6 Skärmar, 2xTripplehead2Go el. 3Grafikkort.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xyllian
rätta mig om jag har fel met crossfire/sli stödjer väll inte ens 2 skärmar änn minder 6?

kör eyefinity, med tunna skärmkanter.

SLI stödjer iaf två skärmar, men om den klarar tre eller fler har jag inte provat. Om det nu går så blir det inte samma effekt som hos ATI's nya kort.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
crossfire stödjer med nya 5800 serien flera skärmar.
dvs 6st och upp med fler kort.

Nvidia har inget motsvarande.
(lär inte ha det det närmsta året)

Fel. Eyefinity och Crossfire fungerar inte ihop än. De gånger de kört med 24 skärmar har det varit enkelkort som drivit 6 skärmar var. De har dessutom kört sex instanser av spelet för att få det att fungera.
Dock är det inte fel att man kan köra 24 skärmar med fyra kort på ett system.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aniron
Det ska komma en särskild version av HD5870 som ska ha sex mini-displayport och 2GB GDDR5. Denna ska enligt uppgift heta HD 5870 SIX.
"Vanliga" HD5870 kommer klara max tre skärmar åt gången (trots dess fyra utgångar).

länk: http://www.pcworld.com/article/171793/amd_eyefinity_drives_si...

6 st. mini-displayport

Nya versioner av displayport klarar ju av att seriekoppla skärmar...
Dvs. du kan driva 4 eller om det var 6 st. 1920x1200 skärmar från en displayportutgång.

Tyvärr lär det väl dröjja innan det stöds ordentligt.

Permalänk
Citat:

Special-edition cards - more of a proof of Eyefinity technology - will have six DisplayPort outputs that can each drive a 2,560x1,600 monitor, giving the requisite 24.5MP output - 7,680x3,200px of eye-poppin' detail.

källa

Visa signatur

• Intel® Core™ i7-4770K • ASUS Z97-A • Noctua NH-D14 • Kingston HyperX 8GB DDR3 1600MHz • Corsair AX850
• PowerColor R9 290X 4GB PCS+ • Intel® SSD 520 240GB • Cooler Master HAF X • Dell U2410 • SteelSeries H Wireless

Permalänk
Medlem

Har kollat runt lite på Monitor armar för 6 skärmar, och det är helt för dyrt. 6-9000 för något man nästan hade kunnat 'snickra' ihop själv. Det är dock det ända jag hittat så här långt.

Om någon vet var man kan köpa någorlunda billiga armstöd så är det varmt välkommet!

Permalänk
Inaktiv

Efter en stunds funderande har jag kommit fram till att 9 skärmar (3x3 rader) borde vara rätt optimalt. Man får fokus mitt på en skärm. Frågan är just hur långt bort man måste sitta för att kunna ha en tillräcklig överblick bara.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wokke
Har kollat runt lite på Monitor armar för 6 skärmar, och det är helt för dyrt. 6-9000 för något man nästan hade kunnat 'snickra' ihop själv. Det är dock det ända jag hittat så här långt.

Om någon vet var man kan köpa någorlunda billiga armstöd så är det varmt välkommet!

Kolla hardforum.com, söker du på "monitor arms" i displayforumet borde du hitta en hel del. Frågan är dock om du inte kan köra med två separata armar?
Sen hoppas jag du tänkt lägga en del på själva skärmarna och inte köper första bästa TN-sunk.

Hur låter setupen 1x 30" och 2x 20" i porträttläge annars?
1200*1600 + 2560*1600 + 1200*1600

Det är ytterst få skärmar som har displayport än så länge.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Kolla hardforum.com, söker du på "monitor arms" i displayforumet borde du hitta en hel del. Frågan är dock om du inte kan köra med två separata armar?
Sen hoppas jag du tänkt lägga en del på själva skärmarna och inte köper första bästa TN-sunk.

Hur låter setupen 1x 30" och 2x 20" i porträttläge annars?
1200*1600 + 2560*1600 + 1200*1600

Det är ytterst få skärmar som har displayport än så länge.

Tack du! Ska kolla där

Permalänk
Medlem

Fortsättning:

Har kollat runt lite mer och vet inte om jag kanske skulle kört ett grafikkort med TrippleHead2Go istället.

