Snow Leopard finns på Apple Store

Permalänk
Medlem

När tror ni Snow Leopard kommer att finnas förinstallerade på nya datorer? Tänkte precis beställa en Macbook Pro, men det kanske är bättre att vänta tills på fredag och få Snow Leopard levererat tillsammans med datorn?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nimrod
När tror ni Snow Leopard kommer att finnas förinstallerade på nya datorer? Tänkte precis beställa en Macbook Pro, men det kanske är bättre att vänta tills på fredag och få Snow Leopard levererat tillsammans med datorn?

Jag tror att snow leopard kommer förinstallerat om du beställer datorn idag. Har hört talas om andra som beställt mac och fått sitt leveransdatum framflyttat till den 28 aug. Förmodligen för att det är då som snow leopard säljs och att de därmed kan leverera det med datorn. Annars går det väl utmärkt att ringa till Apple och fråga deras support hur det ligger till, de är säkert hjälpsamma.

Visa signatur

 MacBook Air 11" | TypeMatrix

Permalänk
Medlem

Beställt, håller på att slå hål på taket för jag hoppar så högt av glädje.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

Yes yes yes nu har jag med beställt...

Permalänk
Medlem

Beställde andra kopian direkt när sidan uppdaterades. Har sedan tidigare beställt en kopia via up-to-date-programmet.

Ser fram emot leveransen! Dock verkar det finnas en risk för att vi får vänta till nästa vecka då många europeiska status-sidor (inkl min) säger: "Ships: By August 28th" medan US store säger "Ships: Delivers on August 28th"

Får hoppas på det bästa.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

vad är nytt i SL?

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akn3
vad är nytt i SL?

Framförallt är det en optimerad version utav Leopard. Man har skrivit om hela Finder i Cocoa istället för gamla Carbon. Man har byggt om merparten utav alla medföljande program så att de har 64-bitarsstöd. Man har tagit bort stödet för gamla PPC-processorer och därmed minskat storleken på många program med nästan 50%.

Övriga tweaks är att det t.ex. ska vara mycket snabbare backup i TimeMachine, snabbare att vila/starta datorn, "put back" kommer tillbaka (återställ kastade filer till sin orginalplats).

Sen har man implementerat stöd för Exchange i Mail, Address Book och iCal. Detta kommer vara en bra sak för personer som använder eller vill använda Mac i en företagsmiljö där man oftast har en Exchange-lösning.

Utöver dessa saker så introducerar man stöd för nya tekinker som t.ex. Grand Central Dispatch och OpenCL. Grand Central Dispatch är en teknik som ska underlätta mycket för utvecklare att skapa program som drar bättre nytta utav multicore-CPU:er.

OpenCL är en teknik där utvecklare mycket enklare kommer kunna utnyttja GPU (grafikkortet) för att utföra beräkningar i deras applikationer, detta kan eventuellt medföra väldigt stora prestandaförbättringar om programmet är bra skrivit.

Annat smått och gott är nytt QuickTime (X) som ska vara lite modernare, det har stöd för GPU-acceleration och många saker som man tidigare fick betala för (QuickTime Pro) ska finnas med från början. Ny iChat med högupplöst videostöd. Diverse GUI tweaks som förbättrar och snyggar upp Exposé, Stacks och sådana småsaker.

Kort och gott så är det en massa optimeringar och förbättringar av Leopard. Vissa anser att det är ett service pack. Jag tycker dock det kommer väldigt mycket bra saker - tycker om när man tar sig tid och lägger krut på saker "under huven".. förbättrar något som redan anses vara bra.

Se denna sida och dess undersidor för mer information: http://www.apple.com/macosx/

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Beställde andra kopian direkt när sidan uppdaterades. Har sedan tidigare beställt en kopia via up-to-date-programmet.

Ser fram emot leveransen! Dock verkar det finnas en risk för att vi får vänta till nästa vecka då många europeiska status-sidor (inkl min) säger: "Ships: By August 28th" medan US store säger "Ships: Delivers on August 28th"

Får hoppas på det bästa.

