En Commodore 64 i nyskick (bild) värde?

Permalänk

En Commodore 64 i nyskick (bild) värde?

Fick tag på en Commodore 64 häromdagen i nyskick. Med kartong, sladdar, tillbehör och bandstation.
Tyvärr har jag inte plats för den så jag tänkte lägga ut den på blocket eller tradera, men jag behöver er hjälp med att värdera den.

Kan den vara värd åtminstone en tusenlapp eller två?

Permalänk
Medlem

Nja. Tror den kanske landar på 800kr nånstans. Kanske nån vill betala mer om kartongen är fin De är inte så svåra att få tag i då de flesta har en på vinden nånstans.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Gissar runt 800 jag med, det finns en hel del boxade på tradera.

Permalänk
Medlem

Har inte rum? Då får du göra rum för den isf:D Inte kan du sälja en sån fin grej, iaf vet jag att jag inte skulle göra det menmen...
Hursomhelst, 800??? Nu har jag förstås inte kollat vad de brukar sälja dem för, men vad jag hört borde man ju kunna få mellan 500-1000kr för ljudchippet som sitter i dom (SID eller vad det nu hette), så 800 för allt det där låter som sagt lite lite, med kartong och allt.

EDIT: Vad är det för en svart låda till höger som det står "basregister" på? Känner inte igen den, och svensk manual har jag inte heller. Men den engelska manualen innehåller förresten ett tryckfel, tror det var under det första programmeringsexemplet som det fattades nåt tecken eller nåt:D
F** nu blev man sådär nostalgisk igen, får nog plocka fram den igen och lira lite:D

Visa signatur

FT02B • HX620W • P5E Deluxe @ PL11 • Yorkfield Q9450 C1 lappad @ 440x7,5 = 3,3GHz @ 1,380V w/ NH-D14 • 2x2 + 2x1 GB DDR2 @ 880MHz 5-5-5-18 • Palit 55nm GTX260 Sonic • Xonar DX • 36GB Raptor • 3TB Caviar Green • U2713HM • W7 x64 • Ikari Laser • Sidewinder X6

Permalänk
Avstängd

Tyvärr får man inte mycket för dom, 800kr är i överkant.. verkliga ligger lite lägre.

Men med den sista modellen alltså inte fläskisen är värt mer om den har diskdrive, själv blev jag bjuden 3000kr med diskdrive, Final Cadrige 3 (tveksam stavning) och 2 minnes banker.. nu kommer jag inte ihåg hur stora minnes bankerna var eller hur dom fungerade.

Jag tog inte budet så det sket sig, rätt så värdelösa idag.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Jag hade också en i nyskick, med kartong, kasettspelare, spel, joysticks, manualer m.m. som inte startade. Den fick jag 215kr för.

Vad tror ni om det här då?
http://www.tradera.com/Comandore-64-auktion_97679894
kommer det bli sålt för 10000?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Blir förvånad om den hämtar 1000 kr ens... Inga speciella tillbehör alls till den ju.

Saker folk betalar snuskigt bra för är 1581-diskdriven (3,5") och de olika hårddiskar som fanns. Har sett de gå för tusenlappar på tradera. Final cartridge III verkar hämta några 100 om man har tur, konstigt eftersom man ser dom ofta.

Permalänk
Medlem

Holy shit, gimmie!!

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av esselte
Jag hade också en i nyskick, med kartong, kasettspelare, spel, joysticks, manualer m.m. som inte startade. Den fick jag 215kr för.

Vad tror ni om det här då?
http://www.tradera.com/Comandore-64-auktion_97679894
kommer det bli sålt för 10000?

Ja du, "Comandore" är ju också ett ord.. Eller? Förvånansvärt många som aldrig läst namnet "Commodore". Hehe, 10000 my ass

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nioreh83
Ja du, "Comandore" är ju också ett ord.. Eller? Förvånansvärt många som aldrig läst namnet "Commodore". Hehe, 10000 my ass

Kolla hur han skriver.