Denna länken går till mina ider om Vattenkylning, http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=947...

Länkar mellan trådarna för att unvika fylla SWEC med massa trådar

Och ja, som det ser ut så kommer det bli lite väl dyrt. Jag ska köpa massor av saker nytt och sen ska jag plugga så kommer vara typ pank! Så jag vill ju köpa in så mycket godis jag kan för pengarna.

Tripplehead2go kostar runt 3-3.5k + grafikkort så det blir ungefär lika mycket som ett HD58xx kort. Det som lockar mig mest är då att TH2Gn "lurar" grafikkortet att det är en skärm. Denna funktionen kanske finns i HD58xx kortet med. Får ta reda på det!

Vattenkylning har kommit in i bilden, eftersom jag vill klocka 920an en upp emot 4Ghz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wokke
...Tripplehead2go kostar runt 3-3.5k + grafikkort så det blir ungefär lika mycket som ett HD58xx kort...

det var en konstig ekvation..

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chokis
det var en konstig ekvation..

Instämmer, för 3500kr får han både grafikkort och TH2G´s funktioner i och med att de finns med i HD58xx. Köper han TH2G och ett grafikkort så blir det ju 3500kr till eller så bara för ett grafikkort som orkar driva skärmarna, och då är han låst till 1680x1050 upplösta skärmar medans HD58xx klarar skärmar på uppåt 2560x1600.

Och till TS undran, förmodligen så kan HD58xx välja mellan att köra de inkopplade skärmarna som separata skärmar och som en enda stor skärm. Det finns rätt liten anledning att köpa en TH2G såvida du inte tänkt skaffa ett Nvidiakort.

Permalänk
Avstängd

ati´s lösning är mer flexibel och ger större upplösnings stöd samt blir billigare med nytt inköp.

ati=3500kr?
matrox+kort Nvidia=10.000kr?
Räknar med Nvidias normala prissättning ca 6000kr.

Normalt sett, är valet enkelt.
eyefinity och ati.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
ati´s lösning är mer flexibel och ger större upplösnings stöd samt blir billigare med nytt inköp.

ati=3500kr?
matrox+kort Nvidia=10.000kr?
Räknar med Nvidias normala prissättning ca 6000kr.

Normalt sett, är valet enkelt.
eyefinity och ati.

Exakt. Vi vet på ett ungefär hur HD4870 kommer prestera dessutom, kommer behöva ett riktigt snabbt kort för att orka driva tre skärmar, speciellt om TS nu tänkt starta upp något någorlunda nytt spel på samtliga skärmar. Hur Nvidias GT300 tänker prestera vet vi egentligen inget om idag men att kortet skulle komma med något som motsvarar Eyefinity får ses som högst tveksamt.

Räkna också med att GT300 säkert kommer vara perverst dyr, och dessutom behöver en TH2G för ett par tusen (och då, som tidigare sagts inte klarar vad Eyefinity klarar) gör att AMD's lösning i dagsläget är det bättre. Även om vi ser till nuvarande generation så är GTX 295 för dyr och för gammal för att vara värd att köpa och använda. AMD's HD4870 X2 känns också för dyr, och likaså gammal.

Nej vänta tills HD5870 kommer ut och se hur den går så gör nog TS klokast att köpa en sådan. Alternativt vänta till någon gång nästa år när GT300 kommer. Kan ju hända att Nvidia stressar ut GT300 tidigare om de känner sig tillräckligt pressade, med tanke på allt FUD från Nvidiahåll senaste tiden så är de nog rädda för AMD's monster.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chokis
det var en konstig ekvation..

Instämmer!

Permalänk
Medlem

Jag är ingen high-end-super gamer precis. Jag kan tycka det är kul och skjuta lite i COD osv, men det är inget jag spelar mycket. Så jag hade inte tänkt att köpa ett värsting kort för 5000, utan tror att jag hade klarat mig långt med ett T.ex GTX 260, eller två. Frågan jag ställer mig är om ett HD58XX är snabbare än 2x260 eller 275 kanske. Jag vill vattenkyla Grafikkorten också.

2x260 = ~4000 + Block 2000 = 6000.
1xHD58XX = 5-5.5K(?) + Block* 1000-1500= 6-7000.
* Som lär vara snordyrt när det kommer.
Och eftersom jag inte är en Gamer, men gillar såklart att spela lite då och då, så undrar jag om det är värt det.