Jag kommer få mitt efter lunch på fredag (28/8) fick jag veta när jag beställde. Fast jag beställde på MacForum i Göteborg och inte på applestore...

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

Kan man traska in på InLife eller annan återförsäljare i stockholmsområdet och plocka upp ett ex på fredag, eller är det beställningar från Applestore som levereras då och butikerna får vänta något?

Visa signatur

Macbook PRO, 2.33Ghz, 3Gb RAM.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwinginStan
Kan man traska in på InLife eller annan återförsäljare i stockholmsområdet och plocka upp ett ex på fredag, eller är det beställningar från Applestore som levereras då och butikerna får vänta något?

Vet inte hur det är med butiken InLife men enligt "Piece of Cake":s inlägg precis ovanför ditt så börjar MacForum i Göteborg att sälja efter lunch den 28/8.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu har apple skickat iväg mitt ex. av SL, se om det dyker upp imorgon.

Visa signatur

i7 4770k & GTX 1080 & 32GB ram

Permalänk
Medlem

Såg att min också har skickats, står dock upp till 5 arbetsdagar som leveranstid.
Frågan är varifrån de skickar och med vilket företag.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk

Skivorna skickas från holland med vanlig post (om du inte valt något annat).

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk

Fick precis mail ifrån AppleStore om att min kopia av Snow Leopard har skickats med post (valde vanliga gamla hederliga goa Svenska Posten som leveransmetod)

Däremot står det såhär också:

Citat:

Den beräknade leveranstiden är 5 arbetsdagar. Detta är enbart beräknade datum och kan variera lite. Eftersom leveransen sker med post finns det ingen spårningsinformation tillgänglig.

Men jag har lite svårt att tro att Posten skulle ta så pass lång tid på sig, såvida inte "brevet" skickas ifrån USA/Nederländerna/Irland.

Visa signatur

Permalänk

Fick också det mailet idag, på status sidan står det "Budfirma
KONINKLIJKE TPG POST BV" . Jag googlade det och fick upp tnt men det gick inte att spåra leveransen med spårningsnummret från apples hemsida där.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk

Apple tar alltid i vad gäller leveranstid. Mitt SL kom till stan där jag bor idag men beräknad leveranstid är 3 september. Kommer förmodligen imorgon.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk

Någon som kan tänka sig att länka till sidan där man kan spåra brevet/paketet?
Hittade inget ställe på http://www.tntpost.nl/ ("KONINKLIJKE TPG POST BV").
Testade ett Trac & Trace men den ville inte känna vid mitt postnummer

Visa signatur

Permalänk

Du får gå in på din beställningsstatus och ta "spåra leverans".

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwinginStan
Kan man traska in på InLife eller annan återförsäljare i stockholmsområdet och plocka upp ett ex på fredag, eller är det beställningar från Applestore som levereras då och butikerna får vänta något?

Jag har förhandsbokat ett ex på InLife i Stockholm, och jag fick svaret att ett ex är reserverat till fredag och att dom öppnar kl 09:00.

Permalänk
Medlem

Värt att notera är att det var endast status som uppdaterades igår, enligt min sida så skickades mina ex utav Snow Leopard den 23 resp. den 25 aug. Så de har ju haft lite tid på sig. Hoppas på att se det när jag kommer hem från jobb.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Beräknat leveransdatum 03 sep 2009 ... AJ..

Permalänk
Medlem

Någon som har någon aning om postgången om man valt "postal"...

på min status-sida står det iaf:
Aktuell leveransstatus Postleverans – posten tar 5-10 dagar 23 aug 2009

Så om det är 5dagar så borde det komma idag..

går det med TNT fram till sverige och sen med posten sista vägen fram till min dörr.. går det ner i brevlådan i dörren (lägenhet)? eller får man hämta ut tro..

