Behöver hjälp med nedgrävning alternativt upphängning av nätverkskabel mellan 2 hus.

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med nedgrävning alternativt upphängning av nätverkskabel mellan 2 hus.

Hejsan alla!

Tänkte kolla om det fanns någon duktig person här inne som kunde hjälpa mig med ett litet problem.
Det är så att jag för tillfället bor på en gård på landsbygden där vi skulle behöva dra en nätverkskabel mellan huvudhuset och gäststugan som befinner ca 30-40m längre bort.
Jag har suttit och funderat på hur man skall lösa detta problem men kommer inte fram till något vettigt.
Är det bättre att hänga kabeln eller är det bättre att gräva ner kabeln?
Vad är det för typ av kabel som behövs då man ska göra detta?
Som jag förstår så måste man t.ex om man gräver ner kabeln ha en kabel som klarar ett visst tryck och även fukt utan att bli dålig, samt behövs det något extra skydd runtom kabeln?. Och om man hänger upp kabeln så behövs en speciell kabel för att den inte ska gå av vid vind osv.
Jag är jätte tacksam för alla svar
Mvh Gusken

Visa signatur

Jag är ju inte dum egentligen, jag har bara otur när jag tänker.

Permalänk
Medlem

hmm är abolut ingen expert på detta område men borde inte trädgårdsslang och vanlig nätverkskabel fungera bra?

Permalänk

Köp en 100m-rulle Cat5e FTP-kabel och gräv ner den, finns tjocka plaströr för sånt här att köpa, men du kan säkert klara dig på trädgårdsslang också. Släng upp ett utanpåliggande nätverksuttag i varje hus och kör på!

Det är en otroligt dålig idé att hänga kabeln.

Permalänk
Medlem

Det finns speciella Flex-rör att köpa på exempelvis Hornbach, som är gjorda för markinstallation. Sen borde vanlig CAT-5 kabel duga.

Visa signatur

AeroCool Bolt, Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen7 3700X, Corsair Force MP600, Powercolor RX580, Corsair DDR4 3600MHz Vengeance RGB Pro AMD 16Gb.

Permalänk

Hittade en kabel som var avsedd för utomhusbruk, men det kan kanske vara lite overkill: http://www.nexans.se/eservice/Sweden-sv_SE/navigate_231653/Ut...

Permalänk

Cat 5e, för framtiden! Man måste ju kunna följa 1000BASE-T, alltså gigabit-lina.

Permalänk
Medlem

Kan vara jag som missar något men varför inte satsa på cat6 eller tom cat7 när man ändå håller på?

Det ska ju bli en mer eller mindre permanent installation och då kvittar väl den lilla prisskillnaden det blir, det är ju max någon/några hundringar vi pratar om här.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Frågan e ju hur mycket du vill lägga ner på projektet. Jag hade satsat på ett markrör där kabeln går i. Cat 5e och sedan nätverksuttag på respektive sida. köp en trumma på 100 meter.

Anledningen till att ha den fast i marken är att om du av misstag skulle slita sönder den kabel du har inne, eller på annat vis, känna att det här blev itne riktigt bra, kan du bara ändra det på respektive sida om markkabeln.

Shielded twisted pair e bara overkill, såvida du inte råkar gräva bredvid en massa kablar och får överhörning d.vs.

Permalänk
Medlem

Absolut oskärmad ska kabeln vara.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Jag skulle gräva ner ett kabelrör i marken, eller varför inte 2 st när man ändå håller på. Då har man ju möjlighet att i framtiden dra ner kablar som ström etc eller vad man nu hittar på i redan dragna rör istället för att behöva gräva upp en gång till.

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter

Permalänk
Medlem

Tack för alla snabba och vettiga svar!
Har kollat runt lite själv och fann en kabel som verkar ganska bra. http://www.direktronik.se/index.asp?sida=http://www.direktron...
Nummer 4:a på sidan, stor rubrik.
Köper sån kabel metervis och satsar på 50m eller något.

Men hur långt ner tror ni den behövs grävas, känns som 40-50cm borde räcka gott och väl.
Sen angående vad kabeln ska ligga i under marken, tittade på Hornbach och såg att dom verkade bara finnas i södra sverige Kommer från Sundsvallstrakterna så det är en bit norrut. Självklart finns det fina byggvaruhus här också med jag tänkte om det finns några speciella kriterier eller något röret/slangen/isoleringen måste tåla. Tyvärr är jag helt oerfaren inom nergrävning av kabel

Visa signatur

Jag är ju inte dum egentligen, jag har bara otur när jag tänker.

Permalänk
Medlem

Ska finnas sån där gula kabelskyddsrör hos lantmännen som jag tror är täta annars får man leta efter de gröna som finns hos elgrosister. Men annars funkar nog kabeln du hittade.

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter

Permalänk
Medlem

Jag drog lös LAN kabel (50m) genom vanligt flex vp-rör och kontakterade själv ändarna med utanpåliggande vägguttag.
Nedgrävd på ca 30 cm djup.

Har legat nedgrävt i 5 år nu utan problem.

Vi blåste igenom fiskelina på papperstuss i första svängen, sen drog den stadigare snöre (tror det var flagg lina) som SEN fick dra kabeln.

Kom ihåg att talka och räta ut slangen innan kabeln försöks dras igenom.
Två pers går åt, en som drar i snöret annan som håller/drar i slangänden och matar på kabel.

RULLA av kabel från trumma(härvan) så kabeln inte blir tvinnad onödigt mycket.

Gigabit terminering göres inte utan specifik kunskap och specialverktyg samt mätverktyg.

100mbit gick bra utan verktyg med rätt kontaktstycken som medger vertygslös terminiering.

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk

ta och stick o köp lite tomrör av elfirma vet ja

Vi använder sånt när vi för lägger lite kablar eller iofs mestadels drar vi fiber i det. (brukar även ibland användas till vattenserviser)

Men billigt och det håller ju funkt undan. se bara till att täta ändarna när du drar röret så du inte får in skit i det.
Även någon form av tätning när du dragit kablen kan vara bra. så inte skit eller spindlar kommer in.

Kör med cat5 cat5e cat6 kabel utan skärmade kontakter. kan uppstår roliga fenomen om det skiljer i potentioalutjämmningen mellan byggnaderna.

för att enklast få igenom kablen sno ett garnnystan av din mor och ta dammsugaren i andra änden och sug igenom. sen kan man bindra fast en lite mer hållfastigare snöre/rep/vaje och dra igenom och sen drar man kablen. tips kan även vara att lägga ett dragsnöre extra för framtida extra kabeldragningar.

Djup mja minst 70cm om du är seriös. kan vara bra att märka ut röret med någon form av plastremsa en bit upp. och jorden bör inte vara stenig eller fullt av grus. använd jord eller sand. 30cm räcker dock djupare under väg och gärna omlagt med 10-20cm sand.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Sötast

Vattenslang!

Permalänk
Medlem

Har själv grävt ner nätverkskablar till min stuga och föreslår att du köper en rulle FTP-kabel (Cat5e eller högre) på 50-100m samt kontakter för kabeln och verktyg för att fästa dom.

Gräv sedan 1½-2m ner i marken och dra det längs huskanten så gott det går för att sedan gå en rak linje emot stugan.

Lägg sedan ner ett markrör och dra nätverkskabeln i denna. Jag själv skulle föreslå den sortens markrör man oftast ser på stora rullar ståendes lite här och var vid byggarbetsplatser.

Jag har kört på ovanstående i snart 3år och inte haft ett enda problem med detta.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Ursäkta mig, men "2 m ner i marken"?

Permalänk

Jag reagerade också på det. 30cm eller nåt borde väl räcka?

Permalänk
Medlem

Grymt med alla svar gubbs!
Ska dra ner imorgon på eftermiddagen till några byggvaruhus och titta efter lite kabelrör. Men som jag förstår det så äre lugnt om man använder vilken kabel som helst så länge själva röret och så är tätt.
Efter er feedback så känns det som någonstans mellan 50-70cm i djup borde räcka gott och väl.
http://www.direktronik.se/index.asp?sida=http://www.direktron... på denna sida finns det Cat 5e kabel i metervara som verkar ok, det borde då fungera om man har ett vettigt rör som är väl isolerat vid ändarna, right?
Såg nu att det fanns 2st olika Cat5e kablar, patch och installation, vilken ska jag ha måntro?
Tack för att ni har tålamod med mig

Visa signatur

Jag är ju inte dum egentligen, jag har bara otur när jag tänker.

Permalänk
Medlem

Installation imo

Patchkabel är lite mjukare men funktionsmässigt är det väl ingen större skillnad.

Permalänk
Medlem

Patchkabel har väll fler kardeler än installationskabeln som har endast en och är på det viset mjukare och enklare att hantera.
Men installationskabeln som har en kardel är ju bra mycket enklare att kontaktera i en fast installation.

Köp installationskabel.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Ursäkta mig, men "2 m ner i marken"?

Jag personligen rekommenderar mellan 1½-2m, men visst 30cm fungerar också. Nu vet jag inte hur trådskaparens natur ser ut eller vart han bor och vad som finns på hans trädgård, men denna siffra rekommenderas när man lägger elkabel. Det finns risk att utrustning ala gräsklippare kan störa kabeln, samt vibrationer, kärlen, hundar som gräver, framtidsvänligt för eventuell rabbat osv. Därför är även FTP-kabel för det lilla extra skyddet. Men som sagt, detta är bara vad jag skulle rekommendera och absolut inget måste, det ger ju absolut extra jobb.

Tänk även på fukten som bildas trots att man har ett kabelrör. Jag skulle valt installationskabeln.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Posion, du säger att jag ska tänka på fukten när jag gräver ner kabeln. Har suttit och funderat på detta jag också, för även om jag tätar den väl kommer ju fukt att bildas inuti kabelröret. Tror ni det kan förstöra kabeln något eller klarar en vanlig utp-kabel detta? Vad kan man då behöva göra för att ytterligare skydda kabeln om detta behövs?

Visa signatur

Jag är ju inte dum egentligen, jag har bara otur när jag tänker.

Permalänk
Medlem

Säger det igen, aldrig FTP / Skärmad kabel mellan två byggnader.
Det kan bli ganska kul effekter om det blir skillnad på jordpotentialen mellan husen. du får 40 meter tomtebloss.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Jo tänker inte köra med FTP/skärmad utan blir oskärmad, utp dvs. Läste liknande kommentarer på andra ställen också.
Men nu är frågan om en vanlig utp kabel(inget extra skydd eller liknande som gel eller gummi) klarar fukten som bildas i röret osv. Vill ju inte behöva gräva upp skiten efter en vinter och hitta en fuktskadad kabel eller liknande

Visa signatur

Jag är ju inte dum egentligen, jag har bara otur när jag tänker.

Permalänk
Medlem

Ah, jaa joo, lite tillägg kanske är på plats:

Jag använde installationskabel som är då lite styvare och tåligare.
Jag använde skärmad kabel, man ansluter bara skärmningen till jord i ENA ändan.

Jag använde tryckluft för att blåsa igenom dragsnöret.

Min syn på nedgrävningsdjupet:
Frostfritt djup = typ 1,5m+ orkar inte
40-140 cm = mkt stenar som kan nypa av kabeln i frostförskjutningar.
10-30 cm = jord + sand i mitt fall då den korsar en gräsmatta = ingen chans att stenar nyper av kabeln.

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paxmax99
...
Jag använde skärmad kabel, man ansluter bara skärmningen till jord i ENA ändan.

Bra, du har byggt dig en antenn av en TP-kabel.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
Bra, du har byggt dig en antenn av en TP-kabel.

Behövs väl inte vara båda? För att quota lanshack:

"Many also believe that bonding shielded systems only at the telecommunications room and not at the workstation end of a link will create an antenna effect. However, only one ground connection is required for proper performance, and most STP systems have ground connections at the computer, at the patch panel, and another at the networking equipment. Even if a battery-powered laptop is used at the workstation, there is still a connection to ground in the closet and no problems with performance."

http://www.lanshack.com/cat6a.aspx

De har trevliga guider på hur man terminerar både skärmade och oskärmade kablar om ni tittar på vänster sida.

Visa signatur

CCNP