Jag har ett HIS Radeon HD4670 just nu, och har spelat en hel del på det. För min del är det en 7 av 10, och skulle tro att ett 260 är en klar 10a för mig.

Men, eftersom HD58XX:et ska kunna klara 6 skärmar, och om jag känner mig själv rätt så blir det nog 6 skärmar en vacker dag..

Jag har en budget på 50-60.000, och vill helst inte lägga mer än 37-38.000 på dator, Skrämar(alt. inkl. TH2G) eftersom jag ska köpa TV, PS3, ny säng, datorbord, Vattenkylning, och annat smått och gott. Jag vill inte få det att låta skrytsamt! Sist köpte jag dator för 28k med skärm, då P4 EMT64 HT kom ut, 4år sedan.. Hur som helst så är ska allt hålla i ett par år. Grafikkort kommer självklart att bytas ut med tiden. Och det är mycket därför jag inte vill lägga 5-7k på grafikkort inkl. block.

Beslutsångest som attans.
Tack till allas insatser!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wokke
Jag är ingen high-end-super gamer precis. Jag kan tycka det är kul och skjuta lite i COD osv, men det är inget jag spelar mycket. Så jag hade inte tänkt att köpa ett värsting kort för 5000, utan tror att jag hade klarat mig långt med ett T.ex GTX 260, eller två. Frågan jag ställer mig är om ett HD58XX är snabbare än 2x260 eller 275 kanske. Jag vill vattenkyla Grafikkorten också.

2x260 = ~4000 + Block 2000 = 6000.
1xHD58XX = 5-5.5K(?) + Block* 1000-1500= 6-7000.
* Som lär vara snordyrt när det kommer.
Och eftersom jag inte är en Gamer, men gillar såklart att spela lite då och då, så undrar jag om det är värt det.

Jag har ett HIS Radeon HD4670 just nu, och har spelat en hel del på det. För min del är det en 7 av 10, och skulle tro att ett 260 är en klar 10a för mig.

Men, eftersom HD58XX:et ska kunna klara 6 skärmar, och om jag känner mig själv rätt så blir det nog 6 skärmar en vacker dag..

Jag har en budget på 50-60.000, och vill helst inte lägga mer än 37-38.000 på dator, Skrämar(alt. inkl. TH2G) eftersom jag ska köpa TV, PS3, ny säng, datorbord, Vattenkylning, och annat smått och gott. Jag vill inte få det att låta skrytsamt! Sist köpte jag dator för 28k med skärm, då P4 EMT64 HT kom ut, 4år sedan.. Hur som helst så är ska allt hålla i ett par år. Grafikkort kommer självklart att bytas ut med tiden. Och det är mycket därför jag inte vill lägga 5-7k på grafikkort inkl. block.

Beslutsångest som attans.
Tack till allas insatser!

1st 5870 kommer antagligen kosta runt 3000-3500kr och 5850 neråt 2500kr vid introduktionen. Så dina prisjämförelser stämmer nog inte. Vänta med dina funderingar ett par dagar till så vet du mer exakt
Fast en version med stöd 6 skärmar kostar nog en del extra iofs.

Permalänk
Medlem

Hittade denna länk;

http://www.tomshardware.com/charts/gaming-graphics-charts-200...
Om prestanda jämförelser på 260 och några av dagens Top kort.
Ser nu att det är stor skillnad. Så 260 är uteslutet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
1st 5870 kommer antagligen kosta runt 3000-3500kr och 5850 neråt 2500kr vid introduktionen. Så dina prisjämförelser stämmer nog inte. Vänta med dina funderingar ett par dagar till så vet du mer exakt
Fast en version med stöd 6 skärmar kostar nog en del extra iofs.

Aha, föväntade mig att det skulle kosta betydligt mer. Och jag trode att alla HD58XX kort stödjer 6Skrämar. Detta förändrar en del. Eftersom jag ska ha minst tre skärmar. Det är dock en månad minst till jag ska göra inköpen så jag har tid och söka

Permalänk
Medlem

Tips.

