Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Letar ett Mini-ITX med låg processorfläkt

Permalänk
Medlem

Letar ett Mini-ITX med låg processorfläkt

Tja, jag letar efter ett mini-itx kort som klarar av intels core2duo, alternativt ett för AMD's AM2+/AM3 kretsar. Att tillägga är även att processorfläkten samt moderkortet inte får bli högre än 5-6 centimeter totalt. Är det möjligt?

(Ska bygga in allt i en sk "briefcase" typ)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mescaf
Tja, jag letar efter ett mini-itx kort som klarar av intels core2duo, alternativt ett för AMD's AM2+/AM3 kretsar. Att tillägga är även att processorfläkten samt moderkortet inte får bli högre än 5-6 centimeter totalt. Är det möjligt?

(Ska bygga in allt i en sk "briefcase" typ)

Finns inte många moderkort som är högre än 4-5 cm. Det är snarare valet av processor och kylare som är intressant. Storleken på kylaren bestäms ju beroende på hur mycket kylning processorn behöver.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

En processorkylare ingår inte när du köper moderkort så det spelar ingen roll vilket du köper. Det högsta på kortet är antagligen chipsetkylaren så håll koll på den. Jag gillar http://www.mini-itx.com/store/?c=52#9300-ITX för att det har inbyggt WiFi

Mätte precis en core2duo stockkylare den ligger på 55mm inkl fläkt från moderkortskanten till högsta punkten på fläkten så med lite moderkortsdistans i botten pressar den taket på en 60mm väska. Om kylningen blir för dålig är nog det bästa är att köpa en bättre(och högre) kylare och sätta fläkten från sidan

Permalänk
Medlem

Hur menar du med att "sätta fläkten från sidan"?

Jag ska kanske tillägga att jag kan använda mig av i princip hur många och högljudda fläktar som helst på sidan av min väska eftersom att utseende och ljudnivå inte är jätteviktigt...

Permalänk
Medlem

Jo, en till sak också... jag behöver även ett litet och behändigt nätaggregat, några tips på ett sådant? (även det får inte vara mer än 60mm högt)

Ska alltså driva moderkort+cpu+minnen+ssd disk. Kommer nog köra med extern usb-dvd eller d.y.l lösning för optisk läsning eftersom att jag bara behöver det ibland.

Permalänk
Hedersmedlem

Pico PSU borde passa dig då

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

klarar pico psu verkligen av en 3.2ghz core2duo procsessor?

Permalänk
Medlem

Bara att sätta sig och räkna på effektförbrukning, du borde klara dig på 100W är ju inte så mycket mer än CPU och MB som drar någon nämnvärd effekt.

SPCR gjorde nyligen ett testa av låga kylare kolla in där, de mätte även hur höga kylarna var.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Hej,

Sitter som bäst o filar på en liknande lösning, mitt max är dock att det passar i 1U vilket är typ 45-50mm. Finns låga kylare, annars bygger jag en kyltunnel, ett rör som går från utsidan av lådan och ut igen, men "förbi" en passiv cpukylare, en eller två fläktar i röret.

Finns 1U nätdelar oxo, hittar du nån billig med ca 400w så hojta till.

Har mailat Zotac och fick detta svar ang watt...65w CPU
"""""
Dear Sir,

We did not measure the power consumption for all processors. You could refer below measurement.
9300 MB ITX WiFi (with WiFi module)
CPU Core2Duo E6400 65W
RAM DDRII 800 1GB x 2
SATA Hard drive 1pc
SATA DVD writer drive 1pc
USB keyboard 1pc
USB mouse 1pc

Power supply 2 the max PM450B
At CPU full loading spends 106W (measurement of AC power) """"""

Mitt bygge skall ha ett GTX260 - 285 oxo, men bara ett 260 drar 182w

Zotac där oxo, "For the GTX260 stand-alone, the maximum power consumption is 182W (around +12V 15A). "

Jag hamnar då på ett nätagg på minst 300w, lite marginal till de ger 400w.
Så ett 1U på 400....eller
1st PICOpsu på 150w, (har jag hittat) som driver MB, o de andra och 1st PICOpsu på 250w (har jag inte hittat ...än)som driver grafiken....funkar de???

Slutresultatet är tänkt att bli en 24" laptop med "standard" komponenter.

/Joakim

Visa signatur

PUBG Mobile @ Samsung Note 9, 8/512 GB