Nytt svenskdesignat chassi från Fractal Design

Permalänk

Snyggt stilrent praktiskt. Men lite för anonymt för min smak. men helt klart snyggt.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bazooka_tim
Snyggt stilrent praktiskt. Men lite för anonymt för min smak. men helt klart snyggt.

Kanske kan bli snyggt med ett fönster i sidan?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

riktigt fin design, den e sååå clean tro jag ska nog köpa mig den? finns de någon test på om det e bra kylning?
kör med sharkoon rebel 9 med fläkt vid sidan och 2 fläktar framme samt 1 bak funkar bra men det börjar bli jobbigt med all belysning

Visa signatur

Lian Li O11D XL - ROG Certified Edition, Vit | I9-10900K | ASUS ROG STRIX LC 360 RGB | ASUS ROG Strix Z490-A Gaming | MSI NVIDIA GeForce RTX 2080 | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB DDR4 3600MHz | ASUS ROG Strix 850 | 1TB Samsung 980 PRO MZ-V8P1T0BW |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Hårddiskar över och under? Vart då? Man måste ju även ta hänsyn till alla olika moderkort.
Om du kollar på den här bilden:
http://www.fractal-design.com/img_prod/inner_system.jpg
Inte så många cm du kan flytta racket till vänster även om bortser från grafikkortet (och sen har ju olika moderkort grafikkortet på olika platser och det blir bara värre med moderkort med flera x16 platser).

Det du säger var ju egentligen standard för många år sedan, anledningen till detta var väl bl.a. de fullstora korten som var t.o.m. större än dagens grafikkort.
Ex.:Stort ljudkort: http://www.lauppert.ws/screen1/sc-awe32.jpg
http://en.wikipedia.org/wiki/Sound_Blaster_AWE32

Ex. på chassi med hårddiskar etc. ovanför instickskorten:
http://smbach.com/testbedair.JPG

Problemet är ju att du förlorar massa plats som man idag utnyttjar för hårddiskar m.m.

Du kan dock inte flytta hårddiskracken så att de är i bredd med moderkortet utan att ha en väldigt bred låda och då blir det snarare ett kub-chassi.

Och ska du ha racken ovanför/under modrkotet och då blir chassit väldigt högt. Det var väl inte helt ovanligt det heller, var inte detta addtronics-chassi väldigt populärt på sweclockers förr?

Ja det var faktiskt intressant. Men nu pekar du på extremer där lösningarna är klumpiga så satan. Jag har haft ett chassi för många herrans år sedan som hade min listiga lösning utan att det blev tokstort. Nackdelen var att det fanns plats för endast två hårddiskar, men det hade jag klarat mig galant på. Ja, det fanns såklart en drös andra nackdelar med det gamla chassit som att hårddiskarna monterades in från sidan (blä), men plats för långa kort fanns det.

Kan ta ett exempel. Om vi tittar på Sonata III-chassit då jag äger ett sådant och det inte är särskilt stort. Sparar man de två översta hårddiskplatserna och tar bort allt under så finns det gott om plats för diverse olika lösningar med flera långa grafikkort även om chassit skulle vara.. säg 7 cm kortare framsida till baksida. Visst, hårddiskplatsen blir lidande,det skulle gå in två hårddiskar vilket är tillräckligt för.. ja mig iaf och säkerligen väldigt många andra.

Sedan behöver väl inte marknaden gå över till endast denna lösning (igen), men det hade säkerligen varit ett välkommet alternativ. Om inte för varma flerkortslösningar så iaf för dem som vill ha ett långt kort utan att behöva såga i sina hårddiskrack.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Bra skit! Genomtänkt, snyggt och RÄTT pris!

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

Det här chassit skapar enligt mig lite utav en revolution när det gäller dator chassin. Det har verkligen allt som jag önskar och har allt som jag inte önskar. tex.

Hur många använder 4-5 5.25 enheter fortfarande? ändå är detta något som man envisas med att utrusta sina chassin med.

Tunna oisolerade plåtar är inte heller någon önskvärd funktion. Så det är otroligt vettigt att utrusta chassina med detta redan från start. Svartlackerad insida är också en liten grej som gör otroligt stor skillnad.

Det är jävligt synd att jag inte har behov av ett chassi för tillfället annars hade jag lätt köpt detta. Kanske får köpa ett bara för att det är så bra. Nog med beröm nu, det återstår att se om detta chassi verkligen är så bra som det verkar. Mera reviews helt enkelt!

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Det här chassit ser ju onekligen mycket lovande ut.

Om det inte stiger mycket mer än en 100lapp i pris efter 15 nov och är lika bra som det verkar så blir det nog ett sånt här när jag väl skrapat ihop tillräckligt med pengar för en ny speldator. Förut hade jag siktat in mig på HAF 922 men det verkar långt mycket bättre för en billigare peng, snyggare är det dessutom.

Många 5,25-platser, resetknapp, aluminium, verktygsfria fästen, plexi och LEDlampor ser jag som något negativt eller så klarar jag mig utan det.

------------

Däremot så undrar jag vad en grafikkortshållare är och vad den fyller för syfte samt varför man skulle vilja ha en fläkttunnel.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Perfekt chassi till servern. Lätt att ta ut hårddiskar när det behövs (mycket svårare på Antec 300)
Dock vet jag inte hur mycket luft chassit får med 8 diskar i...

För som jag sagt förut, gör man plats till många diskar, borde man också ha testat att köra med samtliga

Priset, helt ok. EN till vill ha en review!

Permalänk
Medlem

Varit sugen på ett Lian Li pc-25b ett längre tag, men priset på det här chassit får mig nästan att tänka om. Frågan är hur tjock plåten är.

Visa signatur

CCNP

Permalänk

The public demands a reset-knapp!

Det hade inte kostat många ören att slänga dit en enkel resetknapp, typ litet hål, trycka-in-ett-gem-storlek.
Men priset är bra, blir nog ett köp ändå. Tråkigt att man får ful-modda en egen resetknapp bara. :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thompa Bompa
The public demands a reset-knapp!

Det hade inte kostat många ören att slänga dit en enkel resetknapp, typ litet hål, trycka-in-ett-gem-storlek.
Men priset är bra, blir nog ett köp ändå. Tråkigt att man får ful-modda en egen resetknapp bara. :/

varför?
för lat för att trycka två gånger?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
talare från fractal sa tidigare i tråden 29-30 cm så alla högpresterande kort går in

tja palme!
jag ska definitivt använda detta chassi när jag bygger en datorn till föreldrarna, tror den dom har kollar av pin när som :>

Visa signatur

my specc: lian li pc-p50, Gigabyte GA-EX58-DS4, intel i7 920@3200 MHz , powercolor 6970 2gb , corsair 3x2GB DDR3 1600,corsair force 120g ssd disk, 2x500GB HD, northQ 850W 4x Noctua NF-P12-1300, Noctua NH-U12P SE1366 CPU Fan, creative X-FI sound blaster Xtreme gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TampongTomte
Det här chassit ser ju onekligen mycket lovande ut.

Om det inte stiger mycket mer än en 100lapp i pris efter 15 nov och är lika bra som det verkar så blir det nog ett sånt här när jag väl skrapat ihop tillräckligt med pengar för en ny speldator. Förut hade jag siktat in mig på HAF 922 men det verkar långt mycket bättre för en billigare peng, snyggare är det dessutom.

Många 5,25-platser, resetknapp, aluminium, verktygsfria fästen, plexi och LEDlampor ser jag som något negativt eller så klarar jag mig utan det.

------------

Däremot så undrar jag vad en grafikkortshållare är och vad den fyller för syfte samt varför man skulle vilja ha en fläkttunnel.

en grafikhållare är precis vad det låter som, det är en lösning där långa och tunga grafik kort får ett stöd så att dom inte sviktar.
en fläkt tunnel är en bra lösning i vissa chassin där man vill direktera luften till speciela områden. tex i chassin som p182 (vet att p182 inte har en luft tunnel) så kunde man satt en luft tunnel från botten av chassit in till den centrala delen.

Visa signatur

my specc: lian li pc-p50, Gigabyte GA-EX58-DS4, intel i7 920@3200 MHz , powercolor 6970 2gb , corsair 3x2GB DDR3 1600,corsair force 120g ssd disk, 2x500GB HD, northQ 850W 4x Noctua NF-P12-1300, Noctua NH-U12P SE1366 CPU Fan, creative X-FI sound blaster Xtreme gamer.

Permalänk
Medlem

5870 har luftintag bak mot hdd/ssd och jag undrar hur mycket luft som kommer in den vägen, alt. om det blir nästan helt stängt.
Detta chassit ser helt sjukt najs ut +att det har ju allt.
Blir nog till att beställa ett sånt fast man eg inte behöver nytt

Permalänk
Medlem

Givet köp! Har första versionen och tycker att den brister lite men det har dom juh definitivt fixat nu ser det ut som

+1

Visa signatur

| ASUS Maximumus V Formula, Intel i7-3770K @ 4.6GHz, Corsair vengance 16Gb @ 1600, ASUS nVidia GTX 970, Samsung EVO 840 256GB SSD, Fractal Design R3 Vitt, Logitech G502 Proteus Core, Ducky YYY | - 10251 Firestrike 3DMark

Permalänk
Medlem

Ser intressant ut, men är orolig för tjockleken på plåten. Får känslan av att det är ett sånt där chassi med typ 0.5 mm tjock plåt. Enligt specifikationerna så väger det 12.5 kg så min oro är kanske obefogad.

