Dell U2410 - kommande 24'' med IPS-panel

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Jag har i och för sig hört talas om white glow på IPS-paneler (som syns när man tittar från sidan mot en mörk bild) men dentargs bilder lyser ju även framifrån. Var detta en helsvart bild? Så där ska det väl inte vara?

Hur ser det ut om man tittar på en gråskala istället, kanske är kameran som luras (bilden kanske är tagen i ett mörkt rum med en kamera som förstärker det svaga ljuset)?

Jag köpte en Acer-skärm åt mina föräldrar som påstods vara IPS-panel och upplevde just detta fenomen med "lysande svart". Men Dell 2209WA som jag köpte åt svärföräldrarna hade inte alls detta problem.

Hur upplever ni andra "white glow" på U2410?

Jag kollade på hans bilder och tänkte WTF! Jag undrar också vad för bild han visar och om det är helt svart, för så ser verkligen inte min skärm ut. Jag tycker min skärm har väldigt jämn ljusstyrka över skärmen. Men om jag förstått white-glow rätt är det att det kan se ut att det blir ljusare partier i svart som skiner. Det jag märkt är att om man inte har en vanlig betraktningsvinkel kan white-glow dyka upp i svarta partier, det syns bäst när man har en helsvart skärm. I vanlig användning så märker jag inte det, jag måste leta efter det. Fast på min skärm tycker jag mest se white-glow på nedre delen av monitorn. Fast långt ifrån så illa som dentargs bilder.

Permalänk
Medlem

Ja, bilderna är tagna på en helsvart bild. Det var ganska mörkt i rummet (persienerna nere, taklampan släckt, men ljust ute). Kameran luras nog en del, för när jag tittar på den svarta bilden själv ser jag det inte lika tydligt som det görs på bilderna.

Visa signatur

» MacBook Pro 15", 2.3 GHz, 8GB DDR3, 512GB SSD, 750GB HDD, Radeon HD 6750M
» Dell UltraSharp U2410
» Intel Core i5 2.66Ghz, 8GB DDR3, 7.8TB, FreeBSD 8.0

Permalänk
Medlem

Tog några bilder till på en gråskala: http://flickr.com/gp/dentarg/31R86H

Visa signatur

» MacBook Pro 15", 2.3 GHz, 8GB DDR3, 512GB SSD, 750GB HDD, Radeon HD 6750M
» Dell UltraSharp U2410
» Intel Core i5 2.66Ghz, 8GB DDR3, 7.8TB, FreeBSD 8.0

Permalänk
Medlem

Ja nu ser det väl mera normalt ut på de nya bilderna från dentarg. Syns ju white-glow på det svarta i nederdelen av skärmen när bilden är tagen från sidan men rakt framifrån ser det ganska OK ut tycker jag. Visst störande blänk av reflexer uppe till vänster i skärmen på bilden rakt framifrån.

Min gissning utifrån bilderna är att det nog inte är så farligt med white-glow vid normal användning, precis som NoOnesHero konstaterat.

Permalänk

Det är nästan blänket från reflekterat solljus som jag stör mig mest på, min gamla skärm var matt och reflektera inte lika mycket. Det är lite störigt mitt på dagen, men på kvällarna ser det fint ut.

Bilden blir bäst för mig rakt framifrån eller om man har en liten vinkel ner mot skärmen. andra vinklar kan man ana lite white glow när det är svart. Fast exempelvis left4dead som jag spelar mycket har mycket mörka scener och där stör jag mig inte alls, märker det inte ens.

Nu när jag kollat lite mer skulle jag nästan vilja testa kalibrera custom preseten själv. Kollar man på sRGB så är det inte lika jämn nergång från mörgrått till svart som i game preset exempelvis. Iaf. inte för mig.

Permalänk
Medlem

Tycker de e grymt att köra PIP när man tex kör Vantage på en annan setup om man bara kör på denna skärmen(ont om plats på bordet just nu lol).
Jag är mycket nöjd med denna skärmen,stort lyft från samsungen ja hade innan.

Edit:

Har fått en massa grafikfel så fort jag använder menyn och sen så går den inte att stänga av på power knappen,funkar bara att rycka ur strömsladden då.

Sen så startar den inte upp förrän man kommer in i windows och då är det samma fel direkt.
Ibland funger inte menyknapparna ibland gör dom det.

Sedan blir det små streck över hela menyn som blir fler och fler.Dom finns även på skrivbordet efter ett tag.
Har provat den på 4 olika datorer och samma sak där.

Någon som upplevt detta eller känner någon som har gjort det...
Sitter med min Samsung nu och den fungerar hir bra som helst på alla mina datorer.
Tråkigt detta men jag får väl skicka tillbaka den antar jag.

Visa signatur

P8Z68-VPro - i7-2600K - H80 - Gigabyte 670 Windforce - Force GT120 - WD Black 2Tb @ Raid 0 - Samsung 12X BD-R - HX 850 - Lancool K62 -

Permalänk
Medlem

AnjinSan: Har inte upplevt det du skriver om.

Nu ändrade jag från sRGB till AdobeRGB, och valde i Mac OS X en "Display Profile" som heter "AdobeRGB (1998)". Det känns faktiskt bättre. Allt är inte lika ljust som med sRGB, lite "krispigare" kanske man skulle kunna säga. Inte lika krispigt som på MacBooken dock.

Vet inte om jag borde köra AdobeRGB dock... jag fotograferar en del, och kör med sRGB i kameran (det går ju att ändra till AdobeRGB), men jag tänker på alla bilder jag redan tagit...

Nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra... om jag ska behålla skärmen eller inte.

Visa signatur

» MacBook Pro 15", 2.3 GHz, 8GB DDR3, 512GB SSD, 750GB HDD, Radeon HD 6750M
» Dell UltraSharp U2410
» Intel Core i5 2.66Ghz, 8GB DDR3, 7.8TB, FreeBSD 8.0

Permalänk
Medlem

Så här ser min ut så den åker tillbaka.Detta sker så fort man trycker på menyknappen.
Och då låser sig hela skärmen,On/off knappen har även slutat att fungera så det enda man kan göra är att dra ut sladden.

Visa signatur

P8Z68-VPro - i7-2600K - H80 - Gigabyte 670 Windforce - Force GT120 - WD Black 2Tb @ Raid 0 - Samsung 12X BD-R - HX 850 - Lancool K62 -

Permalänk
Medlem

Uh, det där såg ju inte fint ut...

Nån som har några kommentrarer på AdobeRGB vs sRGB? http://flickr.com/gp/dentarg/9XdS13 vs http://flickr.com/gp/dentarg/2Vq313H (vet inte om bilderna gör någon rättvisa, men lite skillnad syns iaf)

Visa signatur

» MacBook Pro 15", 2.3 GHz, 8GB DDR3, 512GB SSD, 750GB HDD, Radeon HD 6750M
» Dell UltraSharp U2410
» Intel Core i5 2.66Ghz, 8GB DDR3, 7.8TB, FreeBSD 8.0

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dentarg
Uh, det där såg ju inte fint ut...

Nån som har några kommentrarer på AdobeRGB vs sRGB? http://flickr.com/gp/dentarg/9XdS13 vs http://flickr.com/gp/dentarg/2Vq313H (vet inte om bilderna gör någon rättvisa, men lite skillnad syns iaf)

Nej det ser inte bra ut alls,den är oanvändbar just nu tyvärr.

Snackade med Dell om detta men de måste ha ett orginal ordernummer eftersom jag köpt den på dustinhome.se, och det har jag inte lyckats få tag på idag.

Får ringa dustin imorgon och se om det går att fixa men det ska det nog hoppas jag.

Dell sa att om dustin köpt skärmarna med garanti(det måste de väl ha gjort) så får man den utbytt mot en refurbished(restaurerad) skärm alltså man får inte en ny.....men så är det kanske idag med skärmar?

Visa signatur

P8Z68-VPro - i7-2600K - H80 - Gigabyte 670 Windforce - Force GT120 - WD Black 2Tb @ Raid 0 - Samsung 12X BD-R - HX 850 - Lancool K62 -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dentarg

Vet inte om jag borde köra AdobeRGB dock... jag fotograferar en del, och kör med sRGB i kameran (det går ju att ändra till AdobeRGB), men jag tänker på alla bilder jag redan tagit...

Fast nu ska vi hålla isär saker här. Färgprofiler i bilder och den profil som grafikkortet använder för att visa rätt färger på monitorn är inte samma sak.

OM du kör skärmen i AdobeRGB och använder ett OS som stödjer färgprofiler (t ex OS X) och har talat om för OS:et att använda monitorns ICC-profil så kommer dina bilder att visas korrekt, oavsett om de är tagna i sRGB eller AdobeRGB. Det är ju det som är fördelen med ett färgkorrigerat arbetsflöde, grafikkortet vet då precis hur färgerna det spottar ur sig återges på DIN skärm och kan korrigera avvikelser.

Om du visar en AdobeRGB-bild på en korrekt korrigerad sRGB-monitor så kommer fortfarande färgerna att visas SÅ korrekt som monitorns färgrymd medger (med reservation för nyanser som AdobeRGB kan innehålla men som ligger utanför sRGB).

Jag använder alltid AdobeRGB för min fotoredigering, förutom när mina bilder ska publiceras på nätet (eller i andra sammanhang där man inte kan räkna med att korrekt färgprofilering finns) då jag konverterar till sRGB i samband med exporten. Men originalbilderna har jag såklart kvar i AdobeRGB-profil eftersom denna färgrymd är större och medger något större redigeringsmöjligheter.

Det är absolut ingen nackdel att använda AdobeRGB på din monitor när du kör OS X och har laddat in rätt färgprofil för monitorn där. Då utnyttjar du monitorns färger till max men dina sRGB-bilder kommer ändå att visas rätt, så oroa dig inte för det.

Det är värre för oss Windows-töntar som inte är bortskämda med operativsystem som tar hänsyn till färgprofiler

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Avstängd

Verkar vara mkt strul med U2410. Beställer hem en 2420HD och väntar på OLED istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AnjinSan
Nej det ser inte bra ut alls,den är oanvändbar just nu tyvärr.

Snackade med Dell om detta men de måste ha ett orginal ordernummer eftersom jag köpt den på dustinhome.se, och det har jag inte lyckats få tag på idag.

Får ringa dustin imorgon och se om det går att fixa men det ska det nog hoppas jag.

Nuffran du letar efter står på kartongen till skärmen, annars kan Dustin hosta fram det åt dig rätt lätt.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Nuffran du letar efter står på kartongen till skärmen, annars kan Dustin hosta fram det åt dig rätt lätt.

Ok hur många siffror ska det vara?

Visa signatur

P8Z68-VPro - i7-2600K - H80 - Gigabyte 670 Windforce - Force GT120 - WD Black 2Tb @ Raid 0 - Samsung 12X BD-R - HX 850 - Lancool K62 -

Permalänk

Idag var jag och hämtade ut min. Har inte hunnit testa den så mycket än, men jag har iallafall inte hittat några fel/problem med den. Inga döda pixlar, inget pip-ljud från den.
Jag är helnöjd med den än så länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kenny McCormick
Idag var jag och hämtade ut min. Har inte hunnit testa den så mycket än, men jag har iallafall inte hittat några fel/problem med den. Inga döda pixlar, inget pip-ljud från den.
Jag är helnöjd med den än så länge...

Låter bra,min är på väg tillbaka iaf så får vi se hur det går.