Visa signatur

"I would compare CS to a friday night at a gay bath house. Lots of fags getting lucky."

Permalänk
Medlem

du kommer få ett mail när de skickat iväg det, jag beställde i förrgår och fick mail i dag att de skickar. då uppdateras status och det står Beräknat leveransdatum 03 sep 2009. iallafall för mig :/

Permalänk
Medlem

Suck, jag måste vara otroligt korkad men till vilken mail skickar de status om ordern? Jag har ju ett @mac.com konto men kan inte logga in på den mailen. Måste man betala för den?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk

Du behöver inte mailet, logga in på ditt applekonto på applestore och välj spåra leverans.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Då har man installerat SL då, väldigt trevligt hittills. Kan nämna att jag inte formaterade innan jag installerade utan bara upgraderade. Köpte det på den lokala mac butiken.

Det största problemet jag har är att InputManagers inte fungerar i 64bitars applikationer, mina SIMBL plugins laddades inte i Safari utan att man såg till att det kördes i 32bitar.

Och att xGestures inte fungerar längre, en enormt stor förlust.
MacPorts verkar också vara trasigt, men det kräver nog bara en ominstallation men det verkar som om nerladdningslänken på macports.com (http://distfiles.macports.org/MacPorts/MacPorts-1.8.0-10.6-Sn...) inte fungerar, eller är det bara för mig?

Permalänk

Hm, lite besviken är jag allt. Beställde ungefär två timmar efter att Apple öppnat upp för beställningar och jag har då rakt inte fått någon CD. Ni som fått det (dvs. i alla fall Nystan eller gick du och köpte det i en butik?) kom det till brevlådan?

Och igen retail version som kommit upp på diverse sidor. Ville ju verkligen uppgradera min MacBook imorgon och min Mac Pro idag..

Nystan: Länken till MacPorts 1.8 funkar inte för mig heller (403 forbidden).

Edit: Dokumentationen för utvecklare har heller inte öppnats upp :(:

Citat:

You must be an ADC Premier or Select member to access the development resources for Snow Leopard.

https://developer.apple.com/mac/
Men "Cmd+Shift+A" är annars en av mina favoriter i Xcode 3.2

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
Hm, lite besviken är jag allt. Beställde ungefär två timmar efter att Apple öppnat upp för beställningar och jag har då rakt inte fått någon CD. Ni som fått det (dvs. i alla fall Nystan eller gick du och köpte det i en butik?) kom det till brevlådan?

Och igen retail version som kommit upp på diverse sidor. Ville ju verkligen uppgradera min MacBook imorgon och min Mac Pro idag..

Nystan: Länken till MacPorts 1.8 funkar inte för mig heller (403 forbidden).

Edit: Dokumentationen för utvecklare har heller inte öppnats upp :(:

https://developer.apple.com/mac/

Köpte det i butik, men om jag inte minns fel så stod det att Snow Leopard _skickades_ senast idag, inte som i staterna där det stod att det anländer senast idag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nystan
Köpte det i butik, men om jag inte minns fel så stod det att Snow Leopard _skickades_ senast idag, inte som i staterna där det stod att det anländer senast idag.

Nä jag vet, men det skickades den 25/8 för mig så tycker att ett litet brev ifrån Nederländerna borde hinna hem till mig på 3 dagar, men det är jag det
Hade varit så smidigt om jag kunnat göra det i helgen eftersom chalmers börjar igen nu på måndag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
Nä jag vet, men det skickades den 25/8 för mig så tycker att ett litet brev ifrån Nederländerna borde hinna hem till mig på 3 dagar, men det är jag det
Hade varit så smidigt om jag kunnat göra det i helgen eftersom chalmers börjar igen nu på måndag.

Ja, det borde ju hunnit hem på den tiden. Annars så tog det bara runt 45 minuter att uppgradera så det borde inte vara så svårt att klämma in någon stans.

MacPorts biten fixade sig, installerade det från såsen istället.