Gå in på www.youtube.com och sök på Eeyefinity

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wokke
Aha, föväntade mig att det skulle kosta betydligt mer. Och jag trode att alla HD58XX kort stödjer 6Skrämar. Detta förändrar en del. Eftersom jag ska ha minst tre skärmar. Det är dock en månad minst till jag ska göra inköpen så jag har tid och söka

då är det ju lugna gatan ^^
du väntar helt enkelt tills HD5870SIX (utrustat med 2GB DDR5, vanliga 5870 har 1GB) släpps, detta är kortet du är ute efter, det kommer att stödja sex skärmar via mini-displayort. släng på ett vattenblock och ditt problem är löst
du får lägga upp lite bilder här sen också, ska bli riktigt intressant att se!

edit: här får du lite mer info

Visa signatur

• Intel® Core™ i7-4770K • ASUS Z97-A • Noctua NH-D14 • Kingston HyperX 8GB DDR3 1600MHz • Corsair AX850
• PowerColor R9 290X 4GB PCS+ • Intel® SSD 520 240GB • Cooler Master HAF X • Dell U2410 • SteelSeries H Wireless

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wokke
Jag är ingen high-end-super gamer precis. Jag kan tycka det är kul och skjuta lite i COD osv, men det är inget jag spelar mycket. Så jag hade inte tänkt att köpa ett värsting kort för 5000, utan tror att jag hade klarat mig långt med ett T.ex GTX 260, eller två. Frågan jag ställer mig är om ett HD58XX är snabbare än 2x260 eller 275 kanske. Jag vill vattenkyla Grafikkorten också.

2x260 = ~4000 + Block 2000 = 6000.
1xHD58XX = 5-5.5K(?) + Block* 1000-1500= 6-7000.
* Som lär vara snordyrt när det kommer.
Och eftersom jag inte är en Gamer, men gillar såklart att spela lite då och då, så undrar jag om det är värt det.

Jag har ett HIS Radeon HD4670 just nu, och har spelat en hel del på det. För min del är det en 7 av 10, och skulle tro att ett 260 är en klar 10a för mig.

Men, eftersom HD58XX:et ska kunna klara 6 skärmar, och om jag känner mig själv rätt så blir det nog 6 skärmar en vacker dag..

Jag har en budget på 50-60.000, och vill helst inte lägga mer än 37-38.000 på dator, Skrämar(alt. inkl. TH2G) eftersom jag ska köpa TV, PS3, ny säng, datorbord, Vattenkylning, och annat smått och gott. Jag vill inte få det att låta skrytsamt! Sist köpte jag dator för 28k med skärm, då P4 EMT64 HT kom ut, 4år sedan.. Hur som helst så är ska allt hålla i ett par år. Grafikkort kommer självklart att bytas ut med tiden. Och det är mycket därför jag inte vill lägga 5-7k på grafikkort inkl. block.

Beslutsångest som attans.
Tack till allas insatser!

Skit i vattnet om möjligt, highend luftkylningen är riktigt bra idag. Finns även grafikkort som håller sig rätt tysta åtminstonde olastade. Eller har du någon speciell anledning som motiverar vattenkylning?

Har du funderat på om du verkligen behöver så många skärmar med? Tänk på att om du vill spela något någorlunda nytt och du har tre högupplösta skärmar (1680x1050) och uppåt så kan du behöva en eller flera monstergrafikkort. Det är väldigt många fler pixlar för systemet att hantera ju fler skärmar du stoppar i. Men som du sa, du är "ingen high-end-super gamer" och du kommer nog inte få för dig att köra crysis med tre 2560x1600 skärmar heller förmodar jag. Nöjer du dig med COD bör det vara rätt lugnt, då COD-spelen aldrig varit speciellt tunga grafiskt. Inte COD4 ivf.

Och som ovan skrivits, det är HD5870 SIX som kommer få stöd för 6st skärmar/kort. Den vanliga HD5870 kommer "bara" stödja tre.

En ensam GTX260 orkar inte driva ditt kommande system i spel, som du redan sett så behöver du något mycket kraftigare och då troligen/helst något av next-gen korten som börjar komma inom kort. Eller efter jul om du vill ha Nvidia.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikrokiwi
då är det ju lugna gatan ^^
du väntar helt enkelt tills HD5870SIX (utrustat med 2GB DDR5, vanliga 5870 har 1GB) släpps, detta är kortet du är ute efter, det kommer att stödja sex skärmar via mini-displayort. släng på ett vattenblock och ditt problem är löst
du får lägga upp lite bilder här sen också, ska bli riktigt intressant att se!

edit: här får du lite mer info

Det kommer absolut bilder på det hela. Har gjort ett galleri redan [Före] och [Efter] kommer när det kommer

Tack för infon!