Visa signatur

P8Z68-VPro - i7-2600K - H80 - Gigabyte 670 Windforce - Force GT120 - WD Black 2Tb @ Raid 0 - Samsung 12X BD-R - HX 850 - Lancool K62 -

Permalänk
Medlem

Jag har fått min nu, och är ganska nöjd. Min gamla skärm var nog inte så dålig som jag trodde, för jag märker ingen jättestor skillnad. Svärtan är dock betydligt bättre.

En nackdel för mig som är lång är att den inte går att höja särskilt mycket.

Permalänk
Medlem

Jag tror jag ska behålla min.

Visa signatur

» MacBook Pro 15", 2.3 GHz, 8GB DDR3, 512GB SSD, 750GB HDD, Radeon HD 6750M
» Dell UltraSharp U2410
» Intel Core i5 2.66Ghz, 8GB DDR3, 7.8TB, FreeBSD 8.0

Permalänk
Medlem

Själv fick jag min skärm för knappt en vecka sen och är mycket nöjd. I jämförelse med min gamla 19" skärm så är det riktigt stor skillnad. Dels är den snabbare ( nu märkte jag aldrig några släpningar på den förra heller ) och sen är färgerna mycket behagliga att titta på.

Har verkligen inte märkt av några skumma ljuseffekter i hörnen som jag ser på bilderna här i tråden. Måndagsexemplar?

Enda problemet är att xfce tappar bort min nya skärmupplösning fast det kan jag knappast klandra skärmen för.

Permalänk
Medlem

Nu har jag också beställt en. Får den imorgon. Hoppas verkligen inte det är nåt fel på den..

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått min, funkar fint. Har ni tips på vilka inställningar man ska köra på? Jag har ställt in brightness på 35 och contrast på 80 och färgläge på sRGB. Är dessa inställningar vettiga? Nåt mer man ska tänka på?

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem

Ups var här och tog med den trasiga och lämnade en ny fungerande!!

Nu blev jag glad iaf

Då får man börja pilla på inställningarna och se vad den går för!

Visa signatur

P8Z68-VPro - i7-2600K - H80 - Gigabyte 670 Windforce - Force GT120 - WD Black 2Tb @ Raid 0 - Samsung 12X BD-R - HX 850 - Lancool K62 -

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Jag har fått min nu, och är ganska nöjd. Min gamla skärm var nog inte så dålig som jag trodde, för jag märker ingen jättestor skillnad. Svärtan är dock betydligt bättre.

En nackdel för mig som är lång är att den inte går att höja särskilt mycket.

Kör den i pivotläge när du surfar då!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nevada
Nu har jag fått min, funkar fint. Har ni tips på vilka inställningar man ska köra på? Jag har ställt in brightness på 35 och contrast på 80 och färgläge på sRGB. Är dessa inställningar vettiga? Nåt mer man ska tänka på?

sRGB är jättevettigt eftersom nästan allt material är anpassat för det. Skärmen ska ju dessutom vara kalibrerad från fabrik så färgerna ska du inte pilla på förrän om ett långt tag och då helst med kalibrator. Vad stod det i rapporten du fick med? Var deltaE94 lite drygt 2 eller? Isåfall visar skärmen närapå exakt rätt färger. Pytteliten avvikelse bara.
Ingen av er har förresten skrivit om den här papperslappen (kalibreringsrapporten), tycker jag är lite trist!

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Kör den i pivotläge när du surfar då!

sRGB är jättevettigt eftersom nästan allt material är anpassat för det. Skärmen ska ju dessutom vara kalibrerad från fabrik så färgerna ska du inte pilla på förrän om ett långt tag och då helst med kalibrator. Vad stod det i rapporten du fick med? Var deltaE94 lite drygt 2 eller? Isåfall visar skärmen närapå exakt rätt färger. Pytteliten avvikelse bara.
Ingen av er har förresten skrivit om den här papperslappen (kalibreringsrapporten), tycker jag är lite trist!

