesta hederliga människor avskyr banker ( ), men jag skulle säga att ICA-banken rövknullar en mindre än andra banker.

Viss kritik har framkommit om integritetsfrågor då ICA-inköpen registreras och används till direktriktad reklam/rabatter. Detta är ju en avvägning av service/integritet. Men som vanligt, oavsett bank, är det bästa att alltid handla med kontanter. Vad jag köper och var är som bekant min ensak, men ack så svårt det är att leva som man lär...

Edit: Kolla in forex-banken också. Jag vet inget om den men har hört lovord. Bra skit, sägs det.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Viss kritik har framkommit om integritetsfrågor då ICA-inköpen registreras och används till direktriktad reklam/rabatter. Detta är ju en avvägning av service/integritet. Men som vanligt, oavsett bank, är det bästa att alltid handla med kontanter. Vad jag köper och var är som bekant min ensak, men ack så svårt det är att leva som man lär...

Det är bara att välja bort den funktionen, det sa Ica i SVT:s Plus när dom började med det.
http://www.ica.se/FrontServlet?s=kundservice&state=faq_search...

Sen att affärerna skulle skicka information om vilka saker du köpt till din bank är en rolig myt folk verkar tro på, varför skulle dom belasta systemet med massor av onödig information när det bara är pengarna som det handlar om? Självklart registreras det vilken affär du varit i men vad du köpt har inte banken en aning om.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Det går ju fortfarande att köra med certifikat, det gör jag!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Vi har tidigare haft legendariska flamewars som:
Intel vs. AMD
Nvidia vs. ATI
Windows vs. Linux
och nu...
DEN STORA BANK-FLAMEWAR-TRÅDEN!!!

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
[Text]

Jag tackar och bockar för det uttömmande svaret!

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Sen att affärerna skulle skicka information om vilka saker du köpt till din bank är en rolig myt folk verkar tro på, varför skulle dom belasta systemet med massor av onödig information när det bara är pengarna som det handlar om?

För att kunna skicka reklam och erbjuda rabatter sade han ju. Om det sedan är sannolikt eller skulle vara lönsamt är en annan fråga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Måste du ha BankID för att logga in? Jag, som har Nordea, använder dosan för att få en kod att logga in med. Inget installationsprogram alls. Däremot måste jag numera ha dosan för att köpa vissa saker över internet, vilket är skit. Orka ha med sig den överallt!

Jo, tycker Nordeadosan är guld tycker jag. Så najs att slippa trisslotterna man skrapade förrut.
Känns iofs säkert och bra när man får nordea rutan vid internet köp.Tror jag har lyckats undvika använda dosan när den frågats efter, tror det fanns ett alternativ "har inte kortläsare i närheten" typ. Vet itne vad begränsningen med det alternativet är dock.

Fast jag brukar föredra att aktivera virtuella kortet för ett köp om jag är hemma och handla.

Permalänk
Medlem

Skandiabanken har inga dosor eller skit de använder certifikat som sparas i webbläsaren.
Engångskoderna kan man välja att få med SMS så man slipper leta rätt på sitt kodkort.
Sen så är det ju en personlig 4siffrig kod också.
Jätteenkelt.

Visa signatur

I'm Winston Wolfe. I solve problems.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Japp, om någon snor din mobil samt tvingar ur dig din pinkod samt vet ditt personnummer är du precis lika körd som om någon snor din dosa samt tvingar ur dig din pinkod samt vet ditt personnummer.
Säkerhetsnivån är densamma, det blir bara en pryl mindre att hålla reda på.Idén är att det inte skall räcka med att kapa någons dator för att komma åt deras bank, man måste även ha kontroll över ett fysiskt objekt (dosa, kort, telefon), vilket försvårar betydligt för internetskurkar.

Visst, fin tanke men jag tänker så här:
Åker jag iväg någonstans och tar med mig allt det här och någon snor min väska som innehåller laptop, pass, kort och dosa - fortfarande är det bara lösenordet de behöver. Men visst är det en ökad säkerhet i hemmet.

Citat:

Säkerhetsnivån är densamma, det blir bara en pryl mindre att hålla reda på.

Precis, en helt onödig sak således. Prylar i all ära men det ska vara roliga prylar

Derox: Problemet är att den nya mjukvaran inte fungerar i kombinationen 64bit operativsystem/64bit webläsare. Jag har ingen 32bit webläsare, vill inte ha någon och anser inte att jag ska behöva installera en heller.

Övriga: Jag ska titta på dessa banker! De låter intressanta, kollegor på jobbet nämner också ICA, Ikano och Forex. Var i kontakt med DNB Nor som lät intressanta också, framför allt lockar att de vill vara så mycket på internet som möjligt.

matti4s: Skandiabanken lät nästan allra bäst med sms och kod! Skall läggas till på min att kolla lista

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Japp, om någon snor din mobil samt tvingar ur dig din pinkod samt vet ditt personnummer är du precis lika körd som om någon snor din dosa samt tvingar ur dig din pinkod samt vet ditt personnummer.
Säkerhetsnivån är densamma, det blir bara en pryl mindre att hålla reda på.Idén är att det inte skall räcka med att kapa någons dator för att komma åt deras bank, man måste även ha kontroll över ett fysiskt objekt (dosa, kort, telefon), vilket försvårar betydligt för internetskurkar.

Nja, inte riktigt. Mobiltelefonen kan köra skadlig kod och har ju en radio och är aldrig avsedd till att vara en säkerhetspryl. Säkerhet är mycket svårt (och dumt) att lägga in i efterhand. Hårda cert på en tamperproof säkerhetsplattform är säkrare.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."