Permalänk

Synd att dom valde fläktplatser i både dörr och topp.

Annars hade det varit toppen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Ser intressant ut, men är orolig för tjockleken på plåten. Får känslan av att det är ett sånt där chassi med typ 0.5 mm tjock plåt. Enligt specifikationerna så väger det 12.5 kg så min oro är kanske obefogad.

Plåten är nog rätt tunn... Vikten på 12.5kg är nog mest p.g.a. bituemmattorna

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thompa Bompa
The public demands a reset-knapp!

Det hade inte kostat många ören att slänga dit en enkel resetknapp, typ litet hål, trycka-in-ett-gem-storlek.
Men priset är bra, blir nog ett köp ändå. Tråkigt att man får ful-modda en egen resetknapp bara. :/

Jobbigt att håll in Power-knappen i 6 sek?

Permalänk

Den var ju stilren, ynd den inte hann komma innan. Jag köpte ett CM Storm Scout förra veckan. Denna hae kansek varit tystare. Inte för att jag inte gillar Storm Scouten, men priset på denn plus att den är stilren och ser ut att vara byggvänlig hade nog avgjort saken till fördel för denna låda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qn1f3
Power-LED(antar jag att det är), hur starkt är skenet? Kan det uppfattas som störande?

Man måste ju inte koppla in den.

Att reset-knapp saknas är ju bara bra. Har aldrig användning för den ändå. Har iofs ingen reset-knapp på mitt nuvarande chassi heller.

Imponerad av chassit iaf. Billigt också.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Ser intressant ut, men är orolig för tjockleken på plåten. Får känslan av att det är ett sånt där chassi med typ 0.5 mm tjock plåt. Enligt specifikationerna så väger det 12.5 kg så min oro är kanske obefogad.

Jag har själv en Antec p150 och enligt spec så väger den 11.5kg med PSU och den är _väldigt_ stabil. Define R2 väger 12.5g utan PSU.

Med det inte sagt att konstruktionen i Define R2 är bra/dålig men jag ville iaf sätta viktangivelserna i ett perspektiv.

Har själv beställt Define R2 idag då den verkar vara genomtänkt och dessutom är väldigt snygg (enligt mitt tycke).

Visa signatur

| iMac Retina 27" | 24gb | 256gb SSD |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Von_OttO
även jag funderar på att byta ut mitt 900 mot det här snygga chassit även om jag är mkt nöjd med mitt 900 som är snyggt och tyst. nån som vet om dörrarna går att stänga med en fläktkontroller där fram?

I första versionen gick det iallafall byggt 2 system med det chassiet.

edit : verkar tyvär inte gå med denna versionen dörren verkar lägga sig tätt imot.

En lösning är väl att trycka in fläkt kontrollen en bit in i 5.25 platsen eller 3.5 om det är en sån man har.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

Super, har gått och funderat på att byta mitt gamla chassi länge nu, och så kommer denna, helt i min smak synd bara att den inte finns i butik än.
Extra kul att det är ett Svenskt företag.

Nu är den beställd iaf. En Svart/Titan

Visa signatur

ASRock Z77 E4 | I7 3770K | 16Gb Vengeance | Sapphire TRI-X R9 290 OC | FD R2 | C TX650 | Samsung 250 SSD | Corsair H100 | LG 29EA93

Permalänk
Medlem

Vad är de för material på fronten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kalesa
Vad är de för material på fronten?

Precis, är tanken att "dörren" ska vara öppen för att man ska få in kylning?

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk
Medlem

Riktigt snygg må jag säga och priset var det inget fel på. När någon har beställt det och fått hem så får dom gärna slänga upp ett par bilder och hur det tycker om det.

Permalänk
Medlem

Nu ser jag att även Dustin Home har fått upp dessa lådor Trevligt!!

Visa signatur

NZXT H2 | Intel Core i7 920 | GTX 560 TI SLI | Corsair Intel i7 1333MHz 6GB | Intel SSD 120GB | Seagate Barracuda 7200.12 1TB | BenQ XL2410T

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svenke
Precis, är tanken att "dörren" ska vara öppen för att man ska få in kylning?

Nej den har ju ett galler på sidorna, exakt som på antec P182.. som förövrigt jag tycker det här chassiet verkar vara en billig kopia av.. :/
men med bitumen

Permalänk
Fractal Design
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kalesa
Vad är de för material på fronten?

Frontpanelen är gjord av en speciell form av plast med en ytbehandling som gör att den både känns och ser ut som borstad aluminium. Denna behandling används även på många mobiltelefoner på marknaden, med gott resultat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svenke
Precis, är tanken att "dörren" ska vara öppen för att man ska få in kylning?

Ventilationen sker genom sidohålen i frontpanelen. Detta gör att frontpanelen kan vara stängd utan att ventilationen påverkas.