Intel X25-M G2 80GB (FAQ=första posten)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av victor_passe
Skulle denna SSD göra någon större skillnad på en atom baserad netbook?
En som har vanlig disk innan alltså inte en med integrerad skit ssd.
Eller blir CPU:n flaskhalsen?

Om netbooken har satakontakt och plats för 2,5" disk så går det ju byta ut. men netbook var ju tänkta at vara billiga och strösnåla. det gör att de kansek bara har en satakontroller för sata1 (sata150) hastighet. så där har du en sänkning direkt. i alla fall om man ser på sekventiell läs/skrivhastighet.
I vanligt användande kommer du ganska säkert få en stor förbättring mot standarddisken.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk

Kan man lätt se om det är SATA 150 eller SATA 300 man har?

Visa signatur

Hej

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anarkizt
Hehe, sitter och lirar Wolfenstein nu, det står lite tips och tricks när spelet laddar (använd granater till ditten och datten typ) men man hinner inte läsa klart, det laddar för fort! Loving it!

Jag har själv inte kört något spel direkt från min X25-M G2 ännu men laddningstiderna för mig är i de flesta spel riktigt korta ändå faktiskt. Men jag ska prova köra något spel direkt från SSD'n för att prova, det _bör_ ju märkas av. Frågan är hur mycket då laddning annars bara tar någon sekund med. En halvgammal Samsung F1 750GB är vad jag kör all data från.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av victor_passe
Skulle denna SSD göra någon större skillnad på en atom baserad netbook?
En som har vanlig disk innan alltså inte en med integrerad skit ssd.
Eller blir CPU:n flaskhalsen?

Köp en billigare SSD då datorn i övrigt är för slö ändå för att motivera en så pass stor disk. Kingston har en 128GB rätt billig disk annars som borde matcha rätt bra.

Har du Nvidia-baserad netbook så kan du nog slå till med en lyxigare disk, är det å andra sidan en sketen Intel-baserad tycker jag inte att du ska lägga 2500kr på en SSD åt den.

Men ja, skillnad bör det bli då du får bort de höga åtkomsttiderna som en 2,5" disk i en netbook lider av. Men dessa låga åtkomsttider du får med en SSD får du med så gott som alla vettiga SSD's så som sagt, ingen större vits att köpa den bästa som finns när billigare och långsammare fungerar lika bra.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om x-25 80gb (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=485983#ProductTabs) är OEM? Finns det någon version man får hållare så att den passar i en 3.5"-plats?

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nivv
Någon som vet om x-25 80gb (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=485983#ProductTabs) är OEM? Finns det någon version man får hållare så att den passar i en 3.5"-plats?

Ja en skruv. du behöver bara en då disken inte vägen någonting alls.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Ring istället.

Slog en signal, han kunde inte förklara varför andra som beställt senare hade fått, men sa iaf att jag var 2a på listan och de förmodligen kommer in ett gäng idag, så förhoppningsvis dyker den väl upp snart

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nivv
Någon som vet om x-25 80gb (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=485983#ProductTabs) är OEM?

Ja, det är OEM/bulk.

Permalänk

Vad är det egentligen som skiljer G1 mot G2 förutom 50->34 nm?
Alltså gör man en idiotgrej om man beställer en G1 för att slippa vänta 3 veckor på G2?

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk

G1, till skillnad från G2, kommer inte supporta TRIM in windows7. Anses som en viktig funktion när man läser runt....

Visa signatur

Amd64 3000+@2400Mhz - 1024mb OCZ - Sapphire X800pro@16pipes 475/450 - zalman 300A-APF - 3Dmark03=11500

Permalänk
Medlem

Läste någonstans att avsaknaden av TRIM innebär en prestandaförlust på några % efter 5 år om man skriver 20gb till disken dagligen

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Medlem

Verkar hända lite saker med min disk:
20 sep kl 20:11 Jönköping, Sorterad
Den sorterades på en söndag alltså? Antar att de gör det på söndagen istället för på fredagen då de inte gjorde någonting
Betyder att den borde komma idag

Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Har du Nvidia-baserad netbook så kan du nog slå till med en lyxigare disk, är det å andra sidan en sketen Intel-baserad tycker jag inte att du ska lägga 2500kr på en SSD åt den.

Fasst på vilket sätt skulle en nVidia-baserad netbook dra mer nytta av en SSD?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stoffe (AMDGuru)
Vad är det egentligen som skiljer G1 mot G2 förutom 50->34 nm?
Alltså gör man en idiotgrej om man beställer en G1 för att slippa vänta 3 veckor på G2?

