Laser varnare, legala någonstans i europa?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Orly? De måste vara FÖRBANNAT små i så fall... för på sträckan borås - ulricehamn har jag då fan aldrig sett några skyltar precis innan kamerorna.

Och det där gillar farbror blå?

Lokalt här i stockholm finns det iaf. Antagligen olika på olika håll i Sverige.
Finns mycket som blåbären inte gillar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Att flytta en registreringsskylt är inte tillåtet, så jag hoppas du inte planerar köra förbi en polisbil med den placerad där. Kan bli rätt dyrt.

Skojar du, klart det är tillåtet att flytta på registreringsskylten.

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem

Okej, jag ska inte svära på detta, men en typgodkänd bil har en avsedd plats för registreringsskylt. Jag misstänker att sätta den någon annan stans än på den avsedda är inte tillåtet eftersom bilen inte är typgodkänd för det.

I vilket fall som helst så..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Förordning (2001:650) om vägtrafikregister
7 kap. Följder av registreringen
8 § Registreringsskyltarna skall vara väl synliga och hållas i sådant skick att de lätt kan avläsas. Under färd får last eller annat inte placeras så att skyltarna inte går att avläsa.

Om det räknas ifall de kan avläsas av en person men inte en kamera är väl en tolkningsfråga, så det får du försöka övertyga farbror blå om.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Okej, jag ska inte svära på detta, men en typgodkänd bil har en avsedd plats för registreringsskylt. Jag misstänker att sätta den någon annan stans än på den avsedda är inte tillåtet eftersom bilen inte är typgodkänd för det.

I vilket fall som helst så..

Om det räknas ifall de kan avläsas av en person men inte en kamera är väl en tolkningsfråga, så det får du försöka övertyga farbror blå om.

Jag kan svära på att det inte är olagligt att flytta på reg.skylten. Aldrig hört att polisen ens lyft ett ögonbryn på att skylten är flyttad.

Sen att skylten ska vara synlig är en annan femma, det är i princip ända kravet.

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard
Även sträckor med tillägsskyltar 0.3-42km osv. har skyltar precis innan en kamera.

Nej.
http://www.vv.se/PageFiles/11652/pm_nytt_vagmarke.pdf?epslang...

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gameresource
Nej.
http://www.vv.se/PageFiles/11652/pm_nytt_vagmarke.pdf?epslang...

jo.
För det har jag sett.

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem

Ja det händer att det sitter skyltar framför varje kamera även om det redan har suttit en skylt med en sträcka (t,ex 0,2-20km) men det gör inte alltid det. Jag är även ganska säker på att jag har stöt på kameror utan skyltar överhuvudtaget innan.

Förresten varför skulle det hjälpa att dölja skylten? Det är ju inte så att bilens ägare automatiskt får böterna det är ju den som kör, så det kvittar ju om kameran inte får med skylten så länge den får med ansiktet. Det kan ju visserligen bli lite svårare att identifiera föraren om man inte har reg nr men jag antar att de har ett automatiskt system som jämför mot körkorts/pass foton.

Edit
Såg att du körde med solskyddet nere så om solskyddet verkligen döljer ditt ansikte så ok då borde det väl fungera.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard
Vissa sträckor har en sådan skylt. Sen har den en skylt lite innan kameran också.

Jag monterade om min skylt bara, nu kan ingen kamera ta mig

Jag måste varna dig för att lita på att den skyltplaceringen ska hjälpa. Min polare blev av med körkortet på det sättet.
Det roliga är att bara nån dag efter kameran hade tagit honom fick han också 1500kr böter för att skylten inte syntes tillräckligt bra.
Solskyddet funkar ju dock bra!
//Markus (u know who)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompson
Ja det händer att det sitter skyltar framför varje kamera även om det redan har suttit en skylt med en sträcka (t,ex 0,2-20km) men det gör inte alltid det. Jag är även ganska säker på att jag har stöt på kameror utan skyltar överhuvudtaget innan.

Förresten varför skulle det hjälpa att dölja skylten? Det är ju inte så att bilens ägare automatiskt får böterna det är ju den som kör, så det kvittar ju om kameran inte får med skylten så länge den får med ansiktet. Det kan ju visserligen bli lite svårare att identifiera föraren om man inte har reg nr men jag antar att de har ett automatiskt system som jämför mot körkorts/pass foton.

Edit
Såg att du körde med solskyddet nere så om solskyddet verkligen döljer ditt ansikte så ok då borde det väl fungera.

Haha, någon har kollat för mycket på CSI. Givetvis måste dom ha skylten också, om det inte är ägaren som kör eller eventuellt make/maka blir det inga böter. Vet inte hur noggranna dom är, om dom kollar syskon, barn, föräldrar och sånt också. Antagligen inte då det skulle kosta betydligt mer än det smakar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Haha, någon har kollat för mycket på CSI. Givetvis måste dom ha skylten också, om det inte är ägaren som kör eller eventuellt make/maka blir det inga böter. Vet inte hur noggranna dom är, om dom kollar syskon, barn, föräldrar och sånt också. Antagligen inte då det skulle kosta betydligt mer än det smakar.

Jo när jag tänker på det igen så är det kanske lite långsökt dock existerar väl tekniken om än i någon form, t.ex att den spottar ut en lista med möjliga träffar och sen jämför man manuellt.

Jag vet av egen erfarenhet att de åtminstone kollar familjen har nämligen själv fastnat på kort med farsans bil. Om den bilden är något att gå på så ger kamerorna riktigt bra bilder, det var mitt i natten (kolsvart) och man såg klart och tydligt ansikte och skylt.

Av det jag kan se på bilderna av biohazard's bil och bilden jag fick hem så kommer kameran se den skylten. Sen kan väl självklart kvalitén på bilderna variera.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Finns alternativ för man ska komma undan men vad som fungerar och inte funkar tycker jag inte behövs nämnas.. jobabr utmed väg dagligen och folk kör som idioter 5km/h på det och det är fan frågan om man inte skulle slänga en sten mot bilen.

....va?

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

LOL.
ja hur vågar dom släppa upp kopplingen helt och köra på tomgång?
5km/h

Permalänk
Medlem

Jag har en laser/radarvarnare och den funkar ypperligt. varnaren är så pass känslig att den som någon tidigare sa reagerar om nån skjuter på bilar framför. På kameror så reagerar den på nästan en kilometers avstånd om det är en lång raka.
Om en polis skulle skjuta direkt på mig så skulle den inte göra mycket nytta. Det har bara hänt en gång och då såg jag snuten precis när den började pipa. Fast jag körde lagligt så jag blev inte stoppad
För att stoppa direktkoll av polis med laser behöver man en Laser-avstörare. Men snuten märker direkt om man har en om de skjuter på endast dig och lär stoppa dig ändå. Hittar de störaren så blir det böter plus att de tar störaren.

Själv använder jag metoden laservarnare/nerfällt solskydd/avplockad nummerskylt. Men jag gör det bara när jag kör genom ett specifikt område med mycket kameror.
Han som säger att solskydd inte funkar vet inte vad han pratar om. Om man duckar under solskyddet så finns det ingen kamera som kan ta kort under det. Och även om de har nummerplåten på bild så är det bara att neka, vi har ingen angiverilag här i sverige. Kan de inte identifiera dig på fotot så kan de inte heller bötfälla dig.
Men en bård i rutan är otroligt mycket effektivare än ett solskydd, så det blir nog en senare.

Angående trådskaparens fråga så hittade jag följande:

Fungerar apparaten även utomlands?
Ja, de allra fleste varnare fungerar mycket tillförlitligt utomlands. Rekommendationer för användandet av radarvarnare inom Europa presenteras i följande översikt.
Vad skall man tänka på när man använder sin varnare utomlands?
Använd varnaren diskret och vid kontroller låt inte kontrollanten se apparaten! Oavsett om den är aktiverad eller inte kan apparaten beslagtas eller höga böter utdömas.

Av detta drar jag slutsatsen att det är olagligt med radarvarnare även utomlands.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Har funderat lite ang. motorcykel..
Har ju ingen regskylt fram, och de kan omöjligt se igenom ett svart visir.
Det verkar ju i princip omöjligt att bli fotad på motorcykel, men är det kanske för bra för att vara sant?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife

Han som säger att solskydd inte funkar vet inte vad han pratar om.

har inte påstått att solskyddet inte fungerar vid kamerakontroller, men vid laser är det helt värdelöst.
om polisen stannar dig vid en laserkontroll och knackar på din sidoruta kommer det inte hjälpa att fälla ner solskyddet, jag lovar.

jag skrev att solskyddet inte funkar vid laser eftersom kameraskåpen använder radar.
poliser som står vid vägkanten använder laser och dom kommer stoppa dig om du kör för fort oavsett vilket läge du har solskyddet i.