Sälger nu min gammla commodore 64 Allt som är på bilden är det som fölger med. Har kollat så att allt fungerar. Den har ståt undan stäld i ett par år.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Nu ska ni inte racka ner på dyslexiker, räcker det inte att deras åkomma är jävligt svårstavad.

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

Dyslektiker heter det.

(:P)

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Jag håller med de andra i tråden! Tyvärr betingar C64or inget högt pris än så länge, men priset kan antagligen bara gå uppåt. Du verkar ha originalkartongen kvar, vilket i mångas ögon nog kan höja priset (rätt rejält faktiskt för rätt typ av samlare). Mitt förslag är att, så länge din platsbrist inte är riktigt akut, spara/magasinera den. Den verkar ju vara i fint skick. Men 800-1 000 kr är nog en rimlig bedömning för vad du får för allt det där idag. Kanske låter mycket nu, men risken finns att du ångrar dig. C64 har väl kostat kring 1 000 kr i bra många år nu, 10 år eller mer, så det verkar vara ett hyggligt stabilt pris på andrahandsmarknaden för tillfället. Om 50 år kan den vara värt 100 000 i framtidens penningvärde, vem vet!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av esselte
Jag hade också en i nyskick, med kartong, kasettspelare, spel, joysticks, manualer m.m. som inte startade. Den fick jag 215kr för.

Vad tror ni om det här då?
http://www.tradera.com/Comandore-64-auktion_97679894
kommer det bli sålt för 10000?

Liiite orealistiskt. Men vad har han gjort med tangentbordet? Är det någon spelspecifik "cover" eller är det en fulmodd? Jag syftar på högen med svarta tangenter. Om det inte har en "naturlig" förklaring så går den knappast för det beloppet, såvida det inte är svartmålat guld eller nåt...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Ser ut att vara knappar från "brödburken", jag är lite osäker om de passar men det tror jag. Lappad och lagad, precis en sån burk som betingar 10 papp.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cl3mens
Ser ut att vara knappar från "brödburken", jag är lite osäker om de passar men det tror jag. Lappad och lagad, precis en sån burk som betingar 10 papp.

Ja precis! Kontrasten i bilden gör ju att knapparna ser väldigt mörka ut, men det kan faktiskt vara knappar från 'brödburken'. Hehe, jag tror han får 20 000 för den!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

har c64 också regioner? alltså NTSC och PAL? för jag kanske ska få en som vart köpt i algeriet men jag vet inte om svenska (PAL) spel kommer funka.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
har c64 också regioner? alltså NTSC och PAL? för jag kanske ska få en som vart köpt i algeriet men jag vet inte om svenska (PAL) spel kommer funka.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0d/PAL-NTSC-S...

Den lär väl inte ha svenska tecken iallafall.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

det går väl att byta tangenterna. brukar finnas på tradera osv. men os:et ska väl då vara på engelska, eller. för det var min morfars bror som köpte den på 80-talet och han kunde använda den utan problem. jag vet inte men jag tvivlar starkt på att han kan arabiska.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
det går väl att byta tangenterna. brukar finnas på tradera osv. men os:et ska väl då vara på engelska, eller. för det var min morfars bror som köpte den på 80-talet och han kunde använda den utan problem. jag vet inte men jag tvivlar starkt på att han kan arabiska.

Ja engelska är det väl alltid på, vad jag vet. Men det sitter ju några speciella chip/kretsar i de commodorer ja haft iallafall, som är märkta swe, char och dyl så jag tror de har nåt med åäö att göra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av esselte
Ja engelska är det väl alltid på, vad jag vet. Men det sitter ju några speciella chip/kretsar i de commodorer ja haft iallafall, som är märkta swe, char och dyl så jag tror de har nåt med åäö att göra.

alltså måste man ha andra kretsar för åäö... synd men med ett engelskt os är svenska tangenter rätt onödiga iofs. angående chip och kretsar, funkar alla utbyggnaskort (final cartridge osv) med alla versioner? sorry för dumma frågor....

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur