Permalänk
Medlem

Spelburk 15000

Hej!

Skulle vilja ha en spelburk för runt 15000

gärna uppgraderingsbart som grafikkort nu när Radeon 5xxx kommer

Har packat ihop ett paket men osäker med moderkort, minne, chassi och nätagg

Undrar om man skall ta en SSD-hårddisk och en WD TB eller bara en vanlig hårddisk

Ja plocka gärna ihop ett nytt paket om det finns bättre alternativ

Budget gärna max 15000 kr

Tackar

Permalänk
Medlem

Här får du den helt perfekta datorn med inkluderat lysrör kit som lyser väldigt fint. Du får ett Antec Nine Hundred Two också.
Hoppas du blir nöjd.

Permalänk
Medlem

i5an, fungerar den med 6GB minne? är det inte triple channel eller vad det kallas?

Citat: "En sak är att minnen ska vara 4gb eller 8gb eftersom 1156 korten använder dualchannel och inte triplechannel som 1366 har"

Och är det värt att lägga pengar på ett grafikkort nu och köra på det en längre tid (ditt kort) eller bör jag ta ett radeon kort tills 5000-serien med DX 11 kommer?

Permalänk
Medlem

Ta ett radeon kort tills 5000 serien kommer.

Permalänk

nät agg får du luska ut själv

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Medlem

Och minne? 4 eller 8 GB? Vilket skulle passa min dator bäst?
Alla komponenter samarbetsvilliga med varandra? (Mest moderkortet jag är osäker på, kan ingenting om moderkort)

Ja jag kommer såklart köra Windows 7 64 bit

EDIT:

Fungerar i5 med 6GB ram-minne? Eller fungerar det bara sålänge varje minne är 2GB / 4GB? Så 3x2GB fungerar?

Permalänk

vänta lite nu, ett p55 kort klarar väll inte av trippla minnen ?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Ja adrian precis det jag är osäker på, båda sätter in trippla men har för mig att i5 inte fungerar med det..

Permalänk
Medlem

Nej i5 funkar inte med 6GB ram, så länge du inte hittar ett paket om 2x3GB.
Så ErsdaHL06 och Emil_98 har fel minne, deras är till 1366 i7'or med 3 channels minne. Du ska ha 2x 2 eller 4 GB kit, exempelvis:
https://www.inet.se/datorkomponenter/internminnen/corsair-4gb...

Edit, eller funkar gör det ju kanske, dock fyller du ju då 3 av 4 minnesplatser och får inte dual-channel.

Permalänk
Medlem

Ok, vilket bör jag använda? dual eller ett av paketen ovanför?

Eller bör jag använda mitt med ett annat chassi kanske (antec) med ditt minne 4GB?

Ser fint ut men 6 eller 4 GB minne?
Är komponenterna samarbetsvilliga med varandra?

Permalänk
Medlem

Ser rätt bra ut tycker jag, förutom minnet som jag tror är fel, den länken jag gav innan tror jag är rätt minne till i5, dvs. paketeras i kit om 2, eftersom socket 1156 använder dual-channel och inte triple-channel (som 1366 gör). (Rätta mig gärna om jag har fel)

Grafikkortet är kanske lite overkill om du funderar på att byta ut det när ati 5xxx kommer, även nätagget är nog lite overkill beroende på vad du kommer uppgradera till när ati 5xxx kommer.

Hade jag varit dig hade jag googlat efter recensioner på moderkortet innan du köper det också, och se vad dom säger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErsdaHL06
http://data.fuskbugg.se/skalman01/leggpengar15k.JPG

nät agg får du luska ut själv

Minnena du tog med är tri-channel, s1156 har bara stöd för dual. Och sen känns det lite overkill med 2000mhz minnen, 1600mhz räcker långt.

Permalänk
Avstängd

Asså ni spenderar inte pengarna väl. Ni behöver inte ha det grymanste moderkortet till i5 för att ni ska få bra klock o prestanda i spel. Sen är SSD onödigt, eftersom 32 gb kostar 1000:- och 80 gb kostar 2000:-, men får inte in många spel eller program på sådant lite diskytrymme. Tänk om du har 20 spel o varje spel är 5 gb stort, då blir det 100 gb. Nej skippa SSD. 1333 Mhz minnen räcker gott och väl med i5. Sen 1700:- för ett chassi är inte lönt, antec 1200 är overkill om man inte ska köra vattenkylning med hela kittet. 2 stycken 4890 är inte heller särskillt smart, då 58xx korten kommer ut snart. Ett 5850 kommer klassa ut ett 4890 tror jag, satsa på det istället.

En sak till som jag sagt innan, det handlar inte om vem som har nyast o bäst grejer, det handlar om vilka grerjer som kommer klara spel kommande 2 åren för ett rimligt pris.

Permalänk
Medlem

Ok, nu blir det svårt att välja med all den här informationen..

Bör jag ta ett 4890, 4870 eller 4850 eller till och med ett Geforce-kort i väntan på 5000-serien? Känns lite dyrt att köpa ett 5000-kort direkt när det kommer ut, vill ju gärna att priserna sjunker lite innan, så annars blir nog inte hela datorköpet med kortet till jul eftersom jag har ett Geforce 8600 GT i den här som jag knappast kan använda med 15k datorn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Az1337
Asså ni spenderar inte pengarna väl. Ni behöver inte ha det grymanste moderkortet till i5 för att ni ska få bra klock o prestanda i spel. Sen är SSD onödigt, eftersom 32 gb kostar 1000:- och 80 gb kostar 2000:-, men får inte in många spel eller program på sådant lite diskytrymme. Tänk om du har 20 spel o varje spel är 5 gb stort, då blir det 100 gb. Nej skippa SSD. 1333 Mhz minnen räcker gott och väl med i5. Sen 1700:- för ett chassi är inte lönt, antec 1200 är overkill om man inte ska köra vattenkylning med hela kittet. 2 stycken 4890 är inte heller särskillt smart, då 58xx korten kommer ut snart. Ett 5850 kommer klassa ut ett 4890 tror jag, satsa på det istället.

En sak till som jag sagt innan, det handlar inte om vem som har nyast o bäst grejer, det handlar om vilka grerjer som kommer klara spel kommande 2 åren för ett rimligt pris.

Kan inte hålla med dig där!
Han ska ha ssd Inget att snacka om...

http://www.youtube.com/watch?v=T_Jz7IMwBt4

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knasman
Hej!

Skulle vilja ha en spelburk för runt 15000

gärna uppgraderingsbart som grafikkort nu när Radeon 5xxx kommer

Har packat ihop ett paket men osäker med moderkort, minne, chassi och nätagg

Undrar om man skall ta en SSD-hårddisk och en WD TB eller bara en vanlig hårddisk

http://i26.tinypic.com/30rp2bk.jpg

Ja plocka gärna ihop ett nytt paket om det finns bättre alternativ

Budget gärna max 15000 kr

Tackar

Det där ts har plockat ihop är faktiskt ett mkt bra paket då han ska uppgradera till 5xxx senare..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobz0r
Det där ts har plockat ihop är faktiskt ett mkt bra paket då han ska uppgradera till 5xxx senare..

Japp, tycker TS plockat ihop ett bra paket. Är väl processorkylare som saknas då möjligen. Själv tror jag att du lika gärna kan vänta tills de nya korten kommer och köpa direkt, det kommer nog inte bli så mycket dyrare än att vänta ett halvår, hoppas att de går ner i pris och sen sälja ditt 4890 då. Om du kan vänta alltså. Och väntar du hinner det komma ut lite kylare till din processor också.

Antar att du har skärm, tangentbord, högtalare/headset och brännare/läsare?

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Jag tycker också att första paketet är bäst!

Visa signatur

PhenomII x4 955 3.2Ghz @ 3.8Ghz | Corsair A50 | Lancool PC-K62 | PC HD5770 PCS+ | GA-MA790GPT-UD3H | 6GB DDR3 1333mhz (1x2GB, 1x4GB) | WD Black 640GB | Corsair VX550 | Samsung S223C | Scythe Kaze Master Pro 5.25"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
Japp, tycker TS plockat ihop ett bra paket. Är väl processorkylare som saknas då möjligen. Själv tror jag att du lika gärna kan vänta tills de nya korten kommer och köpa direkt, det kommer nog inte bli så mycket dyrare än att vänta ett halvår, hoppas att de går ner i pris och sen sälja ditt 4890 då. Om du kan vänta alltså. Och väntar du hinner det komma ut lite kylare till din processor också.

Antar att du har skärm, tangentbord, högtalare/headset och brännare/läsare?

Ja, dvd-läsaren tar jag hur den här datorn..

Moderkortet? Tog bara ett jag httade i en annan tråd..
nätagget? inte för lite/för mycket kraft i det?

Jag kan nog vänta på det nya kortet, hur mycket kommer det kosta?

Permalänk
Medlem

Tycker ditt paket ser väldigt bra ut, om du inte vill köpa billigare grafik under tiden du väntar dvs. Upp till dig.

Permalänk
Medlem

Knasman, kör på ditt eget förslag som de säger i nedre delen av tråden.
Skippa paketförslagen i övre delen av tråden, de vet tyvärr inte vad de sysslar med.

Sen har Huddit en poäng i att 4890 i några veckor är väl dyrt, om du skall köpa HD5xxx om två-tre veckor?
Ta nått billigare/enklare under tiden bara.

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med, vad pysslar folk med i denna tråd. Har man inte ens koll på om det är dual channel eller ej, så ska man inte uttala sig i en köptråd.

