Permalänk
Medlem

HP Recovery problem

Hejsan, jag har precis fått hem en ny laptop (HP DV3550).

Har börjat att få ordning på den nu, så jag tänkte att jag skulle bränna ut några räddningskivor utifall Windows skulle krascha.

När jag går in i "Recovery Disc Creation" och sätter in en CD/DVD skiva i brännaren och klickar på nästa så kommer det upp en ruta där det står:

"Drivenheten för denna dator är inte lapabel att skapa CD´s eller DVD´s.
Kontakta HP-support."

Vad kan det vara?

Permalänk

Re: HP Recovery problem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av shay
Hejsan, jag har precis fått hem en ny laptop (HP DV3550).

Har börjat att få ordning på den nu, så jag tänkte att jag skulle bränna ut några räddningskivor utifall Windows skulle krascha.

När jag går in i "Recovery Disc Creation" och sätter in en CD/DVD skiva i brännaren och klickar på nästa så kommer det upp en ruta där det står:

"Drivenheten för denna dator är inte lapabel att skapa CD´s eller DVD´s.
Kontakta HP-support."

Vad kan det vara?

Fel i mjukvaran, Kontakta HP så skickar dom hem skivor till dig utan kostnad.

Hade samma fel på min dator.

Visa signatur

MacBook Pro 13,3 M1 - 2020
iMac 21,5 4K - 2017
iPad Pro 10,5 Wi-Fi 32 GB - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk
Medlem

Re: Re: HP Recovery problem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Intel4Ever
Fel i mjukvaran, Kontakta HP så skickar dom hem skivor till dig utan kostnad.

Hade samma fel på min dator.

Okay då får jag göra det

Är det bara att plocka bort partionen då där recovery filerna ligger?

Permalänk

Re: Re: Re: HP Recovery problem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av shay
Okay då får jag göra det

Är det bara att plocka bort partionen då där recovery filerna ligger?

Den bör vara kvar om du vill återställa datorn utan skiva.

Tryck F8 innan Windows laddas så ska det komma upp en meny med olika alternativ, Finns ett som heter något med återställ datorn.

Ja det är den menyn som man får upp när man vill köra datorn i felsäkert läge.

Visa signatur

MacBook Pro 13,3 M1 - 2020
iMac 21,5 4K - 2017
iPad Pro 10,5 Wi-Fi 32 GB - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk
Medlem

gammal tråd detta från mig, har inte fått tag i recovery skivor än och är sugen på att testa windows 7 på denna dator.

Om jag installerar windows 7 och vill ha tillbaka Vista är det då bara att trycka på F11a och välja att den ska göra datorn som den var från fabrik eller?

Eller om någon är bussig att bränna ut recovery skivorna och skicka dom till mig via post mot en billig peng.

//mvh shay

EDIT: Eller om jag kan låna en kompis Vista skiva och installera med mitt serie nummer. Måste det vara en OEM skiva eller fungerar det med en RETAIL skiva med?

Permalänk
Vila i frid

Det bör vara en OEM skiva då den versionen av Windows kollar efter SLP/SLIC i BIOS och skippar aktiveringen (den är redan aktiverad). Använder du en Retail måste du använda en Retail-nyckel och aktivera den efteråt.

Slöhög, kontakta HP så att du får dina skivor - de som du inte kan bränna ut.

Permalänk
Medlem

Har vart o kollat på HPs hemsida och det kostar över 400kr att få skivorna hemskickade och det tycker jag är jävligt dyrt för något som skall vara gratis tycker jag.

Fungerar det med vilken OEM skiva som helst?

Permalänk

Skivorna är gratis om du ringer HP och berättar att du har problem med att bränna ut skivor själv.

Tappar du bort skivorna eller på annat sätta så kostar det 400 kr.

Ring det är busenkelt och tar inte lång tid.

Så länge du har kvar återställningspartitionen kan du återställa datorn från den.

Visa signatur

MacBook Pro 13,3 M1 - 2020
iMac 21,5 4K - 2017
iPad Pro 10,5 Wi-Fi 32 GB - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk
Medlem

Tror någon om det är värt att pröva använda återställnings partitionen redan nu och sedan prova igen om man kan skapa skivorna?
Eller är det dumt att riska?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Kan ju alltid pröva åtetställningspartitionen och se om det löser, det är ju därför den finns:).

Om inte, så byt ut den om du kan.

Permalänk
Medlem

okay, får ta och ringa till dem i morgon och be dem skicka skivor. Då blire att testa W7 och se vad det är för något!