Innan G2 kom så ansågs G1 vara en av de bästa diskarna på marknaden så G1 är ju definitivt inte dålig. Det tråkiga med G1 är väl främst att TRIM inte kommer till G1an, nog kan man hävda att det egentligen inte finns något jättestort behov av TRIM på G1an med den nya firmwaren men men.

Lite skillnader
http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3631&p=11

Skillnaden är väl inte så stor utöver det, den största skillnaden och anledningen till att G2 blivigt så populär är väl inte det att den är lite bättre utan att när den kom så var den mycket billigare än G1an. Alla som suktat på en G1 kunde få en G2 för mycket mindre pengar.

Nu har väl vissa butiker sänkt priset på G1 för att matcha G2, antagligen för att försöka sälja ut G1or som finns på lager, och till det priset hade jag lätt köpt en G1a, om det nu inte vore för G2an
För jag vill gärna ha TRIM, sen är jag inte alls övertygad om att jag egentligen kommer märka av TRIM så mycket. Och när jag beställde disken kostade G1 mycket mer och så trodde jag att jag skulle få den för över en månad sen också så då var valet ganska enkelt.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OMG
Slog en signal, han kunde inte förklara varför andra som beställt senare hade fått, men sa iaf att jag var 2a på listan och de förmodligen kommer in ett gäng idag, så förhoppningsvis dyker den väl upp snart

Dåligt att de inte kunde ge något vettigt svar men vi får hålla tummarna för att du får din disk om någon dag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stoffe (AMDGuru)
Vad är det egentligen som skiljer G1 mot G2 förutom 50->34 nm?
Alltså gör man en idiotgrej om man beställer en G1 för att slippa vänta 3 veckor på G2?

Det är lite mer än tillverkningstekniken som är nytt: http://anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3605
Inga jätteskillnader dock, möjligen antalet IOPS.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Fasst på vilket sätt skulle en nVidia-baserad netbook dra mer nytta av en SSD?

Nvidia-baserade Netbooks har till skillnad från Intel-baserade moderna chipsets. Sedan så har de vettiga IGP's vilket gör de Nvidiabaserade i dagsläget klart överlägsna de från Intel. Jag har efter snart två år fortfarande inte sett något nytt chipset på Intel-baserade, de "nya" datorerna som kommer ut idag har till 80% samma hårdvara som min gamla usla Asus Eee 701SD, enda direkta skillnaderna är en Atom istället för en Celeron 900 som sitter i min och större och bättre lagring. I övrigt samma chipset och IGP, vilka var gamla redan när 701'an kom ut. =P

Permalänk

Med andra ord kan det nästan kvitta om man köper G1 eller G2. Skillnaden med eller utan TRIM är inte enorm? För egen del kommer jag nog att behålla disken ett år eller två, sedan lär den bytas mot något snabbare och större.

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Medlem

Gjorde min daglig koll på misco/inet/webhallen/dustin etc, och jovisst vad ser man? En retail disk för ~2.200kr på misco. Ringde och frågade om det verkligen var g2 retail 80gigs varianten (artikelnr överensstämde men det lät för bra för att vara sant) och visst var det, dessutom hade dom bara 1 inne, reggade mig kvickt beställde direkt. Bye bye 5 veckors vänte tid på min andra som jag väntat på!

Permalänk
Hedersmedlem

Fan också. Ringde precis komplett och frågade om min order från i torsdags. De hade preliminärt leveransdatum i fredags, men de hade inte fått in dem än. Han kunde heller inte ge något nytt datum.

I samma svep ser jag också att Misco nu har slut

Edit: Beställde från Inet istället. På deras hemsida står det att de har 20 i postorderlager. Jag ringde och frågade och enligt deras kundtjänst innebär det att om jag beställer idag, så får jag den imorgon. Håller tummarna.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av victor_passe
Skulle denna SSD göra någon större skillnad på en atom baserad netbook?
En som har vanlig disk innan alltså inte en med integrerad skit ssd.
Eller blir CPU:n flaskhalsen?

kolla mätvärden på sid 9 denna tråden inlagt 2009-07-29 17:52

Permalänk

Menar du att Inet har G2an på lager?

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stoffe (AMDGuru)
Menar du att Inet har G2an på lager?

Ja, det verkar så. Det är retail-versionen och de tar 2595.

https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/80gb-2-5--ss...

Något oroväckade att de visar bild på generation 1, men all annan info stämmer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stoffe (AMDGuru)
Menar du att Inet har G2an på lager?

80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA, RETAIL
Postorderlager: 20 st
Postorderpris: 2 595 kr

Permalänk

Aha, synd. Retail känner jag inte att betala för när det skiljer så pass mycket i pris. Har nämligen färdig hållare i chassit för 2,5" disk.

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Musikälskare

Nu är min retail skickad från Inet! Woho

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Nu är min retail skickad från Inet! Woho

Min också! Dök precis upp kollinummer på ordern

Permalänk
Medlem

Händelser
2009-09-21 16:03 Göteborg Sorterad
2009-09-21 16:03 Göteborg Sorterad
2009-09-21 09:31 Posten Elektronisk förhandsinformation mottagen

och det är allt. Så tror bara att inet skickar iväg allt sent på dagen.
så min kommer inte för en imorgon.

Edit: Mer nya händelser *väntar ivrigt*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Nvidia-baserade Netbooks har till skillnad från Intel-baserade moderna chipsets. Sedan så har de vettiga IGP's vilket gör de Nvidiabaserade i dagsläget klart överlägsna de från Intel. Jag har efter snart två år fortfarande inte sett något nytt chipset på Intel-baserade, de "nya" datorerna som kommer ut idag har till 80% samma hårdvara som min gamla usla Asus Eee 701SD, enda direkta skillnaderna är en Atom istället för en Celeron 900 som sitter i min och större och bättre lagring. I övrigt samma chipset och IGP, vilka var gamla redan när 701'an kom ut. =P

Men varför skulle ett nvidia-chipset utnyttja SSDn bättre? Rör väl sig främst om bättre grafikprestanda och lägre energiförbrukning.

Permalänk
Musikälskare

Måste man "aligna" disken i win7?

Ska kolla upp hur man lägger Firefox cashe på en annan disk med ^^

De var väll allt?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

avbeställde ordern från komplett och bytte till inet.. saknar konvertern så det kändes värt!

Visa signatur

1] Arc mini | Z97 | i7 4770K @ 4.4 | CM 212 | R9 290 Tri-X | 2x8GB 1600MHz | HX750 | 840 EVO 250GB + FORCE 128GB | W8.1 | Benq W1300 @ 104"
2] Node 304 | Z77 | i5 2500K @ 4.4 | Noctua NH-U9B | R9 290 Tri-X | 2x4GB 1600MHz | HX650 | FORCE GT 128GB | 3.0 TB | W7 | Philips 50"
3] Dell XPS 13 7500U

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Måste man "aligna" disken i win7?

Ska kolla upp hur man lägger Firefox cashe på en annan disk med ^^

De var väll allt?

Installationsprogrammet för Windows 7 gör det automatiskt, så det förstnämnda är inget du behöver bry dig om.

Visa signatur

I pledge to punch all switches, to never shoot where I could use grenades, to admit the existence of no level except Total Carnage, to never use caps lock as my "run" key, and to never, ever, leave a single BoB alive.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Måste man "aligna" disken i win7?

Ska kolla upp hur man lägger Firefox cashe på en annan disk med ^^

De var väll allt?

Och det sistnämnda ska vara onödigt på en Intel-disk (det är gamla råd som ligger kvar i minnet, ungefär som att man sk ladda ur laddningsbara batterier för längre livslängd). Tvärtom är Intel-disken väldigt bra på att hantera sådana uppgifter.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Måste man "aligna" disken i win7?

Ska kolla upp hur man lägger Firefox cashe på en annan disk med ^^

De var väll allt?

Det enda man behöver göra är att stänga av diskdefragmenteraren, den ska visserligen stängas av automatiskt enligt Microsoft men enligt flera användere måste man göra det manuellt. "Alignment" är bara ngt som användaren av Windows XP bör göra, Vista och Windows 7 har det redan "out-of-the-box".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nME
Och det sistnämnda ska vara onödigt på en Intel-disk (det är gamla råd som ligger kvar i minnet, ungefär som att man sk ladda ur laddningsbara batterier för längre livslängd). Tvärtom är Intel-disken väldigt bra på att hantera sådana uppgifter.

Såvida nu inte flashen med "en annan disk" menar en RAM-disk. Om han däremot menar en vanlig HDD håller jag med dig, Intel-disken är så pass bra på att spara små filer att den utklassar HDDn även i det scenariot (som nME säger hade tidigare generation SSD det problemet att de var långsamma när det kom till hjust små skrivningar, därför innehåller många guider den uppmaningen).

Permalänk
Musikälskare

Tack för snabba och bra svar, då vet jag!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?