Edit: Mitt Galleri på mitt nuvarande; http://www.sweclockers.com/album/?id=4451

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Skit i vattnet om möjligt, highend luftkylningen är riktigt bra idag. Finns även grafikkort som håller sig rätt tysta åtminstonde olastade. Eller har du någon speciell anledning som motiverar vattenkylning?

Har du funderat på om du verkligen behöver så många skärmar med? Tänk på att om du vill spela något någorlunda nytt och du har tre högupplösta skärmar (1680x1050) och uppåt så kan du behöva en eller flera monstergrafikkort. Det är väldigt många fler pixlar för systemet att hantera ju fler skärmar du stoppar i. Men som du sa, du är "ingen high-end-super gamer" och du kommer nog inte få för dig att köra crysis med tre 2560x1600 skärmar heller förmodar jag. Nöjer du dig med COD bör det vara rätt lugnt, då COD-spelen aldrig varit speciellt tunga grafiskt. Inte COD4 ivf.

Och som ovan skrivits, det är HD5870 SIX som kommer få stöd för 6st skärmar/kort. Den vanliga HD5870 kommer "bara" stödja tre.

En ensam GTX260 orkar inte driva ditt kommande system i spel, som du redan sett så behöver du något mycket kraftigare och då troligen/helst något av next-gen korten som börjar komma inom kort. Eller efter jul om du vill ha Nvidia.

Först så vill jag dra upp min blivande 920 till 3.8-4GHZ (Som jag läst är ganska normal OC för den) Sen blir datorn lite tystare med vatten, och jag står inte ut med höga temps. Det är min motivation, kan tillägga att jag har velat bygga ihop ett vattenkylning system i 4år nu, p.g.a pengar brist på mitt förra inhandlade system.

Som jag skrev i början i tråden så ska jag studera arkitektur och har redan nu märkt att min 22" inte räcker till - i alla fall inte för mig, som inte gillar att scrolla hela tiden.

En tabbe jag gjorde med mitt förra system var att köpa ett för klent Grafikkort. Jag vill inte göra den tabben igen. Dock så vill jag inte heller lägga 5000 för grafikkort, när om ett par månader det kommer en ny variation som är betydligt bättre. Därför funderar jag på att köpa ett kort för ca. 2-3.500 istället och uppdatera en gång om året/halvåret.

Och som du säger så kräver t.ex Crysis mycket om man vill spela med fin grafik, och ännu mer om man ska köra det på tre skärmar. Och där kommer TH2Gn in i bilden igen, eftersom det inte använder sig av CPU/GPUn. Vilket måste belasta ett HD58XX betydligt mer än med en skärm.
Enligt min åsikt är det bättre för min del. Att ha tre skärmar som funkar som en, och det ska även gå att köra SLI/CrossFire utan problem vilket lockar också. Dock baserar jag detta på svag information. Har hört och läst lite lätt om att dittan och dattan inte fungerar med SLI/Crossfire, det intresserar inte mig heller. Och igen så kommer då TH2Gn in vilket - enligt mig - hade underlättat min situation åter en gång.

Jag är dock mycket tacksam för alla svar och idér jag fått

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
Tips.

Gå in på www.youtube.com och sök på Eeyefinity

Det verkar sjukt kul att spela på tre skärmar, jäklar vilken känsla det måste ge.

Permalänk

Alltså, TH2G är en raktigenom sämre produkt! Med Eyefinity kan du välja mellan att köra extended eller bara utöka bildytan till det 2-6ggr. 24 skärmar kan också köra. Av Nvidias kort som finns nu är det bara GTX295 som har en chans mot 5870 och kostar mer samt drar mer ström.

Om du har en budget på 3-40 000kr skulle jag lätt köpa 5870 nu och kanske ett till senare om/när det behövs. Det är ju både bättre och billigare än TH2G. Och nej, man kan omöjligt få samma bildkvalitet med TH2G utan att få sänkt prestanda. Det är inget grafikkort...

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC