Nytt svenskdesignat chassi från Fractal Design

Permalänk
Fractal Design

Det stämmer att chassit finns på lager i Sverige i mitten av oktober.

Permalänk
Medlem

Okej, tack! Då avvaktar jag lite med inköp av andra grejer, då 5850 inte lär finnas på lager förrän ungefär då ändå. Väldigt fint designat för övrigt, känns faktiskt ganska sobert och svenskt

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem

Ser ju riktigt grymt ut, äntligen ett litet chassi med många hddplatser, riktigt stilren med, me liek.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Bara jag som noterat varför den är billig? Finns inget utöver det nödvändiga i princip:

* Ingen reset-knapp
* Ingen HDD-LED
* Inga verktygsfria fästen
* Inga tumskruvar
* Inga fläkttunnlar, grafikkortshållare etc.
* Plåt och inte alu
* Ingen display, ingen plexi, inga dyra detaljer överhuvudtaget. Väldigt enkel konstruktion.:)

Reset-knapp: No Use, sånt hade man behov av när man körde AMD för 4-5 år sedan.
HDD-LED: gör varken till eller från, har den inte inkopplad iaf
Verktygsfria Fästen: Jag använder min dator, jag skruvar inte mer än nödvändigt.
Tumskruvar: Se ovan
Fläkttunnlar: Sånt som ändå åker i papperskorgen...
Plåt och inte Alu: jag är ingen lanhora (ursäkta fult språk, men tror att det är ett vedertaget uttryck och en accepterad jargång i datorkretsar).
Display: ja, den brukar vara 22" eller 24" och stå på skrivbordet, tokstirrar inte på datorn.
Plexi: Plast..? som om vi inte har nog med plast i våra hem och har inget behov att se snurrande fläktar och varma datordelar.
Dyra detaljer: Det dyra är väl det man stoppar i chassit..?
Enkel Konstruktion: Varför göra något komplicerat när det kan vara enkelt och ändå fylla sin funktion?

Detdär är väl min syn på ett trevligt chassi...

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte, varför bygger man ett chassi där fläktarna som skall kyla diskarna blåser på hållaren till dom istället för rakt på disken? Sämre kylning och mer ljud (högre luftmotstånd) känns inte som bra försäljningsargument.

Permalänk

Nämen shit, det var ju snyggt på riktigt. Kan nog bli ett sådant vid nästa datorköp.

Visa signatur

And another thing... Y/N?

Permalänk
Medlem

Är det så vettigt att ha alla knappar och uttag nästan rakt uppåt? Skulle tro det blir lite smuts och damm ansamling i dom håligheterna... Det var den dåliga designen.. I övrigt en snygg och clean design.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Bara jag som noterat varför den är billig? Finns inget utöver det nödvändiga i princip:

* Ingen reset-knapp
* Ingen HDD-LED
* Inga verktygsfria fästen
* Inga tumskruvar
* Inga fläkttunnlar, grafikkortshållare etc.
* Plåt och inte alu
* Ingen display, ingen plexi, inga dyra detaljer överhuvudtaget. Väldigt enkel konstruktion.:)

Perfekt! Allt det jag vill vara utan. Ja, aluchassi kan jag tänka mig att ha men inte betala extra för. Så det är också en bra lösning. Ner med priset.
Kylning, ljuddämning, plats i chassit, design och pris däremot. Det är viktigt och det ser iaf nu ut som att chassit fyller de kraven. Check

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av z84
Jag förstår inte, varför bygger man ett chassi där fläktarna som skall kyla diskarna blåser på hållaren till dom istället för rakt på disken? Sämre kylning och mer ljud (högre luftmotstånd) känns inte som bra försäljningsargument.

Så du tycker man ska hänga diskarna i luften?

Och om man vänder på diskracket 180 grader ta dom för stor plats

Visa signatur

//Tobbe A.K.A -=[warper]=-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warper_89
Så du tycker man ska hänga diskarna i luften?

Och om man vänder på diskracket 180 grader ta dom för stor plats

Eller så gör man lådan längre.... Tycker i vilket fall lådan kunde erbjuda möjligheten att välja mellan långa grafikkort och kylning.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Eller så gör man lådan längre.... Tycker i vilket fall lådan kunde erbjuda möjligheten att välja mellan långa grafikkort och kylning.

Läste att man kan få plats med 29-30cm långa kort vilket borde räcka för ett 5870?

Visa signatur

//Tobbe A.K.A -=[warper]=-

Permalänk
Medlem

Inga test nånstans, luftöde ljud?

Inte så mycket bling bling heller! Liten för stilrent och tråkigt..

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Ser riktigt intressant ut. Kanske blir ett köp lagom till nästa dator :).

Permalänk
Hedersmedlem

Vad tror ni om den här lösningen? Ett chassi som inte har någonting "framför" grafikkortet. Hårddiskburar under och över, men inget i vägen för grafikkortsmontering. Det skulle innebära att man fick ner storleken på chassit utan att behöva kompromissa med grafikkortsplats ;). Går visserligen ut över antal hårddiskar man får plats med. Aja, vad vet jag. Kanske inte är så gångbart...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naess
Är det så vettigt att ha alla knappar och uttag nästan rakt uppåt? Skulle tro det blir lite smuts och damm ansamling i dom håligheterna... Det var den dåliga designen.. I övrigt en snygg och clean design.

Kan hålla med där. En plastlucka eller gummipluppar som täcker uttagen på ovansidan vore bra. Jag har iaf inte ikopplat saker jämt och ständigt på framsidan av mitt nuvarande chassi. Är isf då man kopplar in digitalkamera för att föra över kort.

