Permalänk

Aktiv ljuddämpning?

Jag undrar om det inte finns några lösningar med aktiv ljuddämpning?
Det finns ju i vissa hörlurar så det borde gå även till PC.

Det som gör det lättare i lurarna är att där är ljudet riktat medan datorns surr är mer rundstrålande antar jag.

Å andra sidan borde fläkt- och pumpsurr vara enklare att fasvända än bakgrundsljud i hörlurar eftersom det är ett monotont och mindre komplext ljud.

Någon som vet om det används för att tysta datorer?

(Detta är inte kylning iofs utan ljuddämpning men ljuden är en bieffekt av kylningen så jag postar här. Flytta gärna om det passar bättre nån annanstans. Sökte också på forumet men hittade ingen tidigare tråd om samma sak.)

Permalänk
Medlem

du menar att man skulle försöka uppnå akustisk utsläckning av fläktsurr med en högtalare som spelar datorns fläktsurr fasvänt? eller är jag helt ute och cyklar ?

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk

Nej, du har fattat helt rätt.
Det funkar i flygplan (saab2000) och vissa bilmodeller tex.

Permalänk
Medlem

Det finns programvara till vissa ljudkort där de ska se till att "ta bort" vissa störande ljud. Minns ej riktigt vart jag sett detta, men jag vet att det var nåt liknande.

Detta gjordes genom att datorn "testade" omgivningen med ett ljud som studsar. Var alltså tvunget att ha mick, vilket fick mig att tänka på likheterna till det som finn i vissa hörlurar.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

låter intressant om det faktiskt tog bort störande ljud och inte bara kompenserade frekvenskurvan som en självjusterande equalizer. Var det en tredjepartsprodukt? freeware eller kommersiell?

Permalänk
Medlem

Vad jag minns var det tillhörande.. Men hursomhelst så borde det finnas något program som gör detta?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Detta kan ju bli ett intressant exjobb för någon lirare. Utveckla ett program som mha av mikrofonen och lämpliga fördrjöningar minimerar ljudet för en användare av, tex, en notebook.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>