Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kol
Jo, men det är lite som att jämföra Plasma och LCD på 2005 års modeller. Tekniken går framåt. Mer eller mindre för olika tekniker. Gamla TN:s hade urvattnade färger men det är ett minne blott. Läs t.e.x. alla reaktioner och recensioner på G2420HD.

http://www.youtube.com/watch?v=zeTLJgtuQMk

Killen på videon fick mig iaf att skratta, men jag kunde inte lyssna på´n bara förundras.
Rolig var han definitivt
Du kritiserade länken på den 2 år gamla MD artikeln och gav oss denna video?

Personligen tycker jag TN idag är helt ok, kvalitet efter pris, Men det finns bättre och dem får man som vanligt betala för.
Det går sällan att köpa en Merca till priset för en Fiat.

Har man inte lust/råd att betala för absolut bästa kvalitet så köp en bra modern TN, inga problem.
Har man pengar till en kvalitetsskärm så anser iaf jag att det är värt det.
Skärmen är den delen som visar vad resten av din dyrt införskaffade hårdvara går för.

Tror t.ex att det finns gott om folk med nya kraftiga datorer som sitter på undermåliga skärmar/upplösningar som inte utnyttjar den prestanda hårdvaran erbjuder.
Vad jag menar är att skärmen är en viktig del i en i övrigt dyr dator.
Många sitter med en PC värd 20K (med dubbla gfxkort i Sli/CF) + en dålig skärm på 2k...:(

Taskig ekvation anser jag!

Sen kan man snacka ihjäl sig om TN, Ips eller Va...

Min nästa skärm kommer troligen bli en Ips (kanske Va), såvida inte LED skärmar slår allt på marknaden idag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oskario
Seriös användare av bildredigering etc=IPS
Mer vardaglig användare. Spel, chatt, surfing=TN

Som sagt, ifall du kan få en IPS för samma pengar som en TN torde valet vara ganska jättelätt, eller vad säger du?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Som sagt, ifall du kan få en IPS för samma pengar som en TN torde valet vara ganska jättelätt, eller vad säger du?

ja,
men ips är ganska så mycket dyrare!

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bas Rutten
ja,
men ips är ganska så mycket dyrare!

Mycket dyrare? Kolla upp Dell 2209WA och återkom!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bas Rutten
ja,
men ips är ganska så mycket dyrare!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Mycket dyrare? Kolla upp Dell 2209WA och återkom!

Kanske menar överlag dyrare? Du hittar väl ingen IPS skärm för typ 1400?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Mycket dyrare? Kolla upp Dell 2209WA och återkom!

ja, men om man vill ha 24" då?

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem

Jag har bara kört på ett flertal Samsung Syncmaster 226BW som är ganska ute i dag jag vet, men jag kan bara säga att jag har alltid tyckt det saknas riktig svart, många färger eftersom gradienter visas som trappor, ojämn bakgrundsbelysning samt lite mycket fartränder, ändå bör detta vara en snabb panel som går på en 5ms tn panel med overdrive som också ger skuggor och ska motsvara en 2ms, tror icke det...

För mig väger det inte mot TN även om dessa skärmar jag har är ett par år gamla. Dock spelar jag och vill absolut inte ha en skärm med inputlag upp till öronen eller dålig responstid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Kanske menar överlag dyrare? Du hittar väl ingen IPS skärm för typ 1400?

Nej, och du hittar väldigt få vettiga TNpaneler i tjugo tum där också. De flesta ligger högre än så. Och för en lilla prisskillnaden är Dellen ett självklart val!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bas Rutten
ja, men om man vill ha 24" då?

Dell U2410 eller så försöker man hitta demo-ex, sånt sitter jag på, mitt bästa köp i elektronikväg, någonsin.

Edit: sen var priserna mer humana för ett tag sen, 3300 för en P-mva tex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Dell U2410 eller så försöker man hitta demo-ex, sånt sitter jag på, mitt bästa köp i elektronikväg, någonsin.

den kostar ju ändå 5000:-
Inte alla som tycker att man får så mycket mer för pengarna jämfört med en TN för dryga 2000:-

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bas Rutten
den kostar ju ändå 5000:-
Inte alla som tycker att man får så mycket mer för pengarna jämfört med en TN för dryga 2000:-

Läs min edit, men även så kommer priserna gå ner. Sen säger jag som alltid, har man testat en bättre panel under en tid så vill man inte byta tillbaka, man inser hur "dåligt" tn är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Läs min edit, men även så kommer priserna gå ner. Sen säger jag som alltid, har man testat en bättre panel under en tid så vill man inte byta tillbaka, man inser hur "dåligt" tn är.

Har man en gång lyssnat på riktig Hi-Fi nöjer man sig inte med sitt skitsystem som man haft tidigare. Lyssnade på B&W värstingar (200k) och sen dess har jag tyckt att det jag har suger. Innan tyckte jag att det var skitbra.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Har man en gång lyssnat på riktig Hi-Fi nöjer man sig inte med sitt skitsystem som man haft tidigare. Lyssnade på B&W värstingar (200k) och sen dess har jag tyckt att det jag har suger. Innan tyckte jag att det var skitbra.

Så stora prisskillnader snackar vi inte om. En IPS kan fås för i regel det dubbla för vad en TN kostar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kol
De flesta gamla TN är ganska dåliga precis som andra gamla skärmar. Du kan inte jämföra en flera år gammal TN med en ny IPS. Jämför ny TN med ny IPS.

Gjort det, och kommit fram till att TN = skräp. TN är snarast en panel för tillverkarna. Liten kostnad stor profit, och "nästan" lika bra.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Så stora prisskillnader snackar vi inte om. En IPS kan fås för i regel det dubbla för vad en TN kostar.

Någon 16:9 IPS finns inte ens så om man vill ha det är inte IPS ett alternativ. Egentligen är det väl bara 2209WA som är prisvärd. Om jag skulle handlat en 22" 16:10 skulle jag också handlat den men ska man ha en 24" 16:9 kändes G2420HD som ett självklart val.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Gjort det, och kommit fram till att TN = skräp. TN är snarast en panel för tillverkarna. Liten kostnad stor profit, och "nästan" lika bra.

Vilken är den nya TN du testat?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kol
Någon 16:9 IPS finns inte ens så om man vill ha det är inte IPS ett alternativ. Egentligen är det väl bara 2209WA som är prisvärd. Om jag skulle handlat en 22" 16:10 skulle jag också handlat den men ska man ha en 24" 16:9 kändes G2420HD som ett självklart val.

Jag ser noll anledning till att vilja ha 16:9, men alla är vi olika. Denna skärm känns ännu bättre imo: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=345207

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kol
Vilken är den nya TN du testat?

Både en LG 19" WS, samt en 24" Asus WS. Asus MK241H. Dessa har inget alls att sätta emot min LG W2600HP BF

Sen vad ska man med en 16:9 skärm till? 1920x1080 har inget på en dator att göra.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Avstängd

Har typ bara sett en bra TN-panel och den kom från LG. Man kunde faktiskt se bilden hyfsat från sidorna utan att bilden blev riktigt dålig.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Dagens TN-paneler är bra det är det inget snack om... Men det finns ju betydligt vassare paneler om vi nu pratar om "kvalitet" på bilden. Det är faktiskt stor skillnad i färg på en TN och IPS (S-IPS) och MVH/PVA. Har man en gång satt sig framför en av dessa så är det svårt att gå tillbaka ärligt talat.

IPS glow (idag) uppstår vid extrema betraktningsvinklar och på de panaeler som saknar A-TW filter. Det finns bra IPS panaler med lågt inputlag och låg responstid. Samtidi9gt ska man säga att det finns gått om "overdrivade" TN panaler som ger konstiga färger för att man pressat responstiderna för hårt. Detta är ju egentligen ett lika stort problem för TN panalerna som inputlaget är för PVA skärmarna idag, om man nu ska dra något slags snitt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Jag ser noll anledning till att vilja ha 16:9, men alla är vi olika. Denna skärm känns ännu bättre imo: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=345207

Enligt prad är bilden bättre på BenQ G24XX än LG 2442PA. LG:s fördel är väl att den är höjbar och roterbar men eftersom de flesta har den på lägsta och i fast läge spelar det ingen roll. Iaf inte för mig. Dessutom kostar LG:n 700:- mer. Så valet av G2420HD var ganska lätt.

G2411HD review
http://www.prad.de/en/monitore/review/2009/review-benq-g2411h...

LG 2442PA
http://www.prad.de/en/monitore/review/2009/review-lg-w2442pa....

Permalänk
Medlem

Kolla bakgrundsfärgen på Läst vs Oläst meddelande i Hotmail på en TN-panelsskärm mot en IPS eller liknande, det säger ganska mycket om begränsningarna i TN.

EDIT: Gäller nog gamla hotmail, då nya inte verkar ha olika bakgrundsfärger.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Både en LG 19" WS, samt en 24" Asus WS. Asus MK241H. Dessa har inget alls att sätta emot min LG W2600HP BF

Sen vad ska man med en 16:9 skärm till? 1920x1080 har inget på en dator att göra.

Den första är VGA skärm och LG och den andra är Asus (kända för medelmåttig bild). Även prad ger den sämre betyg vad gäller bilden än G2411HD. Asusen får bara satisfying i betyg. 24" 16:10 är för stort för en TN-skärm.

http://2007.prad.de/en/monitore/review/2009/review-asus-vk246...

Permalänk
Avstängd

Från prad.

Dell 2209WA (e-IPS)
Subjective impression of image quality: ++

G2411HD (TN)
Subjective impression of image quality: ++

LG 2442PA (TN)
Subjective impression of image quality: +

Asus VK246H (TN)
Subjective impression of image quality: +/-

Enligt prads experter är alltså bilden lika bra på G2411HD som Dell 2209WA.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kol
Enligt prad är bilden bättre på BenQ G24XX än LG 2442PA. LG:s fördel är väl att den är höjbar och roterbar men eftersom de flesta har den på lägsta och i fast läge spelar det ingen roll. Iaf inte för mig. Dessutom kostar LG:n 700:- mer. Så valet av G2420HD var ganska lätt.

G2411HD review
http://www.prad.de/en/monitore/review/2009/review-benq-g2411h...

LG 2442PA
http://www.prad.de/en/monitore/review/2009/review-lg-w2442pa....

Jämför gärna vad de säger med en IPS http://www.prad.de/en/monitore/review/2008/review-lg-w2600hp....

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kol
Den första är VGA skärm och LG och den andra är Asus (kända för medelmåttig bild). Även prad ger den sämre betyg vad gäller bilden än G2411HD. Asusen får bara satisfying i betyg. 24" 16:10 är för stort för en TN-skärm.

http://2007.prad.de/en/monitore/review/2009/review-asus-vk246...

Intressant att du vet mer än mig hur jag kopplat in skärmarna... ALLA är med DVI. Sen spelar tillverkaren av skärmen ingen roll alls, däremot av PANELEN.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kol
Från prad.

Dell 2209WA (e-IPS)
Subjective impression of image quality: ++

G2411HD (TN)
Subjective impression of image quality: ++

LG 2442PA (TN)
Subjective impression of image quality: +

Asus VK246H (TN)
Subjective impression of image quality: +/-

Enligt prads experter är alltså bilden lika bra på G2411HD som Dell 2209WA.

Nehe du. Så där är det inte alls meningen att du ska tolka det. Ta gärna en djupare titt på testerna och inte bara den korta sammanfattningen...

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Jämför gärna vad de säger med en IPS http://www.prad.de/en/monitore/review/2008/review-lg-w2600hp....

Konstigt att du väljer den eftersom den liksom G2411HD och LG2442PA får 4 av 5 i betyg. Då har den ändå bättre ergonomi.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kol
Konstigt att du väljer den eftersom den liksom G2411HD och LG2442PA får 4 av 5 i betyg. Då har den ändå bättre ergonomi.

Den valde jag av den anledning att det är den jag sitter vid just nu. Sen så är det ju intressant att _du_ vet bättre än mig vad jag ser för skillnader TN vs IPS/*VA

Du verkar vara insnöad på att propagera att TN minsann är bättre än andra skärmtekniker. Det håller jag inte med om, däremot har du en poäng i att ny TN >> Gammal TN.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Den valde jag av den anledning att det är den jag sitter vid just nu. Sen så är det ju intressant att _du_ vet bättre än mig vad jag ser för skillnader TN vs IPS/*VA

Du verkar vara insnöad på att propagera att TN minsann är bättre än andra skärmtekniker. Det håller jag inte med om, däremot har du en poäng i att ny TN >> Gammal TN.

En bra IPS skärm är bättre än en bra TN skärm. Men så länge de inte finns i 16:9 eller för rimligt pris i storlekar över 22" är de ofta inte ett alternativ för svensson.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kol

Enligt prads experter är alltså bilden lika bra på G2411HD som Dell 2209WA.

Ja och det där var ju inte lite förenklat.
Du har fortfarande inte svarat på mitt inlägg på sid1.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kol
Någon 16:9 IPS finns inte ens så om man vill ha det är inte IPS ett alternativ. Egentligen är det väl bara 2209WA som är prisvärd. Om jag skulle handlat en 22" 16:10 skulle jag också handlat den men ska man ha en 24" 16:9 kändes G2420HD som ett självklart val.

Och varför skulle man vilja ha 16:9?
För att filmer är i det formatet?
Nej, det är de inte.
http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=87157...
Varför man nu överhuvudtaget vill se filmer på sin datorskärm till att börja med.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kol
Enligt prads experter är alltså bilden lika bra på G2411HD som Dell 2209WA.

Om man bortser från värdelösa betrakningsvinklar som sabbar färgkorrektheten och dithering/FRC för att få till alla färger så, ja! Helt klart en bra skärm för alla som INTE ska syssla med färgkritiskt arbete eller har liknande krav.

BenQ'n är en bra skärm med bra bild för att vara en TN-baserad budgetskärm, vilket är precis vad PRAD kom fram till. Däremot lämpar den sig inte för arbete där färger är av vikt.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.