Vet inte riktigt hur man ska tolka rapporten, men på sRGB DeltaE så ligger de flesta värden under 2.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem

På min är det 4 värden på sRGB DeltaE lite över 2 ,resten är under 2.

Visa signatur

P8Z68-VPro - i7-2600K - H80 - Gigabyte 670 Windforce - Force GT120 - WD Black 2Tb @ Raid 0 - Samsung 12X BD-R - HX 850 - Lancool K62 -

Permalänk

Det är jättebra värden! Dell skriver själva att de garanterar att det håller sig under 5 enheters avvikelse i genomsnitt, men det skriver de nog mest för att vara på den säkra sidan.

Från TFT Central, Lacies förklaring

If DeltaE >3, the color displayed is significantly different from the theoretical one, meaning that the difference will be perceptible to the viewer.
*
If DeltaE <2, LaCie considers the calibration a success; there remains a slight difference, but it is barely undetectable.
*
If DeltaE < 1, the color fidelity is excellent.

At default settings, colour accuracy was fairly good on average, with a dE of 2.3. This actually offered pretty accurate colour reproduction even at factory settings, and this was a pleasing result from the 2490WUXi. The screen is orientated at the colour enthusiast market, and so accurate colours, even without calibration, are certainly advantageous. dE maximum ranged up to 8.7 in blue shades, so you will need some form of calibration to improve on these results.

En annan skärm
Colours felt pretty even and temperature seemed quite good to the naked eye. There was no oversaturation of colours or reds and greens feeling too neon, and you can tell that this is a standard gamut screen
These observations were reflected in our readings from the LaCie Blue Eye Pro, with colour temperature being only 15% away from the target 6500k of daylight. It was recorded at 5506k which was not too bad.

Average dE here at default settings was 3.9 which is fairly average and not particularly great. Maximum dE did range up to 7.7 in some shades but overall the colour rendering was fairly even in terms of accuracy or lack there-of. Some calibration would clearly be needed to get better results from this screen, but out of the box, this was a fairly average TN Film panel performance.

Ett exempel, 10 blandade skärmar, två stycken har neremot två enheters avvikelse innan kalibrering, resten klart högre
http://www.tftcentral.co.uk/images/samsung_2233rz/delta_e_com...

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

sRGB: 4 värden över 2 + 2 st pyttepyttelite över 2, resten under.
AdobeRGB: 12 värden över 2 + 4 pyttepyttelite över 2, resten under.

Visa signatur

» MacBook Pro 15", 2.3 GHz, 8GB DDR3, 512GB SSD, 750GB HDD, Radeon HD 6750M
» Dell UltraSharp U2410
» Intel Core i5 2.66Ghz, 8GB DDR3, 7.8TB, FreeBSD 8.0

Permalänk
Medlem

Att pilla på ljusstyrkan (brightness) lär ska vara ganska harmlöst när det gäller att behålla kalibreringen men att ändra kontrasten är väl inte lika lyckat, eller har jag fel?

Permalänk
Medlem

Skickade iväg en beställning på denna nu. Vill egentligen ha en Eizo men har inte råd. Har kollat runt i ca ett år efter en bra men billigare skärm och tyckte denna verkar vara det jag letar efter. Sysslar med foto och film och sitter nu med en 20" CRT som börjar bli lila eller grön ibland, dags att byta kanske? Ska bli så sjukt skönt med widescreen och 1920x1200!

Började traggla igenom hardforum.com-länken men tycker att 99% av alla inlägg handlar om priset.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att jag är väldigt sugen på den här skärmen, den verkar vara väldigt prisvärd.

Om man kopplar in sitt xbox360 eller PS3 till skärmen via HDMi, får man då ut ljudet från konsollen via hörlursuttaget på skärmen? Någon som testat?
Ingen dealbreaker, men det vore trevligt.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W