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Medlem

Var sitter fläktkontrollen till de tre fläktarna? Går den via något pci-kort eller?

Visa signatur

Iphone 3G[s] vit 32GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warper_89
Ja vill KYSSA honom!

Ojdå.

Permalänk
Medlem

Mmmmmmmmmmmmmm, va snyggt! Stilrena chassin ftw, snälla, gör en recension på chassit, skulle faktiskt kunna byta ut mitt P182 ifall det visar sig att chassit är bra.

Permalänk
Medlem

Gillar att dom satsat på flera 3.5" ist för 5.25", skulle kunna tänka mig chassit endast för det, men chassit ser förövrigt helt ok ut också

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fractal Design
För er som vill se fler bilder på chassit, surfa in på vår webb www.fractal-design.com!

Annars går det bra att fråga mig direkt i forumet

Jag undrar om plåten man ser inne i chassit rakt under cpuplatsen är löstagbar så att man kan montera cpukylning utan att skruva ut moderkortet??
Det vore toppen för då har jag hittat mitt nya chassi:))
MvH albanen

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warper_89
Läste att man kan få plats med 29-30cm långa kort vilket borde räcka för ett 5870?

Luftflödet och temperaturerna på både diskar och grafikkort blir fortfarande lidande.

Söderbäck: Den idén tycker jag låter vettig och förstår inte varför ingen tänkt på det innan. Det är ju inte direkt så att grafikkorten blir kortare varje år...

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Mycket snyggt! Synd att jag behövde ett chassie "i förrgår" och köpte ett P183 i fredags. Efter vad jag sett på bilderna hade jag nog vågat köpa det där orecenserat

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Ahhh.. underbart

Äntligen ett prisvärt, snyggt, och välplanerat chassi utan bjäfs och blink, plyschtärningar, julgransprydnader lysrör och roterande kromänglar, och denna evinnerliga jefla plexiglashysterin...

Ja, jag vet att det finns andra tillverkare som har denna estetiska inriktning, men priset på detta är ju ypperligt.

All heder åt detta!

Visa signatur

gör det bäst, gör det själv.
Mata inte Trollen.

Permalänk
Medlem

skit snyggt, blir fan att köpa. hatar alla jävla BLing bling chassin. ett chassi ska vara stilrent

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Efter närmare granskning.

Power-LED(antar jag att det är), hur starkt är skenet? Kan det uppfattas som störande?

Det är väl dock individuellt, men jag minns för några år sedan då man hade ett TT Shark, man blev nästan bländad av en LED som var monterad i dörren.

HDD-trays, går att plocka ur. Men där man för in dem är den del utav chassits konstruktion och går således inte montera bort utan ingrepp?

Skulle gärna vilja haft "fritt blås", men detaljen är kanske bärande.

Optimerat för nätagg med 80mm/120mm fläktar?

Permalänk
Avstängd

Kolla här
http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=55473
Det är visst ett hål rakt under cpuplatsen för att kunna montera kylning utan att ta ut mobot,detta blir mitt nästa chassi helt klart:))
Bye bye sonata III..
MvH albanen...

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Helt perfekt tajming! Skulle precis beställa ett Antec ninehundred two men nu blir det denna nattsvarta snygging istället.

Visa signatur

''Building the future and keeping the past alive are one and the same thing.''

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Vad tror ni om den här lösningen? Ett chassi som inte har någonting "framför" grafikkortet. Hårddiskburar under och över, men inget i vägen för grafikkortsmontering. Det skulle innebära att man fick ner storleken på chassit utan att behöva kompromissa med grafikkortsplats ;). Går visserligen ut över antal hårddiskar man får plats med. Aja, vad vet jag. Kanske inte är så gångbart...

Hårddiskar över och under? Vart då? Man måste ju även ta hänsyn till alla olika moderkort.
Om du kollar på den här bilden:
http://www.fractal-design.com/img_prod/inner_system.jpg
Inte så många cm du kan flytta racket till vänster även om bortser från grafikkortet (och sen har ju olika moderkort grafikkortet på olika platser och det blir bara värre med moderkort med flera x16 platser).

Det du säger var ju egentligen standard för många år sedan, anledningen till detta var väl bl.a. de fullstora korten som var t.o.m. större än dagens grafikkort.
Ex.:Stort ljudkort: http://www.lauppert.ws/screen1/sc-awe32.jpg
http://en.wikipedia.org/wiki/Sound_Blaster_AWE32

Ex. på chassi med hårddiskar etc. ovanför instickskorten:
http://smbach.com/testbedair.JPG

Problemet är ju att du förlorar massa plats som man idag utnyttjar för hårddiskar m.m.

Du kan dock inte flytta hårddiskracken så att de är i bredd med moderkortet utan att ha en väldigt bred låda och då blir det snarare ett kub-chassi.

Och ska du ha racken ovanför/under modrkotet och då blir chassit väldigt högt. Det var väl inte helt ovanligt det heller, var inte detta addtronics-chassi väldigt populärt på sweclockers förr?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DodjaN
Funderar också på att byta utt mitt Antec 900... börjar blir trött på allt bling-bling och den låter för mycket.

även jag funderar på att byta ut mitt 900 mot det här snygga chassit även om jag är mkt nöjd med mitt 900 som är snyggt och tyst. nån som vet om dörrarna går att stänga med en fläktkontroller där fram?

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

Hette det P182 det där eller? Redan sett det förut.

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB