Permalänk
Medlem

SYS Fan fungerar inte

Jag satte ihop en ny dator nyligen och allt fungerar bra förrutom en 250 mm:ers fläkt

Fläkten har 2 kablar. 1 som ska in i sys fan (3pin) på moderkortet och en ström kabel som ska sitta i nätagg. Fläktens Led lyser men den snurrar inte. fläkten snurrar när jag gör det med fingret, så det är inget som är i vägen för han.

Jag har testat både sys fan 1 och sys fan 2 på moderkortet utan resultat.

Smart Fan Control är på Enable i bios.

Finns det andra inställningar man kan göra?

Tack.

Visa signatur

If you are going through hell, keep going!

Permalänk
Medlem

Kanske är det som är "felet", du har smart fan control aktiverat och datorn är tillräckligt sval så den kör inte fläkten, testa inaktivera.

Permalänk
Medlem

Koppla in antingen 3pin eller molex, inte både och!

Permalänk
Medlem

Fel av mig. Den heter inte alls system fan control, utan CPU Smart Fan Target. Antar att det är till CPU:n bara.
Men jag hittar inget annat som heter System Fan Control i hela Bioset.

Visa signatur

If you are going through hell, keep going!

Permalänk
Medlem

sluta svära i rubrikerna ! hehe

nämen,, jag tror också att du har nåt som är auto eller värmereglerande..

annars kanslke du har trasig kabel eller glappt i kontakten,, men det är långsökt..

om du vill att den alltid snurrar kan du ju koppla den till en kontakt direkt på nätagget via nån adapter ???

Visa signatur

||> FD North TG White <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Rog Strix B550 F-Gaming <> AMD Ryzen-7 5800x3d + Corsair H150i RGB PRO XT <> Kingston Fury renegade 2TB m.2 + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB DDR4 3600MHz CL 16 rgb <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Medlem

Hehehe. Jag tänkte inte på rubriken, det kan bli missförstånd.
Menar du 3 pins kontakten som sitter i moderkotet ska koppla den till nätagget istället? Det finns ju redan en ström kabel som är kopplad från fläkten till natagget, fläktens led lyser då när jag kopplar in den.

Har ingen sådan adapter just nu, men det kan vara en lösning.

Visa signatur

If you are going through hell, keep going!

Permalänk
Medlem

hmmm fan konstigt att bara Led lyser ändå.. har du provat att koppla in den i nån annans dator ? kanske inte finns möjlighet till nån annan i hemmet ?

eller jo jag menar att skita i 3pin på moderkortet men ??? du kan ju annars ringa supporten till affären där du köpte den.. =P

dom kommer ju tycka att du ska komma in med datorn eller skicka in den och det orkar man ju inte...

men kan det vara så att den har för mycke motstånd eller får för lite ström så den inte vill köra igång,, det hände min när jag hade Zalman fanmate OCH ett sånt motstånd på,, när jag körde den under 600rpm så stannade den nästan.. och hade skitsvårt att komma igång..

men om det är nåt som ska reglera pga värmen i chassit så kanske det måste bli skitvarmt innan den sätter igång..

Hoppas du löser det

Visa signatur

||> FD North TG White <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Rog Strix B550 F-Gaming <> AMD Ryzen-7 5800x3d + Corsair H150i RGB PRO XT <> Kingston Fury renegade 2TB m.2 + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB DDR4 3600MHz CL 16 rgb <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Medlem

Testa koppla in den i tre pins uttaget för CPU-fläkten, för det vet du att det fungerar.
Men se till att det inte är som Ekan säger, att både molexen och 3-pinskontakten inte ska vara kopplade samtidigt.

Permalänk
Medlem

Orkar inte skicka in den. Jag beställde den och alla dator delarna från Komplett och byggde ihop den.

Jo jag testade den i en annan dator och den fungerade inte där heller.
Jag vill bara veta om den ens fungerar. Man borde kunna få igång den på något sätt, då visste man att den fungerade.

Men Tack för hjälpen.

Visa signatur

If you are going through hell, keep going!