Jag tycker listan du har nu ser väldigt bra ut. SSD disken du har är en av de bästa (bäst?) enligt sweclockers egna test. Enda jag råder dig är att köpa asus pro istället för evo. Du kommer spara pengar på det utan att förlora prestanda. Enda du inte ska göra är att köra det billigaste kortet för den klarar inte av 8x & 8x crossfire/sli.

Sen hade jag aldrig köpt det chassit, men vi alla olika smak, bra kvalitet vad jag vet i alla fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mercy1
Knasman, kör på ditt eget förslag som de säger i nedre delen av tråden.
Skippa paketförslagen i övre delen av tråden, de vet tyvärr inte vad de sysslar med.

Sen har Huddit en poäng i att 4890 i några veckor är väl dyrt, om du skall köpa HD5xxx om två-tre veckor?
Ta nått billigare/enklare under tiden bara.

Såg detta först nu. Ska du köpa 5000-serien rekomenderar jag 4870, eller 4850 om du kan leva med det. Skillnaded mellan 4870 och 4890 är inte överdriven, men du sparar en del pengar.

Jag ska självdock köpa dator snart och jag tänker inte köpa 5000-serien,men min budget är bara på 10k så det är en kostnadssak för mig. Jag kommer troligen satsa på två 4870 i crossfire, de får mycket goda resultat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fleblik
Kan bara hålla med, vad pysslar folk med i denna tråd. Har man inte ens koll på om det är dual channel eller ej, så ska man inte uttala sig i en köptråd.

Jag tycker listan du har nu ser väldigt bra ut. SSD disken du har är en av de bästa (bäst?) enligt sweclockers egna test. Enda jag råder dig är att köpa asus pro istället för evo. Du kommer spara pengar på det utan att förlora prestanda. Enda du inte ska göra är att köra det billigaste kortet för den klarar inte av 8x & 8x crossfire/sli.

Sen hade jag aldrig köpt det chassit, men vi alla olika smak, bra kvalitet vad jag vet i alla fall.

Sen får jag se om jag väntar på kort eller inte..

Varför skulle du inte valt detta chassit? Borde jag köpa ett bättre?

Har jag valt rätt mounter till SSD:n?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Tycker ditt paket ser väldigt bra ut, om du inte vill köpa billigare grafik under tiden du väntar dvs. Upp till dig.

Precis, var nog lite otydlig. Jag tycker inte du ska köra på en nödlösning utan vänta om du kan. Kan du inte vänta är 4890 en lite dyr nödlösning.

Vad gäller chassi är det så extremt olika vad man vill ha och är villig att ge. Läs på ordentligt bara och ta ett som passar dig. Det skiljer väldigt mycket i utseende, kylförmåga, ljudnivå, storlek, monteringsmöjligheter, dammfilter eller ej, etc etc.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

i5 har "bara" dual channel så inte 6 gig till den utan 4 elr 8 gig vad jag har förstått

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Är det värt att ha 8 GB eller är det onödigt mycket för den här datorn?

Permalänk
Medlem

vet ej om nån redan har nämt det men om du inte ska klocka behöver du inte köpa 1600 mhz minnen då processorn drar ner minnena till 1333 mhz om den inte är klockad.

kör på 4 gb minne. det räcker ganska långt. om du tycker att de e lite segt kan du ju altid stoppa in 2 minnen extra

Permalänk
Medlem

För att använda 1600Mhz, behövs processorn klockas eller är det minnena?

Tjänar jag igen dem 300kr extra som 1600Mhz kostar i prestanda efter överklockning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emil_98
Här får du den helt perfekta datorn med inkluderat lysrör kit som lyser väldigt fint. Du får ett Antec Nine Hundred Two också.
Hoppas du blir nöjd.
http://i29.tinypic.com/jqs0v6.png

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaloW
Nej i5 funkar inte med 6GB ram, så länge du inte hittar ett paket om 2x3GB.
Så ErsdaHL06 och Emil_98 har fel minne, deras är till 1366 i7'or med 3 channels minne. Du ska ha 2x 2 eller 4 GB kit, exempelvis:
https://www.inet.se/datorkomponenter/internminnen/corsair-4gb...

Edit, eller funkar gör det ju kanske, dock fyller du ju då 3 av 4 minnesplatser och får inte dual-channel.

tycker du ska byta chassi, skippa lysrör, byta grafikkort till ett 4890 då det räcker till de nya kommer om ngn vecka(gtx 285 är inte värt att köpa då det kostar lika som två 4890 som äger ett gtx 285)

sen ska du ha 2x2gb 1600mzh minnen till p55, intel ssd är den bästa så ha kvar den, men tycker dock med din budget att du ska köpa en core i7 860.

btw, i5 kan vist ha 6gb ram, tex. 3 st 2gb duelchannelminnen, eller 2x2gb + 2x1gb

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium